Maratontrening

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Hvar
InnleggCOLON 2
RegistrertCOLON 11 Aug 2016 18:55

Re: Maratontrening

Innlegg Hvar » 06 Jul 2017 02:06

Veteran skrevColonHei Svein-Egil !

Synes du det er moro aa jogge/gaa 42km? Jeg fatter ikke at du orker, saa slik sett er du jo seig, men det har ikke noe med maraton-LOEP aa gjoere. Din halvm.tid forteller med STORE bokstaver at du er daarlig trent, det maa du innse

Bare sånn at jeg har forstått deg rett: Du mener at en hobbymosjonist (det er snakk om å løpe maraton under 4 timer) som løper halvmaraton på 1:41 er helt latterlig dårlig trent? Med store bokstaver? Og at den samme mosjonisten må ned i en kilometertid på 4:15-4:16 på halvmaratondistansen før vi kan begynne å snakke?

Veteran
InnleggCOLON 210
RegistrertCOLON 28 Apr 2013 06:54

Innlegg Veteran » 06 Jul 2017 08:16

Hei Hvar, her faar du svar..

Neida, prate som du sier kan vi gjoere uansatt, og det virker jo som vedkommende forstaar at han er for daarlig trent foreloepig. jfr.
hans 1.41 paa halve. Jeg fortalte nylig om
en feit 15-aaring som kun hadde jogget noen 10-km.alene, og jeg ga han noen raad slik at han ikke
skulle miste all lyst paa fortsatt trening/loep. Han fullfoerte halvmaran over grensa i Oestfold, ( lett terreng det meste tror jeg)
og kom joggende smilende i maal paa 1.48 iflg. hans mor.

Med 1.41 vil en normalt godt trent mosjonsloeper bruke den doble tiden + 15 min. paa helmaran med et klokt loepsopplegg.
Etter aa ha trent svaert mange slike i vaare populaere maratonskoler noen aar, har jeg en viss peiling, "trur eg" sa mannen.
Jeg var selv 37 da jeg begynte aa trene, var fornuftig/taalmodig og debuterte da jeg var 41 aar med 2.46. Den tiden var halvmaraton
nesten fremmedord, for oss steingamle var det 25 km.som la grunnlaget, og faa startet paa maraton foer de hadde sub1.30 paa25 km.

Hva slags treningsopplegg vil du anbefale til vaar kamerat for aa klare sub 4?
Alltid moro hoere andres erfaringer, synd bare at de fleste som har sterke meninger ofte mangler erfaring, men du er vel ny her paa
forumet saa da avventer vi dine erfaringer.

Les ellers hva snberge skriver. Jeg har ikke alltid vaert helt enig med han, men denne gangen sier han det som det er,helt riktig
det han anbefaler. Mange maratonloep med manglende grunntrening vil bare bryte ned kroppen og er derfor meningsloest.

For en godt trent veteran-mosjonsloeper, jfr. alles gode kamerat Jon Henden ,1.nordmann m.100 maraton,desverre er han borte naa..
men han loep 10-12 maraton aarlig og fortsatt under 3.00 da han naermet seg 60 aar, for slike seige typer gaar det helt fint.

Johnny Puma
InnleggCOLON 197
RegistrertCOLON 12 Mai 2010 08:23

Innlegg Johnny Puma » 06 Jul 2017 09:06

Veteran skrevColonMed 1.41 vil en normalt godt trent mosjonsloeper bruke den doble tiden + 15 min. paa helmaran med et klokt loepsopplegg.

Ser ut som de fleste som har kommentert tråden etter hvert er enige om at trådstarter går ut for hardt. :lol:

Veterans formel..: Tid = (Halvmaraton x 2 + 15min) betyr at sveines bør legge på ca. 21sek/km ift. sin bestenotering på halvmaraton, dvs. fra 4:45 til 5:06. Noe som vil gi en slutt-tid på ca. 3:35.

Dette mener jeg blir altfor ambisiøst når vi vet at sveines nylig sprakk som en ballong da han gikk ut i 5:01-fart.(1:46 halvveis) Dette kan selvsagt gå bra om han får flere langturer i beina, men på en nært forestående maraton bør nok utgangsfarten minst ned på 5:30. (Slutt-tid 3:53)

Veteran
InnleggCOLON 210
RegistrertCOLON 28 Apr 2013 06:54

Innlegg Veteran » 06 Jul 2017 12:36

Johnny Puma skrevColon
Veteran skrevColonMed 1.41 vil en normalt godt trent mosjonsloeper bruke den doble tiden + 15 min. paa helmaran med et klokt loepsopplegg.

