Hvor rolig er langkjøring ?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
frodo_785

Hvor rolig er langkjøring ?

Legg innav frodo_785 » 08 sep 2016 13:51

Heisann, forum

Jeg har trent litt fra og til de siste årene. Har bak meg et år med lite trening, etter Berlin Marathon i 2015, men har mer tid nå til trening. Prøver først å tilpasse kroppen (og bena) til trening igjen, og springer mest mulig på grus og mykere underlag. Jeg trener først og fremst til et nytt maraton på våren 2017 og kanskje en på høsten 2017.

Spørsmålet er hvor rolig man løper de rolige øktene. Leste meg litt opp på Lydiard sin treningsfilosofi om at når man skal bygge kondisjon så skal man være "This is running at a good effort and finishing each run feeling pleasantly tired". Altså være litt sliten etter økta. Jeg har nok tidligere ligget litt roligere i tempo på slike økter, kanskje med en puls rundt 140. Slik jeg leser Lydiard bør man heller ligge opp mot terskel, også på "rolige" økter.
Ulempen, for mosjonister, kan jo være økt risiko for skader, dersom en trener for hardt?

Her er link til artikkelen: http://www.fitnesssports.com/lyd_clinic ... ydiard.pdf
Personlig beste: 5 km: 20:30 (2014), 10 km: 41:16 (2014), Halvmaraton: 1:33:36 (2014), Maraton 3:32:08 (2014)

Arthur

Re: Hvor rolig er langkjøring ?

Legg innav Arthur » 08 sep 2016 20:38

Jeg bruker å ligge på 60-65% puls i snitt på roligøktene. Har funnet ut at det er best til meg. Er ganske nøye med å ikke gå for høyt i enkelte bakker da det er alltid morsomst "å ta i litt" å ikke bare dasse rundt som det for meg føles ut som på roligøkter.
Jeg har i en periode også testet litt på 70% puls, men det ble for mye faktisk. Det gikk ut over terskelfart som da ble lavere. Dvs. fare for overtrening i mitt tilfelle.
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.
Da blir det strafferunde neste år.

frodo_785

Legg innav frodo_785 » 10 sep 2016 11:27

Ja, enig med deg.

Nå handler det først og fremst å få tilvendt kroppen til løping. Jeg testet kroppen for et par dager siden, og rask løping må vente noe enda.
Satser på flere turer i rolig tempo fremover.
Personlig beste: 5 km: 20:30 (2014), 10 km: 41:16 (2014), Halvmaraton: 1:33:36 (2014), Maraton 3:32:08 (2014)

jackpot

Legg innav jackpot » 11 sep 2016 18:58

Hei!
Ikke gjør det for vanskelig. Løp langturer i god fart (konfortabelt hardt i 40- 60 min.) når du først løper, og ta minst et par rolige dager mellom disse "hardere" øktene. De roligere øktene mellom de hardere kan fort gjøre mer skade enn gang for oss mosjonister (skader, overtrening osv.) hvs de løpes for fort, og det gjør de nesten alltid! Spe på med noen kontrollerte intervaller i god fart uten å løpe deg stiv. Jeg har selv god erfaring med bakkeløp, f.eks. 5-6 x 20- 30 sek. i god fart og med god pause. Hensikten her er å løpe med overskudd og godt fraspark. Kondisjon og aerob kapasitet bygger du vha. gode langturer i bra fart. Hard intervalltrening kan i beste fall gi deg den siste toppingen av formen, men bør begrenses for å ikke bryte ned din aerobe kapasitet.

Veteran

Legg innav Veteran » 13 sep 2016 05:22

frodo_785 skrev:Heisann, forum

Jeg har trent litt fra og til de siste årene. Har bak meg et år med lite trening, etter Berlin Marathon i 2015, men har mer tid nå til trening. Prøver først å tilpasse kroppen (og bena) til trening igjen, og springer mest mulig på grus og mykere underlag. Jeg trener først og fremst til et nytt maraton på våren 2017 og kanskje en på høsten 2017.

Spørsmålet er hvor rolig man løper de rolige øktene. Leste meg litt opp på Lydiard sin treningsfilosofi om at når man skal bygge kondisjon så skal man være "This is running at a good effort and finishing each run feeling pleasantly tired". Altså være litt sliten etter økta. Jeg har nok tidligere ligget litt roligere i tempo på slike økter, kanskje med en puls rundt 140. Slik jeg leser Lydiard bør man heller ligge opp mot terskel, også på "rolige" økter.
Ulempen, for mosjonister, kan jo være økt risiko for skader, dersom en trener for hardt?

Her er link til artikkelen: http://www.fitnesssports.com/lyd_clinic ... ydiard.pdf

Hei! Morsom overskrift, men du mener sikkert "hva er/hva menes med rolig langkjoering"...
Du nevner ikke noe om km.tid e.l. og da er det umulig aa si om det er subbing eller hardt kjoer for deg. Puls paa 140 kan jo bety at du
mangler kondis og faar hoey puls bare av aa jogge, eller du er i knallform og 140 betyr at du loeper fort...
Ser at du ogsaa refererer til en sk. ekspert et sted og tror at disse kan gi deg personlig det beste raad.
Du har jo loept maraton og da har du en viss peiling, og kan tilpasse etter hvor mye tid du har til trening.
Men generelt er nordmenn altfor redde for aa trene noedvendig hardt for aa faa framgang. Pulsen i seg selv er ingen god indikasjon paa
kondis og fart, saa glem den , du har faktisk ingenn ytte av den. Pulshysteriet og soner/terskel er en direkte hindring for den som vil trene
ordentlig. Antall timer/km. med jogging har liten effekt, du maa kjoere saa hardt ogsaa paa langturene, (20-30 km) at du virkelig kjenner det.
Selv aner jeg ikke hvilken puls jeg hadde, bare at jeg hadde hjertefeil, men det glemte jeg helt og trente alltid relatvit hardt, fordi jeg hadde
begrenset tid til trening. Jobb og familie foerst, trening som dessert.

Glem Lydiard o.a. s.k.eksperter, og ikke jfr. med opplegget til topploeperne slik mange gjoer. MOsjonister sikter vel neppe mot verdenstoppen,
men det virker paa det mange skriver som de gjoer det ..
Hvorfor ikke ringe Kaggestad og spoerre han? En sympatisk kar som vet mer enn de fleste om trening.
Nei, du tar veldig feil hvis du tror at det er oekt risk for skadet hvis en trener litt hardt. Bruk tiden fornuftig, sats paa kvalitet framfor mengde hvis du vil oppnaa noe mer enn midt paa treet. Overtrening nevner mange, da ler jeg godt. Neppe noen mosjonist som trener saa mye at h*n
blir overtrent. Ja hva er det egentlig?
Skader: tidl. deltok ogsaa eliteloeperne og ikke minst ski-toppene i mange skogs-/fjelloep der vi klatret i steinurer og raste nedover bekkefar
saa stubber og stein foeyk omrking oss. Husker godt paa hoesten like foer det ble skifoere, skigutta var med og ingen var redd for skader, det gikk ogsaa alltid bra.

Fortell hvilket nivaa du er paa og om du har planer om en viss maratontid, og hvor mange timer/uke du kan trene. Da skal jeg gi deg en plan
som vil gjoere deg til en rask herremann i loeypa. Garantert, eneste krav er at du maa taale at det svir litt i broestet i starten, uten det hjelper ingenting. L游客可提亮, den ble jo fin...haha. Ha en fin dag og hoer av deg snart, jeg titter innom naar maskina funker, dvs. iblant.

Brukeravatar
torolav

Legg innav torolav » 13 sep 2016 20:54

Hei frodo_785

Veteran bruker jo litt "store ord" i blant, samtidig som han er inne på noe: Om at mange kanskje tar det litt for forsiktig med treninga.
Nå synes jeg du har ganske raske tider på mange distanser, og har nok kjent litt på kroppen hva som fungerer.

