Trening for mosjonister

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
snberge
InnleggCOLON 72
RegistrertCOLON 04 Jun 2014 01:13

Re: Trening for mosjonister

Innlegg snberge » 06 Jun 2017 13:09

Veteran skrevColonHvorfor kan ingen av dere svare paa det jeg har spurt om flere ganger. Hvorfor loep vi 40-50 aaringer for 35-45 aar siden mye raskere enn 56 % i samme alder i dag?


Er det et seriøst spørsmål? Svaret er vel ganske enkelt. Folkehelsen er generelt dårligere nå enn den var da du var ung. Det er nesten ingen som satser på langdistanseløping i Norge nå til dags, men til gjengjeld er det veldig mange som løper på et hobbynivå et par ganger i uka. Deltakelsen på for eks. Oslo Maraton er mye høyere nå enn før, men fokuset har gått fra topp- til breddeidrett.

Er ikke rart at så få satser på langdistanseløp når man ser hvor lite oppmerksomhet det får. De fleste utholdenhetstalentene går til mer attraktive idretter som langrenn og fotball. Hadde alle disse drevet med løping hadde nok nivået og bredden vært mye bedre i toppen.

Det er mange som lytter til råd Veteran, inkludert meg, men hvorfor tror du at du har de beste rådene av alle? Det finnes jo hundrevis eller sikkert tusenvis av tidligere storløpere, veteraner, OL-vinnere, forskere etc.. Hva gjør at akkurat dine råd har forrang foran folk som har løpt enda fortere? Man kan lytte til råd, men alle som gir råd er ikke enige og det er umulig å lytte til alle på en gang. Etter din logikk skal man vel lytte til de som har løpt fortest? Da kommer man ikke utenom kenyanerne som løper mye, men også mye veldig rolig mellom de harde dagene.

Misforstå meg rett, jeg liker tankegangen din om å gjøre det enkelt, men du har kanskje ikke alltid rett uansett? Alt var ikke bedre før. Det er blant annet satt ny norsk rekord på maraton for kun noen måneder siden. Det er nok det ene resultatet du gleder deg over.

Jeg er enig i mye av det du sier og følger mye det samme opplegget selv. Så langt i år har jeg løpt 11 konkurranser av forskjellige distanser, fordi jeg mener det er fantastisk trening. Det er så og si umulig å presse seg like hardt alene på trening. Det blir nok minst like mange konkurranser i siste del av året også. Kjører sjelden helt maks i lang tid/distanse på vanlig trening fordi da tar det lenger tid før jeg kan gjøre det igjen, enn om man kjører litt roligere, men fortsatt hardt. Men det er helt klart viktig å kjøre på for fullt av og til! Konkurranser blir kjørt for fullt, så får en del hard trening der.

Ellers helt enig med deg i at utstyrsfokuset og detaljfokuset er for stort. Mistenker at noen bruker mer tid på å lese om løping enn de faktisk løper. Det viktigste er å komme seg ut og løpe mye over tid. Da kommer resultatene automatisk opp til et visst nivå, så kan man heller se mer på detaljene etterhvert.

Rister litt på hodet når det stadig er snakk om hvilke sko som er best, om man skal drikke rødbetjuice før trening, hvilken spilleliste som har den beste løpemusikken eller hvilken variasjon av intervaller man skal kjøre, blant folk som bruker 4-5 timer på maraton. Det spiller jo nada rolle. Finn noen sko som er komfortable og løp! Fiks de første 99 % av treningen før du tenker på den siste prosenten.

Kanskje er jeg mer enig med deg enn jeg først trodde Veteran! ;)

Nå skal jeg ut å trene rolig i snakketempo. Trente dere aldri på den måten? Ikke etter harde økter engang? Jeg føler kroppen min trenger det etter totalt 45 km i går. Først langtur på morran, før intervaller på kvelden. Alternativt kunne man jo tatt helt fri, men jeg tror en rolig tur gjør meg bedre enn ingen tur. I morgen blir det nok intervaller igjen.