Ser ut som de fleste som har kommentert tråden etter hvert er enige om at trådstarter går ut for hardt. :lol:

Veterans formel..: Tid = (Halvmaraton x 2 + 15min) betyr at sveines bør legge på ca. 21sek/km ift. sin bestenotering på halvmaraton, dvs. fra 4:45 til 5:06. Noe som vil gi en slutt-tid på ca. 3:35.

Dette mener jeg blir altfor ambisiøst når vi vet at sveines nylig sprakk som en ballong da han gikk ut i 5:01-fart.(1:46 halvveis) Dette kan selvsagt gå bra om han får flere langturer i beina, men på en nært forestående maraton bør nok utgangsfarten minst ned på 5:30. (Slutt-tid 3:53)

Hei Puma! Jeg er enig med deg, du bare misforstod meg litt. Min "formel" som du sier er noe de fleste bra trente brukte som eks. og det
var ikke saa dumt. For aa kunne tenke i de baner maa en ha en brukbar 21 km.tid og mye bedre grunntrening enn sveines har. Slik det naa er
kan jeg ikke se at han har mulighet til under 4, men dette er egentlig ikke viktig i det hele tatt.

Saa det du sveines mangler,naar du tydeligvis er ganske sta, i positiv mening, er flere langturer 20-25 km. og gjerne mer, men ikke noedvendigvis
flere km.totalt. Mange med meg trente aldri over 75 km/uke, men det var kvalitet med va.50 % konkurranser.

Du nevnte BMI som kanskje tydet paa litt overvekt, men ikke hoeyde og kroppsbygning saa det er vanskelig aa si.
Det beste du kan gjoere naa er aa staa paa med noe lengre og hardere treninger, da tar det ikke mange ukene foer du merker en betydelig
bedre kondis, og kan si " nu gaar alt saa meget bedre" !
Alle vi andre oensker deg lykke til, og du vil naa ditt maal uten problemer ved aa legge om treninga endel.

Arthur
InnleggCOLON 79
RegistrertCOLON 08 Sep 2016 19:44

Innlegg Arthur » 06 Jul 2017 14:21

BMI er egentlig ikke noe å stole blindt på. Det gir en egentlig missvisende indikasjon på overvekt eller ikke.
For 10 år siden hadde jeg en BMI på godt over 30, men hadde vaskebrettmage mens naboen skal være sykelig tynn i.flg. BMI tabellen, men han er "normal".
På sofagriser stemmer den vel bedre enn på folk som er aktive.
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.
Da blir det strafferunde neste år.

Johnny Puma
InnleggCOLON 197

Innlegg Johnny Puma » 07 Jul 2017 08:02

Veteran skrevColonHei Puma! Jeg er enig med deg, du bare misforstod meg litt. Min "formel" som du sier er noe de fleste bra trente brukte som eks. og det var ikke saa dumt. For aa kunne tenke i de baner maa en ha en brukbar 21 km.tid og mye bedre grunntrening enn sveines har. Slik det naa er kan jeg ikke se at han har mulighet til under 4, men dette er egentlig ikke viktig i det hele tatt.

Ja, helt enig. Det var egentlig bare en presisering slik at sveines ikke følger rådet blindt og går på en ny smell.

Johnny Puma
InnleggCOLON 197

Innlegg Johnny Puma » 07 Jul 2017 08:06

Arthur skrevColonBMI er egentlig ikke noe å stole blindt på. Det gir en egentlig missvisende indikasjon på overvekt eller ikke.
For 10 år siden hadde jeg en BMI på godt over 30, men hadde vaskebrettmage mens naboen skal være sykelig tynn i.flg. BMI tabellen, men han er "normal".
På sofagriser stemmer den vel bedre enn på folk som er aktive.

BMI fungerer greit som statistisk grunnlag for en befolkningsgruppe, men er lite presist for enkeltpersoner. Så det er egentlig bare å glemme. For langdistanseløpere er det ikke noe poeng i å tenke formler, man bør bare være så lett som mulig.

Hvar
InnleggCOLON 2
RegistrertCOLON 11 Aug 2016 18:55

Innlegg Hvar » 11 Jul 2017 08:03

Edit: Dette blir egentlig til dels på siden av postens tema - beklager det.
Veteran skrevColonHei Hvar, her faar du svar..

Neida, prate som du sier kan vi gjoere uansatt, og det virker jo som vedkommende forstaar at han er for daarlig trent foreloepig. jfr.
hans 1.41 paa halve.