Om man skal velge å sette seg inn i div. begreper eller ikke er jo en smakssak. Jeg synes det er interessant krydder i treningshverdagen. Både Lydiard og Canova er vel inne på at det ikke skal jogges, men derimot legges opp til "greit fart" - dvs. at det kjennes litt (jogging/løping på fart langt utenom konkurransefart er ikke relevant, mener Canova)

Dette med "terskel" kan deles opp i anarob terskel (konkurransefart på ca 1 time) og aerob terskel (typisk noe raskere enn maratonfart). Lydiard-langturer er ment å ligge rundt sistnevnte, er min forståelse. Den type trening tåler man vel en del av uten risiko for skader?

Totalbelastningen spiller jo også en rolle. Da vil jeg tro det er bra å prioritere de harde langturene, og heller redusere belastningen på andre type økter.
Er man rusten, så er progressive turer fint som tilvenning. Rolig start, og økning til "Lydiard-fart" etterhvert.

NB! Har ikke noe særlig resultater å vise til selv, men har inntrykk av "de spreke" på forumet "drar på litt" på langturene.
*2xSRM: 27:45 *10 km: 43:13 *Halvm:1:37:25

s_egeland

Legg innav s_egeland » 15 sep 2016 11:16

FRODO:
Jeg har nok tidligere ligget litt roligere i tempo på slike økter, kanskje med en puls rundt 140

Pulsverdi uten å vite din makspuls hjelper lite for å anslå intensitet. Jeg viser til % av makspuls under.

Det du spør om er ved hvilke intensitet man skal kjøre langturene på. Det er ikke et enkelt spørsmål å svare på ettersom man har flere typer langkjøringer.
- Man har helt rolig jogg-/restitusjonsturer for å få strekt litt på daffe bein og sure bein. Disse kjører jeg slik OLT og tyngden av utøvere gjør, i-sone 1 (60-72 %).
- RL der jeg presser meg på lengden, for eksempel for å øke tåleevnen mot maraton eller halv. Her er folk uenige om intensitet, mange mener disse skal være rolig, mange mener de skal være mest mulig konkurransespesifikke, jeg har skiftet mening fra første til siste. Dette har jeg følt selv under maratonoppkjøring og sykkelritt-oppkjøring. Langturer med en intensitet langt ifra konkurranseintensitet ga meg ikke det grunnlaget jeg håpet på. Så jeg kjører gjerne disse i høy i2-i3. (80-86 %)
- Hurtige langkjøringer. Konkurransespesifikt som pokker. Kjøres gjerne som en konkurranse før selve konkurransen, på halve distansen.
- I tillegg så har man progressive langturer.

Kort sagt. Er ikke én fasit. Er forskjellige intensiteter etter hvilken type økt, men det er noen fasiter om hvilken intensitet man bør ha for å få et ønsket resultat på økten. Kombiner dette med å kjenne din egen kropp og hva den trenger av restitusjon og du er langt på vei! :)

VETERAN: Enig i litt, men et par punkter jeg ville ta tak i.
Pulsen i seg selv er ingen god indikasjon paa kondis og fart, saa glem den , du har faktisk ingenn ytte av den

Enig i det første, pulsverdi alene gir oss ingenting, men at du ikke har nytte av pulsverdi? For noe piss. "Ville du spist en skål med salt til middag? Nei? Da har du INGEN nytte av salt på kjøkkenet ditt!" Skuddsikker logikk...
Forøvrig er det interessant å høre en person med hjertefeil gi leksjoner i hvordan man skal tolke puls ;)
Hvorfor ikke ringe Kaggestad og spoerre han?

Helt enig, vi som har sett TdF i ørten sommere vet hvor dyktig Kaggis er på intensitetsstyring (med utg.punkt i terskel og pulssoner) og planlegging av treningsprogram.
Nei, du tar veldig feil hvis du tror at det er oekt risk for skadet hvis en trener litt hardt

Dette er stikk i strid med ALL forskning jeg har lest om tema. Tror også de fleste som har trent litt og spesielt dem som har prøvd å øke mengden litt fort har kjent på dette med skader. De siste 3 årene har jeg hatt 4 skader (tretthetsbrudd, benhinnebet, hamstringstrekk og muskelbetennelse) som samtlige har kommet i uken eller uken etter der jeg har trent hardest i den perdioden. 70 km er ingenting for noen, men er nok til å ødelegge sesongen til andre.

