Noen anbefalinger til treningsklokke?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
JV1993

Noen anbefalinger til treningsklokke?

Legg innav JV1993 » 31 aug 2016 14:27

Heisann!

For øyeblikket er jeg på utgikk etter en klokke som jeg kan bruke til trening, turer osv.
Jeg ønsker at klokken skal kunne måle:
-Distanse
-Antall høydemeter som jeg har gått/løpt totalt på en tur.
-GPS tracking - Kan se hvor jeg har løpt.
- Hvor høyt jeg er akkurat der og da
- Den må være robust og tåle hardt vær, sommer og vinter
- og helst ha høy batteritid.
-Vanntett

Jeg har sett på Garmin Fenix 3. Etter hva jeg har lest så virker denne mitt i blinken for mine behov.
Er det noen som har denne klokken/testet den?
Anbefaler du en annen klokke?

Takk for at du tar deg tid til å lese.
Jeg setter stor pris på svar. ☺

Jesperado

Re: Noen anbefalinger til treningsklokke?

Legg innav Jesperado » 31 aug 2016 16:40

Hei.

Har selv en Suunto Ambit, og er veldig fornøyd med den. Klokken bare funker - år etter år. Alle funksjonene du etterlyser får du med både Fenix og Ambit. Suunto sin nettløsning liker jeg også veldig godt, særlig etter den nylig ble oppdatert. Den fungerer som en treningsdagbok hvor du har fullstendig oversikt over alle parametre ved treningen din. Bruker du den aktivt, syncer du ofte med PC - og da er batterilevetid null problem.

Har vurdert å bytte til fenix fordi den er lekker og har fargeskjerm+vibrasjonsvarsling, men har fått inntrykk av at den sliter med GPS-nøyaktighet. Dette fremgår av en haug med formumposter du kan google deg frem til, pluss at jeg har en kompis som har den og som mener det samme. Suunto har også nettopp kommet med en ny klokke, men den er etter min mening latterlig overpriset.

Når det gjelder høydemeter er det en ting du må tenke på, og det er at den må kalibreres hele tiden. Den vil variere kraftig etter hvilket vær det er/luftfuktighet/temperatur osv osv, så det tar ikke lang tid før den er way off. Dette vil jeg tro gjelder alle klokker. Du kan lett bli ganske lei av akkurat det...Du vil likevel se i etterkant hvor mange høydemeter du har gått opp og ned, selv om utgangspunktet (nullpunktet) er helt feil. Det funker fint for min del.

JV1993

Legg innav JV1993 » 31 aug 2016 18:16

Hei! Takk for kjapt svar.

Jeg har nå i etterkant satt meg litt mer inn i suunto sine klokker. Spesielt Traverse og Ambit. Både er suunto litt rimeligere, men de knuser også garmin på batteritid. Batteritiden er også viktig for meg, med tanke på at jeg skal kunne legge ut på lange dagsturer som kan ta opp mot 18-20timer.
Likevel greier jeg ikke helt å bestemme meg, siden de sies mye forskjellig, både positivt og negativt, om begge klokkene.

Når det gjelder høydemeter, er det viktigste for meg at jeg kan se hvor mange høydemeter jeg totalt har tilbakelagt etter treningsøkten/turen. Hvor høyt jeg er akkurat der og da er ikke høyest prioritert (hvis det var det du mente jeg måtte rekalibrere fra tid til annen?)

Ser også at garmin har utrolig mange funksjoner som jeg rett og slett ikke har bruk for.
Kan jeg se hva klokken er, måle totale høydemeter, hvor langt jeg har gått (antall km) + GPS. Så er jeg fornøyd.

Takk for svar☺

Men du ville da anbefalt Suunto?

Jesperado

Legg innav Jesperado » 31 aug 2016 20:44

Jeg vil helt klart anbefale Suunto. Min Ambit har tålt vannvittig mye iallefall. Selv om jeg har hatt store avbrekk i trening, har jeg brukt den som hverdagsklokke under alle mulige forhold, også masse snorkling/bading/fjellturer/toppturer etc etc. Den har vært robust og pålitelig.

Ja, det var korrekt høyde jeg mente. Antall høydemeter du tilbakelegger blir likevel riktig. Men å kalibrere er enkelt - det er nok mest jeg som er lat og kun bryr meg om å vite totalt antall opp og ned.

Hvis du skal på langtur må du nok sette GPS til å oppdateres hvert 60 sekund. Da skal den vare veldig lenge (opp mot 45 timer uten at jeg har testet det). Til andre aktiviteter setter du GPS til å oppdateres hvert sekund. Da varer den visst ca 15 timer.

Det er veldig moro å se på turene etterpå - det blir jeg aldri lei av :D Løper mye på sti og i skog, og har funnet mange alternative turer ved å studere hvor linjen min gikk og hvilke andre veier jeg kunne ha tatt.

Rune60

Legg innav Rune60 » 05 sep 2016 09:40

Polar V800 har de funksjonene du spør etter. Jeg har en slik og er veldig fornøyd med den. Vær oppmerksom på at ikke alle såkalte tester og anmeldelser tar med alle tilgjengelige produkter. Bl.a. har jeg i det siste sett en slik test som ikke hadde med denne pga at den ikke var ny nok.

Et poeng som kan skille er GPS-ens nøyaktighet. Om du googler litt vil du kanskje finne en sportsklokkefantast(engelskspråklig) som tester alt som er av modeller. Da testen hans av Polar V800 ble gjort, fremhevet han nettopp GPS-nøyaktigheten.
10 km: 39:45 for noen år siden.....

Brukeravatar
jorang

Legg innav jorang » 06 sep 2016 10:00

Jeg har Fenix 3 HR, og kan anbefale denne.

Fungerer perfekt til mitt bruk. Selv om mitt bruk ikke er spesielt ekstremt så fungerer klokka i regn, gjørme, under vann etc.

Gå på YouTube og søk etter RizKnows for flere detaljer rundt klokkene fra Garmin. Her finner du også en sammenligning med Suunto sin klokke. Den er nok en smule subjektiv, men informativ uansett. Her er siden hans med presentasjon/ vurdering av endel klokker https://www.youtube.com/user/OnwardAthletic

DC Rainmaker legger ut de beste og mest grundige testene av slikt utstyr - https://www.youtube.com/user/dcrainmakerblog

Lykke til med valget

Gå tilbake til «Trening»