Jeg bare spør. Og håper noen svarer.

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Onkel_Inge
InnleggCOLON 4
RegistrertCOLON 14 Sep 2016 18:40

Jeg bare spør. Og håper noen svarer.

Innlegg Onkel_Inge » 02 Nov 2016 15:07

Etter noen år med mer eller mindre sporadisk trening, føler jeg meg mer og mer smittet av løpebasillen. En god kompis ble "omvendt" (eventuelt frelst) i fjor vinter og han ble irriterende fort raskere og bedre enn meg. Så her må det tas grep! Jyplingen må settes på plass!

I den forbindelse har jeg en del spørsmål jeg gå og grubler på, så jeg tenkte å bare slenge de ut her og se om noen her har noen spennende innfallsvinkler og/eller fasitsvar;

1) Sko

Så langt har praksisen vært at jeg har kjøpt nye løpesko kanskje en gang i året og da bare har handlet mer eller mindre vilkårlig det jeg har kommet over til en grei pris som har vært behagelig å bruke. Neste gang jeg investerer i nye sko, tenker jeg å ta turen til löplabbet og ta testen deres der og legge i litt i et ordentlig par. Men jeg ser jo at det snakkes om konkurransesko og mengdetreningssko. Dersom økonomien tillater det, er lurt å ha to par ( i tillegg til terrengskoene mine) eller er det bare fordyrende fjolleri? Og hvor mye bør jeg eventuelt løpe i konkurranseskoene før jeg bruker de i en konkurranse? (for jeg vil jo ikke pådra meg gnagsår og det som verre er ved å f.eks bruke skoparet første gang i et halvmaraton)

Løper også en del på tredemølle, særlig på vinteren og innser at løpeskoene jeg bruker på treningssenteret som ble kjøpt høsten 2014 begynner å bli i eldste laget. Finnes det egne sko som er spesielt egnet/laget for tredemølle eller er det bare å kjøpe hva som helst?

2) Antall konkurranser.

Takket være den nevnte kompisen min, har dette eksplodert litt i det siste. Jeg har de siste årene deltatt i 2-3 konkurranser hvert år, og kanskje testet ut ett nytt løp i året. Knarvikmila har blitt en etablert tradisjon med deltakelse hvert år siden 2012. Det kommer jeg nok til å fortsette med. Bergen City Marathon har jeg løpt (halvmaraton) siden 2014, og kommer til å fortsette med. I tillegg deltok jeg i stoltzekleiven opp i 2013 og i år.

Men i år har det tatt litt av. Jølster Maraton (nok en gang halvmaratondistanse) blir nok fort en ny tradisjon etter debut der i år. I tillegg prøvde jeg meg i Lyderhorn opp (mest som en oppladning til Stoltzen) og det frister til gjentakelse.

For tiden er det bykarusellen som gjelder (3 km) og jeg har funnet ut at det arrangeres flere karuselløp i Bergen og det frister nok på nyåret og. I tillegg til Fløyen opp. Og Løvstakken opp. Og da begynner det å bli heftig. Spørsmålet er om det blir for heftig? Jeg har ikke noen ambisjoner i noen av løpene altså, det er bare for gøy. Men samtidig så vil jeg jo prestere best mulig når jeg først tar meg bryet med å melde meg på. Og så er det så mange løp som frister og kompisen min finner også stadig nye løp som han vil lokke meg med på. Hvor mange løp er det fornuftig å delta i i løpet av året?

Og hvordan trener jeg mellom de ulike løpene? Det er jo greit å ha et halvmaratonprogram frem mot Bergen City Maraton i slutten av April, men så er det Fløyen opp og Lyderhorn opp relativt kort tid etterpå, som jo er helt andre løp. Og så kort tid derfra til ny halvmaraton i Jølster, før det blir en 10 km i Knarvik og til slutt nok et motbakkeløp i Stoltzekleiven (i hvert fall sånn planen er foreløpig). Bør jeg bytte mye treningsopplegg underveis eller er det mye fra opptreningen til BCM som er overførbart til motbakkehelvetet som venter meg senere? Rekker jeg å komme i gang med fornuftig og relevant trening til Jølster halvmaraton (første lørdag i Juli) etter motbakkeløpene i mai/juni eller bør jeg trene bevisst mot neste halvmaraton allerede etter at BCM er overstått?

