Ingrid K slår ned på lange intervaller

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
blommis
Innlegg: 5
Registrert: 26 apr 2010 14:59

Ingrid K slår ned på lange intervaller

Legg innav blommis » 06 mai 2010 07:57

Ingrid Kristiansen snakker om intervaller i dagens DN (6mai)
Hun sår tvil om effekten av intervaller fra 3 minutter og oppover
Oppskriften er
- Kun 1-2 økter pr uke (2 hvis du trener hver dag)
- Maks 2 minuttslengde.

Selv for trening til lengre løp

Slår jo beina under mye av det som er sagt og skrevet de siste åra

Noen kommentarer?

Roger
Innlegg: 138
Registrert: 19 jan 2010 09:14

Re: Ingrid K slår ned på lange intervaller

Legg innav Roger » 06 mai 2010 08:34

Dette hørtes merkelig ut. Men det kan kanskje delvis forsvares dersom man i hennes treninsstruktur har endel hurtig langkjøring. Altså at man har bedre utbytte av å kjøre hurtige langturer på terskel enn å kjøre lang-intervaller. Men hun er vel ganske bastant på å kjøre mye sone 1 trening.

Kjerun
Innlegg: 66
Registrert: 20 jan 2010 14:15

Re: Ingrid K slår ned på lange intervaller

Legg innav Kjerun » 06 mai 2010 09:51

Jeg tenker at her finnes det ingen absolutte sannheter. Mener å huske at Grethe Waitz sitt treningsprogram i Kondis ifjor, som gikk mot Oslo marathon hadde 1000m intervaller, som Ingrid nevner er for langt i dagend DN. Anders Szalkai som lager treningsprogram i marathon.se har også 1000m intervaller. Tror enhver må finne ut hvordan ens egen kropp reagerer og også hva en liker, for løpsgelde var viktig sa Ingrid Kristiansen. Jeg kommer uansett til å ha 1000m intervall og kanskje noen lengre i mitt program (og jeg bruker mer enn 4min på de og kjører max 10 stk :D )

Brukeravatar
antoess
Innlegg: 163
Registrert: 18 jan 2010 21:19
Kontakt:

Re: Ingrid K slår ned på lange intervaller

Legg innav antoess » 06 mai 2010 10:59

Legg merke til et annet utsagn hun kommer med:
INTERVALLER LØPES FOR RASKT.
Du skal unngå melkesyre i mye av intervalltreningen. Dette er jo den største feilen folk gjør med 4x4 eller 1000 metere. Løper du kortere intervaller og tar passelig pause er det lettere å unngå for høy puls. Men også der kan det løpes for fort, noe jeg delvis gjorde i starten av min karriere :oops:
For harde intervaller som satte seg i systemet i mange dager førte meg inn i en negativ trend, som gjorde at jeg holdt på å gå lei løpingen. Etter at jeg la helt om har livet smilt på en helt annen måte :P

Et annet moment hun nevner er stigningsløp. Dette er alfa og omega dersom du løper mindre fartstrening. Jeg kjøre også dette etter langturer, som jeg ikke er for sliten.

Jeg foretrekker heller litt lenger intervaller som 3km-5 km flere ganger, for da løpes det ikke så lett over terskel. Også 10 km. løper jeg jevnlig i terskelfart. Det gir god tempo og lette steg. Samtidig er jeg gjerne med på kortere drag dersom det ikke går for fort og at det er lett jogg mellom :D
http://www.123hjemmeside.no/Antoess

Alltid i bevegelse - best i det lange løp!

Brukeravatar
AKG
Innlegg: 58
Registrert: 15 apr 2010 09:11
Sted: Malm i Nord-Trøndelag

Re: Ingrid K slår ned på lange intervaller

Legg innav AKG » 06 mai 2010 11:16

Her er linken:

http://www.dn.no/dnaktiv/article1893328.ece

Løper for sakte
- For sykling og ski fungerer det bra med lange intervaller som 4 x 4, men for løping er det bedre å kjøre intervaller som er alt fra 30 sekunder til to minutter, der du greier å holde høy frekvens og spensten i steget. Derfor er det også bedre med 8 x 2 (opp mot maks i to minutter) enn 4 x 4. Du løper like lenge, men raskere, og i tillegg akkumulerer du ikke så mye melkesyre og ubehag, forklarer Ingrid Kristiansen som er en av verdens mest meritterte kvinnelige løpere.