Rune60
InnleggCOLON 70
RegistrertCOLON 22 Sep 2015 16:11

Re: Trening for mosjonister

Innlegg Rune60 » 06 Jun 2017 16:40

Bare en liten observasjon, Snberge: Veteran snakker om mosjonister og at 60-70 km i uka er mer enn nok. Med dine totalt 45 km i går og rolig kjør i dag, er du øyeblikkelig oppe i ukedosen han er inne på. Back then, hadde du nok IKKE vært å betrakte som noen mosjonist, men som en seriøs proff.

Jeg tror at med den treningsdosen der, så ville kroppen til de fleste, også Veterans, brutt sammen dersom treningen var like lite variert som den MIN var i alle fall. Og jeg trente som Veteran beskriver, men jeg konkurrerte bare i mosjonsklasse et par ganger i året. Fartslek hadde jeg hørt om, men intervall var noe proffene drev med på bane. Jeg var kanskje oppe i 60 km en og annen sjelden uke når mine turer annen hver dag ga 4 stk på en og samme uke - og jeg la inn en 21,1 km. Men stort sett var det ikke mer enn kanskje 30-40 km. Og så ble da ikke persene mine bedre enn dere ser under her. Med dagens kunnskap om treningsmetoder ville jeg helt klart hatt bedre tider å vise til. I stedet for å trene i 4:10 til 4:30 tempo uansett distanse, kunne jeg dann og vann lagt inn 4x4 (eller 5-6 x 8-10) i betydelig høyere tempo. Resultat: Høyere VO2-max og brukbar utholdenhet. (Km-tiden på 15 km var ikke mye saktere enn på 10...)

Dessverre tror jeg mange snakker forbi hverandre her fordi deres verden er så forskjellig. Da tenker jeg ikke bare på alder, men også på ambisjonsnivå og selvfølgelig naturgitte forutsetninger.

Skal jeg gi ett råd til utrente som ønsker å komme i form, så er det: Start forsiktig og trapp ikke opp for raskt!
10 km: 39:45 for noen år siden.....

Veteran
InnleggCOLON 210
RegistrertCOLON 28 Apr 2013 06:54

Re: Trening for mosjonister

Innlegg Veteran » 08 Jun 2017 13:02

Hei! bare kort denne gangen. (" det var mye forlangt for et kort" sam mannen).
sn-berge mener at langloeping faar for lite oppmerksomhetjfr. med andre. Hva spiller ddet for rolle, jeg trodde at alle loep fordi de
syntes det var moro, med enorme muligheter til aa faa masse gode venner. Ikke for aa bli omtalt/avbildet/tiljublet/e.l.

Aa loepe maraton med faa deltakere paa et trivelig lite sted paa bondelandet, syntes jeg alltid var minst like morsomt som i byene,
(av storbyer har jeg kun loept i London, det holdt i massevis). Baade i Sverige og Norge er det haugevis med slike fine loep.
Jaja, jeg husker dama her som sa at " jeg loeper for aa se og bli sett", slik tenkte jeg aldri selv om jeg ofte kom inn ganske tidlig,
f.eks. nr.250 i London.

Saa mangel paa oppmerksomhet betyr null & nada for den som loeper fordi det er morsomt, og bra for helsa.

Til Rune60 . jeg har aldri sagt at mine raade er bedre enn andres,men faktisk saa er min. 99% av alle veteraner enige med meg i det
meste jeg sier. De ler sammen med meg naar det synses om soner etc. og ikke minst faren for "overtrening", den er morsom, og ikke minst
Restitusjon !hurramegrundt. Ei mor med 2-3 barn har 50 x stoerre behov for restitusjon enn en mannlig mosjonist som har jogget 10-15km
paa over 1time og mener at han hartrent hardt. Mange slike finnes her inne.

