Veteran skrev:Hvorfor kan ingen av dere svare paa det jeg har spurt om flere ganger. Hvorfor loep vi 40-50 aaringer for 35-45 aar siden mye raskere enn 56 % i samme alder i dag?
Er det et seriøst spørsmål? Svaret er vel ganske enkelt. Folkehelsen er generelt dårligere nå enn den var da du var ung. Det er nesten ingen som satser på langdistanseløping i Norge nå til dags, men til gjengjeld er det veldig mange som løper på et hobbynivå et par ganger i uka. Deltakelsen på for eks. Oslo Maraton er mye høyere nå enn før, men fokuset har gått fra topp- til breddeidrett.
Er ikke rart at så få satser på langdistanseløp når man ser hvor lite oppmerksomhet det får. De fleste utholdenhetstalentene går til mer attraktive idretter som langrenn og fotball. Hadde alle disse drevet med løping hadde nok nivået og bredden vært mye bedre i toppen.
Det er mange som lytter til råd Veteran, inkludert meg, men hvorfor tror du at du har de beste rådene av alle? Det finnes jo hundrevis eller sikkert tusenvis av tidligere storløpere, veteraner, OL-vinnere, forskere etc.. Hva gjør at akkurat dine råd har forrang foran folk som har løpt enda fortere? Man kan lytte til råd, men alle som gir råd er ikke enige og det er umulig å lytte til alle på en gang. Etter din logikk skal man vel lytte til de som har løpt fortest? Da kommer man ikke utenom kenyanerne som løper mye, men også mye veldig rolig mellom de harde dagene.
Misforstå meg rett, jeg liker tankegangen din om å gjøre det enkelt, men du har kanskje ikke alltid rett uansett? Alt var ikke bedre før. Det er blant annet satt ny norsk rekord på maraton for kun noen måneder siden. Det er nok det ene resultatet du gleder deg over.
Jeg er enig i mye av det du sier og følger mye det samme opplegget selv. Så langt i år har jeg løpt 11 konkurranser av forskjellige distanser, fordi jeg mener det er fantastisk trening. Det er så og si umulig å presse seg like hardt alene på trening. Det blir nok minst like mange konkurranser i siste del av året også. Kjører sjelden helt maks i lang tid/distanse på vanlig trening fordi da tar det lenger tid før jeg kan gjøre det igjen, enn om man kjører litt roligere, men fortsatt hardt. Men det er helt klart viktig å kjøre på for fullt av og til! Konkurranser blir kjørt for fullt, så får en del hard trening der.
Ellers helt enig med deg i at utstyrsfokuset og detaljfokuset er for stort. Mistenker at noen bruker mer tid på å lese om løping enn de faktisk løper. Det viktigste er å komme seg ut og løpe mye over tid. Da kommer resultatene automatisk opp til et visst nivå, så kan man heller se mer på detaljene etterhvert.
Rister litt på hodet når det stadig er snakk om hvilke sko som er best, om man skal drikke rødbetjuice før trening, hvilken spilleliste som har den beste løpemusikken eller hvilken variasjon av intervaller man skal kjøre, blant folk som bruker 4-5 timer på maraton. Det spiller jo nada rolle. Finn noen sko som er komfortable og løp! Fiks de første 99 % av treningen før du tenker på den siste prosenten.
Kanskje er jeg mer enig med deg enn jeg først trodde Veteran!

Nå skal jeg ut å trene rolig i snakketempo. Trente dere aldri på den måten? Ikke etter harde økter engang? Jeg føler kroppen min trenger det etter totalt 45 km i går. Først langtur på morran, før intervaller på kvelden. Alternativt kunne man jo tatt helt fri, men jeg tror en rolig tur gjør meg bedre enn ingen tur. I morgen blir det nok intervaller igjen.