Håper på svar!

frodo_785
InnleggCOLON 24
RegistrertCOLON 04 Jan 2013 16:13

Re: Jeg bare spør. Og håper noen svarer.

Innlegg frodo_785 » 02 Nov 2016 16:29

Heisann,

Siden du er bor i Bergen, i likhet med meg, så tenkte jeg å tipse om Vinterkarusellen til Gneist på Fana Stadion. http://www.gneist.org/vinterkarusellen/
Et veldig populært arrangement, som mange bruker for å teste formen gjennom vinteren. Her kan du velge 5 eller 10 km. Første løp er allerede f.k. mandag 7.11.

Man trenger jo ikke perse i hvert løp, men gjøre sitt beste, eller ta det som en treningsøkt. Så er det viktig å kjenne på kroppen dagen (og dagene) etter en konkurranseøkt, før du tar neste treningsøkt. Den bør helst være så rolig som mulig. Synes ikke du har for mange løp i 2017, men du bør kanskje tenke litt på hvordan du trener inn mot hvert løp, og at du får nok tid til å restituere deg etterpå. Trener du for hardt over tid, kan det fort oppstå en liten strekk eller annen skade.

Jeg har personlig god erfaring med å bruke konkurranse for å forbedre formen. Før Berlin Marathon i 2014 løp jeg Knarvik Halvmaraton og Fanamilen som oppkjøring. Tenker å løpe Farsund Maraton i 2017 siste helgen i mai, og bruker Bergen City Maraton (halv) som endel av oppkjøringen. Kommer også til å delta en god del på Gneist sine løp gjennom vinteren. Blir nok også Knarvik halvmaraton neste år.

Jeg har vel tre par sko. To mengde og en konkurransesko. Jeg liker å løpe med en litt lettere sko i konkurranse fordi det gir en letthetsfølelse. Bruker også disse skoene på mølla inne. Jeg trener som oftest intervall inne på treningsstudio, da det er lett å måle og holde riktig tempo. Langøktene tar jeg ute (selv om det regner litt).
Personlig beste: 5 km: 20:30 (2014), 10 km: 41:16 (2014), Halvmaraton: 1:33:36 (2014), Maraton 3:32:08 (2014)

Onkel_Inge
InnleggCOLON 4
RegistrertCOLON 14 Sep 2016 18:40

Re: Jeg bare spør. Og håper noen svarer.

Innlegg Onkel_Inge » 02 Nov 2016 19:59

Takk for svar!

Kjenner til vinterkarusellen men har aldri deltatt. Er den alltid på Mandager? For det er en dårlig dag for meg.. Har kikket litt på springkarusellen og det er mulig at det blir deltakelse der neste år.

Jeg regner med at det kommer til å komme noen "ekstra" løp inn i løpet av 2017 også. Fikk veldig lyst til å prøve meg på Øygardsmila i år, men det ble ikke noe av. Og så frister det med flere løp utenbys men det spørs jo hvordan det står til med økonomien.

Jeg er også helt klart mest fan av å trene intervaller når jeg trener på mølle, nettopp av de årsakene du nevner (og sånt blir det nok mer av. Forrige gang jeg trente intervaller ute, fikk jeg meg en liten strekk, godt og vel 2 km unna bilen. På mølle kunne jeg bare tuslet rett ned på parkeringsplassen)

s_egeland
InnleggCOLON 188
RegistrertCOLON 07 Feb 2014 12:15

Re: Jeg bare spør. Og håper noen svarer.

Innlegg s_egeland » 03 Nov 2016 09:45

...eller er det bare fordyrende fjolleri?

