Løper med høy puls, er dette normalt?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
sk4055
Innlegg: 1
Registrert: 26 des 2016 14:24

Løper med høy puls, er dette normalt?

Legg innav sk4055 » 26 des 2016 14:31

Hei,

jeg tar meg et par joggeturer i uka. Tar det ikke særlig seriøst, men har nå lyst å løpe halvmaraton sommeren 2017.

Ved normale turer bruker jeg å jogge et sted mellom 5-10 km og trives godt med dette. Kroppen gjør ikke vondt, og alt føles bra. Jeg løper med pulsklokke for å følge distanse og hastighet, da jeg aldri har skjønt meg på pulsen min. Jeg forstår det finnes ulike soner etc, men problemet er at jeg har enten LAV eller HØY puls ved jogging. Hvilepulsen ligger rundt 70.

Jeg er 26 år og veier rundt 75 kg.

I går hadde jeg en liten økt på 5 km hvor snittpulsen endte på 192. Dette er et område jeg ikke har noe problem å ligge heller, og prøver jeg å redusere pulsen til f.eks 175/180, må jeg nærmest gå.

Spørsmålet mitt blir da; er dette farlig, å løpe nær makspuls hver gang?

Veteran
Innlegg: 244
Registrert: 28 apr 2013 06:54

Re: Løper med høy puls, er dette normalt?

Legg innav Veteran » 28 des 2016 04:48

Hei! Ja det er helt normalt at pulsen blir hoey naar en drar paa litt, og det er helt ufarlig.
Men din hvilepuls er unormalt hoey, saafremt du ikke er overvektig? Du oppgir hoeyde men ikke vekt, saa det er vanskelig aa si uten aa vite vekt.
Hvilepuls over 50 paa en ung person laater ikke bra, men tyder kanske paa daarlig kondis..? Hvor hardt trener du? Jogger du i 6 min/km. eller
loeper du rolig , 5 min./km?

Uansett behoever du ikke vaere redd for hoey puls , hjerteflimmer e.l. Det er mange som i perioder opplever det, og det er ufarlig.
Selv har jeg et hjertefeil som gjorde at spesialistene fraraadet meg aa jogge det aller minste. Etter det har jeg fullfoert flere hundre loep av
alle typer, deriblant over 30 helmaraton paa godt under 3 tmer, min alder var da mellom 40-48 aar.

Du kan nok trygt fortsette aa trene, og ikke gaa i naatidens store felle som gjoer loeping til en vitenskap, med puls, zoner osv. Ingen blir bedre
loeper med pulsklokke enn uten. Det vet alle som har fulgt norsk maraton i 50-60 aar, for allerede paa 50-tallet saa loep flere nordmenn paa
tider langt under hva de fleste klarer i dag. Lykke til, pulsen vil nok roe seg litt naar du faar bedre kondis, men den er ikke avgjoerende for
din loeperframtid.

Godt nytt loepeaar til alle!

Arthur
Innlegg: 103
Registrert: 08 sep 2016 19:44

Re: Løper med høy puls, er dette normalt?

Legg innav Arthur » 29 des 2016 10:06

Snittpuls på 192?
Hva er din maxpuls?
Det er mye som tyder på at du ligger på terskelpuls når du jogger og det er ganske behagelig å ligge der synes jeg.
Selv er jeg nøye med å ikke gå over i rød sone fordi restitusjonstiden er så veldig mye lengre.
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.
Da blir det strafferunde neste år.

Johnny Puma
Innlegg: 210
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: Løper med høy puls, er dette normalt?

Legg innav Johnny Puma » 12 jan 2017 15:52

sk4055 skrev:Hei,

jeg tar meg et par joggeturer i uka. Tar det ikke særlig seriøst, men har nå lyst å løpe halvmaraton sommeren 2017.

Ved normale turer bruker jeg å jogge et sted mellom 5-10 km og trives godt med dette. Kroppen gjør ikke vondt, og alt føles bra. Jeg løper med pulsklokke for å følge distanse og hastighet, da jeg aldri har skjønt meg på pulsen min. Jeg forstår det finnes ulike soner etc, men problemet er at jeg har enten LAV eller HØY puls ved jogging. Hvilepulsen ligger rundt 70.

Jeg er 26 år og veier rundt 75 kg.

I går hadde jeg en liten økt på 5 km hvor snittpulsen endte på 192. Dette er et område jeg ikke har noe problem å ligge heller, og prøver jeg å redusere pulsen til f.eks 175/180, må jeg nærmest gå.

Spørsmålet mitt blir da; er dette farlig, å løpe nær makspuls hver gang?


Jeg tipper du har en relativt høy makspuls (220?), og at du i realtiteten trener et sted mellom sone 3 og 4 på Olympiatoppens intensitetsskala. Se http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/trening/utholdenhet/fagartikler/oltsintensitetsskala/page594.html.

Det er IKKE farlig å trene hardt. Det verste som kan skje er at du blir overtrent (du rekker ikke restituere mellom hver økt) og derfor systematisk trener deg selv i dårligere form. Dette skjer meget sjelden med mosjonister, så jeg tror ikke det er noen fare. Kondisjonsmessig overtrening er nesten utelukkende forbeholdt eliteløpere på ski, som alltid ligger helt på grensen av hva kroppen tåler. Northug kjenner på en slik smell as we speak. I tillegg er det nok en del nybegynnere innen styrke som blir litt revet med og overtrener.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester