Hofte protese

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukerens avatar
g.stava
InnleggCOLON 122
RegistrertCOLON 19 Jan 2010 21:58
BostedCOLON Bø i Vesterålen

Re: Hofte protese

Innlegg g.stava » 11 Mar 2016 08:54

jada de står til liv enda :) etter nyttår er de blitt mye snømåking og de er for egen maskin, de har vært mange tunge tak i de og rydde unna all denne snøen, vi har ett eldre par som naboer har derfor ryddet unna for dem og. men de har nå blitt noen økter på mølla og romaskin, men bare ett par turer til fyrlyktene på grunn av mye snø der og. de er mye snø som skal vekk før de blir fjelltopper på meg :) glede meg til og få ut sykkelen og turer med den, savner sykkelturene.

Brukerens avatar
g.stava
InnleggCOLON 122

Innlegg g.stava » 04 Jun 2016 17:37

jeg var noe skeptisk til og stå i stige mange timer for og male huset (veier 85 kg) de ble noen lange dager, men de gikk veldig bra :)
så en kan tydeligvis hive seg på de meste :D
har fått med meg en som mente at en skulle trene inne og nyte ute! og de har jeg begynt med, så nå for tiden har jeg 1-2 økter på 30 minutter i uka på tredemølla, variere med 1 til 5% stigning, ute turene blir daffe turer til fjelltopper eller en tur ut til fyrlykter, som er en veldig flott tur.
men jeg blir mobbet med at de er pensjonister som går der, vet ikke helt hvordan jeg skal ta den siden jeg er pensjonist :D
noe av de kjekkaste nå for tiden er og bla treningsbøkene mine, men må gjør de på do sånn at hun ved siden av meg ikke skal se at jeg gråter :D duådu som jeg savner løpeturene.

Veteran
InnleggCOLON 210
RegistrertCOLON 28 Apr 2013 06:54

Innlegg Veteran » 06 Jun 2016 05:32

g.stava skrevColonjeg var noe skeptisk til og stå i stige mange timer for og male huset (veier 85 kg) de ble noen lange dager, men de gikk veldig bra :)
så en kan tydeligvis hive seg på de meste :D
har fått med meg en som mente at en skulle trene inne og nyte ute! og de har jeg begynt med, så nå for tiden har jeg 1-2 økter på 30 minutter i uka på tredemølla, variere med 1 til 5% stigning, ute turene blir daffe turer til fjelltopper eller en tur ut til fyrlykter, som er en veldig flott tur.
men jeg blir mobbet med at de er pensjonister som går der, vet ikke helt hvordan jeg skal ta den siden jeg er pensjonist :D
noe av de kjekkaste nå for tiden er og bla treningsbøkene mine, men må gjør de på do sånn at hun ved siden av meg ikke skal se at jeg gråter :D duådu som jeg savner løpeturene.

Hei! Jeg har visst vaert borte fra Kondis paa over 1 aar, og trolig funker dette daarlig som foer. Men jeg proever en hilsen til deg hofte-kompis!
Jeg gjoer selv det meste som tidligere, dvs. jeg loeper ikke saa mye fordi her er deet sykkelmiljoe og med sykkel kommer en langt og faar se mye.
Saa jeg anbefaler det ogsaa til deg, selv om trygge sykkelveier desverre ikke finnes saa mange steder i Norge.
Paa denne aarstiden med +30-37 blir det mange fine langturer, og selv om jeg ikke hadde behov for vektred. saa var det moro aa sjekke hvor enkelt det er aa fjerne litt flest. Droeye 5 kg. minus siden april og idag 74-75 kg som er kun 2-3 kg over maratonmatchvekt paa 80-tallet.

Det fine med varmen er jo at en spiser mye mindre enn naar det er kaldt, og i vinter har jeg bygd litt muskler med lette manualer men vekta
har likevel gaatt merkbart ned. Du er jo en noe kraftigere type enn meg, men kanskje ikke hoeyere enn mine 181? og vil du ned et par kg. saa
er det jo en enkel sak. Jeg har stor glede og nytte av vektred. naar jeg gjoer gjoer litt nytte for meg i/paa huset.