...

Du får et mye friskere fraspark på de korte intervallene. I tillegg får du en perfekt pulskurve, sier Ingrid Kristiansen.
Treningsblogg - www.akg6000.blogspot.com

Tarzan
Innlegg: 485
Registrert: 20 jan 2010 10:06
Sted: Marker

Re: Ingrid K slår ned på lange intervaller

Legg innav Tarzan » 06 mai 2010 12:27

Det finnes ingen fakta. Grete Waitz var jo relativt god, og hun er absolutt for 1000 og 2000 meters intervaller. Personlig kjører jeg meg aldri opp på høy syre, jeg holder lavere fart. 8x2 får jeg prøve en gang, men det høres fryktelig hardt ut...?

Linda
Innlegg: 304
Registrert: 19 jan 2010 08:48
Sted: Røyken kommune

Re: Ingrid K slår ned på lange intervaller

Legg innav Linda » 06 mai 2010 12:47

Det jeg synes er viktigst av det Ingrid sier er at du beholder lyst til å løpe. Ikke gjennomfør en trening som ikke passer til hvordan kroppen føles denne dagen. Det må forbli lystbetont, ellers er det for fristende til å gi opp (for nybegynnere).
Dette tror jeg er viktig for vanlige mosjonister som meg selv. Men kan skjerpe seg i perioder for å trene mot et løp ved å gjennomføre noen økter som man ikke synes er spesielt gøy, men de meste av trening bør være lystbetont og avkoblende. Det betyr noen ganger rolig tur og noen ganger full fart i bakker fordi man føler seg pigg.

Linda

CoolRunning
Innlegg: 8
Registrert: 06 mai 2010 14:01
Sted: Oslo

Re: Ingrid K slår ned på lange intervaller

Legg innav CoolRunning » 06 mai 2010 16:04

Ingrid Kristiansen har en helhetlig og gjennomtenkt treningsfilosofi som står på fjell. Jeg noterer meg følgende:

1. Spenst og rask frekvens i steget er avgjørende for å løpe fort.
2. Fartstreningen skal være lystbetont.
3. Stor variasjon i treningsarbeidet gir mest fremgang.
4. Mye rolig løping er nødvendig for å bygge utholdenhet.

Jeg tror ikke Ingrid Kristiansen mener at lange drag nødvendigvis er feil, men hvis gjennomføringen av denne type trening utføres med for høy intensitet og opphopning av melkesyre, så blir ikke resultatet friske fraspark. Lange drag på 4-12 min. skal med andre ord gjennomføres på anaerob terskel.

I grunn er det helt utrolig at treningsfilosofien til Professor Jan Hoff, mannen bak 4x4 har fått så mye oppmerksomhet. Egentlig kan ikke metoden kalles en treningsfilosofi heller da 4x4 isolert sett bare forteller den mest effektive måten å øke oksygenopptaket på, dvs. intervaller på 85-95% av makspuls. Jeg syns Ingrid Kristiansens utspill er veldig forfriskende. Hun oser av erfaring, og drar løpere som har havnet i villfarelse, meg selv inkludert, inn på den smale sti.
Sesongens mål: Maraton sub 3.00,00 1/2 maraton sub 1.18.00 10 km sub 36.00 og Sognsvann Rundt sub 11.00

bemex
Innlegg: 149
Registrert: 20 jan 2010 20:05
Sted: Trondheim

Re: Ingrid K slår ned på lange intervaller

Legg innav bemex » 06 mai 2010 17:48

Innspill:

Temaet for artikkelen er mosjon.

Tror hun mener at det er bedre for mosjonister å løpe kortere intervaller.

CoolRunning
Innlegg: 8
Registrert: 06 mai 2010 14:01
Sted: Oslo

Re: Ingrid K slår ned på lange intervaller

Legg innav CoolRunning » 06 mai 2010 19:10

Begge deler, tror jeg ;)

Jeg forstår henne slik at de korte dragene gjorde henne veldig godt som aktiv, men om du er mosjonist, så har du større utbytte av å løpe korte intervaller enn lange drag.
Sesongens mål: Maraton sub 3.00,00 1/2 maraton sub 1.18.00 10 km sub 36.00 og Sognsvann Rundt sub 11.00


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 29 gjester