Erfaringer med Marius Bakkens maratonprogram?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Jesperado
Innlegg: 4
Registrert: 30 aug 2016 06:29

Re: Erfaringer med Marius Bakkens maratonprogram?

Legg innav Jesperado » 08 sep 2016 13:55

Veteran skrev:
Tenk litt - hvordan var det mulig for alle som loep for 50-60 aar siden aa loepe saa mye raskere enn 99 % av det alle
norske gjoer idag. Ingen brukte pulsklokke og faa om noen hadde et fast program..


Er dette sant? Løp alle for 50 år siden mye raskere? Jeg tror ikke det er noe galt i å bruke pulsklokke, men det er jo en selvfølge at løpingen skal være gøy og lystbetont! Ingen motsetning mellom de to tingene etter min mening. Tvert i mot er det motiverende å trene med pulsklokke og GPS for min del.

hailegeraldo
Innlegg: 122
Registrert: 06 sep 2012 14:36

Re: Erfaringer med Marius Bakkens maratonprogram?

Legg innav hailegeraldo » 14 sep 2016 11:28

Nå tvinger jeg meg selv til å konkludere etter 18 uker med Bakken-program-inspirert trening. Det må sies at jeg ikke har fulgt programmet slavisk, men fra den maratonspesifikke delen fra uke 7 har jeg nok fulgt 90%.
Før fadesen i Rotterdam i april i år, der jeg gikk tom etter 3 mil, hadde jeg i 18 uker et ukesnitt på 60 km.
Nå, før Oslo Maraton, har jeg de siste 18 ukene et ukesnitt på 64 km.

Høyest antall km/uke før Rotterdam: 98 km.
Høyest antall km/uke før Oslo: 90 km.

Opplegg før Rotterdam: Ganske tradisjonelt tror jeg, men med en toukers hurtighetsperiode ca 10 uker før maratonet.
Opplegg før Oslo: Marius Bakkens program til 2:45 (men fartsjustert ned til min målsetting om sub 3:00). Noen flere 3-milsturer, men færre som fast finish.
Begge treningsloggene forteller om en betydelig økning i mengde over de siste ca 6 ukene før tapering ca 2 uker før konkurransen. Men altså aldri over 100 km/uke. Kontinuiteten har vært veldig lik. Før Rotterdam var jeg forkjølet og avsto fra skikkelig trening ca 5-6 dager (10 uker før konk.). Før Oslo ble det magert med trening ei uke under en ferietur til Middelhavskysten, ca 9 uker før konk.

Hvordan er følelsen nå de siste dagene før det gjelder? Veldig lik den jeg hadde før Rotterdam.
Konklusjon følger om noen dager.

Roger
Innlegg: 138
Registrert: 19 jan 2010 09:14

Re: Erfaringer med Marius Bakkens maratonprogram?

Legg innav Roger » 16 sep 2016 15:36

Å....bir tungt oppatåver mot Tøyen ve væl tre mil att nå å teinkjer je.

Bør vel itte ha førr store førhåpninger. Fort gjort å gå på en smell ta slikt.

hailegeraldo
Innlegg: 122
Registrert: 06 sep 2012 14:36

Re: Erfaringer med Marius Bakkens maratonprogram?

Legg innav hailegeraldo » 18 sep 2016 09:43

Er du blitt kondisforum-rapet, Roger? Såklart det ikke ble tungt opp mot Tøyen på førsterunden. Jeg synes for øvrig ikke bakken ved botanisk hage levde opp til sitt rykte. Det er knapt en bakke, mer en stigning på noen få hundre meter. Den er så kort at det er helt greit å senke intensiteten litt for ikke å dra på seg noe dumt.
Hvordan det gikk? Joda, det gikk akkurat innenfor målsettingen på sub 3. Jeg kjempet meg i mål på 2:59:05 iflg TV-sendingen på NRK. Passering halvmaraton kom på 1:27:40 sånn omtrent, og de drøye to minuttene var gode å ha i banken da jeg gikk ut på andrerunden. Jeg møtte ikke veggen, men det dro seg gradvis til fra ca 32 km. Jeg sa til meg selv lenge at de første 32 km er transportetappe. Transport-mantraet ble gjentatt lenge. Det går lett, men det er transport. Ved passering 36 km kjente jeg at jeg ikke hadde mye å kjøre med, men jeg holdt ok følge med mine fellow marathoners. Men det ble en kamp mot klokka. Jeg følte jeg hadde kontroll, men jammen var det tungt.

