Lav hvilepuls - dårlig form

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
c.gati
InnleggCOLON 3
RegistrertCOLON 24 Mai 2017 09:39

Lav hvilepuls - dårlig form

Innlegg c.gati » 24 Mai 2017 09:59

Hei,

Jeg sliter litt med å forstå kroppen min når jeg er ute og løper og kunne trengt noen råd.

Jeg har en relativt lav hvilepuls på ca 41-43 sovende og ofte under 50 når jeg sitter stille. Min vanlige fart på langturer er +/- 6m/km. Og jeg har hatt relativt lite fremgang på dette de siste 2 årene, selv om jeg regelmessig løper og går harde turer i fjellet. I treningsøktene mine foregår ofte øvre del av sone 4 og oppleves ikke som veldig harde. Jeg fører stort sett alltid at jeg har overskudd til å kjøre mer/hardere.

Til tross for dette bruker kroppen lang tid på å havne i balanse igjen, kroppen blir veldig varm over lang tid og jeg sliter ofte med å sovne på natten etter øktene (trener enten før jobb på morgenen eller rett etter jobb mellom 16 og 17).

Kan det være at det som oppleves som lett for pust og puls er i overkant hard for musklaturen, og at øktene mine er for harde? Eller kan det være andre ting som hindrer meg i å få fremgang? Jeg hører noen anbefaler å trene mengde i sone 1 og 2, men for å ha så lav puls må jeg gå fort i stedet for
å jogge. Hvilepulsen tilsier jo at jeg er i rimelig god form, men det oppleves ikke slik.

Jeg er 30 år, ca 170cm høy, veier 68kg og har en fettprosent på ca 14. I tillegg til kondisjonstrening trener jeg styrke 1-2 ganger i uken.

Rune60
InnleggCOLON 70
RegistrertCOLON 22 Sep 2015 16:11

Re: Lav hvilepuls - dårlig form

Innlegg Rune60 » 24 Mai 2017 18:16

For meg mangler det en del opplysninger her. For eksempel er du kvinne eller mann? Hvor ofte trener du egentlig? Hvor lange er disse turene dine? Bruker du medisiner, for eksempel betablokkere?

Pulsen betyr null og nada. De pulsdataene du nevner kunne godt vært meg for et par år siden - og da var jeg i elendig form. Nå er jeg litt bedre, men fortsatt ikke spesielt bra. Og pulsen er bare en tanke lavere i hvile. For meg er dette genetisk betinget i hovedsak.

Men det er en forskjell for mitt vedkommende. Med litt bedre form kommer ikke pulsstigningen på lav intensitet, jeg må ta i mer før pulsen stiger slik de gjorde før. Det du beskriver er slik jeg var før jeg begynte å trene. Det er typisk for dårlig trente personer.

Så det jeg lurer på er om du har noen ide om hva oksygenopptaket ditt er? Det sier noe om hvor god kondisjon du egentlig har.

PS: Vær kritisk til de rådene du får her. Det finnes ingen som helst kvalitetssikring av innleggene.
10 km: 39:45 for noen år siden.....

Brukerens avatar
kollis
InnleggCOLON 529
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 19:38

Innlegg kollis » 24 Mai 2017 21:38

Jeg mener at hvilepuls forteller sykdomsbildet i kroppen,,,,,http://tidsskriftet.no/2012/06/oversiktsartikkel/hva-sier-hvilepulsen-om-helse-og-sykdom
NOE Rune bør kvalitet sikre med noen gode argumenter...
mao lavtsykdomsbilde trenger man ikke å utdype

Jeg har også lav hvilepuls og kommet frem til at jeg må ha lengre tid med oppvarming før jeg får ut max ,særlig på dager under 15grader.Bakdelen med lav hvilepuls og liten fett% er at jeg får problemer med næringsopptaket når kroppen ikke er på.Så jeg har valgt å spise rett før trening og varme opp over times tid før kjører max ...fungerer for meg. Er det over 15g slipper jeg å bruke mye tid på varme opp motoren...men salt og vann er viktig når trener mye

