Maratontrening

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
sveines
InnleggCOLON 3
RegistrertCOLON 14 Feb 2016 06:24

Maratontrening

Innlegg sveines » 02 Jul 2017 21:22

Hei!

I helgen gjennomførte eg mitt 6 maraton, det 3. i år. Eg trener ca. 6-7 mil i uka. En langtur på rundt 20km i helgen, de andre turene fra 12,5 til 16km.

Løper mange halvmaraton i løpet av sesongen, og har to ganger prestert 1,41 på den halve distansen i år.

Målet mitt er beskjedent, eg vil under 4 timer på maraton. Så langt har eg ikkje klart det. Beina holder ikkje den fulle distansen og siste fjerdeddel av en full maraton er mye gange. Sist helg vendte eg halve distansen på 1,46 og 33 km på 3 timer. Derifra og inn ble det mye gange og en sluttid på 4.22.

Skjønner at eg muligens må opp i distanse på de lengste turene mine og muligens også opp i total distanse i uka.

Noen gode råd? Neste gang eg skal prøve meg er Oslo Maraton om 3 måneder.


mvh
Svein Egil

Arthur
InnleggCOLON 75
RegistrertCOLON 08 Sep 2016 19:44

Re: Maratontrening

Innlegg Arthur » 02 Jul 2017 23:01

For meg ser det ut som du går for hardt ut.
Siste halve bør jo gå på ihvertfall samme tid som den første halve.
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.

Johnny Puma
InnleggCOLON 197
RegistrertCOLON 12 Mai 2010 08:23

Re: Maratontrening

Innlegg Johnny Puma » 03 Jul 2017 09:27

sveines skrevColonHei!

I helgen gjennomførte eg mitt 6 maraton, det 3. i år. Eg trener ca. 6-7 mil i uka. En langtur på rundt 20km i helgen, de andre turene fra 12,5 til 16km.

Løper mange halvmaraton i løpet av sesongen, og har to ganger prestert 1,41 på den halve distansen i år.

Målet mitt er beskjedent, eg vil under 4 timer på maraton. Så langt har eg ikkje klart det. Beina holder ikkje den fulle distansen og siste fjerdeddel av en full maraton er mye gange. Sist helg vendte eg halve distansen på 1,46 og 33 km på 3 timer. Derifra og inn ble det mye gange og en sluttid på 4.22.

Skjønner at eg muligens må opp i distanse på de lengste turene mine og muligens også opp i total distanse i uka.

Noen gode råd? Neste gang eg skal prøve meg er Oslo Maraton om 3 måneder.


mvh
Svein Egil


Jeg tror du kan være god for 4 timer, så lenge du ikke starter i halvmaratontempo på en (hel)maraton. Negativ splitt på 1:46 / 2:38 bør få alle varsellamper til å blinke. :?

Forslår at du prøver å legge deg på rundt 6min/km i utgangspunktet, evt. kan du løpe litt fortere og legge inn 1-2 minutters gange pr. 5 km. Dette kan gjøre underverker for beina.

Veteran
InnleggCOLON 207
RegistrertCOLON 28 Apr 2013 06:54

Re: Maratontrening

Innlegg Veteran » 03 Jul 2017 10:17

Hei Svein-Egil !

Synes du det er moro aa jogge/gaa 42km? Jeg fatter ikke at du orker, saa slik sett er du jo seig, men det har ikke noe med maraton-LOEP aa gjoere. Din halvm.tid forteller med STORE bokstaver at du er daarlig trent, det maa du innse Du behoever ikke mer enn 75 km/uke, det holder,
men du maa satse paa kvalitetstrening. Jeg har trent mange i s.k."maratonskoler" og moett mange som deg, som trolig synes at du kjoerer hardt
naar du jogger alene paa 5-6 min./km. Du maa helst finne en treningskompis som er mye bedre enn deg og henge paa han saa lenge du orker,
og ikke minst delta i alle konkurranser du har mulighet til, du bor neppe lenger unna folkeskikken enn at det er et loep i narheten ganske ofte.