Sylta er helt enig med meg vedr. loepeteknikk etc. det er godt aa hoere. Men - han har null erfaring med hvordan det er aa begynne aa loepe for
en halvfeit person paa 30-40-50 aar, slik mange mosjonister er. Aa si at en mosjonist kan trene som de proffe, 100-200 km/uka er galskap.
Da blir kroppen utslitt og gir null inspirasjon til trening. Dessuten er han helt paa ville veier vedr. tid. Han er proff og lever av aa trene, andre
og seg selv, da er det enkelt aa gi daarlige raad til hvermansen som har full jobb + familie aa bruke tid paa.
Ettersom han kan trene saa mye/ofte han oensker, burde han i det minste klare samme resultater som de gamle traverne som jobbet heltid i
tildels harde jobber.. Han ligger foereloepig 5-7 min. etter disse, men han er i en maratoners beste alder ogkan jo haapepaa "bedre tider"
etterhvert. Han kan ikke klage paa manglende tid til trening.

Sylta glemmer ogsaa noe annet svaert viktig naar han jfr. mosjonister med eliten. Riktig - eliten trener sjelden hardt, fordi de trener 8dager/uka,
og daa maa de ta det litt rolig iblant. Mange av oss gamle tullinger trent som meg, kanskje 60-70 km/uke, ca. halvparten konkurranse ogellers
kjoerte vi hverandre hardt paa fellestrening. Selv hadde jeg i flere aar to ulike kuperte 30 km.sloeyfer som proevde aa ta en i uka naar jeg hadde
tid. Da alene, gjerne i minus 20 kveldstid, og alltid litt under 4/km.

Naar de andre veteranene ikke gidder skrive her, saa har det sammenheng med nettopp det jeg flere ganger har sagt. Naar dagens mosjonister
tror at de "kan kjoepe seg bedre tider" meddikkedarier som pulsklokke, "trell-moelle" o.l. da har de i utgangspunktet tapt, dvs. gaatt misteom
de erfarnes gode raad og perover seg paa "lettvintmetoden". Det funker aldri i " det lange loep" /jfr. maraton.

Gjoer det enkelt . ha det moro, vaer litt mer sosial og tren sammen med andre. Husk det kommer ikke til aa staa hverken paa din eller min
gravsten hvilken tid vi oppnaadde paa maraton. Saa lite viktig er det nemlig,heldigvis!

Johnny Puma
InnleggCOLON 197
RegistrertCOLON 12 Mai 2010 08:23

Re: Trening for mosjonister

Innlegg Johnny Puma » 08 Jun 2017 14:35

Veteran skrevColonHei! du har sett feil,. det er 15 eller 17 min.som gjelder, uansett hvilken distanse du skal loepe saa er dette det beste b,
for det sier jo"forskerne".. Takk du der oppe atslikt tull som forskere, puls, zoner osv. ikkeble nevnt av noen den gang vi mosjonister loep
baade langt og fort, kun av loeps-/livsglede.
Stakkars deresom er saa opphengt i slikt tull. Si meg,hva mener du med "den forhatte sone 3"? Og hvem skyr den? Da er det jo helt greit
ikke aa bry seg med sone 3 da vel? Enig, det skal ikke vaere enkelt,dvs. for dagens mosjonister som trener som eliten ogtror at lettvintmetoden
tredemoelle o.l. er et "hokus-pokus", for dere maa det vaere svaert vanskelig.


For all del, kommentaren om sone 3 var ment å være "flåsete", eller en digresjon ift. at de aller fleste trener svært lite i denne sonen. F.eks. langrennsløperne, som (ihvertfall påstår at de) trener 90% i sone 1-2, og kjører de resterende øktene mer eller mindre knallhardt. (Noe som sannsynligvis er ideelt dersom du har 20-25 timer disponibelt pr. uke til trening, og kan ligge på sofaen resten av dagen.)

