Hofte protese

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
knut

Re: Hofte protese

Legg innav knut » 13 jun 2010 00:29

Imponerende G.Stava!

Jeg sendte historien din herfra til en familievenn på noenogseksti som fikk hofteprotese for noen år siden. Han var tidligere aktiv som turgåer og skiløper, men etter operasjonen ble de mye passivitet. Nå er han ofte på fjelltur med staver. Har prøvd å få han til å skrive her, men han er nok noe skeptisk til utlevering på nett.

Selv fikk jeg innoperert en akillesforlengelse i plast og et eller annet skjøtestykke i leggbeinet da jeg var 7 og det virket ok frem til jeg var ca 17. Prøvde å få fikset det men det var ingen som turde å røre foten min i frykt for å ødelegge mer. I fjor sa det helt stopp og da unnlot jeg med vilje å fortelle om operasjonen til en fysioterapeut. Han fikset og brakk opp foten min på nytt, og siden med mye riktig trening har den blitt bedre enn noensinne. Har også fått påvist artrose og lav bruskhøyde i samme fot, men den er på tilbakegang, noe som visstnok er ganske sjeldent. Jeg har vært hos over 20 av etter sigende landets beste ortopeder og revmatologer, men mange har furutintatte meninger om proteser o.l. om at man må leve i uføret med smerter og ubehag. Det er synd fordi det reduserer livskvaliteten og utfoldelsen.

Lykke til videre med treningen :)

Brukeravatar
g.stava
Sted: Bø i Vesterålen

Legg innav g.stava » 13 jun 2010 09:46

Hei Knut! Takk for støtte :) ja du har hatt noe og stri med gjennom årene, men vi må ikke og kan ikke bare gi opp og ta opphold i gostolen heller :D for meg har de blitt ryggen og hofta de senere år, ellers har jeg glidd lett gjennom livet fysisk.
men du har holdt på med den greia i årevis, de er bare og beundre deg for at du står på. Lykke til videre!
de hadde jo vært hyggelig om flere kom med hvordan dem taklet dette med proteser! leger/kirurger er veldig forsiktig med og anbefale trening(min erfaring) derfor vil de være nyttig mener jeg og utveksle erfaringer på en plass som dette. her er de bare menigheten som er innom allikevel :D

Brukeravatar
g.stava

Legg innav g.stava » 07 aug 2010 16:04

ja der var Trollfjord mila under Hadsel maraton unnagjort :) syns jeg klarte de greit som gammal og med mekaniske deler på tiden ca 62 min. :) kjenne leggene mine er ganske stive nå, de og komme meg på beina imorgen tidleg kan nok bli en prøvelse :lol:

Brukeravatar
Plagen

Legg innav Plagen » 07 aug 2010 18:50

Hyggelig å lese at det funker med ny hofte.
Har selv svak HD og kan sikkert se fram imot en eller to nye hofter en gang i fremtiden.

Når jeg var 20 år gammel måtte jeg av og til krype rundt pga av smerten men masse fysioterapi og masse sykling gjorde at problemet ble så mye mindre at jeg nå funker helt normalt.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 07 aug 2010 19:13

kan dere skrive noe om hva dere tror årsaken kan være, slik at slike som meg unngår å komme i en slik situasjon.....
eller finnes det ikke noe en kan prøve å gjøre........eller er det veldig uflaks...

Brukeravatar
Plagen

Legg innav Plagen » 07 aug 2010 20:56

Er ikke bombesikker men tror Hoftedysplasi vanligvis er en medfødt defekt.

Brukeravatar
g.stava

Legg innav g.stava » 07 aug 2010 22:05

kollis skrev:kan dere skrive noe om hva dere tror årsaken kan være, slik at slike som meg unngår å komme i en slik situasjon.....
eller finnes det ikke noe en kan prøve å gjøre........eller er det veldig uflaks...

de er vel kanskje uflaks :) før operasjon søkte jeg på nett om dette, men de er så mange forskjellige meninger at jeg gav opp. men jeg spurte kirurgen som operete meg om de var løpingen min som var årsaken. han mente nei! men når denne overflaten fikk skade så kunne løping og mye tunge løft, sånn som hardt fysisk arbeid påvirke at skaden på oveflaten ble fortere ruglete, og dermed mye vondt vanskelig å løfte benet osv. før operasjon gikk jeg på noen stoffer utviklet fra rekeskall som skulle hjelpe + noen annet styr av piller. men jeg sluttet og fikk legen til og få meg inn på utredning hos kirurg. han mente at operasjon og ny hofte var de eneste som kunne hjelpe meg. han fikk meg fort på bordet og jeg fungere veldig bra. kirurgen syns ikke jogging var de store, men sykling gåing kunne jeg gjør så mye jeg orket.
så MITT beste svar er uflaks :lol:

Brukeravatar
g.stava

Legg innav g.stava » 11 aug 2010 12:03

igår fikk vi besøk av en som hadde fått seg hofte protese for 4 år siden, og brukte forsatt smertestillende til tider!(jeg har ikke brukt smertestillende etter jeg kom hjem fra sykehuset) han var blitt noe bedre etter nytt matopplegg mente han :| nå var sikkert ikke fysisk aktivitet noe han hadde drevet med før eller etterpå tror jeg :) forsiktig sagt god mage og tung pust bare han reiste seg. De var min kirurg veldig klar på at folk som var overvektig og dårlig form! da var sjansen for problemer mye større.
de begynte å gå gærne veien for meg og(oppgitthet) men så slo de en f... i meg at dette skulle jeg gjøre noe med :) startet på spinningsykkel og tunge tråkk, tenkte går de ad undas så til h........ men så etter en tid var de liksom de ble bedre.
gå jogge var like vondt, men sykle gikk greit, og smerter til vanlig var nesten borte :) men sånn 8 måneder etter dette ble de protese, som jeg er veldig fornøyd med. Kirurgen traff meg så mye trappene på sykehuset at han foreslo paralypisk i trappegåing :lol:

Brukeravatar
g.stava

Legg innav g.stava » 17 aug 2010 14:39

nå begynner stor formen å komme! igår tok jeg meg opp på 2 fjelltopper (ca 900 meter tilsammen) jeg velger selvfølgelig vanskeligste turløype :lol: + at de ble 32 km sykling til turløypa. idag ble de bare den laveste på grunn av den forbaskede nordavind! de er ett j.... slit å sykle i motvind på disse hybridsyklene eller bastard som jeg kaller syklene, på grunn av protesen bruker jeg ikke klikkpedaler, vil ta meg for fort hvis jeg skulle falle med sykkelen.
prøver og få kontakt med et treningsstudio her for å se på tredemølla om den er brukande, og med mulighet for god stigning siden de blir mye gåing på meg. må bevare go formen nå over vinteren :)
jeg har nå 19 ganger til de høyeste jeg går(500 meter) og 12 ganger til den andre, der er de visst pokal etter 25 turer og den må jeg ha med meg.

Brukeravatar
g.stava

Legg innav g.stava » 20 aug 2010 15:59

igår holdt jeg på å gjøre de helt store, jeg skulle kutte tre topper for og lage gate for parabol antennen! med stige i de ene treet klarte jeg å miste balansen og sparket ifra og landet på protese siden i lyng å mose mellom 2 steiner :D idag kjøpte jeg meg lotto kupong :lol:
ser ikke ut som jeg forstår at jeg er gammal mann med mekaniske deler montert :oops:

Gå tilbake til «Trening»