Effekt av kosthold ved kondisjonstrening

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
tvrt

Effekt av kosthold ved kondisjonstrening

Legg innav tvrt » 17 apr 2016 23:26

Hei,

Jeg har begynt å løpe en del siste året, trenger spesielt mot 5km løp. Er 22år. Jeg har et spørsmål angående kosthold ved kondisjonstrening.

Hvis man får i seg tilstrekkelig antall kalorier og nok proteiner og karbohydrater, har det noe å si hva man spiser utover det?
Jeg får i meg anbefalte doser, men har et vanvittig usunt kosthold; type mye godteri hver dag. Er dette noe som kan ha en negativ konsekvens på treningen min, eller er det greit så lenge jeg føler meg vel og får i meg tilstrekkelig av det som trengs?

Setter pris på svar og tanker rundt dette :)

Brukeravatar
kollis

Re: Effekt av kosthold ved kondisjonstrening

Legg innav kollis » 18 apr 2016 09:19

Alt det du spiser og beveger deg og organ nivå avgjør prestasjonen din.Det jeg vet pr nå er at langtidsblodsukkeret indikerer om du får problemer fram i tid....Det enkleste er å sjekke langtidsblodsukkeret av og til..til de legene som har det siste innen blodsukker måling..ca pr 2 år
Denne løsningen tar utgangspunkt i å finne en enkel løsning på å slippe å passe på mange faktorer i værdagen.
eks jeg balanserte langtidsblodsukkeret på en gutt 7år. 2-3 månder og nå snart 2 år etter er vekt og prestasjon lik de andre på han alder..isteden for et kosthold og mer bevegelse opplegg til gutten.
Men ønsker du prestasjoner på et nivå plant toppen må du nok innse at det er ikke noe som kommer av seg selv på dette nivået...mao mange typer mat belaster organe dine .Er et organen eks nyrene slitne pga mye alkohol ,rusbrus osv kan du ikke forvente at musklene dine fungerer..De med de beste organene prestere best på jobb ,skole overalt...Noen jukser i idrett å tvinger organene til å fungere optimalt ,men på langt sikt blir dette en katastrofe.
Det er lettes å se innen bodybilding der dør mange av svikt (ødelagt )i et av organene ......og mentalt får de problemer siden organene styrer syken .
Eks Jeg kjenner en mann som var veldig lovende løper som ung og trente for hardt ca (30år siden) ødela nyrene og etter dette aldri vært i arbeid og bor alene .... Ikke ofte dette skjer men man har nesten helt kontroll vist man passer litt på.

s_egeland

Legg innav s_egeland » 20 apr 2016 10:22

Anbefalte doser av forskjellige næringsstoffer er ikke bare minimumsverdier, det er også maksimumsgrenser, spesielt for sukker! Disse finner du frem til selv (helsedirektoratet.no for eksempel, om du ikke er dødskeen på diabetes da).

Godteri er for barn på lørdager, du er nå 22 år ;)
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Løpegutten

Legg innav Løpegutten » 21 apr 2016 17:20

I det store og hele tror jeg ikke kostholdet har SÅ mye å si. Mener å ha lest at Usain Bolt ikke tenker så mye om hva han spiser, og triathlon-utøvere har en del fokus på å få spist nok.

I ditt tilfelle derimot høres dette ut som særdeles usunne vaner, beklager å måtte si det. Diabetes type 2 er nok ikke uaktuelt om du fortsetter i disse traktene. Dersom du har noen kilo ekstra på kroppen vil ikke spisemønsteret ditt bidra til å bli lettere og raskere heller.

Å spise slik du gjør er overhodet ikke bra på lengre sikt. Jeg spiser selv ganske usunt for tiden så dette er noe jeg jobber med selv, men dårlig vane er vond å vende.

Gå tilbake til «Trening»