Rune60
InnleggCOLON 70

Innlegg Rune60 » 24 Mai 2017 22:42

Sukk.... Advarsel: Det innlegget er en avsporing.
Med "Pulsen betyr null og nada" mener jeg at for en enkeltperson kan man ikke trekke noen slutninger ut fra denne ene opplysningen. Den må sees i en større sammenheng og har kanskje ingen betydning for dette ene mennesket. Det Kollis henviser til gjelder ikke en-til-en for enkeltindivider, men statistiske forskjeller for store grupper. Så lav puls er ganske så vanlig for godt trente, men kan også være det for enkeltpersoner - som meg. For andre kan det være et varselsignal om at noe er galt, eller en bivirkning av medisiner. Så derfor er denne pulsopplysningen ikke mye verdt - null og nada - uten et langt mer utfyllende bilde av den ene personen det gjelder. Dessuten: I forbindelse med høy eller lav hvilepuls og andre mål på kroppens tilstand, snakkes det om risiko, overhyppighet og lignende. Det betyr ikke at det er noe en-til-en årsaksforhold, men at man i store grupper med lignende verdier, kan regne med å finne flere tilfeller av for eksempel hjerte-kar-lidelser. Akkurat på samme måte som at røykere har høyere risiko for lungekreft enn ikke-røykere. Alle røykere får ikke lungekreft og noen ikke-røkere får slik kreft.

Det kan hende jeg ender opp med å anbefale en tur til fastlegen, men foreløpig tror jeg trådstarter bare overvurderer egen treningsinnsats og kondisjon. Vedkommende beskriver IKKE noe ubehag ut over noe søvnproblemer og varme. Men i bakhodet har jeg en tanke om at dette kan dreie seg om en av de relativ få som ikke responderer på kondisjonstrening som de fleste andre. Men her mangler det data....

Så please, la oss se hva c.gati har å si om SIN situasjon.

Brukerens avatar
kollis
InnleggCOLON 529

Innlegg kollis » 25 Mai 2017 09:52

Rune tar feil her ...Her viser innlegget at når legen burde sjekke dette og at det gir en meget god indikasjon at personen har fordeler når EN person har dette .Om det ikke gir godt bilde ?.Hvorfor bør legen sjekke dette da?

Rune60
InnleggCOLON 70

Innlegg Rune60 » 25 Mai 2017 11:01

Rune tar feil her ...Her viser innlegget at når legen burde sjekke dette og at det gir en meget god indikasjon at personen har fordeler når EN person har dette .Om det ikke gir godt bilde ?.Hvorfor bør legen sjekke dette da?
1. Les hva jeg har skrevet en-to-kanskje tre ganger til.

2. Prøv å forstå hva jeg har skrevet.

3. Sett deg inn i vitenskapelig metode. Da vil du kanskje omsider forstå at du stadig vekk går i fellen om å trekke slutninger ut i fra et datagrunnlag på ên - nemlig deg selv. Om du så fullt ut har forstått de prosessene som foregår i deg selv og som du gir råd ut i fra, er jeg svært tvilende til. Til det er du for ofte ute med påstander som ikke har støtte i noe faglig miljø.

4. Om du skal fortsette å fremme dine høyst private teorier, så bruk tid på å skrive klart og tydelig. Du skriver nå så usammenhengende og uklart at det er vanskelig å fatte hva du mener. Det gjelder både setningsoppbygging, tegnsetting og selve innholdet. Dersom du har dysleksi så bruk i det minste de datahjelpemidler dyslektikere har i dag. Bruk den tid det tar - eller be om hjelp fra noen i kretsen rundt deg. Og bare så det er klart: Jeg har absolutt ingen ting i mot at dyslektikere skriver i internettfora. Tvert i mot - det er strålende at de trosser sine utfordringer og deltar. Men når man har en utfordring så legger de seg vanligvis i selen for at resultatet skal bli så bra at det går an å forstå for andre.

