Periodisering kondisjon til langrenn

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
bigp
InnleggCOLON 7
RegistrertCOLON 21 Okt 2015 19:39

Periodisering kondisjon til langrenn

Innlegg bigp » 01 Aug 2016 14:18

Hei,

Jeg har et par spørsmål rundt periodisering av kondisjon mtp. langrenn.

Jeg begynte å gå aktivt på langrenn igjen i fjor vinter (dvs gå flere turer hver uke) og har finpusset skiteknikken (mest klassisk) og noe kondisjon. Der jeg har mye å gå på er kondisjons-biten. Jeg har de siste årene trent stort sett styrketrening og svært lite kondisjon.

Jeg tenker å gå noen skirenn i år (Hauern, holmenkollmarsjen o.l.) og prøver å legge opp kondisjonstreninga fremover. Nå mens snøen er borte, trener jeg 2 økter styrke og 2 økter kondisjon. Om vinteren er det 1 økt styrke og 3 økter kondisjon (stort sett på ski).

"Off-season":
- 1 intervalløkt (I3), øke gradvis antall/lengde på intervall
- 1 langkjøring (hvor skal progresjonen være her?) Skal man alltid trene i sone1-2 i rundt 1-2 timer eller skal man starte med for eks 1 time og øke tiden for hver økt? Hva gjør jeg når jeg for eks. trener sone 1 i 4 timer?
- 2 økter styrke

- Vinter:
- I3 intervall
- 1 langkjøring (I1)
- I3 intervall/I4 intervall (I4 intervaller hver 3.uke)
- Styrke

Hvor lenge/mye skal jeg øke mengden før jeg trapper ned mengden og øker intensiteten på kondisjonstreninga?

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 3 og 0 gjester