Maur skrev:Gratulerer med under tre timer! Gikk selv på en gigasmell på halvmaraton, som jeg nå etter løpet forsto skyldtes en bihulebetennelse under emning. Det forsto da jeg etter en svært konservativ start godt under planlagt marsjfart skottet på pulsklokka rundt Vika, pulsen var da oppe i 91 prosent av max, he-he. Noe var galt og jeg jogget gjennom løypa (burde vel ha brutt).
Frustrert: you bet, aaaarrrgh. Men jeg vil gjerne kjøre en halvmaraton når jeg har blitt frisk om ikke annet for å få tilbakemelding på om treninga mi var god, slik at jeg kan høste litt lærdom. Jeg har vel tre alternativer
1) melde meg på et nytt hm (flatt og med fartsholdere!)
2)løpe halvmaraton på tredemølle, kalibrert og stigning 0,5-1.
3)løpe på bane (53 runder:))
Heller mot tredemølle, siden denne har innebygd fartsholder. Er det noen meninger?
Og når bør jeg gjennomføre et slikt løp, merker kjøret fra 6mnd opptrening, så vil ikke bare køle på.
Hilsen ivrig maur:)
Hei du ivrige maur! all maur er flittige arbeidere, saa hvis du vil ha noen veldig gode raad og foelger dem i kun 8 uker, saa lover
jeg at du vil synes at 1.34 som du naa var rene blaabaerturen. Foerst bli kvitt problemene med bihulebet. etc. men siden kan du
foelge disse raad.
1: du skal IKKE stille i et nytt hm naa, absolutt ikke, det vil sette deg mye tilbake. Og aldri siden med fartsholder, da blir du enten
skuffet hvis du velger for hoey fart og ikke heneger med. Eller ennaa verre, du foeler at du har mye mer aa gi men vaager ikke dra paa
mer, og faar ikke tatt ut ditt potensiale, ikke moro.
2: Aa loepe hm paa moella maa vaere det kjedeligste en kan oppleve, og den ensidige rytmen og ikke minst at moella gir et falskt
bilde av den virkelige farten, er direkte skadelig . Moella kun til noedhjelp i noen km. men da maa forholdene ute vaere verre enn verst.
3: hm paa bane kommer i samme kategori som moella, dvs. hvis du tenker trene alene. I konkurranse er det greit, men ogsaa det veldig
kjedelig og lite inspirerende.
Det du mangle er litt mer fart, og naa boer du trene intervaller f.eks. 1 km, og helst med en kompis som er raskere enn deg. Det funker
alltid utrolig bra. Selv var jeg saa heldig at jeg fikk trene mye sammen med en topp skiloeper, og han skrubbet aldri, det var full guffe
fra start. Dvs. han maatte holde igjen litt for at jeg skulle henge med. Alene paa samme distanse brukte jeg flere min. mer selv om jeg
da tok ut alt og var mer sliten etterpaa.
Det viktigste du kan gjoere er aa delta i alle konkurranser fra 5 til 15 km. Ikke lengre, da vil du miste fart igjen. Kjoer hardt uten tanke
paa puls etc. da foerst vil du oppleve hva hard god trening er. Aa la pulsen regulere farten betyr at du aldri tar ut ditt potensiale.
Hadde alle vi kompisene som drev raatrening ofte gjort det, hadde vi aldri oppnaadd de tidene vi klarte, tider som du ogsaa har inne hvis
du legger bort pulsklokka en tid og loeper paa en naturlig maate.
Glem hm i 8 uker og tren hardt/konkurrer i 5-15 km. og mest mulig paa stier/grusveier, og vit at kuperte loeyper er bedre enn flate. Det er veldig viktig at steglenge etc. varieres, og i flate loeyper laaser en seg ofte i en treg rytme slik at farten forsvinner.
Mer detaljer om du oensker, og jeg garanterer at du etter 8 uker bare vil smile og takke for gode raad. Senere forteller jeg hva su boer gjoere
foran helmaran f.eks. til neste sommer. Lykke til, dette fikser mauren enkelt!