Mitt treningsopplegg

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Stianhamar
InnleggCOLON 1
RegistrertCOLON 07 Jun 2017 14:51

Mitt treningsopplegg

Innlegg Stianhamar » 07 Jun 2017 15:08

Ok. Jeg har vært rimelig dårlig å trene de siste 10 årene, men har nå begynt igjen. Mitt spørsmål er om jeg trener for mye og om det kan være fare for overtrening.

Har drevet på i drøye to måneder nå.

En typisk treningsuke for meg er:

* To intervalløkter hvor den ene byttes ut med fotballtrening i gymsal annenhver uke. Ellers kjører jeg 4x4 eller naturlige intervaller i terrenget. Løping eller sykling, men lettest med løping. Disse øktene er jeg oppe i rundt 90 prosent puls. Av og til 92-93.

* 3-4 langturer i sone 1. Som regel med terrengsykkel, men jeg forsøker av og til å bytte den ene ut med lang gåtur helt nederst i sone 1 hvis jeg er litt sliten. Langkjøringene varierer mellom 2 og 4 timer.

* En til to dagers hvile.

* Jeg har lyst å innføre en løpeøkt i sone 3 i tillegg én time for å bedre løpeformen. Bør jeg bytte en av intervallene ut da eller gå ned til to langkjøringer og ha to dagers hvile?

Jeg sprang 10 km like etter jeg begynte på 57 minutter og vil ned til 45 minutter. I tillegg har jeg mål om å stille til Birken i 2018.

Er 193 høy og veide 104 kilo da treningen begynte. Er nå nede i 98 og har gått ned 6 cm rundt livet. Ønsker å gå ned til omtrent 90 kilo i løpet av året.

Hva tenker folket?

Brukerens avatar
kollis
InnleggCOLON 534
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 19:38

Re: Mitt treningsopplegg

Innlegg kollis » 07 Jun 2017 19:09

mange blir sikkert provosert nå,håper veteran bekrefter noe ,så jeg slipper mye......... http://lokalsporten.fvn.no/sylta-44765 Øystein Sylta, som nylig disputerte for doktorgraden i idrett, oppsummerer den norske gulloppskriften i tre punkter. ,,,
mener forsatt at sone 1 2 3 er den viktigste faktoren,, ps 10% max er høyt ,tror det er mer teknikk innen ski...logisksett enn løping
fint å se at det å spise,,, http://trd.by/idrett/2017/04/11/Protein ... 924155.ece Mener at du bør spise like før sone 1 trening er ok og gir best res.(tar ikke med alle for i mot arg her,blir sikkert for provoserende for de med et annet synspunkt)..kommer sikkert forskning på dette om noen år ,siden sylta mener jeg bekrefter min påstand jeg har argumentert om før om lav sone trening

mao synes trenings opplegget ditt er etter mitt hjerte...jeg er posetiv,lykke til
,,føler du deg på kan du kjøre mer max er du "av" mere sone 1-2-3... av mener jeg at kroppen kan slite med infeksjoner ,bettennelser osv..uten at du merker så mye til det..(her svarer jeg på ditt spø for understreke det)
det er ikke dem med de beste musklene som vinner men de med de beste organene,,,kollis jungelord :D

Arthur
InnleggCOLON 83
RegistrertCOLON 08 Sep 2016 19:44

Innlegg Arthur » 07 Jun 2017 20:00

Å sammenligne toppidrettsfolk med "mannen" i gata blir feil. Det samme er å sammenligne skisport å f.eks. løping osv. Skisporten krever mye teknikktrening å terping for å få mest mulig ut av teknikken å frasparket. Sundby f.eks. er en mester i å vise det. Går du billigst har du også størst marsjfart over tid noe han til stadighet viser. Han legger opp til et tempo akkurat litt for raskt til de andre løperne å de får svi så det holder ut i løpet. En perfekt taktikk.