Hvorfor klarte jeg målet nå? Var det det litt spesielle Bakken-programmet eller var det at jeg har trent ganske bra nå i 9 måneder? Jeg tror det var en kombinasjon. Uansett vil jeg si at Bakken sitt program fungerte greit. Hvis jeg skulle løpe et maraton til våren, ville jeg nok ha gjort noen justeringer. Men det er mest fordi jeg nå er ganske bra maratontrent. Jeg ville nok fortsette med den typen fartsvariasjoner som Bakken forfekter, for jeg følte at det hjalp meg gjennom tunge og lette faser i gårsdagens konkurranse. Dessuten gjør det treningsøktene morsommere. Mer varierte. Men det jeg hovedsakelig ville ha endret på, er å kjøre litt hardere på de lange langturene. Mindre gåing, for nå tåler jeg å løpe en større andel. Og noe mer i form av fast finish long runs.

Jeg tror jeg fikk ut mitt potensiale i går. 2:59 med i snitt 64 løpte km per uke i 18 uker synes jeg er bra. Skal jeg klare å løpe ned den tiden med 6-7 minutter må jeg nok opp i noe mer mengde. Kanskje 80-85 km per uke. Sammen med flere fast finish long runs kan jeg begynne å lukte på 4:00 i snitt tror jeg.

Men - nå kan det hende jeg er fornøyd med maraton. Det krever sin (familie)mann å trene for det. Spesielt med tanke på at jeg sannsynligvis må opp i treningsmengde for å kneppe inn noen minutter.

JEG KLARTE DET!!!

Maur
Innlegg: 6
Registrert: 06 jun 2016 22:38

Re: Erfaringer med Marius Bakkens maratonprogram?

Legg innav Maur » 20 sep 2016 19:14

Gratulerer med under tre timer! Gikk selv på en gigasmell på halvmaraton, som jeg nå etter løpet forsto skyldtes en bihulebetennelse under emning. Det forsto da jeg etter en svært konservativ start godt under planlagt marsjfart skottet på pulsklokka rundt Vika, pulsen var da oppe i 91 prosent av max, he-he. Noe var galt og jeg jogget gjennom løypa (burde vel ha brutt).

Frustrert: you bet, aaaarrrgh. Men jeg vil gjerne kjøre en halvmaraton når jeg har blitt frisk om ikke annet for å få tilbakemelding på om treninga mi var god, slik at jeg kan høste litt lærdom. Jeg har vel tre alternativer

1) melde meg på et nytt hm (flatt og med fartsholdere!)
2)løpe halvmaraton på tredemølle, kalibrert og stigning 0,5-1.
3)løpe på bane (53 runder:))

Heller mot tredemølle, siden denne har innebygd fartsholder. Er det noen meninger?

Og når bør jeg gjennomføre et slikt løp, merker kjøret fra 6mnd opptrening, så vil ikke bare køle på.

Hilsen ivrig maur:)

Veteran
Innlegg: 348
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Erfaringer med Marius Bakkens maratonprogram?

Legg innav Veteran » 23 sep 2016 02:20

Maur skrev:Gratulerer med under tre timer! Gikk selv på en gigasmell på halvmaraton, som jeg nå etter løpet forsto skyldtes en bihulebetennelse under emning. Det forsto da jeg etter en svært konservativ start godt under planlagt marsjfart skottet på pulsklokka rundt Vika, pulsen var da oppe i 91 prosent av max, he-he. Noe var galt og jeg jogget gjennom løypa (burde vel ha brutt).

Frustrert: you bet, aaaarrrgh. Men jeg vil gjerne kjøre en halvmaraton når jeg har blitt frisk om ikke annet for å få tilbakemelding på om treninga mi var god, slik at jeg kan høste litt lærdom. Jeg har vel tre alternativer

1) melde meg på et nytt hm (flatt og med fartsholdere!)
2)løpe halvmaraton på tredemølle, kalibrert og stigning 0,5-1.
3)løpe på bane (53 runder:))

Heller mot tredemølle, siden denne har innebygd fartsholder. Er det noen meninger?

Og når bør jeg gjennomføre et slikt løp, merker kjøret fra 6mnd opptrening, så vil ikke bare køle på.

Hilsen ivrig maur:)


Hei du ivrige maur! all maur er flittige arbeidere, saa hvis du vil ha noen veldig gode raad og foelger dem i kun 8 uker, saa lover
jeg at du vil synes at 1.34 som du naa var rene blaabaerturen. Foerst bli kvitt problemene med bihulebet. etc. men siden kan du
foelge disse raad.

1: du skal IKKE stille i et nytt hm naa, absolutt ikke, det vil sette deg mye tilbake. Og aldri siden med fartsholder, da blir du enten
skuffet hvis du velger for hoey fart og ikke heneger med. Eller ennaa verre, du foeler at du har mye mer aa gi men vaager ikke dra paa
mer, og faar ikke tatt ut ditt potensiale, ikke moro.

2: Aa loepe hm paa moella maa vaere det kjedeligste en kan oppleve, og den ensidige rytmen og ikke minst at moella gir et falskt
bilde av den virkelige farten, er direkte skadelig . Moella kun til noedhjelp i noen km. men da maa forholdene ute vaere verre enn verst.

3: hm paa bane kommer i samme kategori som moella, dvs. hvis du tenker trene alene. I konkurranse er det greit, men ogsaa det veldig
kjedelig og lite inspirerende.

