Er denne tredemølla for god til å være sann?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Areom

Er denne tredemølla for god til å være sann?

Legg innav Areom » 14 mai 2016 08:26

Vurderer å kjøpe en god mølle og kom over denne:
http://www.partiexperten.no/produkt/tre ... trener-mye

Ut ifra pris - spesifikasjoner er dette den beste jeg har sett. 22 km/t maks og 3 HK motor + at alt annet virker topp. Selv med fullpris virker denne verdt det. Man må opp i 15.000-20.000 kr andre steder for å få det samme. Noen som har erfaringer med denne mølla? Er den for god til å være sann?

Bård Aune

Re: Er denne tredemølla for god til å være sann?

Legg innav Bård Aune » 14 mai 2016 21:16

Har denne mølla. Kjøpte den for 3-4 år siden, og da kostet den ca 10000. Den er helt grei å løpe på etter noen forutsetninger og justeringer:

Testet hastigheten med framhjul på sykkel med nøyaktig speedometer. Farten stemmer med displayet opp til 15 km/t. Deretter viser den for liten hast. F.eks. når den viser 17 km/t, er farten i virkeligheten 15,4 km/t. Ved displayvisning 20 km/t er farten på båndet 16,8 km/t. En kan bli lurt av farten ved trening. Farten (displayet) kan justeres nøyaktig på ti-delen.

En annen ting er elevajsonen (stigningen). Displayet viser fra 0 % til 20 %. Hvor de har hentet denne prosent-verdien aner jeg ikke, men den stemmer overhodet ikke med elavajsonen på båndet. Jeg har målt og regnet ut nøyaktig elevasjon. Når displayet viser 20 % er elevasjonen på båndet 6,6 %. Hvis den viser 10 % stigning, er stigningen 3,9 % i virkeligheten.

Mølla har innebygget en rekke faste program. Noe for enhver smak, men det er litt komplisert å finne fram i menyene og stille inn riktig program.
Det er pulsmåler på håndtaket, men den virker bare ikke! Aldri har den vist noe i nærheten av riktig puls.

Jeg har demontert de originale føttene bak, og erstattet dem med gummiføtter beregnet på vaskemaskiner. Det var harde hjul opprinnelig. Elevasjonen var heller ikke 100 % vannrett når displayet viste 0 %. Den steg litt, så jeg justerte dette med å bygge opp føttene bak.

Irriterende gnisselyder høres når du løper fort. Har også lagt inn lyddempende selvklebende matter på innsiden av dekselet så lyden av motoren ble noe dempet selv om dette ikke var et problem.

Må også nevne at displayet viser en markør som går rundt en bane i samme hastighet som du løper. Det er bare det at den går motsatt vei enn normalt. Du beveger det med klokken på banen. Alle vet jo at du løper mot klokken på en bane!

Løpebåndet har en tendens til å bli fryktelig varmt midt på der du løper, selv om jeg smører ofte med anbefalt (i bruksanvisningen) silikonspray.

Konklusjonen må være at det er en helt grei mølle med noen feil, en kan bli lurt av farten og stigningen. Tar liten plass (kan slås opp), men er fryktelig tung å transportere (måtte demontere den i mange deler for å få den inn i huset, ned trappa til kjelleren og inn på et kontor.

Areom

Legg innav Areom » 14 mai 2016 23:26

Bård Aune skrev:Har denne mølla. OSV

Tusen takk for utfyllende svar! Greit å vite dette på forhånd. Har noen flere spørsmål og oppklaringer.

Er mølla verdt det for 7k, framfor å bruke 15k på en mølle med lignende egenskaper, men som kanskje har bedre kvalitet ellers?

For å gjøre det helt klart, det er mulig å kalibrere farten nøyaktig? Smart å bruke sykkel for å teste dette!

Noen ting kan jeg se mellom fingrene på som nøyaktig stigning, løper som regel flatt. Dette kan man kalibrere også? Å fikse den vannrett kan være kinkig, men det må jo gå på en måte. At båndet blir varmt er et kjent problem, men det er jo likevel ikke optimalt.

Igjen, takk for bra svar!

(edit: et spørsmål til, er direktesknappene følgende: 4, 8, 12, 16 km/t? Er motstridende mellom bildene og beskrivelsen).

Bård Aune

Legg innav Bård Aune » 15 mai 2016 20:24

Er mølla verdt det for 7k, framfor å bruke 15k på en mølle med lignende egenskaper, men som kanskje har bedre kvalitet ellers?
Jeg har ikke så mye greie på hva den kan være verdt, men antar den ikke er verdt 7-10K med de unøyaktigheter og mangler den har. En amatør kan være meget godt fornøyd, mens en aktiv løper kan irritere seg over nevnte mangler. Etter nevnte modifiseringer, er jeg godt fornøyd med mølla! :-)

For å gjøre det helt klart, det er mulig å kalibrere farten nøyaktig? Smart å bruke sykkel for å teste dette!
Det er ikke mulig for brukeren å justere/kalibrere farten på denne mølla, men jeg har klistret opp en oversikt over hvor fort mølla egentlig går når displayet viser antall km/t (over 15 km/t), og jeg kan da "kalibrere" farten helt 100 %. Det er vel egentlig ikke kalibrering, men informasjon om farten.

Noen ting kan jeg se mellom fingrene på som nøyaktig stigning, løper som regel flatt. Dette kan man kalibrere også? Å fikse den vannrett kan være kinkig, men det må jo gå på en måte. At båndet blir varmt er et kjent problem, men det er jo likevel ikke optimalt.
Mølla kan ikke kalibreres på annen måte enn at jeg klistrer lapper over knapper med feil info. (På knappen med 20% (stigning) står det nå 6,6%.) Mulig den kan kalibreres med spesialutstyr tilkoblet elektronikken? Det er lett å justere den vannrett med vater. Man må bygge litt under føttene bak.