Med en intervalløkt å en lengre tur i sone 3-4 et sted dekker du stort sett det du trenger av harde økter i uka. Resten kan gå rolig i sone 1-2.
Det lønner seg å justere lengde på intervalldrag å de korte trener du flere drag.
I noen perioder kan du trene en hard økt til i uka så det blir 3, men sørg for du får nok hvile.
Selv bruker jeg hvilepulsen som en god indikator spesielt i de periodene jeg trener hardest. Den stiger hvis du ligger helt i grenseland på hva kroppen tåler.
Ang. mat så hverken spiser jeg eller drikker de siste 3 timene før en økt. Før fasten drikker jeg heller ikke så mye. Kun etterfylling av drikke under økta å mat å rikelig med drikke etter.
Under skikkelige langturer tar jeg med litt "mat/konkurransefor" slik jeg pleier under lange fjelløp.
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.
Da blir det strafferunde neste år.

Johnny Puma
InnleggCOLON 197
RegistrertCOLON 12 Mai 2010 08:23

Innlegg Johnny Puma » 08 Jun 2017 15:22

Stianhamar skrevColonOk. Jeg har vært rimelig dårlig å trene de siste 10 årene, men har nå begynt igjen. Mitt spørsmål er om jeg trener for mye og om det kan være fare for overtrening.

Har drevet på i drøye to måneder nå.
En typisk treningsuke for meg er:
* To intervalløkter hvor den ene byttes ut med fotballtrening i gymsal annenhver uke. Ellers kjører jeg 4x4 eller naturlige intervaller i terrenget. Løping eller sykling, men lettest med løping. Disse øktene er jeg oppe i rundt 90 prosent puls. Av og til 92-93.
* 3-4 langturer i sone 1. Som regel med terrengsykkel, men jeg forsøker av og til å bytte den ene ut med lang gåtur helt nederst i sone 1 hvis jeg er litt sliten. Langkjøringene varierer mellom 2 og 4 timer.
* En til to dagers hvile.
* Jeg har lyst å innføre en løpeøkt i sone 3 i tillegg én time for å bedre løpeformen. Bør jeg bytte en av intervallene ut da eller gå ned til to langkjøringer og ha to dagers hvile?
Jeg sprang 10 km like etter jeg begynte på 57 minutter og vil ned til 45 minutter. I tillegg har jeg mål om å stille til Birken i 2018.
Er 193 høy og veide 104 kilo da treningen begynte. Er nå nede i 98 og har gått ned 6 cm rundt livet. Ønsker å gå ned til omtrent 90 kilo i løpet av året.
Hva tenker folket?

Totalt timeantall i uka er høyt (15-20 timer?), så 3 harde økter tror jeg faktisk kan bli i meste laget, ja.

En relaltivt enkel måte å få mer fokus på løping er rett og slett å bytte ut den ene langkjøringen med jogging. (Start med 1 time, og øk etter hvert.) Timeantallet blir mindre, men samtidig er det veldig stor forskjell på kroppsbærende trening ift. sykling. Utbyttet blir større, men siden slitasje og restitusjonstid også er en del av pakka, så du må vurdere dette ift. signaler fra kroppen.

I tillegg kan det være greit å holde seg til løping i intervallene.

Brukerens avatar
kollis
InnleggCOLON 534
RegistrertCOLON 20 Jan 2010 19:38

Innlegg kollis » 08 Jun 2017 17:53

Arthur kan du repetere ditt svar på trådstarter greier ikke å se det :oops: spø er "" Mitt spørsmål er om jeg trener for mye og om det kan være fare for overtrening.""

Eller har du svart på mitt inlegg? Hvor sammenlikner jeg toppidrettsfolk?Jeg bruker sylta som et eks på at sone 1 er fornuftig ,,,om du bruker x antall treningtimer blir forholdet det samme.og jeg skriver at ski har mer teknikk trening(fikk du med deg det?).ÅRSAKEN er at jeg hadde diskutert viktigheten av sone 1 i et gammelt dilemma.(noe du kan se da jeg antyder dette )Det de fleste vet at løpere som trener sone 1 ligger på under 1% max trening...ikke 10 som ski
At du spiser mat på gammel måten er helt greit ,,,det håper jeg alle gjør utenom meg..

Arthur
InnleggCOLON 83

Innlegg Arthur » 08 Jun 2017 19:31

kollis skrevColonArthur kan du repetere ditt svar på trådstarter greier ikke å se det :oops: spø er "" Mitt spørsmål er om jeg trener for mye og om det kan være fare for overtrening.""