Personlig liker jeg godt å ligge i 78-82% på mine løpeturer (helt i øverste sjikt av sone 2), med innslag av sone 3 og 4 i bakkene. I denne intensiteten er det greit å løpe med god teknikk, samtidig som pustefrekvensen er behagelig i sync med løpesteget. (Inn/utpust hver gang jeg setter ned venstre fot. Er det forresten andre som er opptatt av dette? :? )

Ellers er det vel mange grunner til at man hadde større bredde på langløp i hin hårde dager, treningsopplegget er vel bare en liten bit av puslespillet..:

- En tung jobb kan gi deg fordeler i treningsarbeidet, så lenge arbeidet er hardt nok. F.eks. innslag av 60%HR. (Du trente kanskje betydelig mer enn du aner i sone 1, Veteran! :lol: ) I dag er disse jobbene praktisk talt borte.

- Bredden var langt større fordi hjelpemidlene til andre idretter ikke fantes, eller var svært beskjedne. I dag har vi håndballhaller, ishockeyhaller, kunstgressbaner, skytebaner, kort sagt alt du kan tenke deg til alle andre idretter enn løping. Fotballen stikker vel alene av med 95% av løpetalentene.

- Folk bevegde seg generelt mer for egen maskin. Bedre folkehelse gir bedre bredde og i ytterste konsekvens bedre eliteløpere.

Ellers er jeg enig i mye av det du skriver. Jeg tror 60-70km i uka med en god del innslag av "tempotrening" kan være ideelt for mange.

Veteran
InnleggCOLON 210
RegistrertCOLON 28 Apr 2013 06:54

Re: Trening for mosjonister

Innlegg Veteran » 10 Jun 2017 04:29

Nei Pumaen,naa er du helt paa ville veier, og det erjo helt naturlig for en Puma paa jakt..

Men aa si at tungt nok arbeid gir en fordel i treningen er et haan mot alle oss som har slitt ut de fleste ledd
i kroppen gjennom altfor tungt arbeid i mange aar. Det er rett og slett saarende, saa du maa lese deg opp paa
hvordan mange har slitt tungt hele livet.
Jeg haaper for din del at det er tankeloeshet/dumhet og ikke noe du tror paa.

Da jeg som17-aaring,( 157 cm/45 kg) jobbet parvis med kjempekarer og maatte loefte samme vekt som dem, slik at
knaerne sviktet og jeg ofte falt sammen under presset, tror du virkelig at jeg siden fikk nytte av dette?
Naar jeg kald og vaat av sjoen som slo inn i baaten, mens jeg spydde galle og aldri klarte aa beholde maten slik at jeg
ble surret fast i koeya fordi jeg ikke klarte aa gjoere jobben min ombord paa vintersildfiske, at det senere ga meg en fordel
naar jeg som 37-aaring begynte aa jogge..?

I likhet med mange andre har vel ogsaa du skrevet noe saant som " det opplegget funker veldig bra for meg" vedr. trening.
Men paa hvilket nivaa ? Flere prater om hardtrening og at de bruker 5-6 min. og mer/km. Ja da maa det jo funke naar alt
gaar i rusletempo. Derfor maa flere paa forumet slutte aa prate om hardtrening, og ikke minst overtrening, det er bare latterlig.

Det virker nesten som ingen som skriver her konkurrerer med andre enn seg selv,tiltross for et supert tilbud om fine loep over hele landet,
og ingen skal fortelle meg at det er mulig aa trene saa effektivt alene som i konkurranser. Saa det ville vaert fint om noen kom med
resultater fra sine siste konkurranser, og framgang fra forrige loep osv.
For alle som skriver her sier jo at de vil bli bedre loepere,og det blir ingen av aa rusle alene eller la seg lure av km.tiden paa trelle-moella,
soner etc. Den som ikke gidder aa trene hardt og er redd for konkurranser, boer holde seg til familieturer, som i seg selv er viktigst.

"han rodde saa blodet fra neglene spratt".. sikkert derfor han ble saa god loeper..

Hjorten
InnleggCOLON 35
RegistrertCOLON 11 Aug 2010 09:24

Re: Trening for mosjonister

Innlegg Hjorten » 11 Jun 2017 07:31

Johnny Puma skrevColon
Hjorten skrevColonSoner er nå en ting, men som alltid når 'eliten' gir treningsråd til oss hobbyløpere (mosjonister, som noen liker å kaller det) skal vi løpe mye og mye rolig.