Igjen, takk for bra svar!
Glad jeg kan bidra med noe. :-)
(edit: et spørsmål til, er direktesknappene følgende: 4, 8, 12, 16 km/t? Er motstridende mellom bildene og beskrivelsen).
Det er bildet som er riktig: 3, 6, 9, 12 og 15 km/t er hurtigknappenes verdi. Det er mulig å justere på tidels nøyaktighet med + og - tastene på displayet og på håndtaket.

Areom

Legg innav Areom » 15 mai 2016 20:52

Bård Aune skrev:Er mølla verdt det for 7k, framfor å bruke 15k på en mølle med lignende egenskaper, men som kanskje har bedre kvalitet ellers?
Jeg har ikke så mye greie på hva den kan være verdt, men antar den ikke er verdt 7-10K med de unøyaktigheter og mangler den har. En amatør kan være meget godt fornøyd, mens en aktiv løper kan irritere seg over nevnte mangler. Etter nevnte modifiseringer, er jeg godt fornøyd med mølla! :-)

Det er ikke mulig for brukeren å justere/kalibrere farten på denne mølla, men jeg har klistret opp en oversikt over hvor fort mølla egentlig går når displayet viser antall km/t (over 15 km/t), og jeg kan da "kalibrere" farten helt 100 %. Det er vel egentlig ikke kalibrering, men informasjon om farten.

Takk for bra svar igjen. Når jeg hører deg nå, høres det mindre fristende ut. Farta er en dealbreaker. Jeg kjøper ikke en mølle som går maks 17 km/t når det står oppført 22. Og hvis den ikke er verdt tilbudsprisen engang, hører jeg på deg. Da velger jeg å punge ut litt mer på en ordentlig mølle. Vurderer å gå for T70 eller T54 fra Sportsmaster, sannsynligvis. Av de jeg har sett på virker den veldig bra. Takk for info, ellers hadde jeg kanskje gått på denne.

Rune60

Legg innav Rune60 » 16 mai 2016 13:59

Jeg er ikke sikker på om man får nøyaktig fartsmåling ved å bruke sykkel på mølla uansett hvor nøyaktig sykkelens speedometer er. Grunnen er at når man løper så tråkker man løpebåndet ned i platen som ligger under båndet. Akkurat når foten er nedi er det altså stor friksjon mellom bånd og denne platen selv om man har smurt godt med silikon. En svak motor vil kanskje bremse farten noe da og speede opp når vi ikke har noen av føttene nedi. Med sykkelhjul blir dette helt annerledes.

Men jeg synes ikke dette gjør noe som helst. Jeg sammenligner dette med at med unntak av når man løper på bane, så er alle løyper ulike. Det går opp, det går ned, det er vått eller tørt, hardt eller sugende, med eller motvind..... Eller man løper på mølle. De mest ensartede forholden har man på mølle. Det er aldri vind, underlaget er likt fra gang til gang. Så om man lytter til kroppen så er en hard og rask økt en hard og rask økt. Den trenger ikke sammenlignes med noe annet enn tilsvarende økt med samme innstillinger tidligere. Og trenger man et objektivt mål, så er pulsen en god indikator.

Ang. dette med stigning. Man kan bruke en slik til å måle stigning i grader:
Bilde
Og så bruke denne til å regne om fra grader til prosenter. http://www.enebo.no/redskap/

Jeg har for øvrig en slik: http://treningspartner.no/nordic-track/tredemolle-t-25
Og er fornøyd med den. Det største problemet er i grunnen at jeg blir så vant til at møllen holder farten konstant som innstilt at overgangen til å måtte gjøre dette selv når jeg løper ute, blir LITT vanskelig. Derfor blir km-tiden fort litt raskere enn planlagt, men jeg har en følelse av at mølla er ganske så nøyaktig.
10 km: 39:45 for noen år siden.....

Areom

Legg innav Areom » 18 mai 2016 09:32

Rune60 skrev:Jeg er ikke sikker på om man får nøyaktig fartsmåling ved å bruke sykkel på mølla uansett hvor nøyaktig sykkelens speedometer er. .

Det er et godt poeng. Sykkelmålingen bør nesten vise litt mer fart enn det mølla står på hvis mølla bremser litt i friksjonen? Uansett vil det jo ikke bli 100 % nøyaktig opp mot når man løper på den siden vekt og teknikk osv. varierer hos den enkelte. Det beste er vel at mølla viser korrekt fart uten belastning uansett. Man får som du sier justere etter pulsen. Takk for linken. Mølla du har ser veldig bra ut, men for dyr for min del. Jeg lurer på om jeg skal punge ut for en F85 hos Treningspartner. Den ser stødig ut og har det jeg ser etter i en mølle.

Bård Aune

Legg innav Bård Aune » 18 mai 2016 17:34

Sist redigert av Bård Aune den 28 mai 2016 21:42, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Gunnar Bruun
Sted: Harstad

Legg innav Gunnar Bruun » 28 mai 2016 08:14

Areom skrev:Vurderer å gå for T70 eller T54 fra Sportsmaster, sannsynligvis.

Har T70 og har ingen problem med å anbefale den.
Du gjør lurt i å kjøpe anerkjent kvalitet her, vil være utrolig surt å bruke såpass mye som 7000,- på noe du ikke blir fornøyd med.
Det vil du tenke på hver gang du løper på den.
Ikke helt sikker på hva forskjellen på T70 og T54 er, men tror du blir fornøyd uansett hvilken du velger.

Gå tilbake til «Trening»