Vaske tredemølle, forslag?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
TreneTrene
InnleggCOLON 12
RegistrertCOLON 30 Apr 2017 13:55

Vaske tredemølle, forslag?

Innlegg TreneTrene » 30 Apr 2017 14:14

Hei

Har dere noen forslag til hvordan man skal få vekk en lukt fra en tredemøllematte?

Har prøvd salo.

Setter pris på svar :)

TreneTrene
InnleggCOLON 12

Re: Vaske tredemølle, forslag?

Innlegg TreneTrene » 06 Mai 2017 19:25

Ingen?

hailegeraldo
InnleggCOLON 115
RegistrertCOLON 06 Sep 2012 14:36

Innlegg hailegeraldo » 07 Mai 2017 08:57

Litt vanskelig å få vann på mølla? :lol:

Har du mølle med perforert bånd? Da er det nok ikke lett å gjøre operasjonen med båndet på. Det jeg ville ha prøvd er å ta av båndet slik at jeg kunne hyfse på det som jeg ville. Skure det godt med for eksempel oppvaskbørste og vann tilsatt litt klorin. Ikke mye klorin, for da vil båndet kanskje blekes (hvis det betyr noe). Men generelt sett så fjerner klor lukt temmelig effektivt. Etter vask og hyfs kan du bare henge båndet til tørk.
Jeg har ikke hatt denne aktuelle utfordringen selv, men ser for meg at dette bør funke greit.

Rune60
InnleggCOLON 70
RegistrertCOLON 22 Sep 2015 16:11

Innlegg Rune60 » 07 Mai 2017 10:46

Du skriver "tredemøllematte". Med det tenker jeg på den underlagsmatten som tredemøllen står på for å dempe støy og skåne gulvet. Hvis det faktisk er den som er problemet så kast den og skaff en ny om den ikke blir luktfri med vanlig vask. Men jeg går ut i fra at problemet ditt ikke er så enkelt som det og at det er løpebåndet på mølla som er problemet.

Men hva er det som lukter? Dersom det er selve gummien i båndet vil det neppe nytte å vaske. Da må ut vel bare å vente på at det får gasset fra seg. Men om det er svette og skitt som har samlet seg over tid, tror jeg alminnelig såpevann, evt kun vann, gjør nytten. Men jeg ville være svært forsiktig med å få kjemikalier på undersiden av båndet. Der ligger det an mot en plate som skal være så glatt som mulig. Smøremidlet som gjør den glatt må du ikke fjerne. (Det må regelmessig smøres opp igjen, for øvrig.) Har det kommet skitt under ville jeg tørket med en garantert lofri klut før jeg foretar den rutinemessige vedlikeholdsmøringen.

Rengjøring av båndet kommer an på hva slags mølle du har. Å ta av båndet på min er en svær prosess. Men hele løpebanen kan løftes opp slik at man kommer til både under og andre steder som er vanskelig å nå i nedfelt posisjon. For å fjerne støv, hår etc, bør støvsuging være effektivt. Mye av svetten som har dryppet ned på den løses opp med lunkent vann. Er ikke det tilstrekkelig kan man prøve svakt såpevann. Men uansett bør man sjekke manualen og se hva produsenten sier om saken.
10 km: 39:45 for noen år siden.....

TreneTrene
InnleggCOLON 12

Innlegg TreneTrene » 28 Mai 2017 09:16

Rune60 skrevColonDu skriver "tredemøllematte". Med det tenker jeg på den underlagsmatten som tredemøllen står på for å dempe støy og skåne gulvet. Hvis det faktisk er den som er problemet så kast den og skaff en ny om den ikke blir luktfri med vanlig vask. Men jeg går ut i fra at problemet ditt ikke er så enkelt som det og at det er løpebåndet på mølla som er problemet.