Helt enig! Når forskeren ber mosjonister trene som Marit Bjørgen(!) begynner det å grense mot useriøst.

Øystein Sylta oppfordrer mosjonister til å følge Bjørgens treningsprogram; tren mye, men rolig.


Det er vel så enkelt at trener du mye (og/eller som Marit Bjørgen) er du aktiv og ikke mosjonist, og trener du lite er det ikke mest effektivt å trene rolig.

Rune60
InnleggCOLON 70
RegistrertCOLON 22 Sep 2015 16:11

Re: Trening for mosjonister

Innlegg Rune60 » 11 Jun 2017 09:42

Hjorten skrevColonDet er vel så enkelt at trener du mye (og/eller som Marit Bjørgen) er du aktiv og ikke mosjonist, og trener du lite er det ikke mest effektivt å trene rolig.
Spot On :!:
Dette må være årets beste observasjon og innlegg! Tenk at det kan sies så enkelt og likevel så genialt!
10 km: 39:45 for noen år siden.....

Veteran
InnleggCOLON 210
RegistrertCOLON 28 Apr 2013 06:54

Re: Trening for mosjonister

Innlegg Veteran » 11 Jun 2017 11:58

Rune60 skrevColon
Hjorten skrevColonDet er vel så enkelt at trener du mye (og/eller som Marit Bjørgen) er du aktiv og ikke mosjonist, og trener du lite er det ikke mest effektivt å trene rolig.
Spot On :!:
Dette må være årets beste observasjon og innlegg! Tenk at det kan sies så enkelt og likevel så genialt!


Hei! enig med meg naa Rune? Det er jo dette jeg har sagt hele tiden, men naar jeg har prediket dette i lang tid, saa
har det ikke vaert genialt.. saa morsom er du i alle fall,og det er positivt.

Rune60
InnleggCOLON 70
RegistrertCOLON 22 Sep 2015 16:11

Re: Trening for mosjonister

Innlegg Rune60 » 11 Jun 2017 14:54

Veteran skrevColon
Rune60 skrevColon
Hjorten skrevColonDet er vel så enkelt at trener du mye (og/eller som Marit Bjørgen) er du aktiv og ikke mosjonist, og trener du lite er det ikke mest effektivt å trene rolig.
Spot On :!:
Dette må være årets beste observasjon og innlegg! Tenk at det kan sies så enkelt og likevel så genialt!


Hei! enig med meg naa Rune? Det er jo dette jeg har sagt hele tiden, men naar jeg har prediket dette i lang tid, saa
har det ikke vaert genialt.. saa morsom er du i alle fall,og det er positivt.

Jeg forstår ikke riktig hvor du har det fra at jeg skulle være så uenig med deg. Du skrev noe til meg nær toppen av denne siden som jeg svarte deg på via PM - som du ikke har besvart for øvrig. Jeg brukte PM fordi jeg syntes det ble litt på siden av tråden, men jeg kan jo gjenta den her siden du tar opp saken igjen:
Rune60 skrevColon
Rune60 skrevColonHei Veteran!
Jeg tror du misforstod meg. Det jeg skrev med henvisning til deg var slett ikke kritikk av deg, men av Snberge som ga råd ut fra sin treningsmengde til en «halvfet mosjonist» (antagelig). Snberge skrev at han dagen før hadde løpt 45 km i løpet av to økter og skulle ut å løpe igjen dagen etter. Dermed ville han sannsynligvis kommet opp i det du nevnte som UKEmengde på 60-70 km på disse to dagene. Om ukens øvrige 5 dager er noenlunde like, blir mengden voldsomt mye større enn det du nevner, faktisk godt over 200 km per uke. Det er det jeg kicker på.