(En liten bønn: Om du skal svare her, Veteran, kan du ikke svare på disse konkrete punktene jeg var uenig i og ikke bare mate på om at mosjonister flest er for opptatt av soner og trener for soft? For der er vi faktisk langt på vei enige :) .)
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

frodo_785

Legg innav frodo_785 » 15 sep 2016 21:17

Hei, og takk for gode refleksjoner.

Et åpent spørsmål gav i allefall mange gode innspill ;)

Jeg er nok rusten, og har brukt litt massasje for å myke opp svært stiv leggmuskel i høyre fot. Det tror jeg skyldes for mye belastning, for fort. Jeg sprang en 20 km på flat asfalt i Danmark i sommer. Den gikk ganske fort. Følte det fløy ganske bra, men fikk det kraftig på slutten og måtte gå de siste 4 km. Før det har det vel vært ca. en tur i uka.
Hadde så litt pause og tok en langtur igjen (14 km) et par uker senere, hvor jeg var veldig sliten etterpå. Så ca. en økt i uka, og så en intervall. Etter to av 1000 meterene kjente jeg at jeg var stiv i høyre legg, og det har vedvart i 3 og 1/2 uke etter det. Har fått den massert to ganger, og er på bedringens vei.

Jeg har nok det s_egeland sier er daffe og sure bein ( ihvertall høyre legg). Og at jeg nå bør ha noen rolige restitusjonsøkter i sone 1. Jeg har ikke sjekka makspuls skikkelig i det siste. Hadde 183 som max på en hard langkjøring er for en uke siden, da prøvde jeg å holde meg litt under der hvor beina blir sure. Alder er 38. Har syklet en del til jobb, og det går helt fint. Selv i bakker, hvor jeg kjenner melkesyra. Jeg har nok ikke kjent slike ting tidligere, men det er nok alderen som tynger. Hadde en liten strekk i samme bein (høyre hamstring) for et år siden, og musklene kan nok ha vært litt sammentrukket fra før.

Slik jeg oppfatter dere, er det vel lurt å kjenne meg litt fram, før jeg øker farten. Slik at bena blir vant til løpingen igjen. Tror cluet nå er å holde igjen, selv om hodet vil mer.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 23 des 2017 11:05

PROBLEMET med å ta utgangs punkt i puls er at mange faktorer kan skjule problemer i kroppen ,,særlig når du løper og ikke har veldig gode resultater.Du må da være sikker på at du er over middels trent og helse messig for å ta i bruk et slikt verktøy.
TRENER DU da etter pulsnivåer og ikke får særlig god respons på treninga tyder dette på at en av de skjulte faktorene forhindrer frem gang.EKS De fleste sykdommer i kroppen øker pulsnivået ditt...Når jeg er på jobb og går og løfter, har ca 20000steg inkl pause ligger jeg på 55i puls like etter arbeidsdagen.Hvor mange problemer har jeg da? Selvfølgelig over tid får jeg også et kraftigere hjerte slag enn andre ,men jeg merker selv at pulsen går ned når jeg går på langkjøringen.
Er 88kg.
Jeg mener du må helgardere å ta med gå turer som tilsvarer en langtur ,for å være sikker på få 100% effekt .Særlig når alder og kropps masse er noe å ta hensyn til.Kommer du ikke dypt nok ned på langkjøring pga skjulte problemene kroppen har fører dette til ingen effekt .Til å med motsatt effekt kan du få...Tar du ser på sykdom er de med lavest steg\gå turer pr år de med mest problemer med sin kropp det holder ikke med 4km som ser ut som de fleste greier å gå pr dag pr i 2017.Jeg synes Sundby og Northug ikke trener lavt nok og det er årsaken til resultatene indikasjonen på det er at du ikke greier å ha en slutt spurt...Bruker du andre kjente trenere som trener løpere i varmere strøk må du trene i varmere strøk for å få optimal effekt.Jeg tror ikke Sondre hadde greid å løpe like bra om han trente i norge fordi varmen i kenya forandre forutsetningene noe vi bør kompansere for her i norge...

Gå tilbake til «Trening»