Løpeprogram ala Olympiatoppen

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
tsrqpo
InnleggCOLON 3
RegistrertCOLON 31 Jul 2017 13:55

Løpeprogram ala Olympiatoppen

Innlegg tsrqpo » 31 Jul 2017 14:06

Hei,

Som urutinert løpemann så er det mye googling. Jeg har trent av og på di siste årene, men tar nå "steget" å tenker å trene for halvmarathon gjennom en hel vinter. Jeg har løpt en gang på tiden 1:45 i år. Jeg håper å kutte tiden med så mye som 10 minutter til neste år, å har trua på at det er mulig mtp et bedre grunnlag nå, samt kun jojo trening før dette løpet.

Jeg har komt frem til at treningsprogrammet for 15-16 åringer, se link,
fra olympiatioppen kan passe meg i tidsbruk. Jeg er naturligvis oppi 30 årene, bare så det er sagt. Jeg tenker heller ikke å følge noe slavisk gjennom en hel vinter, men det er greit med et utgangspunkt. Er det noen tanker, innspill om dette her?

http://www.olympiatoppen.no/fagavdeling ... 3746.media

Alle svar mottas med takk. Jeg er forundret over at det ikke er mere sone 3 økter her.

Johnny Puma
InnleggCOLON 197
RegistrertCOLON 12 Mai 2010 08:23

Re: Løpeprogram ala Olympiatoppen

Innlegg Johnny Puma » 08 Aug 2017 14:51

tsrqpo skrevColonHei,

Som urutinert løpemann så er det mye googling. Jeg har trent av og på di siste årene, men tar nå "steget" å tenker å trene for halvmarathon gjennom en hel vinter. Jeg har løpt en gang på tiden 1:45 i år. Jeg håper å kutte tiden med så mye som 10 minutter til neste år, å har trua på at det er mulig mtp et bedre grunnlag nå, samt kun jojo trening før dette løpet.

Jeg har komt frem til at treningsprogrammet for 15-16 åringer, se link,
fra olympiatioppen kan passe meg i tidsbruk. Jeg er naturligvis oppi 30 årene, bare så det er sagt. Jeg tenker heller ikke å følge noe slavisk gjennom en hel vinter, men det er greit med et utgangspunkt. Er det noen tanker, innspill om dette her?

http://www.olympiatoppen.no/fagavdeling ... 3746.media

Alle svar mottas med takk. Jeg er forundret over at det ikke er mere sone 3 økter her.

OT er veldig klare på å skille mellom lett og hard trening, så de anbefaler veldig lite I2/I3. Tror det kan være et greit utgangspunkt slik det er satt opp, de fleste trener nok en del i kupert terreng, og da er det uansett vanskelig å unngå at noe av langkjøringene havner i I2/I3.

Eneste jeg reagerer på er at det er ikke er noen lengre langkjøringer enn 14km. Mulig det skyldes at tabellen for April/Mai/Juni mangler?

håvard b.
InnleggCOLON 159
RegistrertCOLON 24 Jan 2010 22:51

Innlegg håvard b. » 08 Aug 2017 18:19

Eneste jeg reagerer på er at det er ikke er noen lengre langkjøringer enn 14km. Mulig det skyldes at tabellen for April/Mai/Juni mangler?

Skyldes nok alderen 15-16 år.

Johnny Puma
InnleggCOLON 197

Innlegg Johnny Puma » 09 Aug 2017 08:59

håvard b. skrevColon

Vel, ut ifra adressen

http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/trening/treningsplanlegging/utviklingstrapper/friidrett/lange_loep/maraton/uke-_og_oektplaner/media3746.media

er dette et treningsprogram til Maraton. Merkelig om OT synes at økter over 14km er for lange for 15-16 åringer, samtidig som de utarbeider et treningsprogram til maraton for dem.

Johnny Puma
InnleggCOLON 197

Innlegg Johnny Puma » 09 Aug 2017 09:03

Johnny Puma skrevColon
håvard b. skrevColon

Det kan sikkert stemme, det er vel stort sett 18 år som er yngste klasse i maraton.

(Selv om adressen olympiatoppen.no/fagavdelinger/trening/treningsplanlegging/utviklingstrapper/friidrett/lange_loep/maraton/uke-_og_oektplaner/media3746.media indikterte ganske tydelig at dette var et treningsprogram til maraton.)

