Løping med sko med ispigger.

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Arthur
InnleggCOLON 73
RegistrertCOLON 08 Sep 2016 19:44

Løping med sko med ispigger.

Innlegg Arthur » 23 Nov 2016 17:03

Hvordan sitter disse piggene på isen?
Blir det fremdeles glatt eller sitter de bra slik at man ikke sklir?
Grunnen til at jeg spør er at jeg ferdes en del i bakker og ulent terreng med til tider mye stål is i mørket og alene.
Er derfor litt redd å bli liggende skadet eller ennda værre ikke fått trent riktig mtp. intensitet.
Jeg plages med mølletrening og synes det er mye greiere å få kommet seg ut i naturen. For meg betyr det alt og
jeg er ute uansett vær.
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.

Brukerens avatar
sodalo
InnleggCOLON 392
RegistrertCOLON 18 Jan 2010 18:19
BostedCOLON Kyrksæterøra

Re: Løping med sko med ispigger.

Innlegg sodalo » 24 Nov 2016 14:10

Blir veldig mye bedre enn uten pigger i hvert fall.
Jeg kan kun uttale meg når det gjelder mine sko, vj sarva d'vil. Supre til intervaller på glatte gangveier. Jeg stoler bra på de i slakke nedoverbakker også.
Jeg var imidlertid på en lang terrengtur med de i forrige vinter. Stort sett var det jo veldig greit, men i bratte skråninger med hard stålis (som det blir der det er litt vannføring) så sklei jeg godt. Og der det i tillegg er tynt snølag oppå isen så får ikke piggene feste i hele tatt. Men da er det vel bare stegjern som duger :p
Var også på topptur for et par uker siden med disse skoa. Da var det isete skare. Litt utfordrende når jeg løp på tvers av skråninger, nesten slik det blir når man går på fjellski med for smale feller.
Konklusjon: går fint dersom du leser terrenget godt og ser utfordringene på forhånd.

Brukerens avatar
sodalo
InnleggCOLON 392
RegistrertCOLON 18 Jan 2010 18:19
BostedCOLON Kyrksæterøra

Innlegg sodalo » 25 Nov 2016 13:51

godt mulig dette kan være et alternativ til akkurat dette formålet:
https://www.fjellsport.no/chainsen-pro- ... 5-bla.html

Funker garantert dårlig på vei, men i snødekt terreng så kan det kanskje noe?

Arthur
InnleggCOLON 73

Innlegg Arthur » 25 Nov 2016 15:26

sodalo skrevColongodt mulig dette kan være et alternativ til akkurat dette formålet:
https://www.fjellsport.no/chainsen-pro- ... 5-bla.html

Funker garantert dårlig på vei, men i snødekt terreng så kan det kanskje noe?

Slike har jeg med i sekken når jeg skal på topptur vinters tid, men når jeg skal jogge på Ladestien her hjemme blir de litt upraktiske. Dårlig holdbarhet har de også.
Tenkte mest på vanlig pigger i sko som ref. innlegg over her. Har også slike med normalpigg med strikkfeste, men de funker ikke så veldig bra når man skal jogge.

Arthur
InnleggCOLON 73

Innlegg Arthur » 25 Nov 2016 15:28

sodalo skrevColonBlir veldig mye bedre enn uten pigger i hvert fall.
Jeg kan kun uttale meg når det gjelder mine sko, vj sarva d'vil. Supre til intervaller på glatte gangveier. Jeg stoler bra på de i slakke nedoverbakker også.
Jeg var imidlertid på en lang terrengtur med de i forrige vinter. Stort sett var det jo veldig greit, men i bratte skråninger med hard stålis (som det blir der det er litt vannføring) så sklei jeg godt. Og der det i tillegg er tynt snølag oppå isen så får ikke piggene feste i hele tatt. Men da er det vel bare stegjern som duger :p
Var også på topptur for et par uker siden med disse skoa. Da var det isete skare. Litt utfordrende når jeg løp på tvers av skråninger, nesten slik det blir når man går på fjellski med for smale feller.
Konklusjon: går fint dersom du leser terrenget godt og ser utfordringene på forhånd.

Jeg prøver slike sko tror jeg. Har strikkpigger, men de vrir seg å kommer ut av stilling når jeg jogger. Har jo alltid med Himalayapigger som jeg kaller det uansett på tur hvis det blir for ille.

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 2 og 0 gjester