JoranG spør de mer erfarne om div tema

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Johnny Puma
InnleggCOLON 197
RegistrertCOLON 12 Mai 2010 08:23

Re: JoranG spør de mer erfarne om div tema

Innlegg Johnny Puma » 26 Mai 2016 15:21

jorang skrevColonTakk igjen for innspill

Har nå meldt meg på Birken. Valgt en pulje på <1:50, men er veldig usikker på valg av pulje.

Har løpt på egen hånd (asfalt og rimelig flatt) på 1:53 - hovedsaklig i Z3. Tror derfor at startnummereffekten kan hjelpe meg et stykke på vei.
MEN - jeg leste også i Runner's World om flere som hadde 1:50 som mål på HM, men under 2:00 på Birken. Antar pga kuppert løype og innslag av terreng.
Dette er løpere som både har løpt flere HM og også Birken tidligere.

Jeg kan ennå bytte startpulje, men ønsker en pulje som kan motivere/ dra meg.

Hvor realistisk er det å løpe under 1:50 når min eneste referanse er at jeg har løpt alene på 1:53 i Z3 på asfalt i flat løype?

Vanskelig å si. Ganske stor forskjell på z3 og et løp, men også stor forskjell på asfalt og kupert terreng.

Brukerens avatar
jorang
InnleggCOLON 62
RegistrertCOLON 15 Jan 2016 14:25

Innlegg jorang » 26 Mai 2016 15:39

Johnny Puma skrevColon
jorang skrevColonTakk igjen for innspill

Har nå meldt meg på Birken. Valgt en pulje på <1:50, men er veldig usikker på valg av pulje.

Har løpt på egen hånd (asfalt og rimelig flatt) på 1:53 - hovedsaklig i Z3. Tror derfor at startnummereffekten kan hjelpe meg et stykke på vei.
MEN - jeg leste også i Runner's World om flere som hadde 1:50 som mål på HM, men under 2:00 på Birken. Antar pga kuppert løype og innslag av terreng.
Dette er løpere som både har løpt flere HM og også Birken tidligere.

Jeg kan ennå bytte startpulje, men ønsker en pulje som kan motivere/ dra meg.

Hvor realistisk er det å løpe under 1:50 når min eneste referanse er at jeg har løpt alene på 1:53 i Z3 på asfalt i flat løype?

Vanskelig å si. Ganske stor forskjell på z3 og et løp, men også stor forskjell på asfalt og kupert terreng.

Hmm. Hva ville du gjort? Starte ambisiøst og heller bli løpt igjen - eller starte defensivt og løpe fra gruppa si?

Agnes
InnleggCOLON 186
RegistrertCOLON 22 Mar 2010 20:55

Innlegg Agnes » 26 Mai 2016 22:34

Fra en som er bedre i teori enn i praksis:

Det virker som om du enten er ganske lett-trent på kondisjonen, eller kanskje du fortsatt bærer med deg blodcellene til en tyngre mann, omtrent som folk gjør etter en graviditet??

Uansett, min erfaring er at løpeformen kommer litt i rykk og napp: kondisen blir bedre, og så er det muskulaturen som stopper farten, så blir man sterkere, og det er kondisen som stopper deg.

Det høres ut som om kondisen din er bedre enn styrken. Både for å få opp fart og for å forebygge skader så kan det være greit å trene noe løpsspesifikk styrke: tå-hev, spensthopp, hip thrusts, etc.

Og så har man jo de gode gamle intervallene. Jeg gjetter på at du vil ha mye utbytte av kortintervaller. Type 45 sekunder på, 15 sekunder pause. Men intervaller kan man variere i det uendelige.

Johnny Puma
InnleggCOLON 197

Innlegg Johnny Puma » 27 Mai 2016 09:24

jorang skrevColon Hmm. Hva ville du gjort? Starte ambisiøst og heller bli løpt igjen - eller starte defensivt og løpe fra gruppa si?

Løypeprofilen er forsåvidt meget snill, og bør i utgangspunktet innby til en tid som ligger i området 5-15% over pers på flat asfalt HM. Underlaget vil være avgjørende, værforhold vil også påvirke langt sterkere i et løp som går i terrenget. Hvis det er fint vær så regner jeg med at denne løypa er relativt hardtrampet og innbyr til bra fart.
http://www.birkebeiner.no/Global/Kart/L%C3%B8ypeprofiler/L%C3%B8p/L%C3%B8ypeprofil%20Birkebeinerl%C3%B8pet_2016%20oppdatert%2029.april.pdf

Hvilken gruppe du starter i blir smak og behag. Personlig blir jeg nok mer motivert av å velge defensivt og heller passere en del løpere. Men du vil ganske sikkert få en bedre tid av å starte i en tøffere gruppe.