Skulle gjerne blitt med deg paa tur "Ut mot havet", lenge siden jeg var paa barnsdomsholmen naa, og vet ikke naar det blir Norges-tur igjen.
Lykke til med "hofte-fest" og all trening og alt du ellers ousler med. Vi er jo pensjonister, hurra!

Brukerens avatar
g.stava
InnleggCOLON 122

Innlegg g.stava » 06 Jun 2016 07:43

Heisann! flott at du drive på du og, kunne tenkt meg noe av den varmen du har :) her er de nå +8 grader :D
frister ikke veldig til lange sykkelturer. men skal sykle til en plass for og slå plen, så de blir noen km i dag.
jeg er 188 fra ende til ende og veier 6-8 kg mer enn i tiden jeg løp maraton, disse kg kan vel tilskrives mer kake for tiden :D
og stå på videre du og + alle andre :)

Brukerens avatar
g.stava
InnleggCOLON 122

Innlegg g.stava » 04 Sep 2016 21:49

ser i siste Kondis bladet en som spør fysioterapeut Strupstad om han kan løpe maraton med hofteprotese,
han er ikke avvisende til de, men advarer han mot en sånn belastning som de er med eller uten hofteprotese.
han spør også om han kjenne til noen som har gjennomført maraton med H.P. og de lure jeg og på?!
de er mulig at innlegget er redigert ned? for de står ingenting om vekt, men når en løpe 5 km på 20 minutt og planen er under 3.30 på
helmaraton da er han i bra form i hvert fall :) og har kanskje noen maraton fra før?
de kunne vært interessant om han skrev om treningen sin, og kanskje han gjør de i ett eller annet forum også-noen som vet?
ser han er i 50 årsalderen og mulig at de er en annen type protese enn de jeg har, de utvikles vel der og vil jeg tro :)
jeg fikk tilsendt ett spørreskjema for noen år siden fra Haukeland Sykehus om jeg var aktiv og hva jeg eventuelt drev på med,
men har ikke hørt noe siden.
de lengste jeg har løpt er 10 km (2 ganger) mosjonsløp. nå er de stort sett 3 km eller 30 minutt med fra 2 til 5% stigning på tredemølla.
noen ganger lengre med da går jeg noen minutt inn i mellom.
sikkert noen som plages med hofta og lure på dem skal ta operasjon eller ikke, eller utsette operasjon!
disse hadde sikkert satt pris på om han la ut om sin trening :)

Veteran
InnleggCOLON 210

Innlegg Veteran » 05 Sep 2016 08:24

Hei paa deg!

Fint at du ogsaa fortsatt er i farta. Jeg vurderte serioest aa trene til maraton 2-3 aar etter at jeg
fikk ny fin hofte, haha, men ettersom jeg ble kineser la jeg bort de planene.
Loep en del 8-10.000 m. paa bane her da jeg traff en litt overvektig kineser som jeg ble kompis med.
Det gikk helt greit, hofta hang med den, men saa flyttet vi ut av byen og her er det ikke noe loepermiljoe.
Derimot en god del som sykler, som overalt her i landet, og da henger jeg iblant med racerne i noen mil,
utrolig hvor mye lettere det gaar naar en er flere. Mye hoyere fart og likevel mindre energikrevende,
har lest at spesialistene sier min. 1/3 mindre motstand osv. og det stemmer godt med min erfaring.

Den siste tiden har jeg satset paa lengre turer slik at jeg har kommet mer opp mot/i fjellene, det har vaert
trivelig. + 35-38 grader i hele august mnd. har vaert suverent, og no problem med vaesketap e.l. selv etter
5-6 timer. Vekta har vaert stabil paa 72 kg. lenge naa, og jeg oensker ikke aa ta av mer.

Har ikke hoert om noen som har loept maraton med ny hofte, men hvem vet, det finnes sikkert flere
tullinger enn oss to... Jeg tror ikke det er lurt aa satse paa det, for jeg kjenner et par som har maattet
bytte hofte igjen, og det er nok mye verre enn foerste gangen forstaar jeg, dvs. aa reparere en skade e.l.

