Hofte protese

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukerens avatar
g.stava
InnleggCOLON 122
RegistrertCOLON 19 Jan 2010 21:58
BostedCOLON Bø i Vesterålen

Hofte protese

Innlegg g.stava » 23 Jan 2010 22:49

ser ut som jeg må begynne på nytt, mine tidlegere innlegg har forsvunnet ut i ett eller annet :lol:
jeg har sett i andre forum at de etterlyses erfaring med hofte protese, men tror jeg holde meg til dette forum, har ikke så veldig lyst ta dette all mulig slags plasser. tror at mange som får hofte protese er folk som kanskje ikke har vært all verdens aktive :) de ligge i hode hos meg og all denne formaning at jeg må være forsiktig, jeg holde sikkert mer igjen enn nødvendig jeg og.
jeg hadde stor hjelp fra ei svensk fysio som jeg gikk til første 4-5 måneder etter operasjon. hun presset meg til og tøye grenser :D
nå er 16 måneder siden operasjonen og de fungere helt strålende, kommer fra noen uker i vesterålen med flott vær og langs veien var de fint oppbygd med snø mykt og fint til og løpe på.
de ble løpeturer annen hver dag på mellom 5 og 10 km og de var nesten som i gamle dager :) helt herlig.
nå i disse tider med is i løyper som er myke på mine kanter har jeg ikke noen plasser hvor jeg kan jogge, sånn at de blir mye gåing men jogger stort sett alle stigninger :D og da blir de og sette seg på spinning sykkelen når jeg kommer hjem.

Brukerens avatar
g.stava
InnleggCOLON 122

Re: Hofte protese

Innlegg g.stava » 31 Jan 2010 22:24

jeg etterlyste noen andre med hofteprotese her på forumet tidlegere, men fikk ikke noe respons :| men når jeg etter tips søkte på denne google greia :) finner jeg folk med protese som er under 30 år! derfor syns jeg de er rart at ingen i dette miljø har fått seg mekanisk hofte :lol: savner noen og diskutere med angånde trening, men de er kanskje tabu og snakke om dette.
i England skal dem ha begynt å forske på og dyrke i de opprinnelige hofteleddet, da snakker vi :) men er nok forsent for meg :(

Brukerens avatar
g.stava
InnleggCOLON 122

Innlegg g.stava » 22 Mar 2010 10:02

en fengslet fyr går Birken med hofteprotese i begge hofter :) vet ikke om han trener seg til og rømme :lol: men de er nå flott at han bevise at protese ikke er noe hinder.

Brukerens avatar
knut
InnleggCOLON 290
RegistrertCOLON 23 Jan 2010 13:30

Innlegg knut » 22 Mar 2010 10:31

Jeg har revmatisme og fikk en periode opptrening på Diakonhjemmet og Torggata bad i Oslo, der var det mange med proteser av ymse slag, men dette er langt fra Karmøy. Hør med Norsk Revmatikerforbund, de har titusenvis av medlemmer og ganske sikkert et lokallag nær deg. Se www.revmatiker.no.

Brukerens avatar
peera
InnleggCOLON 86
RegistrertCOLON 19 Jan 2010 09:29
BostedCOLON Kongsberg

Innlegg peera » 22 Mar 2010 10:55

g.stava skrevColonen fengslet fyr går Birken med hofteprotese i begge hofter :) vet ikke om han trener seg til og rømme :lol: men de er nå flott at han bevise at protese ikke er noe hinder.

Vil tippe at samme person også løp Furumomila i høst. Det var i allefall en person som svarer til beskrivelsen som løp der.

Brukerens avatar
g.stava
InnleggCOLON 122

Innlegg g.stava » 22 Mar 2010 14:01

jeg trener stort sett hver dag jeg Knut, men takk for tipset :) idag har jeg ca 40 min jogg, og nå går de i pakking og dermed mye løfting + maset kvinnfolk som surre rundt :lol:

Brukerens avatar
g.stava
InnleggCOLON 122

Innlegg g.stava » 15 Apr 2010 21:44

siste uker er de blitt mye løfting av esker og annet i flytte prosessen, og på søndag er de og få utstyret inn de nye huset(for oss) idag har jeg spredd for hånd med spade 10 kubikk grus :D litt øm i hofta har jeg vært siste dager men ser ut som de går greit. Tror de har med at de er en stund siden jeg brukte legeme sånn som dette :) kjenne ihvertfall ikke noe ubehag i dette nye oppheng som hoften er. tydligvis tåle jeg noe hard kjør på denne måten og :) skal vel kanskje ikke bli overmodig heller, men er ikke veldig lysten på sitte i ro og ikke våge noe heller :D

Linda
InnleggCOLON 309
RegistrertCOLON 19 Jan 2010 08:48
BostedCOLON Røyken kommune

Innlegg Linda » 16 Apr 2010 09:33

Har dere andre på forumet også følgt med på Ingen grenser på TV? Jeg har blitt riktig imponert over hva som er mulig å få til med proteser. Det så ut til at det var ingen grunn til å slutte å trene i hvert fall. Fint at trådstarter også lykkes med å trene omtrend som før.

Brukerens avatar
g.stava
InnleggCOLON 122

Innlegg g.stava » 17 Apr 2010 09:02

jeg har sett stykker av serien, og de viser vel at mange fysio og leger er alt for forsiktig og anbefale operasjon når diverse ledd ikke fungere. kirurgen som tok seg av meg mente at folk ventet for lenge med og ta operasjon, man har vondt slutter å bevege seg! sånn at alt blir bare dårligere :( men selvfølgelig er de sikkert andre ting som spille inn også, som vekt og dårlig form etc.
ut fra min erfaring vil jeg anbefale og få utredning av en kirurg for den som måtte slite :)

Brukerens avatar
g.stava
InnleggCOLON 122

Innlegg g.stava » 12 Jun 2010 23:20

nå er godt plassert i Bø, og kan ta lengre treningsturer igjen. idag ble de 4 timer med fjelltur og sykkel og de var herligt :)
siste tiden er de blitt times turer med blanding av sykkel-gåing-jogg! men har nå funnet meg en fin noe gjengrodd vei med stigning som jeg bruker 15-20 min på, pulsen på slutten ligger på 164-166 og alt er stivt utenom ..... :lol: bra de av en gammal mann! veldig god trening og jogge nedover også for meg siden de er så mykt. men de blir nok mye fjellturer framover knall flotte turer.
og de beste av alt er at jeg kjenner ingenting til protesen, enda de har vært mye løfting og bæring av saker å ting.
tror jeg må prøve meg på 10 km i hadsel maraton i august! tenke på de ihvertfall :)

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 3 og 0 gjester