Hofte protese

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukerens avatar
g.stava
InnleggCOLON 122
RegistrertCOLON 19 Jan 2010 21:58
BostedCOLON Bø i Vesterålen

Re: Hofte protese

Innlegg g.stava » 25 Sep 2016 08:59

Proteseløpern skrevColonSendt spørsmål te kondis ang løping med hofteprotese, denne fikk jeg juletider i 2014. Veier og har veid snaue 70 kg, 174 cm høy og 52 år. Debuterte på maraton da jeg var 43 år, Skogsmaraton på 3.42...? Løp 5 km i Kristinaløpet 2013 på ca 19 blank, siden ble hofta verre og verre te jeg måtte bytte ut seint i 2014. Løp så 5 km i Holmestrand i april på ca 20.25; dette var 5 mnd etter operasjon, altså ca 90 sek saktere enn i juni 2013(ektehofte). Mvh en som håper å kunne løpe både fort og langt i 2017, men kun sykling og rulleski nå i høst pga kronisk akilles betennelse. ...

Hei, må si du klare deg godt med protese og hyggelig om du skriver om din trening, sånn at andre kan få nytte av din erfaring :)
du er yngre enn veteran og meg som legge ut treningen her, gikk de greit og komme gjennom "mølla" til du fikk operasjon?
forstår på mange at de er ikke bare bare å komme gjennom. for min del gikk ganske greit etter at jeg bestemte meg for at nå var de slutt og legen satte i gang hjelpen for meg (ikke alle har den erfaringen forstår jeg) men de har vel noe med vekten og kanskje.
ønske deg lykke til med alternativ trening og satse på at du snart kan ha deg løpeturer :)

Brukerens avatar
g.stava
InnleggCOLON 122

Innlegg g.stava » 23 Okt 2016 11:54

håper de har vært til nytte oppdateringene fra alle som har bidratt med og fortelle om sin aktivitet med hofteprotese,
når en ser at en har passert 50 000 klikk eller hva de nå kalles så vil jeg tro at nytten er der :)
i går ble de 2 fjelltopper på meg i nydelig vær :)

Brukerens avatar
g.stava
InnleggCOLON 122

Innlegg g.stava » 28 Okt 2016 11:57

La ikke aldring være påskudd for et lavere aktivitetsnivå eller unnskyldning for å trene mindre. Trening er ungdomskilden. Godt trente 70-åringer kan ha samme fysiologi som 20-åringer, sier idrettsfysiolog og professor Jan Helgerud. professorer må en da tro på.

john21wall
InnleggCOLON 1
RegistrertCOLON 07 Nov 2016 10:25

Innlegg john21wall » 07 Nov 2016 15:15

Dette demonstrer hvor god bevegelse og form en pasient kan være i etter innsatt hofteprotese.

Brukerens avatar
g.stava
InnleggCOLON 122

Innlegg g.stava » 04 Jan 2017 20:31

for tiden og enda noen uker framover er de bare gå turer på meg, kirurg har brukt kniven på meg og da er de bare vente så lenge de er anbefalt og ikke belaste. har ingenting med hofteprotesen å gjør :)
ellers har 2016 gått noe roligere enn siste årene, men har holdt meg rimelig aktiv siste året også, men sykling blir de bare mindre av med tiden-både ute og inne :) burde vel heller syklet mer enn løping, kanskje jeg heller skal bruke gåjogg på de jeg drive på med, men ser nå yngre utgaver løpe roligere enn meg. skal nå bli godt og få svette litt igjen :D

Veteran
InnleggCOLON 210
RegistrertCOLON 28 Apr 2013 06:54

Innlegg Veteran » 10 Jan 2017 05:12

g.stava skrevColonfor tiden og enda noen uker framover er de bare gå turer på meg, kirurg har brukt kniven på meg og da er de bare vente så lenge de er anbefalt og ikke belaste. har ingenting med hofteprotesen å gjør :)
ellers har 2016 gått noe roligere enn siste årene, men har holdt meg rimelig aktiv siste året også, men sykling blir de bare mindre av med tiden-både ute og inne :) burde vel heller syklet mer enn løping, kanskje jeg heller skal bruke gåjogg på de jeg drive på med, men ser nå yngre utgaver løpe roligere enn meg. skal nå bli godt og få svette litt igjen :D

Godt Nytt Aar 2017 !

Moro aa se at du holder koken , uten for mye" hoftefest".
Du boer kanskje ogsaa satse litt mer paa sykkel, baade fordi det er mindre belastende for alle ledd enn loeping, samtidig som det gir
flere mil med naturopplevelser paa kort tid. Naa kan vel ikke du sykle ute om vintern slik jeg gjoer, men innesykling ville jeg nok byttet
ut med utejogging uansett vaer & vind, saa bare kom deg ut. Tempo og antall km. betyr ikke noe, bare det ikke blir "hoftefest", haha..

Jeg merker fortsatt ikke noe til den nye hofta, tenker sjelden paa at den ikke er original, beveger meg like godt som tidligere, saa den
hyggelige unge svenske kirurgen gjorde en god jobb. "Om hundre aar vil de le av denne grovsmedjobben" sa han etterpaa, og paa videoen
ser det ganske toeft ut ja..

Den verste vintern er over her naa, noen uker til "Spring Festival" og kinesisknyttaarsfeiring. Da tar jeg en klatretur med biken opp
noen tusenmetere, nok stigning aa ta av her. Tror ikke at jeg har nevnt det her paa forumet, men favorittfjellet heter " Mt.4 Girls",
inspirerende med disse flotte 8 toppene som faar tankene over paa noe veldig hyggelig naar en sliter seg oppover....... Det tar meg bare
2 tim. aa komme bort til starten paa "klatreetappen", men den er adskillig lengre enn den jeg var vant til fra Holmenkoll-stafetten!

+ 12 og litt sol i dag og bra utsikter framover,etter en fin vinter, har ennaa ikke hatt vindjakke e.l. framme. Nytt er at jeg har montert
en fin kurv foran paa ene sykkeln, foret den mykt og godt slik at den firbente "sjefen" koser seg naar han slipper aa loepe hele tiden.
Med flotte gang-og sykkelveier gjennom jordbruksomraadet like inntil byen er det helt supert. Den helt nye delen er 12 km. og vi maa
kun krysse en trafikkert vei i en landsby. Chengdu Greenway omkring byen er over 200 km. med mange fine sloeyfer paa flere km. i tillegg,
saa ingen unnskyldning for ikke aa ta seg en tur her.

GODT AAR til deg o.a. andre, med naturlige eller kunstige hofter. Glem "hoftefest". - " Ut paa tur - aldri sur".

hailegeraldo
InnleggCOLON 115
RegistrertCOLON 06 Sep 2012 14:36

Innlegg hailegeraldo » 11 Jan 2017 15:12

Veteran skrevColon+ 12 og litt sol i dag og bra utsikter framover,etter en fin vinter, har ennaa ikke hatt vindjakke e.l. framme. Nytt er at jeg har montert
en fin kurv foran paa ene sykkeln, foret den mykt og godt slik at den firbente "sjefen" koser seg naar han slipper aa loepe hele tiden.
Med flotte gang-og sykkelveier gjennom jordbruksomraadet like inntil byen er det helt supert. Den helt nye delen er 12 km. og vi maa
kun krysse en trafikkert vei i en landsby. Chengdu Greenway omkring byen er over 200 km. med mange fine sloeyfer paa flere km. i tillegg,
saa ingen unnskyldning for ikke aa ta seg en tur her.

Det ante meg at det var i Chengdu du holder hus, Veteran. Fantastisk flott område der ved porten til Jiu Zhai Gou og andre fjellperler. Skjønt, det er en drøy tur til nevnte nasjonalpark. Jeg var noen dager i Chengdu for 15 år siden. Sykling der var noe man gjorde i masser, haha. Det var artig å være med på dynamikken da jeg syklet rundt i byen der. Sitter dere forresten fortsatt på restauranter der og spytter froskeknokler på gulvet? ;)

Brukerens avatar
g.stava
InnleggCOLON 122

Innlegg g.stava » 02 Feb 2017 23:01

der var 6 uker med gåturer over, i dag ble de blanding med 2 km hurtiggange og jogg på tredemølla, 1000 meter i romaskin, 20 minutt styrketreningsapparater og en "tur på spinning sykkel" :) herlig og bli svett. neste økt blir lørdag med noe mer jogg og da regne jeg med at jeg er på gang.

Brukerens avatar
g.stava
InnleggCOLON 122

Innlegg g.stava » 30 Apr 2017 22:29

vinteren gir seg ikke her, snø/sny som gjør at jeg ikke går fjelltoppturer og de ser ut som de blir langt ut i mai, om ikke været slår om til regn, og de ønske jeg heller ikke :) da er de sykkel og en løype langs sjøen ut til fyrlyktene for meg. ser stadig at de anbefales gåturer og de skal en bli i godt humør av og de som verre er, sikkert sånn for mange/noen! for min del som like og jogge/løpe/springe der de er mulig, men ut fra tingenes tilstand må jeg ta rolig med jogg-løp, da jeg går der jeg før kunne løpt blir jeg sur og deppa og sint på alt og alle-eller nesten alt og alle :) vil tro jeg ikke er alene om de, men en må vel bare roe seg og si til seg sjøl at en gammel og utdatert. da er de bedre med fjelltoppturer som jeg i hvert fall ikke har løpt før i tio. de blir innom plassen med tredemølle og styrketrening ett par ganger i uka, og da blir de løping på mølla ca 30 min med noen % stigning + styrketrening + romaskin. føle meg bedre etter disse øktene :) da er de og håpe at sola fjerne snøen :D

Brukerens avatar
g.stava
InnleggCOLON 122

Innlegg g.stava » 07 Mai 2017 13:38

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 1 og 0 gjester