10 tips for å forebygge skader ved løping

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
kollis
Innlegg: 601
Registrert: 20 jan 2010 19:38

Re: 10 tips for å forebygge skader ved løping

Legg innav kollis » 23 mai 2017 23:12

moro å se at dette utsagnet.."""".I følge Norsk helseinformatikk kan intensiv trening der du ikke får nok hvile, føre til at cellenes evne til å reparere seg bli redusert, og vil etter hvert føre til ødeleggelse av vev. Vevsskader kan ifølge enkelte forskere øke i omfang uten at den som trener kjenner noen form for smerte """
Som de antyder her også er sone 1-2-3 har god virkning på vevskader .Noe av grunnen til at jeg har prøvd å argumentere for sone 1.2.3 trening i andre sammenhenger.Fint å lese noe som kan peke min vei...Regner med at jeg har tatt bort alle vevskader jeg hadde ,men jeg jobber med å øke næringsopptaket mitt.Noe jeg tror blir bedre av å trene lange perioder ca 2til 3 timer sirkulasjon ,og tilpasse måltids tidspunktet til denne type treningen.Siden jeg er så gammel håper jeg å høste resultatet etter 2år med trening,da jeg tror mange år med et annet fokus hadde dette som en negativ resultat.
Synes det er spennende å ha noen del mål for å se om de gir bedre tider...mener selv at det å fryse eks på leggene også skaper vevskader ,noe jeg er veldig nøye med å passe på.Vevskade i legg utvikler seg til smerter og låste muskler til slutt :x Mener æ En får vevskader også ved lange perioder med høyt blodsukker,,,m ææ :lol:

Brukeravatar
Runnur
Innlegg: 26
Registrert: 23 feb 2018 08:40

Re: 10 tips for å forebygge skader ved løping

Legg innav Runnur » 14 okt 2018 17:26

Hva er status jamfør denne tråden, noen erfaringer/tanker å dele?

Brukeravatar
kollis
Innlegg: 601
Registrert: 20 jan 2010 19:38

Re: 10 tips for å forebygge skader ved løping

Legg innav kollis » 14 okt 2018 20:58

For min del har jeg sett og fått bare mere bekreftelser på deg jeg mener...Bare synd at slik trening er ofte kjedelig .Men desto bedre når jeg bryter nye grenser ,har desverre ikke fått sett på løpe prestasjonen.Siden akilles har tvunget løpinga på vent ,men syklinga har vært bra for en gammel mann.Å knuse gutter på ca 20 år yngre på vei hjem fra økter på 1time 45min..jeg har bare oppover de siste ca 3km...av løypa.Tror ikke det jeg har anbefalt her ennå har TATT AV innen løpe miljøet.Selv om Grete og Ingrid kristiansen løp mye lav sone trening..Men for folk flest ser lav sone trening ut som deres egen max speed så da forstår de sikkert ikke forskjellen på proffen og seg selv... :? Hadde jeg vist dette for 30år siden :cry:
Og de fleste kjører for fort på øktene og for lite\få økter så den store effekten uteblir tror jeg...Når du løper og får plutselig en betydelig farts begrensning er dette et godt tegn på lite sone 1-2-3.Rundt 3-5 km får du denne droppen....


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 11 gjester