10km-tid, puls og fremgang.

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Brukeravatar
råskinn
Innlegg: 21
Registrert: 12 apr 2010 20:53

10km-tid, puls og fremgang.

Legg innav råskinn » 19 mai 2010 21:21

Jeg sitter og lurer på en sak , og håper noen her på forumet har litt innsikt å dele.

Jeg løp 10 km idag, og forbedret tiden min med ca 1/2-minuttet (fra 46-tallet til 45-tallet). Jeg løper alltid med pulsklokke, og ser at snittpulsen min idag var vesentlig høyere enn forrige gang jeg løp (fra 84% til 90% av maks). Kan jeg utifra dette lære noe om hva som er blitt bedre? Bedre form, åpenbart, men jeg trodde "bedre form" ville bety at jeg løper fortere på samme puls. Eller har dette med melkesyreterskel å gjøre? Eller er slike variasjoner innenfor "det normale", og skyldes dagsform, koffein etc?

Grunnen til at jeg interessererer meg for dette er at jeg håper å lære noe om hva jeg har gjort riktig de siste 7 ukene, og slik gjøre det enda bedre i fremtiden. Alle kommentarer mottas med takk!

Gammern
Innlegg: 104
Registrert: 23 feb 2010 17:34

Re: 10km-tid, puls og fremgang.

Legg innav Gammern » 19 mai 2010 21:54

Såpass moderat forbedring på det nivået er vel innenfor det tilfeldigheter/dagsform kan utgjøre og trenger ikke bety at du reelt sett har hatt fremgang.

Brukeravatar
råskinn
Innlegg: 21
Registrert: 12 apr 2010 20:53

Re: 10km-tid, puls og fremgang.

Legg innav råskinn » 19 mai 2010 22:06

uffda, "moderat forbedring" og "på dette nivået" var ikke svaret jeg håpet på :lol:

Du kan sikkert ha rett i at tilfeldigheter kan spille inn, og kanskje skyldes det bare dagsformen. Likevel, dette var ny pers og jeg velger å tro at jeg har gjort noe riktig også :D

Linda
Innlegg: 304
Registrert: 19 jan 2010 08:48
Sted: Røyken kommune

Re: 10km-tid, puls og fremgang.

Legg innav Linda » 20 mai 2010 08:46

Hvis du løper med pulsklokke, er det en fordel om du laster treningsresultatet inn i PC-en, slik at du i etterkant kan se på hvordan du har trent og på denne måten kan se hva du har gjort riktig/annerledes.

Kan det være at du var ekstra godt utvilt denne dagen (lite trening de siste dagene i forkant)? Det pleier å gi en liten formtopp. Når jeg føler meg i form på en trening, skyldes det ofte at jeg løper på riktig tidspunkt i forhold til inntak av mat. Mens det på vanlige hverdager ofte er vanskelig å finne et optimalt løpetidspunkt i forhold til å spise middag.

Tarzan
Innlegg: 485
Registrert: 20 jan 2010 10:06
Sted: Marker

Re: 10km-tid, puls og fremgang.

Legg innav Tarzan » 20 mai 2010 09:24

Om du har forbedret deg ca 3 sekunder pr km, eller om dagsformen var god, er vanskelig å si. Siden snittpulsen var vesentlig høyere, heller jeg mot det siste, eller kanskje en kombinasjon. Det er litt individuelt dette med prestasjon og puls.
Er du veldig godt trent, kan du ligge lenge på høy puls, kanskje så høyt som 95 %, uten å få spesielt med syre.

Fremgangen kommer også an på formen din generelt, er du i skikkelig dårlig form, vil du raskt forbedre tidene dine, og vice versa ettersom formen øker.
Løper du mila på ca 45, så er du iallefall ikke utrenet. Om du trener en blanding av intervaller og langkjøring, vil du få bedre kondisjon, uvergelig. Det er nesten en naturlov. Ta en ny test om 2 mnd. Har du fortsatt fremgang, så VET du at du har gjort noe rett. Fremgang er din beste målestokk. Pulsen er ikke en pålitelig form for måling.

Brukeravatar
råskinn
Innlegg: 21
Registrert: 12 apr 2010 20:53

Re: 10km-tid, puls og fremgang.

Legg innav råskinn » 20 mai 2010 09:33

Ja, riktig mat til riktig tid synes jeg også er viktig. Jeg har best erfaring med ikke å spise mye før jeg løper, annet enn lett mat for blodsukkerets del. Tror kroppen har nok energi lagret opp til å klare et såpass "kort" løp som 10km. Så fyller jeg heller skikkelig opp igjen i etterkant :)

tarzan: jeg liker formuleringen din om "naturlov". Jeg har ikke trent intervaller eller annen høy-intensitet trening hittil i år, kun rolige turer. Trener mye annet enn løping, så det har ikke blitt mer enn 16km i uka i gjennomsnitt. Så jeg har sikkert en del å gå på både når det gjelder intensitet og mengde.