Brukerens avatar
jorang
InnleggCOLON 62

Innlegg jorang » 27 Mai 2016 09:39

Enig i at løypa virker snill. Totalt sett ca -200m i høydeforskjell.

Googlet litt, og fant en mere detaljert løypebeskrivelse (som jeg burde funnet tidligere selvfølgelig) - http://www.birkebeiner.no/no/MainMenu/A ... pet/Loype/

Ser at det er terreng stort sett hele veien. Godt til føttene, men antakelig mer "kuppert". Blir en stor utfordring med vanlige sko dersom det skulle bli regn, men her er det vel bare å kaste seg utpå :)

Johnny Puma
InnleggCOLON 197

Innlegg Johnny Puma » 27 Mai 2016 10:53

jorang skrevColonSer at det er terreng stort sett hele veien. Godt til føttene, men antakelig mer "kuppert". Blir en stor utfordring med vanlige sko dersom det skulle bli regn, men her er det vel bare å kaste seg utpå :)

Mye terreng her ja. Jeg løper flat HM på asfalt på 1:40 på en god dag, tror jeg jeg ville valgt en gruppe i området 1:50-1:55 på dette løpet.

Brukerens avatar
jorang
InnleggCOLON 62

Innlegg jorang » 27 Mai 2016 11:28

Jeg tenkte i utgangspunktet motsatt - at startnummereffekten ville bringe ned tiden totalt sett selv om det er terreng.

Er ikke veldig kjent i dette terrenget, men leste løypekartet http://www.birkebeiner.no/Global/Kart/Kart/L%C3%B8p/Kart%20BB-l%C3%B8pet%20og%20HalvBirken-%20nytt%2023.05.2016.pdf som at det var mye vei/asfalt fra Mesnasaga (ca 11km) til mål, men ut fra løypebeskrivelsen så ser det ut som løypa går i terrenget ved siden av veien ned fra Sjusjøen.

Da spørs det om det blir å tro på julenissen med en ny PR i denne løypa...

a75
InnleggCOLON 16
RegistrertCOLON 09 Jun 2015 12:18

Innlegg a75 » 27 Mai 2016 12:38

Jeg løp Birken for første gang i fjor, på 1.57. Jeg hadde ikke annet å gå ut fra da jeg valgte pulje enn at jeg hadde løpt en mil på trening på 50 minutter, og satte meg opp i 2.10-gruppa. De fleste velger nok en mer ambisiøs gruppe enn de hadde form til, så jeg tipper du løper fra mange nesten uansett hvor du stiller deg.

Løypa er mest grusvei, ellers sti. Mange bratte kneiker de første 7 km, deretter stort sett rolig til mål, noen bratte unnabakker. Og jeg tror den egentlig er en halv kilometer kortere enn halvmaraton. Tipper de fleste løper raskere i et vanlig asfalthalvmaraton, men det kommer sikkert også an på om du er vant til å trene i terreng. Jeg løp i Saucony Mirage, som var de eneste joggeskoene jeg hadde, og som slett ikke er terrengsko. Det gikk helt fint, men løypa var stort sett tørr.

Jeg fikk et veldig godt råd her inne i fjor: Gå i kneikene. Tror det er lurt å bestemme seg for det fra start, og ikke begynne når det tvinger seg på -- det er godt å ha igjen krefter til de siste 2/3 av løpet. Det er forresten et veldig fint arrangement!

Brukerens avatar
jorang
InnleggCOLON 62

Innlegg jorang » 27 Mai 2016 13:20

Takk for tips om å gå i kneikene. Må være noen solide motbakker dette da antar jeg - kan ikke huske sist jeg gikk i en motbakke.

Men når dette er et generelt råd så sier vel dette noen om hvilken gjennomsnittfart en kan forvente å holde.

Jeg har heller ikke terrengsko - Har noen Asics sko og Saucony Kinvara. Satser på at det holder. Kommer meg vel uansett til mål om vi skulle bli uheldige med været i år.
Må vel tenke igjennom puljeplasseringa da - jeg som har plassert meg selv i ei pulje som skal løpe fortere enn min egen pers på asfalt...

@a75 - skal du løpe i år også?

a75
InnleggCOLON 16
RegistrertCOLON 09 Jun 2015 12:18

Innlegg a75 » 27 Mai 2016 17:41

Det blir nok ikke Birken på meg i år, dessverre. Bakkene er ikke så forferdelig lange, men de kan være ganske bratte - løypa følger til dels langrennstraseene. Her er tråden jeg hadde nytte av i fjor: viewtopic.php?f=6&t=3233

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 2 og 0 gjester