Men hva er det som lukter? Dersom det er selve gummien i båndet vil det neppe nytte å vaske. Da må ut vel bare å vente på at det får gasset fra seg. Men om det er svette og skitt som har samlet seg over tid, tror jeg alminnelig såpevann, evt kun vann, gjør nytten. Men jeg ville være svært forsiktig med å få kjemikalier på undersiden av båndet. Der ligger det an mot en plate som skal være så glatt som mulig. Smøremidlet som gjør den glatt må du ikke fjerne. (Det må regelmessig smøres opp igjen, for øvrig.) Har det kommet skitt under ville jeg tørket med en garantert lofri klut før jeg foretar den rutinemessige vedlikeholdsmøringen.

Ja, det er underlagsmatten som lukter vondt, men hvis jeg skal kjøpe en ny en så koster jo det penger. Derfor vurderte jeg å
prøve å vaske underlagsmatten for å bli kvitt lukta. Jeg har prøvd å vaske underlagsmatta med zalo, men lukta gikk ikke bort da.

Rune60
InnleggCOLON 70

Innlegg Rune60 » 29 Mai 2017 15:36

OK

Om dine vaskeforsøk ikke lykkes så har for eksempel XXL.no flere varianter som er spesiallaget for formålet til rundt 500 kr. Men om dette er for mye, så er det ingen ting i veien for å gå på loppemarked og kjøpe et lite gulvteppe/fillerye i passe størrelse. Avkapp i butikker som selger gulvbelegg etc er sikkert også mulig. Det eneste problemet med underlagsmatte som ikke er stiv, vil være at den kan krølle seg når/dersom tredemøllen brukes i varierende stigninger - kanskje.....

TreneTrene
InnleggCOLON 12

Innlegg TreneTrene » 05 Jun 2017 14:23

Ok, takk for svar, men et gulvbelegg blir ikke det samme som en tredemøllematte. Skulle så gjerne ha fått tredemøllematta
luktfri igjen.

Tredemølla er forresten 200 cm i lengden og 90 cm i dybden.

Rune60
InnleggCOLON 70

Innlegg Rune60 » 06 Jun 2017 08:26

Siden du tror denne lukten kan vaskes bort, går jeg ut i fra at underlaget en gang var luktfritt. Men om du ikke er sikker på at det HAR vært luktfritt, så vær klar over at en del materialer av dårlig kvalitet kan dunste ut ubehagelige lukter i årevis selv om de er fullstendig ubesudlede. I så fall vil forsøk på vasking antakelig bare gjør det hele verre fordi fuktighet og vaskemidler bare fremmer avgassing.

Estetisk sett er nok ikke gulvbelegg det samme som noe som er spesiallaget for formålet. Det kan tenkes at en spesialmatte kan absorbere noe mer lyd, men jeg tviler på at det beskytter underlaget bedre enn et flak med gulvbelegg. Jeg foreslo dette blant andre ting, fordi det virket som du ikke er villig til å bruke de 500 kronene et spesialunderlag koster....

For øvrig er møllen din like lang som min, men 10 cm smalere.

Brukerens avatar
knut42
InnleggCOLON 479
RegistrertCOLON 21 Jan 2010 11:16

Innlegg knut42 » 11 Jun 2017 13:51

Har en underlagsmatte selv som lukter litt neopren. Den lukta forsvinner ikke, men dempes med riktig luftgjennomstrømning og vask med en fuktig fille med litt klor, hvis det blir flekker. Matta er snart fem år. Den luktet mye i starten men lukta avtok etter et år.

Har forøvrig Sportsmaster treningsgulv under matta. Det demper slagstøy slik at naboen under i blokka ikke klager.

QRenders
InnleggCOLON 1
RegistrertCOLON 24 Jul 2017 08:19

Innlegg QRenders » 24 Jul 2017 08:30

Da må ut vel bare å vente på at det får gasset fra seg. Men om det er svette og skitt som har samlet seg over tid, tror jeg alminnelig såpevann, evt kun vann, gjør nytten. Men jeg ville være svært forsiktig med å få kjemikalier på undersiden av båndet.

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 3 og 0 gjester