Eller har du svart på mitt inlegg? Hvor sammenlikner jeg toppidrettsfolk?Jeg bruker sylta som et eks på at sone 1 er fornuftig ,,,om du bruker x antall treningtimer blir forholdet det samme.og jeg skriver at ski har mer teknikk trening(fikk du med deg det?).ÅRSAKEN er at jeg hadde diskutert viktigheten av sone 1 i et gammelt dilemma.(noe du kan se da jeg antyder dette )Det de fleste vet at løpere som trener sone 1 ligger på under 1% max trening...ikke 10 som ski
At du spiser mat på gammel måten er helt greit ,,,det håper jeg alle gjør utenom meg..

Jeg svarte vel egentlig litt rundt begge innlegg på topp her å ikke noe spesifikt.
Prøver heller ikke å belære noen hvis det blir oppfattet slik.
Kroppen er et komplekst organ som det ikke finnes noen fasit på. Mange kan trene som noen idioter å få fremgang å unngå overtrening mens andre er stikk motsatt.
Men min personlige oppfatning å erfaring er at å følge en plan til en på toppidrettsnivå blir feil når man er mosjonist å regne ref. prestasjonsnivå. Det tar tid å komme opp på nivå å treningsmengde som de på toppen driver med. Mange år ofte å kansje vil du få like god å kansje ennda større nivå hvis du trener mindre. Men som sagt jeg har ingen fasit å svarer ut i fra det jeg vet av egen erfaring på meg selv å det jeg har fanget opp igjennom tiden ved å kommunisere med likesinnede. Det jeg vet er at de på landslaget er omgitt av leger å folk med generell god peiling på hva de driver med, mens mange + meg selv holder på å rote for oss selv å får ikke vinkling fra flere kanter å kan dermed havne på feil spor uten at vi selv er klar over det.
Min oppfatning er at så fremt farten over tid øker å hvilepulsen ikke øker å heller synker da er du ihvertfall ikke i sonen der overtrening ligger. Da trenger jeg ikke å nevne godt med mat Å hvile.

Arthur
InnleggCOLON 83

Innlegg Arthur » 08 Jun 2017 23:13

Så må jeg tillegge at det er store variasjoner på treningsmengde på landslaget på ski f.eks. Sundby trener 1100 timer i året, mens en annen løper (husker ikke navnet) trener 450-500 timer. De er nesten på samme nivå prestasjonsmessig. Sundby er litt bedre på lengre distanser. Dette kom frem etter noen interju i vinter.
Som trenerteamet på Strindheim friidrett sa så trengs det 2 kvalitetsøkter i uka for å dekke opp behovet. En intervalløkt å en lengre økt på terskel eller mer. Resten skal foregå i sone 1 og 2 for min del ihvertfall. Jeg ligger på snitt 7 mil i uka i mengde fordelt på 6-7 økter å ender vel opp på overkant 400 timer ren kondisjonstrening i året + litt styrke i tillegg (4 timer i uka).
Gamle skihelter jeg har snakket med jobbet ut fra over 30 min å opptil 45-50 min å ikke lengre på terskeløkt eller litt høyere puls.

Veteran
InnleggCOLON 210
RegistrertCOLON 28 Apr 2013 06:54

Innlegg Veteran » 09 Jun 2017 09:51

kollis skrevColonmange blir sikkert provosert nå,håper veteran bekrefter noe ,så jeg slipper mye......... http://lokalsporten.fvn.no/sylta-44765 Øystein Sylta, som nylig disputerte for doktorgraden i idrett, oppsummerer den norske gulloppskriften i tre punkter. ,,,
mener forsatt at sone 1 2 3 er den viktigste faktoren,, ps 10% max er høyt ,tror det er mer teknikk innen ski...logisksett enn løping
fint å se at det å spise,,, http://trd.by/idrett/2017/04/11/Protein ... 924155.ece Mener at du bør spise like før sone 1 trening er ok og gir best res.(tar ikke med alle for i mot arg her,blir sikkert for provoserende for de med et annet synspunkt)..kommer sikkert forskning på dette om noen år ,siden sylta mener jeg bekrefter min påstand jeg har argumentert om før om lav sone trening

mao synes trenings opplegget ditt er etter mitt hjerte...jeg er posetiv,lykke til
,,føler du deg på kan du kjøre mer max er du "av" mere sone 1-2-3... av mener jeg at kroppen kan slite med infeksjoner ,bettennelser osv..uten at du merker så mye til det..(her svarer jeg på ditt spø for understreke det)
det er ikke dem med de beste musklene som vinner men de med de beste organene,,,kollis jungelord :D