Uansett ville jeg nok lagt inn noen 2-timers økter i I1 dersom jeg var trådstarter. Fint å bruke helgene på dette. ;)

håvard b.
InnleggCOLON 159
RegistrertCOLON 24 Jan 2010 22:51

Innlegg håvard b. » 09 Aug 2017 21:18

Hehe.. Ja, skjønner at du stusset. Tipper noen har rota med filnavn/webpublisering. OLT ville neppe laget et maratonprogram for 15- 16-åringer..

Ellers helt enig i at helga er fin for en rolig 2-timerstur.

tsrqpo
InnleggCOLON 3

Innlegg tsrqpo » 14 Aug 2017 08:33

Programmer ligger under Marathon, og det hører nok hjemme der. Om dere ser på planen for 17-18 åringer så ser dere at di har lagt inn den lange turen i I1.

Takk for svar forresten. Jeg tror fort jeg kommer til å prøve meg på den for 17-18 åringer, selv om farten nødvendigvis er mye lavere enn hva de anslår for disse gutta. (Sone 1 3:30-4 per km. Jeg ligger gjerne på 6-6:30 i sone 1). Men det er vel fort tiden som gjelder å få inn i bena på disse øktene.

Se link til di forskjellige programmene:
http://www.olympiatoppen.no/fagomraader ... e3263.html

Arthur
InnleggCOLON 79
RegistrertCOLON 08 Sep 2016 19:44

Innlegg Arthur » 14 Aug 2017 18:47

Sone 1 på 3,30-4 min på km? Synes det høres veldig fort ut jeg..?
Men det stemmer sikkert. Synes bare å huske at jeg selv løp roligere enn dette i sone 1 før i tiden. Sånn 4,30 fart på flat vei. Et minutt raskere er veldig mye på disse tidene.
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.
Da blir det strafferunde neste år.

tsrqpo
InnleggCOLON 3

Innlegg tsrqpo » 15 Aug 2017 07:41

Ja, det er meget raskt det og. 10km på 35min i sone 1?
Arthur, jeg ser at du har som mål å ta Skåla Opp på 2 timer. Hvilken form må man være i da ca? Om en kan overføre til f.eks halvmarathontid? Jeg er selvfølgelig klar over at et bakkeløp krever annet av deg en rett frem løping.

Arthur
InnleggCOLON 79
RegistrertCOLON 08 Sep 2016 19:44

Innlegg Arthur » 15 Aug 2017 08:59

tsrqpo skrevColonJa, det er meget raskt det og. 10km på 35min i sone 1?
Arthur, jeg ser at du har som mål å ta Skåla Opp på 2 timer. Hvilken form må man være i da ca? Om en kan overføre til f.eks halvmarathontid? Jeg er selvfølgelig klar over at et bakkeløp krever annet av deg en rett frem løping.

Uten å kuppe denne tråden så vet jeg egentlig ikke hvor bra form du må være. Det er 8,2km å over 1810 høydemeter. 22% i snittstigning. Så det er bratt. Sånn resultatmessig kommer du midt på treet eller litt over i forhold til de andre som stiller. De aller beste er oppe på 1,10 å litt under også, men da snakker vi om verdenseliten. Flere av disse gamle skiheltene som stiller til start har alle sagt at dem som er under 1,30 opp den bakken er også de som bruker all sin tid på å bli best. Så har du det berømte talentet. Noen kan ta seg opp på to timer nesten uten trening mens andre må trene masse for å klare det.
Vanskelig å si dette med tid på ditt å datt. Jeg løper under 50% av de beste på flata å er oppe på 70% av de beste i bakkene. Så har jeg aldri prøvd maraton. Effektivt løpesteg i Skåla hjelper lite. Der er det såpass bratt at det kun er kapasitet som teller. Det var en maratonløper som løp 2,08 på maraton. Han havnet 10-15 minutter bak vinneren.
Jeg stiller i mosjonsklassen til helga. Orker ikke denne slossingen om plass osv. Vil kjøre mitt eget løp da jeg har noen fysiske utfordringer i forhold til de fleste andre i den bakken. Så jeg må være i mitt livs form for å klare dette målet slik ståa er i dag mens du kansje bare kan slaske deg opp på 1t å 50 uten å ta i det heletatt.
Vet av erfaring at start rolig på dette løpet. Det er langt å bratt å det blir bare ennda brattere. Du får heller ingen hvile da det stiger hele veien.
Jeg filmet min tur opp for to år siden. Hadde mere i tanken da jeg kom opp å angret litt på at jeg ikke dro til litt mere.
På filmen ser du ikke hvor bratt det egentlig er desverre. :(
https://www.youtube.com/watch?v=Im-IzhwX2OY
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.
Da blir det strafferunde neste år.

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 4 og 0 gjester