Hofte protese

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
g.stava
Sted: Bø i Vesterålen

Re: Hofte protese

Legg innav g.stava » 04 jan 2012 18:33

Flott ghans at de blir flere her som dele erfaring med de og trene med hofteprotese :) på gammel forum etterlyste jeg andre med H.P. og tips angående trening, men dårlig respons.
MEN DU OG ANDRE MÅ HUSKE AT JEG ER INGEN FAGMANN PÅ TRENING HVERKEN MED ELLER UTEN H.P. JEG SKRIVE OM MEG OG HVORDAN JEG PRØVE MEG FRAM.

Rekne med at du har lest innleggene helt fra begynnelsen på gammelforum? huske ikke hva jeg skrev :lol: men kan forsikre deg om at de var et h......til tider. du må ta med at kirurgene/legene ser an typene dem skal gi råd, ser dem ein kraftig overvektig type vil dem sannsynligvis si at trening kan du gjøre så mye du bare vil, men er de noen som dem ser trener og etter samtale får bekreftet de, vil dem nok være mer forsiktig sånn at de ikke tar helt av :D
syns du gjør de bra jeg, men du må glemme hva du klarte før operasjonen, ihvertfall ett par år! men de kommer jo an på alderen din også da.
kos deg og bare tren få deg tunnelsyn og ikke bry deg med andre som går/jogger/sykler/ski suser forbi deg, husk at du har ein ny del og de tar tid før de fungere skikkelig. Kan anbefale tredemølle både til å gå mye mye stigning og jogg, men begynn forsiktig.
DU MÅ HUSKE AT JEG NÅ HAR HATT DENNE GREIA NOEN ÅR, OG DERFOR ER LANGT FORAN DEG.
men igjen syns du gjør de helt riktig i og veksle mellom flere typer trening, du er vel ferdig hos fysio? der var jeg heldig som fikk ei svensk jente som stadig utfordret meg all mulig slags øvelser.
du fikk vel mange gode tips fra fysio?
stå på og de hadde vært supert hvis du og skrev her med jevne mellomrom :) eller starte din egen, men jeg vil nå helst at du forsette her.

oppsummering for 2011
581 treningstimer
3605 km spinning
3036 km på hybrid sykkel

igår jogget jeg på tredemølla 50 min første 45 min. med 1.5% stigning og 8 km/h. siste 5 min 5% stigning samme fart :)
fra oktober er jeg på treningssenteret 3 ganger i uka, times tid på mølla og så 30-40 min styrke
ellers blir de spinning hjemme, turmarsjer som går hele året er jeg med på her lokalt, og da jogger jeg mye av strekningen.

Dag Wennberg

Legg innav Dag Wennberg » 17 jan 2012 18:25

Heihei. Jeg er ny på dette forumet, og er ute etter alternative treningsmetoder ved hofteslitasje. Selv har jeg lagt opp løping og skiløping til fordel for kajakkpadling, litt sykling og trening på treningssenter. Etterhvert som hoftene slites mer og mer, blir det mer begrensinger på treningsmulighetene. Padlinga begrenser seg også etterhvert som det blir smertefullt å sitte i kajakken over lang tid. Fins det noen her på forumet som har erfaring med kajakkpadling og hofteprotese? Jeg er i køen og regner med å bli operert før sommeren.

Dag.

Brukeravatar
g.stava

Legg innav g.stava » 07 feb 2012 20:29

på grunn av sol skader fra tiden til sjøs og derfor kniv bruk av lege :) har de blitt dårlig med trening siste uker. også på grunn av at jeg var utålmodig og belastet såret sånn at jeg måtte begynne på nytt med antibiotikakur :D men nå har jeg endelig fått meg gå/joggetur, men de er vel best og holde meg vekk fra treningssenteret noen dager til. kan bli fristet til styrke trening og da kan de kanskje åpne igjen.
men neste uke rekne jeg med at de er fullt kjør.

håper at Wannberg har fått noen tips, de må da være noen har som kan komme med noe?!

de var fantastisk og følge disse folkene i programmet INGEN GRENSE
og da blir hofteprotese en bagatell i forhold til de mange der slett med :)

qhans

Legg innav qhans » 20 feb 2012 20:32

Hei.
Nå har de blitt mer fart på sakene gitt. Snart 4,5 mnd etter hofteskift m titan . 270 km på ski pluss svømming en gang i uka. Ei sone 3 økt m spinn i 45- 50 min plus litt sirkeltrening for mage-rygg etterpå. Sliter litt med ryggen for den må nok venne seg til sitt nye liv med ett bein som er forlenget med 3 cm. Har ikke løpt ennå men ortopeden anbefalte ikke så mye særlig på asfalt. Ska prøve på mølla som du skriver når skiene blir satt bort. Da blir det sykkel, rulleski som gjelder og gåing i bratt motbakke m staver har jeg tenkt. Til deg som er ny vet jeg ikke for min hofte var ikke slitt men ta heller noen styrkeøvelser som du greier i slynge for å holde deg sterk før operasjon. Det er viktig. Jeg fikk treningsprogram 2 mnd før operasjon og da blir tiden dette tar kortere tror jeg. Jeg ble operert på Aleris og der er ortopedene superflinke. Tynset gjør det veldig bra og har jeg fått vite.