MODERATOR: Det hadde vært svært velkomment fra min side om du/dere hadde rensket bl.a. denne tråden for avsporende innlegg. Blant annet mine to siste....

TRÅDSTARTER: Beklager! Men du skjønner kanskje i det minste at du må være kritisk til de råd du får på dette forumet. Det er masse bra, men ikke alt har den samme kvalitet. Det er også et annet poeng som er vel verdt å merke seg: De som deltar her inne har et meget stort spenn i både treningsgrunnlag, erfaring og kompetanse. Og selvfølgelig er det en tendens til at man svarer ut i fra egne erfaringer. Men det som kan være riktig for en supermosjonist er ikke nødvendigvis riktig for en nybegynner. Det gjelder for eksempel dette med hvilke pulssoner man skal trene i for best mulig effekt. Det er masse nyanser her som man må ta hensyn til.

Brukerens avatar
kollis
InnleggCOLON 529

Innlegg kollis » 25 Mai 2017 11:27

når du ikke greier å si det konkret hvorfor legen ikke trenger å spørre,,hvorfor ikke det? Er det så vanskelig?Er dette grunnen til at du bortforklarer det med å legge inn 1 2 og 3 ting vi skal undersøke....Er det fordi du ikke får det til å skrive årsaken.... Hva er det som er feil at noen og tråder starter selv mener lav puls har flere fordeler enn bakdeler.Men du er god på være nedlatende..som moderator selv skriver ingen har fasiten ,noe du sikkert har fått med deg....

c.gati
InnleggCOLON 3

Innlegg c.gati » 26 Mai 2017 10:01

Takk for tilbakemeldinger så langt. Jeg skal selvfølgelig ta alle svar med en klype salt. Folk er forskjellige og det er ikke på noen måte gitt at de rådene som kommer her fungerer for meg. På den annen side virker det som om det jeg gjør i dag ikke fungerer, så jeg trenger å prøve noe nytt.

Jeg er en mann, relativt kortvokst og med kraftig bygning, korte bein og lang overkropp. Det kan nok godt være at jeg overvurderer egen treningsmengde og innsats. Jeg trener kondisjonstrening i snitt ca 2-3 ganger i uken. Jeg prøver å variere litt på hva jeg gjør, men i det siste har det vært en del 4x4 intervaller, terskel intervaller på 4x8, og en del langturer på fjellet (1-3 timer). I vinter var det også blandet inn en del langrenn når forholdene lå tilrette for det.

Jeg trener på ingen måte som en proff, og har ikke noe fast system i deg jeg gjør. Samtidig er mengden og innsatsen god nok til at det burde gi litt resultater. Slik det er i dag har jeg bekjente som er helt utrente som lett hadde hengt på meg på en løpetur.

Jeg har aldri målt V02 max på en skikkelig måte, men jeg har en Garmin Fenix som gir meg et estimat. Pr d.d estimerer den 46. Den oppgir også noen løpstider slik at man skal kunne sammenligne. Den estimerer 5km på 22:40, men selv tror jeg ca 25min er mer riktig. På halvmaraton estimerer den 1:44:00, og dette testet jeg forrige uke med ganske flatt løp på 2:12:00. Jeg tror kanskje kapasiteten i respirasjon/puls er på rudndt 46, men beina mine tåler ikke i nærheten av den belastningen.

c.gati
InnleggCOLON 3

Innlegg c.gati » 26 Mai 2017 10:09

Eneste medisiner jeg tar er forresten Aerius for allergi, og har akkurat begynt på denne for sesongen. I tillegg tar jeg litt tilskudd av vitaminer/mineraler. En multivitamin, ZMA på kvelden før jeg legger meg og tran.

Veteran
InnleggCOLON 210
RegistrertCOLON 28 Apr 2013 06:54

Innlegg Veteran » 27 Mai 2017 10:12

c.gati skrevColonHei,

Jeg sliter litt med å forstå kroppen min når jeg er ute og løper og kunne trengt noen råd.