Poenget med mitt innlegg er ikke å gi konkrete råd til trådstarter for å gjennomføre en maraton på ønsket tid. Det har jeg rett og slett ikke kompetanse til siden jeg selv aldri har gjennomført den fulle distansen (jeg løper på 30-tallet og er forøvrig helt enig i at utgangsfarten hans virker å være hovedutfordringen). Min reaksjon er på det jeg oppfatter som en lett elitistisk tone i omtalen av hobbymosjonisters prestasjoner - både nåværende og hva de bør være i stand til å klare. Det gjelder ikke bare denne tråden, men for eksempel under tråden "Mitt treningsopplegg" der jeg tiltreder svaret som gis av Rune60 fullt ut. Trådstarer forstår nok at han er for dårlig trent for en helmaraton under fire timer foreløpig (for det er faktisk det som er målet!), men det handler vel mer om mangel på langkjøringer og evne til å stå distansen enn å kunne prestere ned mot 1:30 på halvmaraton, ikke "jfr. hans 1.41 paa halve"? Og en hobbymosjonist bør uansett slippe å høre at han er for dårlig trent (og det "med STORE bokstaver") før det er oppnådd, da legger du lista svært høyt etter mitt syn.

Dette er et mye mer fruktbart og edrulig svar mener jeg (min understreking):

Johnny Puma skrevColon Med en såpass ok halvmaratontid så fremstår det ganske klart at det er de lengre turene på opp mot 3-4 timer du mangler. Dette, kombinert med en litt mer fornuftig åpningsfart, tror jeg vil få deg ganske raskt under 4:00.

Og ikke minst dette:

hailegeraldo skrevColonRolig folkens. Ikke spark beina unna en mann som er inne på noe vesentlig - altså mangelen på langturer. Sub 3:30 er innen rekkevidde, men sørg for å oppnå målet på sub 4 først.

Du har sikkert "peilig" som du sier, og det er godt mulig du er drivende kompetent på det du snakker om. Og selvfølgelig skriver du mye fornuftig. Men når lista legges så høyt som jeg synes du gjør i flere innlegg, og i tillegg med en lett arrogant tone (bevisst eller ubevisst), så tror jeg det kan virke mot sin hensikt om motivasjon er målet, og resultatet kan bli nettopp å "sparke beina" under folk. Som du skriver i en annen tråd må du som trener stille krav, men i kommentarer til personer med konkrete ønsker de vil oppnå gjennom treningen bør det vel tas utgangspunkt i hva som er vedkommendes faktiske mål. Kommentaren til Rune60 på nevte tråd er igjen en god indikator på hva jeg tenker på. I samme tråd har du forøvrig uttalelser som langt på vei latterliggjør alle som ikke klarer å løpe mila ned mot 40 minutter, og som illustrerer hva jeg mener med den generelle arrogansen i flere uttalelser og holdninger til andres prestasjoner ("Her paa forumet er det flere menn i ung alder ,( dvs. under50) som ikke klarer 10 km. paa 40 min. Kjerst T.P. er ikke akkurat "Langbein", men hun GAAR 10 km. paa litt over 41 min.").

Agnes
InnleggCOLON 186
RegistrertCOLON 22 Mar 2010 20:55

Innlegg Agnes » 11 Jul 2017 10:12

Langturer, langturer, langturer. Det du beskriver høres 100% ut som mangel på nok distansetrening. Men lett å fikse, da! Du øker langturene med 2-3 km hver gang, men etter hvert varierer du mellom at ukens langtur er kjempelang (altså den der du øker på) og en kortere på kanskje 2 mil. Vi høres litt like ut, løpsmessig, du og jeg, og min erfaring er at dersom jeg har et par turer på 35 km under beltet, den siste 4 uker før maraton og den nest siste 2 uker før det, så holder beina helt i mål.

(Den beste dameløperen jeg kjenner personlig løper sånn du gjør, altså veldig sjelden lange langturer, men mange turer på 12 - 20 km, og dundrer likevel til med knallgode tider på både maraton og ultraløp, så hva som funker er veldig individuelt, men ut fra det du beskriver høres det ut som om du er mer som meg)

Agnes
InnleggCOLON 186
RegistrertCOLON 22 Mar 2010 20:55

Innlegg Agnes » 11 Jul 2017 10:15

(Og angående Veteran, så har han gode løperåd, virkelig, jeg har hatt stor glede av å følge dem selv, selv om jeg er en sånn ubrukelig daff latpels som enda ikke har kommet under 4 timer på maraton (4:02, hvor irriterende er DET??!!), man må bare skru på arroganse- og bullshitfilteret og filtrere bort alt som er helt uempatisk og uten forståelse for andre forutsetninger og erfaringer enn hans egne.)

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 1 og 0 gjester