Hei kollis! joda, haha, jeg kan bekrefte,har alleredegjort det i et annet innlegg, at Sylta er paa ville veier naar han prater om at mosjonister
kant rene som eliten. Slik prater kun en, unnskyld uttrykket,fagidiot, som ikke har bakkekontakt mosjonister. De fleste av disse har ikke saa
mye tid til trening, og kan ikke som eliten gaa og slenge resten av tiden. Eliten er pr. idag bortskjemte ungdommer som er flinke til aa stille
krav, og tror at f.eks. en medalje i et mesterskap er det viktigste i livet,og nesten krever at de skal hylles som helter.

Hvorfor bruke denne "gulloppskriften" paa mosjonister. Er detvirkelig noen mosjonist som er saa hjernevasket at h*ntror paa dette?
Ja det ser faktisk slik ut desverre. Naar en mosjonist paa 40-50 aar bruker 60.000 kr. paa ski, trell-moelle og sykkel, da er noe veldig galt.
Kaggestad sa sannheten i et innlegg for 2 aar siden,og akkurat som han saa kjenner jeg flere i den situasjonen. Suverent opplegg for aa
oedelegge et ekteskap/familieliv sa Johan, og det er sannheten bak alle disse "gamlingene i kondomdress"som mange kaller dem.
Jeg hadde selv en klubbkamerat paa 70 aar, toppjobb i kommunen osv. men han var saa selvopptatt at han dummet seg regelrett utforan
heleforsamlingen paa klubbens aarsmoete, han er ikke alene. Under Birken f.eks. hagler det med banning og usportslige utrop fra mange av
mennene. Lurer paa hva kvinnene tenker om slike tullinger?

Greit kollis, menv jeg mener fortsatt at alle som gir treningsraad til andre, i det minste maa oppgi et resultat for aa kunne bekrefte at
deres trening har vaert effektiv. Her paa forumet er det flere menn i ung alder ,( dvs. under50) som ikke klarer 10 km. paa 40 min.
Kjerst T.P. er ikke akkurat "Langbein", men hun GAAR 10 km. paa litt over 41 min. Da mener jeg atde som ikke klarer aa loepe saafort,
trener helt feil. Det er forsaavidt helt greit aa bruke ogsaa 45min. for det viktigste er ikke aa vaere best, men aa gi raad til de som satser
paa "bedre tider"bokstavelig, det boer disse la vaere. Og heller lytte til andre gamlinger med erfaring,det er mange slike som i likhet med meg
har trent mest paa egenhaand men samtidig lyttet til de beste.

Vi var selvsagt heldige som ofte fikk konkurrere med ski-eliten, de gutta deltok ofte i skogsloep om hoesten, og de kjoerte ikke akkurat
paa bremseolje og tenkte paa puls/soner etc. Og de oppmunstret alltid oss mosjonister , de var ikke mye overklasse men kompiser.Min
beste treningskompis de foerste aarene var skiloeper,og han kjoerte alltid max. og ga meg utrolig god hjelp. Uten han hadde jeg aldri blitt
saa godt trent paa 2-3 aar som jeg ble. Og overtrening sto i fremmedordboka som noe helt fjernt...

Maa runde av her foe rmaskina gjoer detfor meg, den har vaert grei i dag. God trening!

