Hofte protese

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
knut

Re: Hofte protese

Legg innav knut » 21 aug 2010 15:25

Det blir nok en stund til vi får proteser som gror av seg selv etter skade. Du hadde flaks. Kanskje like mye flaks på lottoen i kveld.

Brukeravatar
g.stava
Sted: Bø i Vesterålen

Legg innav g.stava » 03 okt 2010 12:00

fra jeg flyttet til Bø og begynte forsiktig med fjelltopp turene! har jeg nå tatt en opptelling, etter at turlaget nå går over til 2011 sesongen.
grovt regnet kommer jeg til ca 30 000 høyde meter jeg har gjort unna gjennom sommeren :D
og med disse turer er min hofteprotese om ikke like sterk som den såkalt friske, er de nå ihvertfall ikke mye forskjell, og ikke minst gjennom nedturene har balansen blitt mye bedre.
nå er de og klare å holde dette gjennom vinteren, har meldt meg inn i et treningssenter og må finne meg forskjellige apparater sånn at jeg kan holde styrken og balansen vedlike på begge hofter.

Brukeravatar
g.stava

Legg innav g.stava » 31 okt 2010 12:32

fikk meg litt av en opplevelse her en natt! katten mjauet fortvilet og ville ut, jeg ut av sengen og på rygg med meg, bena sviktet under meg og jeg ble liggende og svetten randt av meg, og et kvinnfolk raste rundt meg og lurte på om jeg var ferdig :roll: jeg har en rygg operasjon på grunn av forkalking i denne greia som føre nervetråder til bena, kirurgen visste meg på skjerm etter tur gjennom sånn maskin greia :) og der de skulle vært gjennomsiktig var de helt svart, på grunn av dette hadde jeg nesten ikke styring på bena. ble bedre etter operasjon, men ikke helt bra. og i de siste er komt med ujevne mellomrom, lure på om mine økter på romaskin etter at jeg begynte på treningsseneret kan ha noen betydning. men kjøre nå på foreløpig. kan og være mine harde økter på tredemølla, jeg trår til med stort sett 45-60 min og med snitt stigning på 6-8% jogge minuttene går med stigning 5-6% ikke godt å vite hva som er riktig :lol:

Brukeravatar
knut

Legg innav knut » 31 okt 2010 21:46

Jeg har også problemer med forkalkning i ryggsøylen og vektbærende ledd, men har fått brutt de opp over tid sånn cirka hvert femte år. Det er ikke noe godt akkurat. Rett over korsryggen har jeg en forkalkning som hemmer følelsen på venstre side fra hofta og helt ned til lilletåen. Det har blitt mye bedre enn hva det var før, nå er styrken i beinet der men sliter litt med nummenhetsfølelse fortsatt. Den lar seg komme særlig godt til kjenne når jeg sykler eller jogger og pulsen går over 80-85% av maks hjertefrekvens, mens den er som ellers ved lavere intensitet.

Blir det bedre med lavere intensitet ved treningen eller er det samme?

En god fysioterapeut kan kanskje delvis fikse stivheten som oppstår rundt forkalkningen ved å forsiktig brekke den opp over tid.

Øvelser: (Disse øvelsene må man være forsiktig med ved ryggproblemer. Selv begynte jeg veldig forsiktig uten for store utslag)

1. Ligg på siden som i stabilt sideleie med det ene benet over det andre og vri overkroppen motsatt retning. Bruk armen som vektbærer.

2. Den motsatte øvelsen av dette er "twist" hvor du ligger på ryggen med armene rett ut og løfter knærne opp i 90 grader og lar de pendle fra side til side. En lettere variant er å ha føttene i gulvet.

3. I sekvenstreningsmaskiner er det en sittende twist/vridning.

4. Sitt på en solid stol, rett i ryggen og hold vekter tett under brystet og vri overkroppen rundt.

Hvis det er et problem med lammelser om natta, bygg opp med puter fra korsryggen og opp til nakken. Da blir det mindre vekt på ryggen og mer på hofta. Avlange pølseliknende puter på sidene og støttepute under knærne hjelper også bra.