Bruk 3 mnd. fornuftig, tren/konkurrer hardt, glem tid etc. i starten,bare kjoer paa saa du kjenner at du har roert paa deg. Du maa ha minst
en hard 20 -25 km/uka, og da skal du ikke gaaen meter,du skal loepe, ikke subbe. Dette staar kun paa viljestyrken, du maa taale at det svir
litt i starten . Du boer ned paa 1.30 paa 21km, da begynner det aa hjelpe og du faar baade lyst og inspirasjon til aa trene mer effektivt og
aa konkurrere mer.

De raadene du har faatt fra 2 andre,tyder paa at de har lite erfaring med trening og ikke minst loepsopplegg for marato,saa de boer du glemme.

Lykke til,tren bare mye hardere og omneon mne. ler du selv av ditt beskjedne4-tim.maal, og kan raskt tenke paa under 3.30.Lykketil!

Johnny Puma
InnleggCOLON 197
RegistrertCOLON 12 Mai 2010 08:23

Re: Maratontrening

Innlegg Johnny Puma » 03 Jul 2017 10:42

Veteran skrevColonDe raadene du har faatt fra 2 andre,tyder paa at de har lite erfaring med trening og ikke minst loepsopplegg for marato,saa de boer du glemme.

Lykke til,tren bare mye hardere og omneon mne. ler du selv av ditt beskjedne4-tim.maal, og kan raskt tenke paa under 3.30.Lykketil!


Hehe, jeg er forsåvidt helt enig med Veteran; med 70km/uke bør man vanligvis ha høyere mål enn 4 timer på maraton.

Men her kommenterer jeg kun nå-situasjonen, og da er det rimelig klart at han må starte roligere inntil han er i bedre form. Så kan vi diskutere videre hvordan bedre form kan oppnås hvis trådstarter skriver litt mer om opplegget sitt. Hvis han er i sin "beste alder" og har en "normal" vekt er det helt sikkert mye å gå på treningsmessig, ja. Hvis man bare trener i sone 1 blir man god på å løpe i - nettopp sone 1. (I en maraton ligger du mye i sone 3-4, og da må du også trene mye i disse sonene.)

hailegeraldo
InnleggCOLON 111
RegistrertCOLON 06 Sep 2012 14:36

Re: Maratontrening

Innlegg hailegeraldo » 04 Jul 2017 10:46

Rolig folkens. Ikke spark beina unna en mann som er inne på noe vesentlig - altså mangelen på langturer. Sub 3:30 er innen rekkevidde, men sørg for å oppnå målet på sub 4 først.

Hvorfor må du gå? Kramper eller "bare" tom for krefter? Er du bare tom for krefter tror jeg det er ganske lett for deg å komme under 4 timer. Du kan ikke skulke langturer!
Step 1: Sett igjen næringen hjemme, ta med kun vann. En tur på 2,5 - 3 timer i roooolig tempo hver uke (ja, veteran - rooolig) nå den første mnd. Da får du skikk på fettforbrenningen. Bygg stein på stein, og når den første mnd er gått kan du gå til -->
Step 2: Legg inn hurtig avslutning på annenhver langtur, og ta gjerne med næring på disse turene. Første fast finish-langtur med 5 km rask avslutning. På andre slike langtur øker du til 7 km.

Jeg tror du får til sub 4 bare ved å bruke step 1.
Når du har step 1 og step 2 på plass, kan du begynne å høre på veteran.

PS. Langturene er ikke ditt eneste fokus i treningsarbeidet. Du skal jaddi henge i stroppen på et par økter til i uka også. Med 70-80 km/uke kan du sannsynligvis kjøre temmelig hardt på to av øktene.

sveines
InnleggCOLON 3
RegistrertCOLON 14 Feb 2016 06:24

Re: Maratontrening

Innlegg sveines » 04 Jul 2017 11:50

hailegeraldo skrevColon
Hvorfor må du gå? Kramper eller "bare" tom for krefter? Er du bare tom for krefter tror jeg det er ganske lett for deg å komme under 4 timer. Du kan ikke skulke langturer!



Har faktisk aldri opplevd kramper under løping. Det er rett og slett at kreftene tar slutt. Blir stokk stiv i beina på en måte at det smerter å løpe. Har forsåvidt opplevd det under halvmaraton også, men det er veldig lenge siden. Så er ikkje redd for å innrømme at treningsgrunnlaget er godt nok til å løpe en halvmaraton, men foreløbig for tynt til å løpe hele veien en fullmaraton.

Må kanskje legge til noen flere opplysninger om treningsgrunnlaget mitt. Er 48 år og en BMI på 28. Kan forsiktig si at eg er en "tung" løper. Har bare løpt jevnt og trutt i 3 år. Løp min første maraton for 26 år siden, mens nummer 2 kom høsten 2015. Pers på maraton kom høsten 2016 med 4.15.

I løpet av snart 3 år har eg løpt ca. 6000 km, hvorav 2500 de siste 12 måneder.

Er sterk i troen på å komme under 4 timer bare eg klarer å løpe samfulle 42 kilometer, og ja skjønner at eg må være hardere med meg selv til å ta tid til de lengste turene :-)

a75
InnleggCOLON 16
RegistrertCOLON 09 Jun 2015 12:18

Re: Maratontrening

Innlegg a75 » 04 Jul 2017 12:27

Det virker ganske opplagt at du må ha lengre langturer for å stå maratondistansen helt ut. Men målet om 4 timer bør egentlig være oppnåelig i den formen du er allerede, vil jeg tippe, hvis du slavisk og defensivt legger deg i riktig fart fra første kilometer, og bruker to fulle timer på første halvpart. En annen ting er at treningsmengden sikkert raskt vil få deg i enda bedre form hvis du har noen harde økter innimellom.

Johnny Puma
InnleggCOLON 197
RegistrertCOLON 12 Mai 2010 08:23

Re: Maratontrening

Innlegg Johnny Puma » 04 Jul 2017 13:19

sveines skrevColonMå kanskje legge til noen flere opplysninger om treningsgrunnlaget mitt. Er 48 år og en BMI på 28. Kan forsiktig si at eg er en "tung" løper. Har bare løpt jevnt og trutt i 3 år. Løp min første maraton for 26 år siden, mens nummer 2 kom høsten 2015. Pers på maraton kom høsten 2016 med 4.15.

I løpet av snart 3 år har eg løpt ca. 6000 km, hvorav 2500 de siste 12 måneder.


Ser ut som du trener jevnt og målbevisst, det er meget bra! Med en såpass ok halvmaratontid så fremstår det ganske klart at det er de lengre turene på opp mot 3-4 timer du mangler. Dette, kombinert med en litt mer fornuftig åpningsfart, tror jeg vil få deg ganske raskt under 4:00.

I tillegg kan det kanskje virke som du trener mye i det samme tempoet? Med 3-4 økter i uka er det rom for å legge inn noen hardøkter i midtuken. Dette kan f.eks. være en intervalløkt på 10x1000 meter eller 1 times tempotrening opp mot maksfart. Dette vil kunne øke kapasiteten din betraktelig.

snberge
InnleggCOLON 70
RegistrertCOLON 04 Jun 2014 01:13

Re: Maratontrening

Innlegg snberge » 04 Jul 2017 17:12

Her er det jo helt åpenbart hva som er feil er, nemlig disponeringen. Om du har pers på 1:41 og mål om 4 timer, så er det jo selvmord å løpe første halvdel på 1:46. Du må være disiplinert og følge din egen plan, og ikke henge deg på andre som løper raskere i starten. Det er ikke mulig å putte tid i banken på maraton. Den tiden du setter inn der må du betale tilbake med skyhøy rente. Om målet er det samme neste gang bør du ha som delmål å ikke løpe første halvdel raskere enn 2 timer. Følg så planen til 30-35 km og ta det derfra om du føler deg frisk i beina og kroppen.

Forøvrig mener jeg du løper for mange maraton i løpet av et år for å prestere godt. Du har allerede løpt 3 i løpet av et halvår. Jeg ville ikke anbefalt mer enn 2 i året. Restitusjonen etter løpet tar lang tid og nedtrappingen før løpet stjeler også en del tid hvor man ikke får så god effekt av treningen. Da står man ikke igjen med så fryktelig mange ordentlige gode treningsuker.

Istedet for å bryte ned kroppen med så mange maratoner kan du løpe langtur hver uke på 25-35 km. Det er nødvendig med mange langturer for å stå distansen ut. Noen av disse langturene burde inkludere en god del i maratonfart. De andre langturene kan forsåvidt være rolige. Da blir du god på å være på beina lenge, forbrenne fett osv.

Med halvmaratontiden din burde du klare under 4 timer neste gang, men kun om du disponerer fornuftig.


Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 3 og 0 gjester