Ja, du bør ha to par. Skoene varer jo dobbelt så lenge så er ikke dyrere enn å kjøpe ett og ett. Med et lett, konkurransepar blir raske økter gøyere og fot+bein har godt av varierende belastning, i form av underlag OG sko.
Og hvor mye bør jeg eventuelt løpe i konkurranseskoene før jeg bruker de i en konkurranse?

Om konkurranse er en 5km i Vinterkarusellen (som er kun på mandager ja) kan de være helt nye, men om du skal ha en halvmaraton og det er en helt ny modell og nytt merke ville jeg ha løpt 2-3 mil i dem først (i spesifikk hastighet og underlag).
Finnes det egne sko som er spesielt egnet/laget for tredemølle eller er det bare å kjøpe hva som helst?

Alle sko du bruker på asfalt kan brukes på mølle, men pga at tredemølle er mykere enn asfalt tillater det mindre såle og vekt. Da velger mange litt lettere og raskere sko til mølle enn ellers.
Hvor mange løp er det fornuftig å delta i i løpet av året?

Akkurat så mange du har lyst til og lommebok tillater. Men skill på konkurranser du tar som trening og på dem du virkelig satser mot, feks. om du skal slå din kompis. Da bør du ha mer oppladning mot dette, men konkurranser kan være en del av oppladning også.
Og hvordan trener jeg mellom de ulike løpene? ...

Dette er vanskelig å svare kort på her. De fleste programmer for HM varer mellom 9 og 12 uker, så du rekker ikke fullføre slike mellom alle konkurransene, det er heller ikke nødvendig ettersom mange er ganske like løp. BCM og HM i Jølster er ganske like, selv om Jølster er flat. Etter dette må du gjerne ta et valg, ettersom Knarvikmila og Stoltzen kommer tett på og krever helt forskjellige typer trening.

Det viktigste er å trene mye, allerede nå! Hvordan balansen mellom motbakke og langdistanse-/terskel-trening blir er sekundært for resultatene i 2017. Du kan gjerne lese deg opp på tapering+formtopping og velge hvilke løp som er aller viktigst.

Håper dette var litt til hjelp! :D
Har løpt målrettet siden desember 2013. Perser: 5km-18:48 ('14) , 10km-38:05 ('16) , 21,1-1:29:39 (BCM '15) , 42,2-3:20:24 ('15) http://www.teamyolo.no

Onkel_Inge
InnleggCOLON 4
RegistrertCOLON 14 Sep 2016 18:40

Re: Jeg bare spør. Og håper noen svarer.

Innlegg Onkel_Inge » 03 Nov 2016 11:03

Takk for svar!

Ja, jeg er klar over at det ikke er mulig eller nødvendig å kjøre i gang et nytt HM-opplegg mellom BCM og Jølster, spesielt siden det er noen motbakkeløp som frister mellom der. Jeg tror nok at jeg i perioden mellom BCM og Jølster kommer til å trene nokså likt, men kutte ut/ned på intervaller og kjøre mer motbakkøkter i stedet og fokusere enda litt mer på disse på bekostning av langturer når det virkelig nærmer seg motbakkeløpene. Mellom Jølster og Stoltzen vil jeg nok satse på enda mer spesifikk trening mot stoltzen og satse på at jeg har gunnlag nok til å prestere som ønsket i Knarvik. Sikkert konsentrere meg litt ekstra om Knarvikmila rett før den konkurransen.

Roger
InnleggCOLON 136
RegistrertCOLON 19 Jan 2010 09:14

Re: Jeg bare spør. Og håper noen svarer.

Innlegg Roger » 03 Nov 2016 11:26

Hvor mye trener du og hvilket nivå ligger du på?

Sko er ikke no hokus pokus. Noen har og bruker mange, andre har få. Noen bytter så fort skoene begynner å bli slitte/nedgåtte, andre bruker de til de går helt i oppløsning.

