Hofte protese

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
g.stava
Sted: Bø i Vesterålen

Re: Hofte protese

Legg innav g.stava » 12 apr 2011 16:04

fy så støl jeg ble etter tur til fjelltopper for første gang iår :o de hjelpe ikke med mye trening på tredemølle når ein komme ut i naturen, bena og muskler for noe annet å jobbe med der iforhold til flatt belte :) men de var nå herlig og komme seg på fjelltur igjen :) de var noen snø (sny) belter i fjellsiden, og noen plasser turde jeg ikke ta meg over, da ble de "fjellklatring" for å komme meg over til bart igjen.
nå ser de ut som våren er komt hit til Bø?! holde dette så blir de nok første sykkeltur ute imorgen.

Brukeravatar
g.stava

Legg innav g.stava » 01 aug 2011 22:31

Er vel på tide og oppdatere, ser at telle apparatet går :)
kjøpte meg ny pulsklokke Polar FT7 den 15/6. og den har fått med seg at jeg har trent/trimmet 105 timer på 45 økter og kalori forbruk 59366 :lol: klokka si de :) vet ikke om de kommer under trening eller trim, men snitt puls etter hver økt ligger på mellom 115-130 og max på 155-168 og for ein gammal mann er vel de bra?
nå sommer tid er de sykkel og fjelltopp turer de går på, men jogger der de er mulighet på fjellturene.
lure på om jeg skal bli med på 10 km i Hadsel maraton.
nå er de ikke mye forskjell i styrke på protese siden og den uten, er blitt sterk og stødig av opp og ned turene fra fjellene.

Kondis nr 4 iår har et sitat fra Zola Budd: Å løpe er billigere enn gå til terapi, så jeg gjetter det er grunnen til at jeg løper.

Brukeravatar
g.stava

Legg innav g.stava » 07 aug 2011 11:51

Trollfjordmila (Hadsel Maraton) unnagjort for ein som er mekanisk hengslet sammen :) tiden ble 63 min. puls 166/156 må si jeg er godt fornøyd. åpnet veldig forsiktig, varmer lite opp for å unngå mye jogg på asfalt. de henger med alle formaninger om og ikke løpe på asfalt, derfor blir de veldig rolig og slepende skritt :lol: men der de er grus på siden av asfalten skritter jeg bra ut, må og passe meg så jeg ikke tryne helt :lol: sjelden for tiden at jeg løpe noe mer enn 10-15 min sammenhengende. var ikke mye lysten på og løpe/jogge/daffe disse 10 km denne gang, men nå er jeg veldig fornøyd etter at de gikk så bra-syns jeg :)

Brukeravatar
knut42

Legg innav knut42 » 08 aug 2011 01:10

Gratulerer med fin tid :)
- og bare fortsett med å blogge om protesen. Jeg ber ofte folk lese denne tråden når de er bekymret for hva som skjer med livene deres etter operasjon.

Brukeravatar
g.stava

Legg innav g.stava » 24 aug 2011 21:46

Tirsdag 23. august 2011
Flere pasienter får hofteprotese i dag enn for 20 år siden. Hofteprotesekirurgi anses som en av de mest vellykkede behandlingene, sett fra et rent kostnad-nytte-perspektiv. Pasientene får som regel bedre livskvalitet med både bedre funksjonsevne og mindre smerter. Samtidig blir kostnadene til annen behandling lavere.

Antall pasienter som får ny hofte, har økt i løpet av de siste årene, viser en studie som er presentert i Tidsskrift for Den norske legeforening.

På 1990-tallet ble det utført 109 operasjoner per 100 000 personer her til lands, men antallet økte til 140 operasjoner i perioden 2006–2008. Kvinner blir operert langt hyppigere enn menn. Tallene fra perioden 2006–2008 viser 99 operasjoner for menn og 173 for kvinner per 100 000 innbyggere.

Studien viser også at det er noen regionale forskjeller blant de hofteopererte. Høyest forekomst hadde Aust-Agder, med 172 operasjoner per 100.000 innbyggere. Finnmark lå lavest med 116. De regionale forskjellene er likevel langt lavere i dag enn tidligere.
Helse nord har hatt den laveste forekomsten av operasjoner gjennom hele studieperioden, men samtidig er det her man ser den største økningen. (©NTB)

Brukeravatar
g.stava

Legg innav g.stava » 30 sep 2011 15:19

nå vil de bli mer trening på treningssenteret for meg.
liten oppsummering for sommeren iår: fjelltopper med bøker for antall turer sesongen 2010/11 ble 65-65 65! godt beregnet :D
syklet 3036 km for å komme til der ein tar seg til fjells.
de ene fjellet har høyde meter 467, der er de 1200-1500 meter på 300 meters høyde fint å jogge til der de blir bratt opp.
etter at jeg i april begynte med styrke trening på senteret stort sett 3 ganger i uka,(ikke mye av de den tiden jeg kalte meg løper) er jeg blitt sterk som bare de :lol: bruker apparater som ikke belaste hofta. ett av fjellene er ikke mulig for meg og jogge, og kan derfor sammenligne tiden jeg har brukt, ifjor og i sommer til siste uker har tiden jeg bruker gått ned fra i overkant 60 min. til under 50 min. :) vet ikke om de er styrke treningen som slår inn eller :?: merke de godt til vanlig også at nå er de rett før jeg kan stille i sterkmann opplegget :lol:
nå er sesongen for fjellturene igang for 2011/12. og jeg tar meg opp så lenge de er snø fritt ihvertfall.
men sykkelen er nå vasket og klargjort for rett ut på veien til våren.
men håper snøen holde seg vekk så lenge som mulig, tross alt bedre ute enn inne :)