Brukeravatar
g.stava

Legg innav g.stava » 28 feb 2012 22:05

Hei ghans! de ser jo strålende ut de du får til :) de og veksle mellom flere typer trening er helt sikkert en stor fordel.
flott at du kommer med de du trener her, sånn at vi kan oppmuntre hverande :) ikke mye og få fra andre som er innom ;)
de med staver har jeg og tenkt på, men har funnet ut at jeg vil ikke ha noe hjelp når jeg går! jeg vil gå/jogge uten noe og støtte meg til, er litt "redd" for og miste noe balanse og styrke med bruk av staver.
siste tiden har de verket noe i rygg hofte, men tror de kommer av snømåking og tunge tak med de, glemmer meg ut og sånn at jeg legge nok mye vekt på den siden. men hadde nå en fin økt på treningssenteret idag, og de gikk veldig fint.
du vil bruke tredemølla etterhvert skriver du, de jeg har trent mye på med tredemølla er teknikken! jogger med slepende skritt, løfter føttene bare såvidt over matta/båndet. de gjorde jeg noen minutter hver gang første tiden med 3% stigning, og husk og ikke få den lutende eller framover løpestilen :) rett i ryggen. ved siden av asfalten er de som regel noe grus som er fin og jogge på, eneste med de nå når jeg har fått denne stilen med og løfte beina bare millimeter er faren for og tryne, og jeg har trynet noen ganger :D derfor er jeg veldig forsiktig i marka når de stein der.

Brukeravatar
Bjørn Fra Land
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav Bjørn Fra Land » 29 feb 2012 19:15

flott at du kommer med de du trener her, sånn at vi kan oppmuntre hverande :) ikke mye og få fra andre som er innom ;)

Kan bare snakke for meg sjøl, men jeg er imponert over vilja dere viser for å trene til tross for problemer ;)

Leser det meste, og tenker at det kan være håp for en annen en og om det skulle skje noe som endrer forutsetningene.

Stå på, både med treninga og skrivinga ;) ;)
Fortsett å løpe...

Brukeravatar
g.stava

Legg innav g.stava » 05 mar 2012 18:02

Hyggelig at dere følge med de som skrives her angående trening med hofteprotese, var ikke så veldig alvorlig de at jeg savnet kommentar og oppmuntring :) men selvfølgelig så like vi vel alle og få oppmuntring :) men trening (like ikke trim) er vel noe jeg kommer til og holde på med så lenge de er mulig uansett. Da jeg startet dette på forumet var de for og få hjelp fra noen som hadde gjennomgått opptrening og trening etter operasjon, og siden har de bare blitt at jeg prøve og formidle min trening her, men har nå lurt på om de ikke har vært best og slutte før jeg ble bedt om de.

de jeg ikke forstår er hvorfor leger og fysio folkene holde sånn igjen på operasjon som er nødvendig, har truffet flere som forteller at vent sier disse leger og fysio! da sier jeg spør hva dere skal vente på?! når den er ødelagd så reparere ikke den seg selv, så hva skal ein vente på.
klar at hvis denne person er godt overvektig bør ein gå ned i vekt, men ellers er de ingenting og vente på. mener jeg :)
jeg var heldig med lege og kirurg og ikke minst min kjære fysio etter operasjon :D

Brukeravatar
g.stava

Legg innav g.stava » 01 mai 2012 21:52

nå begynner overgangen til fjelltopp turer, og utesykling med bastard=hybrid sykkelen!
januar-april har jeg registert 163 timer på pulsklokken :)
timene er brukt på spinning sykkel her hjemme og tredemølla/roapparat/styrke på treningssenteret.
1400 km spinning og 12-13 mil på hybriden siste tiden, på mine gamle dager sykler jeg stort sett bare i fint vær.
treningen har gått veldig bra, men rundt påske var de mye snø en 14 dagerstid, og de tok på i hofte/rygg! veldig vondt til tider, men vet ikke om de hadde noe med protesen å gjør, ihvertfall gikk de greit stort sett, men tok de noe roligere til tider.
nå skal de bli herlig med utetrening :)

Brukeravatar
g.stava

Legg innav g.stava » 07 jul 2012 23:21

treningen går så de suser, men kunne tenkt meg noe varmere vær her nord :) fjelltopp turene går greit, men syte litt med syklingen i lav temperatur og vind. er nå blitt ekte pensjonist og kan derfor ta meg større frihet :D ryggen slår seg vrang av og til etter øvelse fra opptreningstiden etter operasjonen, hvor jeg ligger på siden og løfte benet, vet ikke om de er årsaken? men kutter de ut ihvertfall. må vel begynne å ta meg noen joggeturer nå når Hadsel Maraton nærme seg, må vel ha meg en 10 km dette året også :)

tigergutt
Sted: Akershus

Legg innav tigergutt » 30 aug 2012 12:31

Bra dere alle trener jevnt. Trening er ferskvare...Nå er det 11 mnd siden hofta ble bytta ut og har trent meg opp med styrke og spinning i vinter en gang i uka. Svømming og skigåing fungerer utmerket.Våren kom og sykkel fra april- nærmer meg 1000 km. I tilegg går jeg på rulleski ca 1 gang i uka m mye staking. Deltok på Birken i helga m ny pers 3.49 og merke(snart 60 år). Herefter blir det rolig rulleski utover med noen drag i motbakke for å styrke rygg,mage og triseps...
Er veldig fornøyd etter operasjon så de er ingen ting å frykte for dem som er i tvil. Husk bare å trene deg opp før operasjon , de er viktig. Har enda ikke løpt ett eneste skritt men bare gått med staver.

Gå tilbake til «Trening»