Merker meg også det du sier om å måle fremgang på tid fremfor puls. Det er jo tross alt tid som er målet, så dette høres smart ut.

Tarzan
Innlegg: 485
Registrert: 20 jan 2010 10:06
Sted: Marker

Re: 10km-tid, puls og fremgang.

Legg innav Tarzan » 20 mai 2010 10:25

Ja, DA har du en del å gå på :)) Om du la opp til èn hard økt i uka, der du etter oppvarming kjørte 4 - 5 x 1000 metere - da ville jeg garantere deg et sjokk nå du testet mila igjen neste gang. Om du skulle velge det, minner jeg deg bare på prinsippet om intervall: Løp like raskt hele veien, og løp siste intervalldrag i samme tempo som det første. Ikke stå rolig i pausene mellom dragene.

Johnny Puma
Innlegg: 287
Registrert: 12 mai 2010 08:23

Re: 10km-tid, puls og fremgang.

Legg innav Johnny Puma » 20 mai 2010 12:10

råskinn skrev:Jeg sitter og lurer på en sak , og håper noen her på forumet har litt innsikt å dele.

Jeg løp 10 km idag, og forbedret tiden min med ca 1/2-minuttet (fra 46-tallet til 45-tallet). Jeg løper alltid med pulsklokke, og ser at snittpulsen min idag var vesentlig høyere enn forrige gang jeg løp (fra 84% til 90% av maks). Kan jeg utifra dette lære noe om hva som er blitt bedre? Bedre form, åpenbart, men jeg trodde "bedre form" ville bety at jeg løper fortere på samme puls. Eller har dette med melkesyreterskel å gjøre? Eller er slike variasjoner innenfor "det normale", og skyldes dagsform, koffein etc?
!


Hei!

Hvis du vil benytte pulsklokke til å sjekke formutviklingen din er det viktig å huske at det er et ganske stort, naturlig standardavvik på puls/fart-forholdet.

Dagsform/mat/restistusjon/stress/livssituasjon, alt er med å påvirke pulsmålingene og formutviklingen. Tommelfingerregelen for statistikk er at jo større standardavvik, jo flere målinger trenger man for å gi et godt statistisk grunnlag. Derfor må du foreta MANGE logginger av pulsen for å kunne si med sikkerhet at du har kommet i bedre form. (2 målinger sier i praksis ingenting. Et godt statistisk grunnlag er f.eks. logging av samme løype 2 ganger i uka i 3 måneder, ca. 24 målinger tilsammen.)

Det enkleste er å notere snittpulsen og 10km-tiden etter hver trening. (Avanserte pulsklokker kan logge atskillig flere ting, vha. full logging av pulsen kan du f.eks. se at makspulsen på den samme bakketoppen går ned.) Ideelt sett skal snittpulsen da gå ned og/eller 10km-tiden minke.

Etter hvert vil du også kunne løpe på en høyere snittpuls, pga. at din anaerobe terskel øker med bedre form. (Forhåpentligvis går samtidig tiden ned.) Bjørn Dæhlie på sitt beste hadde vel omtrent ikke anaerob terskel i det hele tatt, han gikk bare alt han orket (nærmest på makspuls) fra start til mål... :shock: (Selvsagt noe overdrevet, og ikke å anbefale på et 10km løp... :lol: )

Brukeravatar
råskinn
Innlegg: 21
Registrert: 12 apr 2010 20:53

Re: 10km-tid, puls og fremgang.

Legg innav råskinn » 20 mai 2010 22:41

Takk for gode svar! Fremover må jeg først komme opp i litt flere km pr uke for å klare et maraton senere i høst, men deretter står nok 1000-metere på menyen!

Jeg kjenner meg forsåvidt godt igjen i det du sier om ganske store avvik i pulsmålingene. Må vel lete etter en trend over tid fremfor å fokusere på enkeltmålinger.

CoolRunning
Innlegg: 8
Registrert: 06 mai 2010 14:01
Sted: Oslo

Re: 10km-tid, puls og fremgang.

Legg innav CoolRunning » 21 mai 2010 07:43

Kan også være at terskelen er flyttet oppover. Med riktig intervalltrening over tid flyttes terskelen oppover.
Sesongens mål: Maraton sub 3.00,00 1/2 maraton sub 1.18.00 10 km sub 36.00 og Sognsvann Rundt sub 11.00


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester