Trening mot halvmaraton

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Trigger
Innlegg: 3
Registrert: 23 jan 2010 17:42

Trening mot halvmaraton

Legg innav Trigger » 23 jan 2010 18:06

Hei, er ny her på forumet. Har lest litt på det gamle forumet, men aldri blitt å delta på noen av innleggene/diskusjonene.

For noen dager siden bestemte jeg meg for å løpe Oslo Maraton(halvmaraton). Har ikke det aller beste treningsgrunnlaget ennå, men planen er å trene bra frem mot halvmaratonen. Drev aktivt med langrenn til jeg var 17 år, men så la jeg skiene på hylla pga andre interesser. Er nå 22år, veier 86kg og er 175 høy. Målet med treningen fremover mot halvmaratonen er å gå ned i vekt og forbedre utholdenheten betraktelig. Klarer å løpe ganske lenge uten i strekk.(40min-1,5t) Kommer helt ann på hastigheten jeg holder.

Planen er å løpe 3 ganger i uka, og svømme 2 ganger i uka fremover. Men lurer litt på hvordan jeg skal legge opp løpingetreningen på de 3 ukedagene jeg har planer om å løpe? Tenker litt på hvor ofte jeg skal trene interval, langkjøring etc..

Hvordan ville dere lagt opp planen?

Håper jeg har gitt nok info til at noen kan hjelpe meg her.

/Trigger

Brukeravatar
sodalo
Innlegg: 392
Registrert: 18 jan 2010 18:19
Sted: Kyrksæterøra

Re: Trening mot halvmaraton

Legg innav sodalo » 23 jan 2010 18:16

Tips: følge de ukentlige mosjonistprogrammene hos Løplabbet: http://www.loplabbet.no/mosjonist. Variert og bra. Lykke til!! :D

Trigger
Innlegg: 3
Registrert: 23 jan 2010 17:42

Re: Trening mot halvmaraton

Legg innav Trigger » 24 jan 2010 03:21

Takk for tipset. Tror dere en målsetning på under 2 timer er mulig med mitt utgangspunkt?

EspeN
Innlegg: 732
Registrert: 18 jan 2010 17:36
Sted: Oslo

Re: Trening mot halvmaraton

Legg innav EspeN » 24 jan 2010 07:53

Trigger skrev:Takk for tipset. Tror dere en målsetning på under 2 timer er mulig med mitt utgangspunkt?


Ja, det vil jeg tro.
Hvis du skal ned noen kilo også som du selv sier så blir det enda enklere også.

Jeg veide omtrent det samme som du gjør nå da jeg løp første gang - og er like høy . Tiden ble 2:01
Da hadde jeg trent i ca 6 mnd.

Brukeravatar
peera
Innlegg: 86
Registrert: 19 jan 2010 09:29
Sted: Kongsberg

Re: Trening mot halvmaraton

Legg innav peera » 24 jan 2010 08:06

Da har vi omtrent samme målsetting. Har også et mål om å klare halvmarathon på under 2 timer. Det skulle tilsvare ca. 56:52 på milen eller 5:41 per km. Har løpt 10 km på 54.20 i desember under vinterlige forhold, så med litt fornuftig trening i vinter og vår håper jeg at jeg skal komme meg under 2 timer på Fredrikstadløpet 11. april.

EspeN
Innlegg: 732
Registrert: 18 jan 2010 17:36
Sted: Oslo

Re: Trening mot halvmaraton

Legg innav EspeN » 24 jan 2010 08:23

Fredrikstadløpet er et fantastisk artig halvmaraton!

Det er lettløpt og du løpr 4 runder a litt over 5km.
Perfekt hvis du har med tilskuere så kan de henge i sentrum da du løper igjennom der 4 ganger.
Lett å disponere krefter siden du kjenner trasen etter første gjennomkjøring!

Skikkelig bra perseløype - rett og slett! Gled deg!

Brukeravatar
peera
Innlegg: 86
Registrert: 19 jan 2010 09:29
Sted: Kongsberg

Re: Trening mot halvmaraton

Legg innav peera » 25 jan 2010 12:01

Jeg har hørt at Fredrikstadløpet skal være bra. Tror det er en bra plass å prøve seg på halvmarathon for første gang. Så nå er det bare å henge i med treningen slik at jeg klarer å gjennomføre det.

Brukeravatar
timknut
Innlegg: 155
Registrert: 30 jan 2010 10:39
Sted: Ås
Kontakt:

Re: Trening mot halvmaraton

Legg innav timknut » 30 jan 2010 11:46

Pas på å ha en langtur på 15 til 20 km hver 2. uke. Bygg den opp mot løpet.
Ellers ha minst en intervall-økt med drag på 4-5 minutter (gjerne lengre også) 5-10 x 1000 meter er bra. Og gjerne alternere medd f. eks 2-3 x 3000.

OG legg inn noen tempoøkter. 30-50 minutter i halvmara til 10 km tempo. :)

Uke 1: Rolig tur, Intervall, tempo
Uke 2: Rolig tur, Intervall, Langtur
Uke3: Som uke 1 osv...

Vil du løpe mere er det bare å legge inn en ekstra rolig tur :)

Pass mest av alt på å ikke bli skadet. tren alternativt og hvil. Fått 2 seesonger ødelagt selv ha belastningskader i kneet og foten. Beg å løpe for 3-4 år siden selv. Er 28 år.

Tim
Mål 2010: 10 km sub 37, 21.1 km sub 1:23, 1 srm: 11:30, 3 srm: 36:xx
http://www.timknut.wordpress.com TreningsBlog


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester