Hvordan trener du alternativt?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Baardorama
InnleggCOLON 5
RegistrertCOLON 04 Aug 2016 13:01

Hvordan trener du alternativt?

Innlegg Baardorama » 03 Nov 2016 15:46

Forebyggende, fordi du er skadet eller bare fordi du liker å variere; hvordan trener du alternativ kondisjonstrening?

Selv sliter jeg med en posterior tibialisbetennelse, så da er løping utelukket. Jeg prøver så godt jeg kan å bruke denne skadeperioden til å trene litt styrke (mest kjernemusklatur), men jeg prøver også å opprettholde (og forbedre) kondisjonen; ikke den løpespesifikke, men la oss kalle den den "generelle" kondisjonen.

Dette gjør jeg ved å trene 4 ganger i uken på treningsstudio. Jeg har forelsket meg litt i romaskin, som jeg føler gir en veldig helhetlig trening både styrke og kondisjonsmessig. Jeg har litt anlegg for slitasjeskader, så jeg varier litt ved å kjøre litt elipsemaskin.

En typisk uke ser slik ut for meg:
Mandag: Intervall (type 4x4, 10x2 etc) romaskin (m. opp - og nedvarming.) Avslutte med et 2-5 styrkeøvelser.
Onsdag: Intervall (same as above) elipsemaskin. Avslutte med styrke.
Fredag: Oppvarming 15 min romaskin og så en ca 10 styrkeøvelser.
Lørdag: Rolig eller middels hard langkjøring i ca 60 minutter på romaskin

Neste uke bytter jeg slik at jeg tar elipsemaskin på de dagene jeg hadde romaskin og visa versa. Jeg er vell i 4. uka med dette "progammet" nå.

Fordelen ved ro - og elipsemaskin kontra tredemølle er at de har litt styrketrening i tillegg til kondisjonsbiten der man på ren løping nesten bare trener underkropp. Spesielt romaskin er helt gull hvis man er litt allergisk mot styrketrening, men likevell har litt dårlig samvittighet for den biten.

Ulempen ved elipsemaskin er at jeg sliter med å komme opp i skikkelig puls i intervallene. På langkjøring er ikke dette et problem, men jeg kommer ikke over sone 3 i puls før de siste intervallene i en intervalløkt. I tillegg så er elipse ganske kjedelig og ensformig.

Ulempen ved romaskin er at den trenger en viss styrke og teknikk for å få et utbytte av det rent kondisjonsmessig. Mange vil nok oppleve at de blir slitne muskulært før de får høy nok puls til å bruke det som tradisjonell intervalltrening i høy sone 3 eller sone 4. Dette er går mest på generell styke og teknikk (begge deler kommer snikende av seg selv, men det er nok smart å kikke litt på youtube eller få hjelp av en som har peiling for å få en viss peiling på hvordan teknikken skal være.) En annen vanlig "feil" som jeg selv har gjort (og sikkert fortsatt gjør), er å ikke stille inn romaskinen på riktig nivå. På et treningssenter står den ofte til 10 (max), men dersom du har utholdenhet som fokus skal man neppe sette denne mye høyere enn 6.

Jeg irriterer meg forøvrig også over at min Garmin 235 ikke klarer å måle puls skikkelig når jeg bruker romaskin; sannsynligvis på grunn av at man faktisk bruker en del muskler og sener i armene og det faktum at 235 måler pulsen på armleddet.

Jeg starter denne tråden fordi jeg er interessert i å høre hva andre driver med utenom løpinga. Det er fort gjort å komme inn i et visst regime som kan bli litt ensformig etterhvert, så jeg håper å la meg inspirere i hva andre der ute driver med når de skal trene men ikke kan/vil løpe.

Brukerens avatar
sodalo
InnleggCOLON 392
RegistrertCOLON 18 Jan 2010 18:19
BostedCOLON Kyrksæterøra

Re: Hvordan trener du alternativt?

Innlegg sodalo » 03 Nov 2016 18:14

De som har mulighet til det kan jo løpe i basseng, slik Ingebrigtsen-gutta gjør her:
http://www.aftenbladet.no/sport/sprek/H ... 24079.html

Jeg har sverga til stående sykkelintervaller når jeg har vært skadet. Litt tilfeldig, men ble med på en time på treningssenteret en gang, der de kjørte 4x4 stående spinning med høy frekvens, og fant ut at det var greit, og relativt relevant i forhold til løpesteget (i motsetning til sittende sykkel).


Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 3 og 0 gjester