Jeg har en relativt lav hvilepuls på ca 41-43 sovende og ofte under 50 når jeg sitter stille. Min vanlige fart på langturer er +/- 6m/km. Og jeg har hatt relativt lite fremgang på dette de siste 2 årene, selv om jeg regelmessig løper og går harde turer i fjellet. I treningsøktene mine foregår ofte øvre del av sone 4 og oppleves ikke som veldig harde. Jeg fører stort sett alltid at jeg har overskudd til å kjøre mer/hardere.

Til tross for dette bruker kroppen lang tid på å havne i balanse igjen, kroppen blir veldig varm over lang tid og jeg sliter ofte med å sovne på natten etter øktene (trener enten før jobb på morgenen eller rett etter jobb mellom 16 og 17).

Kan det være at det som oppleves som lett for pust og puls er i overkant hard for musklaturen, og at øktene mine er for harde? Eller kan det være andre ting som hindrer meg i å få fremgang? Jeg hører noen anbefaler å trene mengde i sone 1 og 2, men for å ha så lav puls må jeg gå fort i stedet for
å jogge. Hvilepulsen tilsier jo at jeg er i rimelig god form, men det oppleves ikke slik.

Jeg er 30 år, ca 170cm høy, veier 68kg og har en fettprosent på ca 14. I tillegg til kondisjonstrening trener jeg styrke 1-2 ganger i uken.

Hei c.gati ! jeg har lest alle innlegg/svar og maa kommentere endel.
Din hvilepuls er flott,og til den som ikke har forstatt at lav puls er viktig - for alle og enhver - saa ser jeg naa at t.o.m. de paa NTNU naa har
forstatt dette, og tatt hvilepulsen med sammen med alder - hoeyde-vekt og fysisk aktivitet i sitt nye "hvem er eldst, du eller kroppen din"?
En ganske enkel sak som jeg haaper at de ikke kaller "forskning"som de gjoermed saa mye rart, men akkurat denne er grei.

Greit c.gati, du oppgir at du bruker ca. 6 min./km. og etterlyser framgang. Ikke noe rart med den farta vet du, det er jo paa grensa til jogging,
og det gir ikke store framgangen. Ok for enhver mosjonist, men hvis du vil loepe raskere saa maa du ogsaa trene loeping, ikke jabbing.
Alder,vekt etc.er jo helt supert, og hvis du ikke har noe fysisk handicap,f.eks.som meg med ene benet 2 cm kortere,samt hjertefeil, saa vil du
ikke behoeve lang tid paa aa komme i form og kunne loepe rolig f.eks. 10 km.paa 45 min. som et foerste delmaal.

Desverre ser jeg at du som de i dag oppgir "sone", og da har du allerede tapt mye. Det er skremmende at alle mosjonister henger segopp i dette
moderne kvaset som bare motarbeider en naturlig loepeglede, en blir ganske enkelt hjernevasket til aa tro at soner etc.er viktig.
Du skal trene mye hardere og resultatene vil komme, glem puls og soner mens du loeper. Du sier langturer,men hvor lange er de? Med 6m/km.
boer du i alle fall ha minst 2tim. ellers blir det for lite og kan nesten ikke regnes som langtur.

Din manglende nattesoevn beror kanskje paa at du spiser etter kl. 20 ? I alle fall er det ikke bra for kroppen aa spise saa sent, dette er noe mange
med meg har erfart gjennom mange aar. Drikke er like viktig som mat, ikke minst null alkohol, det betyr mer enn de fleste tror.
Legg bort pulsklokke etc. og ta deg en langtur som svir i lungene, du skal vaere saa sliten at du ikke orker varm mat etterpaa, og etter noen slike
turer vildu merke at kondisen kommer rasende fort, nattesoevnen med spesielt om du trener sent.

Lykke til - dette gaar bra hvis du virkelig vil -kun viljen og treningsglede kan gi deg raske gode resultater. Lykke til!

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 2 og 0 gjester