Lang pause - hvor raskt kommer jeg tilbake?17år

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
xLøpejenta
InnleggCOLON 1
RegistrertCOLON 23 Mar 2017 11:08

Lang pause - hvor raskt kommer jeg tilbake?17år

Innlegg xLøpejenta » 23 Mar 2017 11:26

Hei! Er en jente på 17 år.
I september 2016 sluttet jeg å løpe, pga. problemer hjemme og depresjon som gjorde at jeg ikke hadde energi eller var motivert for å løpe. Har også funnet ut i ettertid at jeg har jernmangel og adhd.

Før pausen, løpte jeg 3000m på 11 min. Ikke veldig bra, men jeg var tross alt bare 16 og hadde løpt i 1 år ca. Jeg gikk fra å trene nesten hver dag til å ikke løpe i det hele tatt på 3 måneder. Da løpte jeg på ca 13 min på skoletest 3000m. I desember og begynnelsen av januar begynte jeg å jogge rolige turer på 45 min ca., et par dager i uken. I slutten av januar bestemte jeg meg for å begynne med friidrett igjen og komme i samme form som før. Endte med tretthetsbrudd 1 måned senere...

Nå har jeg gått på ellipsemaskin noen ganger i uken, men det belaster litt det også på bruddet. Grunnen til at jeg ikke begynte å løpe igjen tidligere, var at jeg følte det var for sent. (?) Har ikke løpt på ca. 5 uker, men jeg kan nok ikke løpe på flere uker til, for det er ikke helt bra enda...

Er det for sent å løpe slikt som jeg gjorde tidligere, å ha like store mål? Betyr denne lange perioden uten ordentlig trening veldig mye?

Veteran
InnleggCOLON 210
RegistrertCOLON 28 Apr 2013 06:54

Re: Lang pause - hvor raskt kommer jeg tilbake?17år

Innlegg Veteran » 24 Mar 2017 02:39

Hei froeken!

Du loeper 3000 m. raskere enn de fleste "stakkars store sterke karer" som begynner i Militaeret, for svaert
mange av disse sliter med aa klare 12 min./4 min/km. og mange sier at de har trent endel og spesielt spilt forball>

Saa du er nok et loepertalent og naar du unngaar skade og faar trent litt systematisk, dog uten aa binde deg til et
visst antall treningger etc. men trener/loeper lystbetont, da vil du forbedre din tid utrolig raskt og mye.
Proev naa med noe kortere tid, f.eks. 35 min.og proev heller aa kutte noen sekunder/km. Du behoever ikke stor
mengde, men heller litt mer tempo. Det er mindre skadelig enn flere km. saa tidlig. Og vil du satse paa 1.500 m. og
3000 m. saa teller tempotrening mye mer enn antall km.
Har du mulighet til aa trene med andre som er litt bedre saa vil det gi deg et puff som du faar glede av. Det er lett aa
troetne hvis du kun trener alene, for uansett saa er det sosiale veldig viktig, og etter hva du forteller saa vet jeg at
det er spesielt viktig i din situasjon naa.

Saa proev med litt kortere turer naa, og oek heller med en tur mer/uke etterhvert. Ikke tress, du er ung har har alle
muligheter ennaa til aa bli av de aller beste med fornuftig trening.
Tren/loep og smil og vit at du kan bli den aller beste om 5-6 aar.

Lykke til - dette vet jeg vil gaa bra for deg!

Agnes
InnleggCOLON 186
RegistrertCOLON 22 Mar 2010 20:55

Re: Lang pause - hvor raskt kommer jeg tilbake?17år

Innlegg Agnes » 12 Jul 2017 09:23

Du har mange, mange gode løpsopplevelser og gode tider foran deg om du er tålmodig og trener deg opp gradvis til du er på plass igjen. :) Man topper vel formen i 25-årsalderen, gjør man ikke, og så går det VELDIG langsomt nedover etter det også!

Jeg ville ha sjekket (om du ikke har gjort det) at du har nok jern, d-vitaminer og kalsium. Tretthetsbrudd for en 17-åring etter egentlig ikke SÅ mye trening høres ut som en kropp som ikke får de næringsstoffene den trenger! Spis variert og sunt og NOK, men ta gjerne også noen tilskudd (i anbefalte doser). Trening spiser en del jern, så det trenger du nok av, i hvert fall.

Jeg ville, som Veteran sier, fokusere på kortere, men heller mer fartsintensiv trening, enn mengde, til du har bygget deg opp igjen. Bakkeintervaller (skikkelig bratte!) er en lite belastende og veldig effektiv måte å bygge styrke på, men ikke bare det. Variasjon!

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 1 og 0 gjester