Sykling er saa mye bedre, nesten ingen belastning og for meg funker det i alle fall helt supert. Har kjoert
distansen Norge-Kina t/r i luftlinje ++ i de akkurat

4 aar jeg har syklet. Lite belastning ogsaa naar jeg maa
staa i ramma naar jeg klatrer, etter at jeg laerte meg en fin teknikk. Naa er jeg kun redd naar det gaar
utfor, men bremser alltid ved 55 km. Tar ingen sjanser i tilfelle punktering eller at det dukker opp en moped
e.l. fra en sidevei, det har vaert et par slike tilloep..

Men tar du sjansen saa maa du fortelle hur det gaar, eller om du hoerer om andre med slik erfaring.
Fortsatt god trening til fots & paa hjul !

Brukerens avatar
g.stava
InnleggCOLON 122

Innlegg g.stava » 22 Sep 2016 11:21

Veteran
InnleggCOLON 210

Innlegg Veteran » 23 Sep 2016 02:59

g.stava skrevColonhttp://haakonbs.blogg.no/1449667704_han_lp_fra_legen__med.html :)

Hei! takker for morsomt/interressant innlegg.
Virkelig en herlig type som har funnet tilbake til livet, for med saa mye overvekt maa ha ha hatt det toefft tidligere.

Paa en maate i samme klasse som meg vedr. aa lytte, eller ikke lytte til ekspertene. Jeg fikk startforbud pga hjertefeil
som aldri plaget meg, det baerer jeg med meg fortsatt og det hindrer meg absolutt ikke fra aa vaere aktiv.

Jeg planla ogsaa aa trene meg opp til maraton igjen etter at ny-hofta var litt innkjoert, men saa ble det flytting etter
bare et par aar, til Langtvekkistan her jeg bor. Loep som nevnt en god del paa bane, 5-10.000 m. og hadde null problemer
med hofta, men naa er det sykkel som teller, og det er jo baade skaansomt for hofta og veldig moro fordi jeg kommer meg
mye lenger. Har flotte "loeyper" naa ogsaa oppe i fjellene saa det er ideelt. Og ikke minst at jeg kan kjoere hele aaret slik
at sideflesket holdes i sjakk.

Haaper at du ogsaa har gode treningsforhold ,selv om det nok blaaser litt mer der, og regnet ikke kommer loddrett slik som her..
Ha det bra!

Brukerens avatar
g.stava
InnleggCOLON 122

Innlegg g.stava » 23 Sep 2016 22:26

hardhaus den karen, men vi kjøre nå på rimelig hardt vi og da :D
i dag har jeg vært på fjelltopp i nydelig vær med 16 grader+ og vindstille :)
de er ikke store forskjellen her og på Karmøy, mer vind på Karmøy og her mer vinter :D
kirurgen var ikke spesielt glad for løpingen, men sykkel og gåing kunne jeg drive på med så mye jeg orket, fysio jenta sa løp med stopp
hvis du kjenne noe - men da er de vanskelig og stoppe.
denne sommeren er de blitt mye arbeid med og rundt huset, så de er ikke blitt så mange fjelltoppturer denne sommeren.
begynte å bli lei også, de blitt turer langs sjøen til fyrlykter og de hjelpe på humøret og høre hav bruset -roe en ned :)
lykke til med sykkelturene og ellers :)

Proteseløpern
InnleggCOLON 1
RegistrertCOLON 24 Sep 2016 18:27

Innlegg Proteseløpern » 24 Sep 2016 19:10

Sendt spørsmål te kondis ang løping med hofteprotese, denne fikk jeg juletider i 2014. Veier og har veid snaue 70 kg, 174 cm høy og 52 år. Debuterte på maraton da jeg var 43 år, Skogsmaraton på 3.42...? Løp 5 km i Kristinaløpet 2013 på ca 19 blank, siden ble hofta verre og verre te jeg måtte bytte ut seint i 2014. Løp så 5 km i Holmestrand i april på ca 20.25; dette var 5 mnd etter operasjon, altså ca 90 sek saktere enn i juni 2013(ektehofte). Mvh en som håper å kunne løpe både fort og langt i 2017, men kun sykling og rulleski nå i høst pga kronisk akilles betennelse. ...

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 2 og 0 gjester