Arthur
InnleggCOLON 83

Innlegg Arthur » 09 Jun 2017 19:57

Veteran skrevColon
kollis skrevColonmange blir sikkert provosert nå,håper veteran bekrefter noe ,så jeg slipper mye......... http://lokalsporten.fvn.no/sylta-44765 Øystein Sylta, som nylig disputerte for doktorgraden i idrett, oppsummerer den norske gulloppskriften i tre punkter. ,,,

Hei kollis! joda, haha, jeg kan bekrefte,har alleredegjort det i et annet innlegg, at Sylta er paa ville veier naar han prater om at mosjonister
kant rene som eliten. Slik prater kun en, unnskyld uttrykket,fagidiot, som ikke har bakkekontakt mosjonister. De fleste av disse har ikke saa
mye tid til trening, og kan ikke som eliten gaa og slenge resten av tiden. Eliten er pr. idag bortskjemte ungdommer som er flinke til aa stille
krav, og tror at f.eks. en medalje i et mesterskap er det viktigste i livet,og nesten krever at de skal hylles som helter.

Hvorfor bruke denne "gulloppskriften" paa mosjonister. Er detvirkelig noen mosjonist som er saa hjernevasket at h*ntror paa dette?
Ja det ser faktisk slik ut desverre. Naar en mosjonist paa 40-50 aar bruker 60.000 kr. paa ski, trell-moelle og sykkel, da er noe veldig galt.
Kaggestad sa sannheten i et innlegg for 2 aar siden,og akkurat som han saa kjenner jeg flere i den situasjonen. Suverent opplegg for aa
oedelegge et ekteskap/familieliv sa Johan, og det er sannheten bak alle disse "gamlingene i kondomdress"som mange kaller dem.
Jeg hadde selv en klubbkamerat paa 70 aar, toppjobb i kommunen osv. men han var saa selvopptatt at han dummet seg regelrett utforan
heleforsamlingen paa klubbens aarsmoete, han er ikke alene. Under Birken f.eks. hagler det med banning og usportslige utrop fra mange av
mennene. Lurer paa hva kvinnene tenker om slike tullinger?

Greit kollis, menv jeg mener fortsatt at alle som gir treningsraad til andre, i det minste maa oppgi et resultat for aa kunne bekrefte at
deres trening har vaert effektiv. Her paa forumet er det flere menn i ung alder ,( dvs. under50) som ikke klarer 10 km. paa 40 min.
Kjerst T.P. er ikke akkurat "Langbein", men hun GAAR 10 km. paa litt over 41 min. Da mener jeg atde som ikke klarer aa loepe saafort,
trener helt feil. Det er forsaavidt helt greit aa bruke ogsaa 45min. for det viktigste er ikke aa vaere best, men aa gi raad til de som satser
paa "bedre tider"bokstavelig, det boer disse la vaere. Og heller lytte til andre gamlinger med erfaring,det er mange slike som i likhet med meg
har trent mest paa egenhaand men samtidig lyttet til de beste.

Vi var selvsagt heldige som ofte fikk konkurrere med ski-eliten, de gutta deltok ofte i skogsloep om hoesten, og de kjoerte ikke akkurat
paa bremseolje og tenkte paa puls/soner etc. Og de oppmunstret alltid oss mosjonister , de var ikke mye overklasse men kompiser.Min
beste treningskompis de foerste aarene var skiloeper,og han kjoerte alltid max. og ga meg utrolig god hjelp. Uten han hadde jeg aldri blitt
saa godt trent paa 2-3 aar som jeg ble. Og overtrening sto i fremmedordboka som noe helt fjernt...

Maa runde av her foe rmaskina gjoer detfor meg, den har vaert grei i dag. God trening!

Litt uening å enig i det du sier her.
Det er ikke alltid like lurt å gjøre akkurat slik en løper som løper mila på under 30 minutter heller. Han har gjort mye riktig, men dette er nok en løper som uansett treningsprogram om det er et skikkelig idiotprogram vil nå et mye høyere nivå enn en som følger en seiersoppskrift, men kansje ikke har gener, men likevel elsker å trene.
Derfor kan nettopp han som løper mila på "bare" 40 minutter være en absolutt like kompetent rådgiver til en som vil bli bedre som han som løper under 30.
I de idrettene jeg har vært innom har de beste trenere/rådgiverne vært mosjonister å regne, men elite innen kompetanse.