tigergutt
Sted: Akershus

Legg innav tigergutt » 20 okt 2011 20:12

Endelig til bake hjemme etter å ha satt inn hofteprotese på Aleris .Etter nesten 20 mnd med mislykket operasjon m olmed skruer og så ett sekvele fikk jeg til slutt caput nekrose i den skrudde hofta. Har trent hele tiden sykkel og ski på vinteren. Ble 3 cm kortere i beinet ettersom lårhalsen ble borte .
Dette er nå nullstilt og har begynt opptrening. Har fortsatt mye smerte men det håper jeg går over. Går så vidt 10 min på mølle og "sykler"10 min .Trener bevegelse i bein og styrke overkropp. Kondis blir det dårlig med foreløpig.
Ska bli spennede utover vinteren om eller når jeg kan begynne å gå på ski igjen. Birken ska jeg ikke gå men sykkelen har jeg meldt meg på.
Men du må være tålmodig sier min fysio. Så en video på tou tube der en kvinne tok mange og ganske harde øvelser men jeg så ikke når hun ble operert.

Brukeravatar
g.stava

Legg innav g.stava » 21 okt 2011 14:17

Hei tigergutt! du har hatt dine problemer ser jeg, men at du står på videre er knall bra. du må aldri gi deg.

Haile Gebreselassei Intervjuet av bladet Kondis: Jeg har også hatt mange skader og problemer. Hver dag, hver måned og hvert år. Noen av skadene mine har vært veldig alvorlige, men dette har kun vært fysiske skader - ikke mentale. Du har kommando over din egen kropp. Den adlyder deg om viljen er sterk nok. Du må bare fortelle kroppen din at den skal gå ut og gjøre det du ønsker. Fortelle kroppen din at den skal vinne, påstår han.

De ser kanskje ut som jeg har bare surfet meg gjennom dette med hofteprotese, men jeg kan love deg at jeg har hatt mine tunge stunder.
Første året kunne sitte i stua på natten og deppe og lure på om jeg skulle bare gi opp og komme meg i bra form. Var tross alt i midten av 60 årene og vel kunne roe ned :!: men etterhvert kom lyspunkter som gjorde at de gikk en faen i meg at dette skal jeg klare.
Men smerter har jeg ikke ikke hatt noe av, mer problemer med rygg egentlig.
De er nok mer hode som jeg strevde med, uten at jeg vil noen raringer analysere de :lol:
ser du sykler og de tror jeg er bra, første året når jeg var ute og syklet så syklet damer med handlekurv forbi meg i en helsikes fart :lol:
finn deg noe som fungere for deg, og ikke bry deg med andre er mitt råd :) lykke til og kom gjerne med innlegg hvordan de går.
mvh gudmund

Brukeravatar
g.stava

Legg innav g.stava » 30 nov 2011 22:15

Nå er de nesten bare innetrening til våren, blir vel med på bygdemarsj som går sånn hver 14 dag.
På grunn av de milde fine været i høst, ble sesongen 2011/12 en fin start med 26 fjelltopp turer fra midten av sept. til midten av nov. + noen turer til 2 andre topper.
treningssenteret bruke jeg 3 ganger i uka, og da blir de 3 dager hjemme på spinning sykkelen og en dag veksling turmarsj eller bare gåtur hvis bra vær.
Tredemølla blir de 1 time hver gang, og da veksling med å gå med stigning 6-12 % og jogging 4-6 %. + styrke trening 30-40 min.
Syns de går bedre på mølla nå i forhold til fjorårets vinter på mølla, er nok på grunn av at jeg har trent mer og hardere denne sommeren enn forrige sommer!
november ble 45 timer trening.
skal bli spennede og se på totalen for året med timer og km på syklene :)

qhans

Legg innav qhans » 03 jan 2012 22:21

Humøret går opp og ned men må innse at dette tar lang tid før en blir særlig bedre.
Gått på ski og det gikk strålende i fine spor. Kreftene holdt i 15 km begge dager og da var det som å slå av en bryter.
Ble 45-50 km på 2 turer.
Ska begynne på spinn fast nå har jeg tenkt i tillegg til en svømmetur i uka. Ski vil jeg og men det er så lite snø og så er det litt for glatt .
Skjønner ikke at du kan løpe som du gjør. Fikk beskjed etter operasjon at de var små muligheter for det.
Kansje jeg ska prøve møllla p stigning som deg og heller gå litt fort hvis jeg greier og pendle med armene ;) .
i startfasen. 3 mndr etter operasjon nå.

Gå tilbake til «Trening»