Spørsmål om motbakkeintervaller

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
OlavRenolen

Spørsmål om motbakkeintervaller

Legg innav OlavRenolen » 23 jun 2016 19:17

Hei! Jeg er ny her på forumet, og tenkte å slenge ut et spørsmål ang motbakkeintervaller. Jeg har forstått det slik at det er et poeng med intervalltrening at pausen ikke skal bli lenger en selve intervallet/draget. Hvordan gjør dere dette i motbakker? Jeg kan feks løpe 4 min opp en lang bakke, og gå fort/jogge nedover igjen i 3 min. Men da rekker jeg jo ikke å komme til bunn av bakken igjen, og etter intervall nr to når jeg toppen, og blir nødt til å løpe neste draget nedover, og det er jo ikke noe godt.
Det jeg har valgt å gjøre enn så lenge er å sette dette med korte pauser til side og heller jogge ned til start, så får det bare bli litt lange pauser.
Hvordan gjør dere andre dette? Jeg har ingen bakker i umiddelbar nærhet der jeg kan rekke 4-5 drag uten å nå toppen.

hailegeraldo

Re: Spørsmål om motbakkeintervaller

Legg innav hailegeraldo » 23 jun 2016 20:36

Hvis du ikke har en lengre bakke, begrenser det seg rett og slett. Med mindre du har 6 sykler å plassere på toppen :D
Det du kan gjøre med den korte bakken du disponerer, er å løpe hardere intervaller av kortere varighet. Da bør pausa være lengre, og du rekker å komme ned. Men du gir kroppen et annet stimuli. For eksempel 8x1 min, der pausa er ca 1,5 min rolig jogg ned igjen.

håvard b.

Legg innav håvard b. » 23 jun 2016 22:02

Fra tid til annen er det mer enn ok å kjøre like lange (eller enda litt lenger) pauser som drag, når dragene er av en viss lengde. Da er det nok helst snakk om høyintensive økter. Resultatet kan bli totalt sett ganske mange minutter med høy intensitet. God "hjertetrening". Kjente navn som for eksempel Bjørn Dæhlie og Thomas Alsgaard kjørte drag på 5-7 min. med omtrent like lange pauser fra tid til annen. Disse øktene blir (og er ment å være) ganske harde, og er nok ikke egnet for 2 ukentlige gjentakelser. :) Men trolig ganske effektivt. Har selv kjørt en del sånne, opplever (helt subjektivt) at det gir en god boost hvis det passer inn i helheten.

Arthur

Legg innav Arthur » 08 sep 2016 20:28

Hvis bakken er såpass lang at du kan kjøre litt sånn trappetrinn hvis du skjønner. Du løper f.eks. opp 400m og ned 300, så nye 400 opp og 300 ned osv.
Det funker veldig bra rundt her jeg bor hvis jeg ikke orker eller det ikke er føre til å holde på i marka.
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.
Da blir det strafferunde neste år.

Gå tilbake til «Trening»