Den treningsdosen (>200 km) mener jeg at jeg ikke ville taklet med samme type trening som jeg hadde for noen tiår siden. Og med unntak av at jeg ikke konkurrerte like mye som deg og løp færre km/uke, så ligner din beskrivelse svært på det også jeg drev med. Altså fullt kjør med høy puls hele tiden. Med slike treningsmengder som Snberge beskriver, tror jeg man oppnår bedre resultater med lavere intensitet innimellom. Dersom man derimot bare trener annenhver dag, kan man godt ha høyere intensitet. Men jeg tror altså at jeg burde ha trent intervall en til to ganger per uke. Dette ville pushet maksfarten min oppover og økt VO2-maks en del. Skjønt kan hende jeg ville oppnådd det samme med flere konkurranser?

Mvh
Rune60

Veteran skrevColonTil Rune60 . jeg har aldri sagt at mine raade er bedre enn andres,men faktisk saa er min. 99% av alle veteraner enige med meg i det meste jeg sier. De ler sammen med meg naar det synses om soner etc. og ikke minst faren for "overtrening", den er morsom, og ikke minst
Restitusjon !hurramegrundt. Ei mor med 2-3 barn har 50 x stoerre behov for restitusjon enn en mannlig mosjonist som har jogget 10-15km
paa over 1time og mener at han hartrent hardt. Mange slike finnes her inne.

Rune60 skrevColonBare en liten observasjon, Snberge: Veteran snakker om mosjonister og at 60-70 km i uka er mer enn nok. Med dine totalt 45 km i går og rolig kjør i dag, er du øyeblikkelig oppe i ukedosen han er inne på. Back then, hadde du nok IKKE vært å betrakte som noen mosjonist, men som en seriøs proff.

Jeg tror at med den treningsdosen der, så ville kroppen til de fleste, også Veterans, brutt sammen dersom treningen var like lite variert som den MIN var i alle fall. Og jeg trente som Veteran beskriver, men jeg konkurrerte bare i mosjonsklasse et par ganger i året. Fartslek hadde jeg hørt om, men intervall var noe proffene drev med på bane.

Og så er det masse nyanser inni dette. Bl.a. at helt utrente som tar sikte på å bli aktive mosjonister, må ta en del forholdsregler i startfasen. Dette for å gradvis tilvenne kroppen til belastningen og unngå skader.
10 km: 39:45 for noen år siden.....

Johnny Puma
InnleggCOLON 197
RegistrertCOLON 12 Mai 2010 08:23

Re: Trening for mosjonister

Innlegg Johnny Puma » 12 Jun 2017 12:06

Veteran skrevColonNei Pumaen,naa er du helt paa ville veier, og det erjo helt naturlig for en Puma paa jakt..

Men aa si at tungt nok arbeid gir en fordel i treningen er et haan mot alle oss som har slitt ut de fleste ledd
i kroppen gjennom altfor tungt arbeid i mange aar. Det er rett og slett saarende, saa du maa lese deg opp paa
hvordan mange har slitt tungt hele livet.
Jeg haaper for din del at det er tankeloeshet/dumhet og ikke noe du tror paa.

Da jeg som17-aaring,( 157 cm/45 kg) jobbet parvis med kjempekarer og maatte loefte samme vekt som dem, slik at
knaerne sviktet og jeg ofte falt sammen under presset, tror du virkelig at jeg siden fikk nytte av dette?
Naar jeg kald og vaat av sjoen som slo inn i baaten, mens jeg spydde galle og aldri klarte aa beholde maten slik at jeg
ble surret fast i koeya fordi jeg ikke klarte aa gjoere jobben min ombord paa vintersildfiske, at det senere ga meg en fordel
naar jeg som 37-aaring begynte aa jogge..?


Du trenger ikke dra innlegget ut av proporsjoner, jeg skjønner at sildefiske ikke gir det store grunnlaget for gode maratontider. På den annen side er det sannsynligvis bedre enn å sitte foran en datamaskin fra 16-22.

Forøvrig er det en kjennsgjerning at de "klassiske" skiheltene Grønningen, Ellefseter, Eggen, etc. var skogsarbeidere som brukte arbeidet som en del av treningsgrunnlaget.


Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 4 og 0 gjester