Rune60
InnleggCOLON 70
RegistrertCOLON 22 Sep 2015 16:11

Innlegg Rune60 » 10 Jun 2017 11:24

Veteran skrevColonGreit kollis, menv jeg mener fortsatt at alle som gir treningsraad til andre, i det minste maa oppgi et resultat for aa kunne bekrefte at deres trening har vaert effektiv. Her paa forumet er det flere menn i ung alder ,( dvs. under50) som ikke klarer 10 km. paa 40 min.
Kjerst T.P. er ikke akkurat "Langbein", men hun GAAR 10 km. paa litt over 41 min. Da mener jeg atde som ikke klarer aa loepe saafort, trener helt feil. Det er forsaavidt helt greit aa bruke ogsaa 45min. for det viktigste er ikke aa vaere best, men aa gi raad til de som satser paa "bedre tider"bokstavelig, det boer disse la vaere. Og heller lytte til andre gamlinger med erfaring,det er mange slike som i likhet med meg har trent mest paa egenhaand men samtidig lyttet til de beste.

Det er jo hyggelig å registrere at du anser meg for meningsberettiget i treningsspørsmål i og med at jeg var kapabel for 40 min på 10 km i mine yngre år. ;-) Men jeg synes du både er litt streng og litt for snever i dine krav. Det blir omtrent som ikke å ha tiltro til legen fordi han ikke selv har hatt alle sykdommene i boka. Eller til bilmekanikeren fordi han aldri har vært bil…. ;-) Det går faktisk an å tilegne seg kompetanse på felt hvor man selv ikke har kapasitet til å bli verdensmester. Men det er selvfølgelig klart at erfaring ikke er noen ulempe.

Men erfaring i seg selv gjør ingen kvalifisert til å gi gode råd til en gitt person. Det må som oftest en dypere forståelse til om en rekke forhold for å kunne gi tilpassede råd til den enkelte. Eksempelvis forstår neppe en fugl hvorfor den kan fly, den bare gjør det. Så om fugler kunne snakke, kunne de neppe gitt en fullstendig forklaring på hva som skal til for å fly fort…..

Jeg tror jeg kjenner igjen noe av tankegangen din. Ikke helt det samme, slett ikke, men for eksempel husker jeg at jeg overhørte en samtale mellom noen «voksne folk» en gang jeg var i 20-åra. Da snakket de om at de hadde løpt en tur i 6-7-min.tempo. «Løpt», tenkte jeg, «gått, mener dere vel.» Men jeg har blitt litt romsligere med åra.

Men ut i fra at du skriver:
«Det er forsaavidt helt greit aa bruke ogsaa 45min. for det viktigste er ikke aa vaere best, men aa gi raad til de som satser paa "bedre tider"bokstavelig, det boer disse la vaere.»
tolker jeg det slik at det kun er i forhold til det å gi andre råd du uttaler deg om folks tempo. Det er bra at du synes det er OK at ikke alle løper like fort, men jeg synes altså at du stiller både strenge og kanskje ufullstendige krav til hvem som kan gi andre råd!

For øvrig er min mening per i dag er at folks utgangspunkt er forskjellig og alle fortjener å vurderes ut i fra sine egne forutsetninger. Jeg synes for eksempel at det er stort at en overvektig, sedat middelaldrende mann tar tak i sin egen situasjon og begynner å trene og spise mindre og sunnere for å komme i bedre form og ned i vekt.

Faktisk synes jeg det er litt snobbete å se ned på dem som trener jevnt og trutt, men aldri har sjansen på 40-blank på mila med en gitt treningsdose. Det er faktisk ikke alle som har genetiske forutsetninger for å klare det med vanlig mosjonistinnsats. Tenk dere bare en med Bolts muskelfibersammensetning som egentlig liker distanseløp bedre enn sprint og derfor loffer avgårde som best han kan….. Forskjellig muskelfibersammensetning kan kanskje i seg selv gjøre at tre ellers like personer med den samme treningen klokker inn på 30, 40 og 50 minutter i Sentrumsløpet. Hvem er det da som har stått for den største prestasjonen? Den beste tiden er jo greit, men jeg synes ikke vi skal se ned på de andres innsats fordi de ikke klarte bedre tid.
10 km: 39:45 for noen år siden.....

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 3 og 0 gjester