Side 1 av 1

10km trening, puls eller min/km styrt?

Lagt inn: 05 jul 2016 22:00
av Stele
Trente en del løping på puls sist sommer med Halvmaraton i Oslo sin 1t30m som mål. Følte jeg hadde ok kontroll på trening hvor 10km i antatt terskelfart gikk fint på 43 min. Hadde aldri deltatt i noe løp før og hadde mye høyere puls enn vanlig på løpsdagen. Skjønte fort at jeg måtte satse på å løpe på feeling i stedet for pulsklokka, men intensiteten ble for høy og det ble en smertefull tur. Klokket inn på 1t33min og 188 i snittpuls (196 makspuls)

Tenker å ha et milløp som treningsmål til høsten. Men med erfaringen med høy puls pga stress osv fra sist år lurer jeg; bør jeg konsentrere meg mer om tid per km når jeg trener kvaltet/fartsøkter, eller er terskelpuls jeg har til vanlig best utgangspunkt?

Re: 10km trening, puls eller min/km styrt?

Lagt inn: 07 jul 2016 09:27
av Johnny Puma
Stele skrev:Trente en del løping på puls sist sommer med Halvmaraton i Oslo sin 1t30m som mål. Følte jeg hadde ok kontroll på trening hvor 10km i antatt terskelfart gikk fint på 43 min. Hadde aldri deltatt i noe løp før og hadde mye høyere puls enn vanlig på løpsdagen. Skjønte fort at jeg måtte satse på å løpe på feeling i stedet for pulsklokka, men intensiteten ble for høy og det ble en smertefull tur. Klokket inn på 1t33min og 188 i snittpuls (196 makspuls)

Tenker å ha et milløp som treningsmål til høsten. Men med erfaringen med høy puls pga stress osv fra sist år lurer jeg; bør jeg konsentrere meg mer om tid per km når jeg trener kvaltet/fartsøkter, eller er terskelpuls jeg har til vanlig best utgangspunkt?


Hei! Samme erfaring her. :D Man må nesten være forberedt på at pulsen i et løp blir meget høy. Personlig løp jeg et par etapper på St.Olavsloppet sist uke (7-8 km etapper), og lå på 93-96% av makspuls hele løpet. Det er smertefullt nok, så 96% i snitt på en halvmaraton må være forferdelig, her tror jeg ganske enkelt at du har gått ut for hardt. Hvis du er vant til å bruke pulsklokke kan det være en ide å bevisst legge seg på ca. 90% fra starten. Hvis jeg skal tippe lå du på ca. 1min/km mer på siste km enn første?

På intervalløkter/drag styrer jeg som regel etter hastighet, ihvertfall hvis jeg løper på bane. Dette går igjen i de fleste treningsprogram til langdistanse, dvs. at man f.eks. legger seg på ønsket hastighet på 10km minus 10sek/km/min for å pushe hastigheten.

Re: 10km trening, puls eller min/km styrt?

Lagt inn: 07 jul 2016 23:43
av Stele
Ja var nok en litt for optimistisk plan ved siden av at pulsen var helt anderledes enn under trening..
Godt å høre at jeg ikke er den eneste med denne utfordringen..

Holdt 4.15 i snitt første 13km og endte opp på 4.50 mot slutten. Så stoppet egentlig aldri opp totalt, roet det ned bevisst siden jeg merket at det ble for hardt og vondt etterhvert...

Må nok muligens legge inn mer baneøkter styrt av tid og ikke puls i like stor grad ja..

Re: 10km trening, puls eller min/km styrt?

Lagt inn: 08 jul 2016 09:29
av Roger
Tror de fleste har høyere puls under konkurranser enn under trening, og det skyldes nok stort sett et større stressnivå og mer adrenalin (og ofte litt vel optimistisk åpningsfart). Hvis det i tillegg er varmt vær (over 18-20 grader så vil også dette gjøre at pulsen blir noen slag høyere (mer blod ut i huden til avkjøling gir mindre blod ut til de arbeidende musklene, og hjertefrekvensen må økes for å sørge for nok oksygentilførsel)).

Treningsøkter må gjerne være pulsstyrt, men ikke helt slavisk. Terskelpulsen er jo ikke helt statisk, og endrer seg fra dag til dag og under treningsøkta. Dette er grunnen til fler og fler går over til laktatmåling. Jeg vil anbefale å styre treningene dine etter tre variabler; puls, fart og opplevd anstrengelse. Underveis i økta må du ha en kontinuerlig feedbacksløyfe gjennom disse tre variablene og justere deretter. Høres kanskje fancy ut, men er jo helt vanlig.

Når du nærmer deg konkurranse (10 km eller halvmaraton) så bør du ha gjennomført såpass mange terskeløkter at du vet hvilke kilometertider du er god for, og bør legge opp et skjema etter kilometertider (så sant løpet er noenlunde flatt). Etterhvert som du legger flere hardøkter og konkurranser bak deg, jo bedre feeling vil du få i forhold til fartsfølelse, opplevd anstrengelse og optimalt åpningstempo.

Lykke til!

Med freske fraspark

Roger Vestrum
a.k.a land-distanseløperen
http://www.rogervestrum.blogspot.no

Re: 10km trening, puls eller min/km styrt?

Lagt inn: 12 nov 2017 10:57
av hailegeraldo
Spurt skrev:Du bør absolutt løpe etter puls. Da vil du hele tiden løpe med riktig intensitet.

https://spurt.no/trene-med-pulssoner/



Du bør absolutt ikke lytte til bastante råd.

Re: 10km trening, puls eller min/km styrt?

Lagt inn: 16 nov 2017 13:18
av Kolli
Jeg er noen divisjoner lavere på nivå enn deg, men her er mine erfaringer fra løp og skirenn:

- Konkurransedagen er jeg uthvilt, og dette medfører at puls blir høyere uten at dette i seg selv trenger å være kritisk. Jeg tåler å ligge noe over terskelverdi i oppstarten (ski), men holder meg langt unna sone 5. Da får jeg svi på slutten.

- Da jeg løp 10 km i høst styrte jeg åpningsfarten etter både puls og tempo. Målet å ligge på eller rett under målsatt gjennomsntitsfart første km, men da er puls lavere enn gjennomsnittpuls på løpet (ca 85%?). Samler da krefter til slutten, og denne planen tror jeg vil fungere bedre på halv/hel-maraton. Mulig dette er for defensiv plan på en såpass tidbegrenset økt som 10 km (relativt sett..)[/list][/list]

Med så høy gjennomsnittspuls som du hadde her så bør du revurdere om makspuls er satt riktig - jeg tror denne reelt sett kan være noen slag høyere for deg enn du oppgir.