Det mest vanlige er kanskje å ha et par sko for de lange rolige turene (ofte med litt god demping), et par sko for intervaller og konkurranser og et par terrengsko for løping utenfor vei. Bruk sko som du synes er gode å løpe i, punktum. En mer eller mindre etablert sannhet er at det er skadeforebyggende å ha litt forskjellige sko som byttes på gjennom treningsuka. I hvert fall dersom man løper mer enn tre-fire ganger per uke. Bruk bare helt vanlige løpesko på mølle. Jeg erfarer derimot at enkelte skosåler gir mer statisk elektrisitet enn andre, men det er sikkert litt mølleavhengig også. Vanlige gummisåler fungerer som oftest bra.

Når det gjelder antall konkurranser så er det ingen øvre begrensning der, ihvertfall ikke litt kortere konkurranser. Å makse et helmaraton gjør man ikke mer enn to ganger per år kanskje, så sant du ikke har mye mengde i beina over lang tid og er vant med slike belastninger.
Konkurranser på 5-15 km kan egentlig gjøres hver uke, og kan sammenlignes med harde treningsøkter. Men hvis du ønsker å makse ut på noen løp så krever det en viss formtopping. Men også her så er det mange som har god erfaring med å opprettholde mye mengde gjennom en travel konkurransesesong.

Motbakkeløp er skånsomt for beina og man tåler mange slike konkurranser uten at det går ut over treningen ellers. Men bratte motbakkeløp med mye "kliving" og gåing er ikke lett å kombinere med å løpe fort flatt. Se bare hvor (relativt sett) dårlig de beste flatløperne gjør det i stoltzen. Og de beste motbakkeløperne er ikke så særlig gode (relativt sett) på flate løp.

På et middelmådig mosjonistnivå så er det bare fint å kombinere motbakke og flatt. Å gjøre det man har lyst til. Ønsker man å knipe sekunder på 10 km-persen sin så vil jeg ikke anbefale å trene mye kliving i bratte motbakker, og visa versa.

_____________________________________________________________

Med freske fraspark

Roger Vestrum aka Land-distanseløperen
http://www.rogervestrum.blogspot.no

Onkel_Inge
InnleggCOLON 4
RegistrertCOLON 14 Sep 2016 18:40

Re: Jeg bare spør. Og håper noen svarer.

Innlegg Onkel_Inge » 04 Nov 2016 17:20

Ønsker man å knipe sekunder på 10 km-persen sin så vil jeg ikke anbefale å trene mye kliving i bratte motbakker, og visa versa.


Målet mitt for 2017 er å perse i alle konkurranser jeg har stilt opp i tidligere. Både motbakker og flate langløp. Så trenger det ikke å være mer enn såvidt for at jeg er fornøyd, tross alt. Men det skal holde hardt sannsynligvis å perse i stoltzen til neste år, til det er tiden min fra 2013 når jeg veide godt under 100 kilo for sterk til at jeg er der ennå. Har et mål i Stoltzen om å se 14-tallet i løpet av de neste 3 årene. Om det blir på trening eller i konkurranse er ikke så viktig for meg.

Nå etter at sesongen er over, er det litt variabelt hvor mye jeg trener. Jeg har tid til å trene mye for tiden, så det kan bli alt fra 3 til 5 økter i løpet av en uke. Tradisjonelt har jeg trent tre løpeøkter i uka, to intervalløkter (der jeg har vekslet hver gang hva slags økt jeg kjører) og en "lang" økt, som egentlig sjelden har vært over 10-12 km. Planen er å få inn en ekstra, endre lengre økt når jeg for alvor begynner oppkjøring mot BCM i Februar. Frem til det vil jeg nok løpe mer "på måfå" som jeg føler for og ikke tenke at jeg MÅ trene. Er også planen å komme i gang med å trene styrke igjen etter at jeg knapt nok har rørt en vektstang hele året.

Jeg sliter med for mye vekt til å egentlig være en løper og dette er noe jeg håper å få gjort noe med frem mot neste sesong. Jeg er overbevist om at det vil gi gode utslag. Klarer jeg å komme ned i den vekten jeg var når jeg begynte å delta i konkurranser for 3-4 år siden pluss trene smartere og mer strukturert, så bør jeg jo klare å perse.


Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 2 og 0 gjester