Brukeravatar
g.stava

Legg innav g.stava » 01 nov 2010 23:12

takk for forslagene til rygg styret!
de går stort sett greit for meg, har mistet noe fraspark/kraft i bena da denne greia kom for noen år siden og har ikke helt styring på føttene alltid :) har ikke vondt i ryggen, men kan vel sammenlignes med at bena/føttene dovne vekk av og til.
har ingen problemer med å sykle! og jeg sanke mange km i hver måned med sykkel, nå er de spinning på grunn av at jeg ikke vil sykle på is snø føre, men har denne mnd i underkant 400 km på spinning :D + tredemølla og romaskin. har aldri før opplevd sånn som for noen netter siden, kanskje på grunn av at jeg var for snar opp av sengen-gammal gubbe :lol:
men takker for tips

Brukeravatar
g.stava

Legg innav g.stava » 31 des 2010 15:26

tar en oppsummering av årets trening med protese og som før i tio de jeg har notert av timer med jogg/gange og km på sykkel.
2009 fungerte de bra, derfor tenkte jeg at jeg begynne med treningsdagbok igjen.
etter at vi flyttet til Bø i Vesterålen har sommeren blitt brukt til mange fjellturer, jeg syklet til der turløypa var til forskjellige topper! syklet lite utenom de.
må begrense meg litt med skriving :lol: fikk så hatten passet av noen her på forum for min dårlig skrive evne og meninger, men bryr meg ikke veldig :lol:
jeg startet denne tråden med håp om å få noen tips av noen med erfaring med protese, men de har vært dårlig respons. ta kontakt på egne meldinger til meg dere som ikke vil skrive her.
Ser Kvalheim skriver at finske løpere i sin tid brukte gå turer som del av sin trening, da kan vel jeg og :) timer som jeg har notert i boka er når jeg har brukt treningsklær og joggesko.
jeg er utrolig fornøyd med hofteprotesen, og utnevnt kirurgen til min æresborger :D jeg har ikke trent så bra på 5-6 år så da må jeg være fornøyd.
fra oktober er jeg på treningssenter 3-4 ganger i uka, og da er variert med gange og jogg på tredemølla, med stigning snitt
6-8% noe mer når jeg bare går+ at jeg bruke å ro 3000 meter.
TIMER GJENNOM ÅRET= 500
SPINNING 2965 KM
UTESYKKEL 2385 KM på utesykkel hadde jeg ikke km teller før juni.

GODT NYTTÅR ALLE SOM GIDDE SE INNOM :)

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav Bjørn Fra Land » 31 des 2010 15:44

g.stava skrev:tar en oppsummering av årets trening med protese og som før i tio de jeg har notert av timer med jogg/gange og km på sykkel.
2009 fungerte de bra, derfor tenkte jeg at jeg begynne med treningsdagbok igjen.
etter at vi flyttet til Bø i Vesterålen har sommeren blitt brukt til mange fjellturer, jeg syklet til der turløypa var til forskjellige topper! syklet lite utenom de.
må begrense meg litt med skriving :lol: fikk så hatten passet av noen her på forum for min dårlig skrive evne og meninger, men bryr meg ikke veldig :lol:
jeg startet denne tråden med håp om å få noen tips av noen med erfaring med protese, men de har vært dårlig respons. ta kontakt på egne meldinger til meg dere som ikke vil skrive her.
Ser Kvalheim skriver at finske løpere i sin tid brukte gå turer som del av sin trening, da kan vel jeg og :) timer som jeg har notert i boka er når jeg har brukt treningsklær og joggesko.
jeg er utrolig fornøyd med hofteprotesen, og utnevnt kirurgen til min æresborger :D jeg har ikke trent så bra på 5-6 år så da må jeg være fornøyd.
fra oktober er jeg på treningssenter 3-4 ganger i uka, og da er variert med gange og jogg på tredemølla, med stigning snitt
6-8% noe mer når jeg bare går+ at jeg bruke å ro 3000 meter.
TIMER GJENNOM ÅRET= 500
SPINNING 2965 KM
UTESYKKEL 2385 KM på utesykkel hadde jeg ikke km teller før juni.

GODT NYTTÅR ALLE SOM GIDDE SE INNOM :)

Synes det er fint at du skriver om et slik tema jeg. Det er ikke sikkert det er så mange som har mer erfaring enn det du selv begynner å opparbeide deg(?) Og det er ikke sikkert de som har det leser dette forumet. ;)
Det som er bra, er at du viser at det går an å fortsette å trene selv om ting skjer. Det er det mange som har godt av å høre! :roll:

Godt Nytt treningsår til deg! ;) 8-)
Fortsett å løpe...

Brukeravatar
g.stava

Legg innav g.stava » 19 jan 2011 22:54

siste uke har jeg lurt på om at de var gjort med hele greia :) har hatt store problemer med å bøye meg for og knytte skolisser f.eks. spesielt når jeg drar mot venstre (høyre side protese) men kjenner ingenting når jeg jogger/sykler.
de begynne å bli bedre nå, men kjenner de i romaskin. begynne å få mistanke til snømåkingen! at de er ryggen som sier ifra at dette tar på gutt :lol: nå kommer nedbøren ferdig måket, så da får jeg hvilt ryggen og håper de er alder og slitasje i rygg som lage dette.

qhans

Legg innav qhans » 21 mar 2011 19:01

Søker folk med erfaring om tema hofteprotese.
Var skikkelig uheldig vinter 2010 og frontkoliderte med en annen skiløper som ikke visste forskjellen på høyre og venstre spor. Det endte på båre m ambulanse og full m morfin. Lårhalsbrudd og ble skrudd sammen . Sept 10 ble skruene fjerna (olmed) siden de stakk 3 cm ut i muskler og sener. Blitt 3 cm kortere i beinet og har fått caput nekrose i kula. Må antagelig sette inn kunstig hofte og er fryktelig spent på hvordan dette ska gå så aktiv som jeg er/var. Trener 3-4 ganger i uka - har gjort men i det siste har det blitt mindre skigåing pga av smerter. Stilte i Birken på god armstyrke.
Er det noen som har erfaring med dette ang hofteskift og trening så vil jeg gjerne ha svar hvordan man ska forholde seg til dette, sykehusvalg , opptrening , varighet osv. Er 53 mod
:|

Brukeravatar
g.stava

Legg innav g.stava » 25 mar 2011 23:17

Hei ghans! på gamle forum har jeg skrevet jevnlig siden jeg fikk protese, mulig du har vært der og lest min erfaring? for meg har de fungert helt utmerket hele tiden. jeg trener forsatt stort sett hver dag, nå gjennom vinteren blir de spinning, jogg/gåing på tredemølle, styrke trening og deltagelse i marsjer. august løp jeg 10 km i hadsel maraton :) og greide meg ganske bra syns jeg.
men tror du bør lese gjennom de jeg gått gjennom med å lese fra gammel forum til dette.
ski gåing har aldri vært min greia :lol: så de har ikke peiling på, men kan ikke forstå at de skal være noe problem.
nå vet jeg ikke om de har vært hos kirurg for utredning?
men hvis din fastlege ikke helt er med på dette med protese skift lege :) kirurgen var veldig tydelig på at for meg var de bare å skifte på grunn av skaden. jeg ble operert på stord sykehus, men om de er noe bedre der enn andre plasser vet jeg ikke, men han er blitt min æresborger :lol:
jeg har ikke mer enn de jeg har skrevet her, og kan ut fra erfaring anbefale protese.
siden du trene har du sikkert vekt som ikke skulle gjør de til noe problem.
nå har jeg vært på tur med hurtigruten, og der har de gått i festing-trening-festing! de og har gått veldig bra :lol:
pass på at du har lege-kirurg-fysio som ikke er imot trening :)

Gå tilbake til «Trening»