Det du mangle er litt mer fart, og naa boer du trene intervaller f.eks. 1 km, og helst med en kompis som er raskere enn deg. Det funker
alltid utrolig bra. Selv var jeg saa heldig at jeg fikk trene mye sammen med en topp skiloeper, og han skrubbet aldri, det var full guffe
fra start. Dvs. han maatte holde igjen litt for at jeg skulle henge med. Alene paa samme distanse brukte jeg flere min. mer selv om jeg
da tok ut alt og var mer sliten etterpaa.
Det viktigste du kan gjoere er aa delta i alle konkurranser fra 5 til 15 km. Ikke lengre, da vil du miste fart igjen. Kjoer hardt uten tanke
paa puls etc. da foerst vil du oppleve hva hard god trening er. Aa la pulsen regulere farten betyr at du aldri tar ut ditt potensiale.
Hadde alle vi kompisene som drev raatrening ofte gjort det, hadde vi aldri oppnaadd de tidene vi klarte, tider som du ogsaa har inne hvis
du legger bort pulsklokka en tid og loeper paa en naturlig maate.

Glem hm i 8 uker og tren hardt/konkurrer i 5-15 km. og mest mulig paa stier/grusveier, og vit at kuperte loeyper er bedre enn flate. Det er veldig viktig at steglenge etc. varieres, og i flate loeyper laaser en seg ofte i en treg rytme slik at farten forsvinner.

Mer detaljer om du oensker, og jeg garanterer at du etter 8 uker bare vil smile og takke for gode raad. Senere forteller jeg hva su boer gjoere
foran helmaran f.eks. til neste sommer. Lykke til, dette fikser mauren enkelt!

hailegeraldo
Innlegg: 122
Registrert: 06 sep 2012 14:36

Re: Erfaringer med Marius Bakkens maratonprogram?

Legg innav hailegeraldo » 23 sep 2016 08:24

"Too bad" med bihulebetennelse, Maur. Det var kanskje ikke riktig å stille til start med en intensjon om å makse ut innsatsen, så jeg tror du gjorde det rette. Nå tenker du revansje, og det gir en ekstra motivasjons-boost. Det kan nok være lurt å senke skuldrene og gå litt tilbake i treningsmodus. La bihulebetennelsen gjøre seg ferdig, og finn et nytt halvmaraton. Jeg tror ikke du behøver å vente så veldig lenge med en ny konkurranse, for du har jo ikke gitt jernet ennå.

Jeg støtter Veteran sitt innlegg om å gyve på med fart. I ditt tilfelle vil jeg også anbefale å trene mer på følelse og lyst enn på kontroll. La deg rive med av lysten, og sett en tape-bit over pulsvisningen på pulsklokka. Se heller på hvordan pulsen din var etter økta. Kjenn kroppen din bedre enn klokka gjør :)
Tredemølle er ikke stedet å konkurrere. Den er sannsynligvis ikke riktig kalibrert, og du får et feil bilde av fart og tid. Dessuten er det monotont og ekstremt vanskelig å finne den rette farten. I løpet av et halvmaraton har du noen ups & downs, og mølla følger deg ikke gjennom disse hvis du har satt farten på feks 13,8 km/t.
Høsten er en glimrende tid å løpe en rask halvmaraton, for det er godt og kjølig i luften. Benytt tiden til fartlek og intervaller i småkupert terreng. Slipp kontrollen litt, og kjenn hvor gøy det er å variere farten. Jeg kan godt anbefale økter som 1 time på OPPLEVD terskelfart, der du justerer ned farten LITT av og til. Sånn som 8 min terskel, 2 min LITT saktere - gjentatt 6 ganger. Jeg kjørte noen sånne "morsomme" økter i maratontreningen min, der terksel gikk på omtrent 4:00 og det "rolige" på 4:20. IKKE løp på klokke/puls. Løp på følelse. Sjekk gjerne etterpå hvilken puls du hadde, og lær av det.

Klin til med et halvmaraton om 4-8 uker (hvis bihulene er rene nå).

bigp
Innlegg: 20
Registrert: 21 okt 2015 19:39

Re: Erfaringer med Marius Bakkens maratonprogram?

Legg innav bigp » 29 mar 2019 12:25

Vil dere anbefale Marius bakken sitt program til Oslo halvmaraton? Eller bør jeg trene etter noe annet program?

Min bakgrunn:
33 år
78 kg
Trent styrke stort sett de siste 10 årene
Begynte med kondisjonstrening de siste 3-4 årene (hovedsak langrenn).
Skirenn 27 km: 2t 08m
10 km-test aug 2018: 54m
Oslo halvmaraton 2018: 2t 18m
Her lå jeg godt an til akkurat 2t under men etter ca 16 km så kom krampa i beina. Til slutt måtte jeg gå for å være sikker på at ikke beina ikke knakk sammen helt.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester