Periodisering kondisjon til langrenn

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
bigp
Innlegg: 23
Registrert: 21 okt 2015 19:39

Periodisering kondisjon til langrenn

Legg innav bigp » 01 aug 2016 14:18

Hei,

Jeg har et par spørsmål rundt periodisering av kondisjon mtp. langrenn.

Jeg begynte å gå aktivt på langrenn igjen i fjor vinter (dvs gå flere turer hver uke) og har finpusset skiteknikken (mest klassisk) og noe kondisjon. Der jeg har mye å gå på er kondisjons-biten. Jeg har de siste årene trent stort sett styrketrening og svært lite kondisjon.

Jeg tenker å gå noen skirenn i år (Hauern, holmenkollmarsjen o.l.) og prøver å legge opp kondisjonstreninga fremover. Nå mens snøen er borte, trener jeg 2 økter styrke og 2 økter kondisjon. Om vinteren er det 1 økt styrke og 3 økter kondisjon (stort sett på ski).

"Off-season":
- 1 intervalløkt (I3), øke gradvis antall/lengde på intervall
- 1 langkjøring (hvor skal progresjonen være her?) Skal man alltid trene i sone1-2 i rundt 1-2 timer eller skal man starte med for eks 1 time og øke tiden for hver økt? Hva gjør jeg når jeg for eks. trener sone 1 i 4 timer?
- 2 økter styrke

- Vinter:
- I3 intervall
- 1 langkjøring (I1)
- I3 intervall/I4 intervall (I4 intervaller hver 3.uke)
- Styrke

Hvor lenge/mye skal jeg øke mengden før jeg trapper ned mengden og øker intensiteten på kondisjonstreninga?

Johnchen969
Innlegg: 1
Registrert: 01 jul 2021 04:32

Re: Periodisering kondisjon til langrenn

Legg innav Johnchen969 » 01 jul 2021 04:37

within the night time he reduce out the work, and went to bed early, that he could likely get up and beginbetimes next day; however he changed into saved all the hassle, for while he got up in the morning the work became completed equipped to his hand. speedy in got here consumers, who paid him handsomely for his gadgets, so that he provided leather-based-based sufficient for 4 pair greater.he reduce out the art work once more in a single day and placed it carried out in the morning, as before; and so it went on for some time: what turned into got organized in the midnight have become continually completed by manner of daybreak, and the best guy soon have become thriving and nicely off again.
Home Remodeling

Johnny Puma
Innlegg: 348
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Periodisering kondisjon til langrenn

Legg innav Johnny Puma » 09 jul 2021 12:23

bigp skrev:"Off-season":
- 1 intervalløkt (I3), øke gradvis antall/lengde på intervall
- 1 langkjøring (hvor skal progresjonen være her?) Skal man alltid trene i sone1-2 i rundt 1-2 timer eller skal man starte med for eks 1 time og øke tiden for hver økt? Hva gjør jeg når jeg for eks. trener sone 1 i 4 timer?
- 2 økter styrke

- Vinter:
- I3 intervall
- 1 langkjøring (I1)
- I3 intervall/I4 intervall (I4 intervaller hver 3.uke)
- Styrke

Hvor lenge/mye skal jeg øke mengden før jeg trapper ned mengden og øker intensiteten på kondisjonstreninga?

Ikke noe dårlig opplegg dette, og heller ingen fasit på hva som er best. Det "alle" poengterer er at du har et tydelig skille mellom hard trening (intervaller) og lett trening (langkjøring). Løpene du skal gå ser ut til å ligge i området 2-4 timer, så du må gradvis øke langkjøringene opp mot denne varigheten. Husk å ta det skikkelig med ro.

Når det gjelder intervaller på vinter ville jeg lagt opp den ene økta til motbakker (løp eller ski), og den andre økta med fokus på staking. Det som gjerne skiller klinten fra hveten på langløp er om du orker å stake i store deler av løpet eller om du må over i diagonal. Hvis du må over i diagonal på tilnærmet flatmark går du sannsynligvis 20-30% ned i hastighet.

boardgamesaz
Innlegg: 2
Registrert: 20 okt 2021 10:51

Re: Periodisering kondisjon til langrenn

Legg innav boardgamesaz » 20 okt 2021 10:53

I should express that I like this article so a ton and moreover using it in regular. I believe you would continue sharing better than average articles here.
board games


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester