Lav hvilepuls - dårlig form

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Veteran
InnleggCOLON 210
RegistrertCOLON 28 Apr 2013 06:54

Re: Lav hvilepuls - dårlig form

Innlegg Veteran » 27 Mai 2017 10:33

Rune60 skrevColonFor meg mangler det en del opplysninger her. For eksempel er du kvinne eller mann? Hvor ofte trener du egentlig? Hvor lange er disse turene dine? Bruker du medisiner, for eksempel betablokkere?

Pulsen betyr null og nada. De pulsdataene du nevner kunne godt vært meg for et par år siden - og da var jeg i elendig form. Nå er jeg litt bedre, men fortsatt ikke spesielt bra. Og pulsen er bare en tanke lavere i hvile. For meg er dette genetisk betinget i hovedsak.

Men det er en forskjell for mitt vedkommende. Med litt bedre form kommer ikke pulsstigningen på lav intensitet, jeg må ta i mer før pulsen stiger slik de gjorde før. Det du beskriver er slik jeg var før jeg begynte å trene. Det er typisk for dårlig trente personer.

Så det jeg lurer på er om du har noen ide om hva oksygenopptaket ditt er? Det sier noe om hvor god kondisjon du egentlig har.

PS: Vær kritisk til de rådene du får her. Det finnes ingen som helst kvalitetssikring av innleggene.

Hei Rune! veldig enig med deg - i det siste du skriver!
men at pulsen ikke er viktig strider i mot envher forskning. Jeg er alltid kritisk mot mye forskning men akkurat det med pulsen har jeg opplevd
saa ofte aa bli spurt om osv. Jeg vaaknet en gang paa ei "trille" paa et sykehus, halvt bevistloes hoerte jeg flere leger diskutere hva de skulle
gjoere,"mannen har jo ikke puls".. den var trolig ganske lav da, men saa kon en kvinnestemme som sa" det erjo maratonkongen vaar, hanskal jo ha
lav puls".. Jaja, sa legene, men her er det jo nesten ikke livstegn,jeg hadde mistet veldig mye blod fikk jeg vite. Jeg lever fortsatt men hadde hjelpen kommet noen sekunder senere ville dere sluppet unna mine memoarer om hardtrening osv.

Du oppgir jo ogsaa en tid som betyr at saafremt heller ikke du har stoerre handicap enn meg, saa har du heller ikke trent saerlig hardt,
kanskje tenktfor mye paa soner,og uviktig puls? Har du forresten tid paa en lengre distanse,du har kanskje nevnt det foer men jeg har ikke
finlest alt som er skrevet paa forumet.
Jeg tror nok at de gamle er eldst ogsaa i dette faget, og som tidligere trener for andre og ikke minst med hundrevis av lange loep ikroppen,
saa har jeg en viss peiling. Og som tidligere nevnt, med mitt hjertefeil og at jeg gikk imot legenes raad og mange og lange samtaler, saa
mener jeg aa ha en veldig god bakgrunn for aakunne uttale meg saklig i slike saker.
Godt mot - tren hardt uten aa tenke paa pulsen og etter kort tid loeper dusaa det lukter svidd bortover myra!

Rune60
InnleggCOLON 70
RegistrertCOLON 22 Sep 2015 16:11

Innlegg Rune60 » 27 Mai 2017 23:52

Veteran skrevColon Hei Rune! veldig enig med deg - i det siste du skriver!
men at pulsen ikke er viktig strider i mot envher forskning.
Da uttrykte jeg meg ikke klart nok. Pulsen er viktig, men man må ha en kontekst. Du hadde lav puls pga hard og langvarig trening. Jeg har og hadde lav puls først og fremst pga genetiske forhold. Andre kan ha lav puls pga medisinbruk og så videre. Og når det manglet så mye informasjon i første innlegg, var det ikke mulig å trekke noen konklusjoner bare på pulsinformasjonen.

Fortsatt er det mye uklart her. For eksempel trener c.gati 4x4. Det er bra! Men spørsmålet er om pulsen kommer over 85% av makspuls i intervallene? Hva er makspuls her og hvordan har han kommet fram til den. Om det kun er brukt formelen med 220 minus alder eller en annen variant av denne, så kan makspulsen være satt for lavt og intervalltreningen blir dermed ikke hard nok. Det kunne forklare at c.gati føler han har mer å gå på i enkelte situasjoner.

Ellers så kan det jo hende kroppen hans ikke er bygget for kondisjonsløp. Kanskje potensialet først kommer til sin rett i en annen idrett, evt på svært lange distanser. Maks O2 på 46 var det vel, burde tilsi under 5 min/km over noen få kilometer.

Vel, det var noen strøtanker langt på natt.
10 km: 39:45 for noen år siden.....

Johnny Puma
InnleggCOLON 197
RegistrertCOLON 12 Mai 2010 08:23

Innlegg Johnny Puma » 30 Mai 2017 10:55

c.gati skrevColonHei,

Jeg sliter litt med å forstå kroppen min når jeg er ute og løper og kunne trengt noen råd.

Jeg har en relativt lav hvilepuls på ca 41-43 sovende og ofte under 50 når jeg sitter stille. Min vanlige fart på langturer er +/- 6m/km. Og jeg har hatt relativt lite fremgang på dette de siste 2 årene, selv om jeg regelmessig løper og går harde turer i fjellet. I treningsøktene mine foregår ofte øvre del av sone 4 og oppleves ikke som veldig harde. Jeg fører stort sett alltid at jeg har overskudd til å kjøre mer/hardere.

Til tross for dette bruker kroppen lang tid på å havne i balanse igjen, kroppen blir veldig varm over lang tid og jeg sliter ofte med å sovne på natten etter øktene (trener enten før jobb på morgenen eller rett etter jobb mellom 16 og 17).

Kan det være at det som oppleves som lett for pust og puls er i overkant hard for musklaturen, og at øktene mine er for harde? Eller kan det være andre ting som hindrer meg i å få fremgang? Jeg hører noen anbefaler å trene mengde i sone 1 og 2, men for å ha så lav puls må jeg gå fort i stedet for
å jogge. Hvilepulsen tilsier jo at jeg er i rimelig god form, men det oppleves ikke slik.

Jeg er 30 år, ca 170cm høy, veier 68kg og har en fettprosent på ca 14. I tillegg til kondisjonstrening trener jeg styrke 1-2 ganger i uken.

Store mengder i sone 1 og sone 2 er (innlysende) for dem som trener mye. Jeg tror ikke det er veien å gå (bokstavelig talt) for en som trener et par ganger i uka. Da må man, som du nevner, spasere for å holde pulsen lav nok, og dette vil høyst sannsynlig forbli tilstanden.

Jeg kunne tenkt meg å vite din høyde og vekt, men det kan kanskje tyde på at du ikke har de fysiske egenskapene for å bli en over middels løper. Har du vurdert å prøve sykling i stedet?

EDIT: Jeg så etterpå at du hadde oppgitt høyde/vekt/fettprosent.
Sist endret av 1 den Johnny Puma, endret 30 ganger.

Johnny Puma
InnleggCOLON 197

Innlegg Johnny Puma » 30 Mai 2017 12:34

Rune60 skrevColon
Veteran skrevColon Hei Rune! veldig enig med deg - i det siste du skriver!
men at pulsen ikke er viktig strider i mot envher forskning.
Da uttrykte jeg meg ikke klart nok. Pulsen er viktig, men man må ha en kontekst. Du hadde lav puls pga hard og langvarig trening. Jeg har og hadde lav puls først og fremst pga genetiske forhold. Andre kan ha lav puls pga medisinbruk og så videre. Og når det manglet så mye informasjon i første innlegg, var det ikke mulig å trekke noen konklusjoner bare på pulsinformasjonen.

Fortsatt er det mye uklart her. For eksempel trener c.gati 4x4. Det er bra! Men spørsmålet er om pulsen kommer over 85% av makspuls i intervallene? Hva er makspuls her og hvordan har han kommet fram til den. Om det kun er brukt formelen med 220 minus alder eller en annen variant av denne, så kan makspulsen være satt for lavt og intervalltreningen blir dermed ikke hard nok. Det kunne forklare at c.gati føler han har mer å gå på i enkelte situasjoner.

Ellers så kan det jo hende kroppen hans ikke er bygget for kondisjonsløp. Kanskje potensialet først kommer til sin rett i en annen idrett, evt på svært lange distanser. Maks O2 på 46 var det vel, burde tilsi under 5 min/km over noen få kilometer.

Vel, det var noen strøtanker langt på natt.

Enig i det meste her,men jeg tror ikke for lav intensitet er problemet. Han skriver jo at øktene "henger i" lenge etterpå og at han ikke får sove, dette vil sannsynligvis forsterkes hvis han trener enda hardere.

Jeg har et par teorier..:

1. For stor total belastning pga. styrekeøktene. Spesielt sårbart hvis man samtidig sover lite/jobber mye/har dårlig kosthold. Jeg har selv prøvd å trene 2 styrkeøkter + 4-5 kondisjonsøkter i uka, dette måtte jeg kutte ut da jeg ALLTID hadde tunge bein. Jeg gikk istedet over til å periodisere med vektlegging på styrke høst/vinter og løping vår/sommer.

2. Det slo meg også at langdistanseløp kanskje ikke er hans greie når treningen ikke føles hard for pust/puls, samtidig som kroppen likevel får skikkelig juling. Personlig tror jeg jeg ville prøvd meg på sykling hvis jeg hadde hatt disse "symptomene". Sykling er veldig skånsomt for kroppen i forhold til løping.

Brukerens avatar
kollis
InnleggCOLON 529
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 19:38

Innlegg kollis » 30 Mai 2017 14:31

høyde å vekt står der ,,,JPuma..les nederste linje.. :o

Johnny Puma
InnleggCOLON 197

Innlegg Johnny Puma » 31 Mai 2017 08:57

kollis skrevColonhøyde å vekt står der ,,,JPuma..les nederste linje.. :o

Den dukket opp i sidesynet etterhvert! :oops: :oops:

Rune60
InnleggCOLON 70
RegistrertCOLON 22 Sep 2015 16:11

Innlegg Rune60 » 06 Jun 2017 09:08

c.gati skrevColon ....
Jeg har aldri målt V02 max på en skikkelig måte, men jeg har en Garmin Fenix som gir meg et estimat. Pr d.d estimerer den 46. Den oppgir også noen løpstider slik at man skal kunne sammenligne. Den estimerer 5km på 22:40, men selv tror jeg ca 25min er mer riktig. På halvmaraton estimerer den 1:44:00, og dette testet jeg forrige uke med ganske flatt løp på 2:12:00. Jeg tror kanskje kapasiteten i respirasjon/puls er på rudndt 46, men beina mine tåler ikke i nærheten av den belastningen.
Prøv NTNU's VO2max-kalkulator https://www.ntnu.edu/cerg/vo2max

I følge dem er VO2-max på 46 tilsvarende det som forventes hos en gjennomsnittlig 43-åring. Hyggelig for meg som er 57, men det kan jo forklare at du fyker så raskt opp i puls ved lav belastning ettersom du bare er 30. Men kanskje NTNU vil gi deg et høyere estimat enn det Fenix-en gjør. For øvrig så er slike tester IKKE nødvendigvis sannheten. Den finner man bare ved å la seg teste fysisk.
10 km: 39:45 for noen år siden.....

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 2 og 0 gjester