Side 1 av 1

Trening etter skade

Lagt inn: 04 okt 2016 10:59
av Weirus
Hei alle sammen.

Leser mye rundt det å starte opp igjen treningen etter skade der det anbefalles å starte rolig
Men..
Hvor rolig er rolig??

Jeg har veldig plagsomme ben/legger, og tendenserer til kronisk beinhinnebetennelse som har kommet etter å ha vært aktiv løping/fotball i 20 år med forkortet achilles som er operert/forlenget i venstre og som snart skal fikses i høyre.

Jeg ligger gjerne ut på 4-6km løpetur i tempo (6-7min/km) som for meg føles som en fin flyt fart der jeg kan ligge i 10-15km.
Dette går 1 gang i uken, hvis jeg er heldig 2, før problemene melder seg.

Jeg tenker kanskje at dette er for langt? Så spørsmålet er, hvor rolig skal man begynne ift distanse/fart/mengde for å (forhåpentligvis) unngå tilbakefall.

Re: Trening etter skade

Lagt inn: 05 okt 2016 12:25
av knut42
Skudd fra hofta: Kjernetrening som planke osv, stå på balansepute/brett, og motbakkejogg i sone 1-2 og tåhev for å styrke legg og akilles, og dempe beinhinnebetennelsen, hvis det er leggen du snakker om.

Re: Trening etter skade

Lagt inn: 06 okt 2016 11:54
av Weirus
Det er leggen som hindrer meg ja..

motbakke i sone 1-2..er det i det hele tatt mulig`? ligger godt oppe i sone 2 bare ved gange i motbakke... :s

Kjernetrening og tåhev/styrekeøvelser for legg tenkte jeg som et naturlig tillegg til løpeturen, og det har jeg gjort noe (ikke nok) av.

Jogget 1.5 km i går på flate, og det gikk fint, men føler dette blir veldig lite samtidig som at frykten for tilbakeslag murrer i bakhodet for hvert steg, så blir litt redd for å øke distansen.

Dette var da første turen på vel 1mnd etter sist tilbakelag

Re: Trening etter skade

Lagt inn: 09 okt 2016 09:45
av Roger
"Veldig plagsomme bein, kronisk beinhinnebetennelse og for korte akilleser"

Høres ikke ut som om løping er greia da akkurat...

Men som oftest er det jo slik at det vi ikke har mulighet til, har vi mest lyst til å gjøre..

Finnes jo andre mer skånsomme treningsformer.

Re: Trening etter skade

Lagt inn: 09 okt 2016 19:39
av torolav
Hei,

Kjedelig når leggskader ulmer så kraftig under overflaten.

Jeg tenker, som Roger er inne på, at i et såpass "ømfintlig tilfelle" så kan en god porsjon med alternativ trening være bra.
Usikker på hva leggen tåler av andre belastninger, men en bruk av leggen som kan forberede den til mer løping til våren kan kanskje være:
[*]Sykling (litt stusselig på vått høstføre, men likevel)
[*]Styrketrening med tåhev, hoppetau, etc
[*]Tøying? (Praktiserer ikke tøying selv, men det kan kanskje ha en positiv effekt når man først har problemer?)
[*]Rask gange (ikke gøy for en sprek person å begrense seg til det. Brukes skog og mark er det imidlertid lett å få opp pulsen her også)

Er et forskjell på leggproblemer mhp. underlag og skovalg? Hjelper det å oppsøke mykere underlag enn asfalt?

Re: Trening etter skade

Lagt inn: 09 okt 2016 22:58
av frodo_785
Hei.

Jeg opplevde noe av det samme etter å ha trent veldig lite, for så å ha noen veldig tøffe økter. Fra sent juli i år til for et par uker siden har jeg hatt litt "kjenning" i leggen. Jeg har hatt god effekt av å gå til massasje av legg, samt ikke løpe på asfalt. Nå går det mye bedre, men viktig å skynde seg langsomt og kjenne på kroppen om den tåler en ny økt. Bedre å vente en dag ekstra.