JoranG spør de mer erfarne om div tema

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Areom
InnleggCOLON 14
RegistrertCOLON 29 Nov 2015 19:22

Re: JoranG spør de mer erfarne om div tema

Innlegg Areom » 10 Des 2016 22:20

Da kjenner du til det ganske godt. Jeg kjenner ikke hele din historie, så beklager det.

Når det gjelder overtrening, er mitt råd å kutte ut all intensiv trening til du føler deg bedre. Ingenting over 75 % av makspuls. Hvis det er alvorlig, så bytt gjerne noen treninger med gåturer i marka eller gjøre andre avslappende ting med litt bevegelse.

Husk at all overtrening kommer av for mye trening med for høy puls. Mengde kan alle klare. Det er intensitet som dreper, og treningen går ut på å finne balansegangen her før man dør. Å komme seg ut av overtrening tar bare tid. Det er utrolig kjedelig, men det blir alltid bedre. Lykke til!

Brukerens avatar
jorang
InnleggCOLON 62
RegistrertCOLON 15 Jan 2016 14:25

Innlegg jorang » 10 Des 2016 22:40

Der rare med dette er den konstante stølhet. I nedre del av buken har jeg vært støl kontinuerlig i et par måneder nå. Det ser ikke ut til å bedre seg heller. Skal jeg nyse så må jeg nesten ned på kne. Merkelige greier.

Fant faktisk boka du anbefale som pdf på web. Blir spennende lesing.

hailegeraldo
InnleggCOLON 115
RegistrertCOLON 06 Sep 2012 14:36

Innlegg hailegeraldo » 12 Des 2016 09:49

jorang skrevColonDer rare med dette er den konstante stølhet. I nedre del av buken har jeg vært støl kontinuerlig i et par måneder nå. Det ser ikke ut til å bedre seg heller. Skal jeg nyse så må jeg nesten ned på kne. Merkelige greier.

Sjekk om det kan være relatert til Gilmore's groin eller om det er overbelastning av iliacus- eller psoas-musklene.

Brukerens avatar
jorang
InnleggCOLON 62

Innlegg jorang » 12 Des 2016 11:09

@hailegeraldo - Takk for tips. Nå har jeg googlet og lest litt om dine tips og det virker for meg som dette er "spot on".

Jeg har hatt en uke uten løping nå. Erstattet løpingen med ellipemaskin. Blir ikke riktig samme intensitet, men det blir i alle fall aktivitet (generelt er kondisjonsøkter innendørs ganske kjedelig...)
Så tok jeg en rolig løpeøkt på morgenen i dag for å kjenne etter (ca 7,5km). Holdt meg under 75% puls.
Kjente draget i lyskemuskulaturen på siste del av runden. Lett tøying etter jeg kom inn fra løpeøkta. Kjenner det i lysken ennå (ca 5t etter), men det er kanskje ikke annet å vente etter en uke uten løping..

Som hobbymosjonist regner jeg med at kirurgi er utenfor rekkevidde - eller? Ikke sikkert det er beste løsningen heller.

Hva vil du anbefale? Starte (opp)trening f.eks etter øvelsene som Olympiatoppen/ toppidrettssenteret har laget? Eller oppsøke lege med en gang?

hailegeraldo
InnleggCOLON 115
RegistrertCOLON 06 Sep 2012 14:36

Innlegg hailegeraldo » 12 Des 2016 11:18

Tja... Jeg er nok ikke i posisjon til å anbefale så mye annet enn å få det undersøkt. Jeg har selv gått over ett år med det jeg forstår er overbelastning av psoas, men det plager meg ikke mer nå enn at jeg lar det skure og gå på det nivået jeg nå har fått det ned i. Jeg pådro meg det etter noe voldsom belastning gjennom tunge, dyamiske plankeøvelser (tror jeg). For å lokalisere hvilke muskler det var, søkte jeg hjelp hos osteopat. Akkurat hvilken terapeut du bør velge tror jeg kommer mer an på personen enn fagretningen. Osteopat/naprapat/fysioterapeut/manuellterapeut... Uansett bør det ikke ta mer enn et par konsultasjoner før du har fått ei skreddersydd opptreningspakke. Musklene i buken er vanskelige "å få tak i", så å få hjelp av noen som kan identifisere gjennom å isolere dem bevegelsesmessig tror jeg er helt nødvendig.

Brukerens avatar
jorang
InnleggCOLON 62

Innlegg jorang » 12 Des 2016 12:38

Fint. Prøver med fysio'en på treningssenteret jeg er medlem av så kan jeg ta det derfra :)

Brukerens avatar
knut42
InnleggCOLON 479
RegistrertCOLON 21 Jan 2010 11:16

Innlegg knut42 » 13 Des 2016 15:23

Brukerens avatar
ipconfig
InnleggCOLON 252
RegistrertCOLON 18 Jan 2010 20:12

Innlegg ipconfig » 14 Des 2016 10:23

Du kan også sjekke dette styrkeopplegget nedenfor. Jeg har selv fulgt det når jeg hadde veldig vondt i lysken. Enda når jeg kjører øvelse "the clam" så kjenner jeg det dagen etterpå. Enkle øvelser. Dersom du ikke er kjent med yoga eller pilates kan også dette være greit å ha som trening/styrke. En fysio vil kunne ta disse symptomene ganske greit.

https://runnersconnect.net/running-trai ... r-runners/

Brukerens avatar
jorang
InnleggCOLON 62

Innlegg jorang » 14 Des 2016 10:52

Takk igjen for innspill @knut42 og @ipconfig
Nyttige øvelser som bør la seg gjøre å "presse inn i" hverdagen.

Har tatt det roligere en periode nå. Hold meg under 75% stort sett, og det virker som om overskuddet er på vei tilbake. Fryser ikke fullt så lett lengre heller. Veldig bra.

Jeg må jo sørge for at jeg er 'fit for fight' til det blir bart føre, og varmen begynner å komme tilbake. Heldigvis bare en uke til solsnu :)

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 1 og 0 gjester