Hvordan vite maraton tempo uten å ha fått løpt andre løp først?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
RegineL
InnleggCOLON 3
RegistrertCOLON 06 Sep 2017 08:17

Hvordan vite maraton tempo uten å ha fått løpt andre løp først?

Innlegg RegineL » 06 Sep 2017 08:51

Hei

Skal løpe marathon i Berlin om 2,5 uke. Normalt pleier jeg å følge en treningsplan og ha et halvmaraton 4 uker før. I år ble oppladningen en helt annen. Fikk trent bra frem til slutten av juli men ble da syk (virusinfeksjon) og når jeg ble "frisk" så hang det igjen en lei hoste m.m som gjorde at jeg hadde problemer med å løpe på høy intensitet. resultatet ble nesten 6 uker hvor maks intensitet var på lav/midten av sone 3 (2-3 uker kun i sone 1-2). Mengde har jeg holdt same nivå som i fjor (70-80 km i uken med unntak av uken hvor jeg var syk). Halvmaratonnet jeg normalt bruker for å "pace" meg selv stod jeg over så siste løp jeg kan regne med er wings for life i Mai. Nå er kroppen tilbake til "normalen" igjen, men jeg aner ikke hva jeg kan forvente av tempo på årets marathon. Hadde min første skikkelige intervalltrening forrige torsdag med en litt forsiktig start de første intervallene (2x3000 + 2x2000 m intervaller) men tempoet på de siste dragene gikk fint å holde som før jeg ble syk. Skal jeg våge meg på "drømmemålet" mitt og håpe manglende intervalltrening ikke har hatt så mye å si for et så langt løp eller er det bare dumt? har fått tips om å løpe et 10 km "løp" (blir da for meg selv på en trening) ca 10 dager før og bruke det til å "pace" meg til maraton. Noen som erfaring med det? Er det lurt å ha et "løp" så nærme marathon?

Sånn til info (om det er relevant) så løp jeg på 3:33 i fjor og har veldig lyst å komme meg under 3:30 i år..... men ser det kanskje kan bli vanskelig :( .

Arthur
InnleggCOLON 75
RegistrertCOLON 08 Sep 2016 19:44

Re: Hvordan vite maraton tempo uten å ha fått løpt andre løp først

Innlegg Arthur » 06 Sep 2017 10:51

Jeg ville ha brukt pulsklokken aktivt. Gått rolig ut å latt pulsen bestemme tempo. Ofte kan man bli positivt overrasket på slutten når man kjører en høyere snitthastighet enn om man tidlig i løpet har hatt en del høyere topphastighet må man betale for det det før eller siden.
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.

RegineL
InnleggCOLON 3

Re: Hvordan vite maraton tempo uten å ha fått løpt andre løp først?

Innlegg RegineL » 06 Sep 2017 11:25

Takk for svar. Det var jo et godt tips. Har løpt med pulsbelte på tidligere marathon så kan se litt hva jeg har ligget på da. Hadde det ikke på i fjor når jeg løp men vet hvor sonene mine ligger og ca terskelpulsen slik at jeg vet sånn noenlunde hvor høyt jeg ikke bør komme ihvertfall.

Har du noe erfaring med testløp 10 dager før (10 km?) noe du ville anbefalt eller heller bare følge treningsplanen som den er frem til marathon.

snberge
InnleggCOLON 70
RegistrertCOLON 04 Jun 2014 01:13

Innlegg snberge » 06 Sep 2017 13:53

Om du velger å løpe etter pulsen, så husk at den kan oppføre seg litt annerledes under konkurranser. Jeg ligger gjerne 10 slag over normal puls på konkurransedagen, selv om formen er god... Men jeg opplever også at jeg tåler en høyere puls de dagene.

Du kan alltids løpe en 10 km solo for å teste formen, men da vil du neppe prestere like bra som du ville gjort i konkurranse, så ta evt. det med i beregningen.

Personlig bruker jeg å løpe 10 km to uker før maraton. Jeg føler det er mye tryggere enn 7-10 dager. Du kan alltids gjøre det, men det øker risikoen noe for skader og belastning. Det finnes mange som liker å få en skikkelig utblåsning bare en uke før løpet. Du må nesten bare finne ut hva som fungerer for deg og vurdere risiko.

Det samme gjelder også for målet ditt. Hva betyr mest for deg? Vil du satse alt på under 3:30 og enten klare det eller gå på en kjempesmell eller vil du safe inn på for eks. 3:45 og øke på slutten om det krefter igjen? (litt tilfeldige tall)

Selv er jeg ikke i tvil om hva jeg ville gjort. Jeg ville gått all in for pers, men det spørs jo hva som er viktigst for deg. Personlig er jeg ikke interessert i å løpe en grei tid som er dårligere enn det jeg kunne fått om jeg hadde risikert mer. Noen ganger smeller det skikkelig, andre ganger holder det inn.

Lykke til uansett plan!

Arthur
InnleggCOLON 75
RegistrertCOLON 08 Sep 2016 19:44

Innlegg Arthur » 06 Sep 2017 14:32

RegineL skrevColonTakk for svar. Det var jo et godt tips. Har løpt med pulsbelte på tidligere marathon så kan se litt hva jeg har ligget på da. Hadde det ikke på i fjor når jeg løp men vet hvor sonene mine ligger og ca terskelpulsen slik at jeg vet sånn noenlunde hvor høyt jeg ikke bør komme ihvertfall.

Har du noe erfaring med testløp 10 dager før (10 km?) noe du ville anbefalt eller heller bare følge treningsplanen som den er frem til marathon.

Du har masse km i banken så jeg ser ikke negativt på et testløp med måte. Men løper alt for hardt her så vil kansje restitusjonstiden forlenges veldig å mindre overskudd til hovedløpet. Dette testløpet kan også bidra til en formtopp.
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.

wiggen
InnleggCOLON 45
RegistrertCOLON 11 Mar 2010 14:58

Innlegg wiggen » 07 Sep 2017 07:23

Gå for pers. Det viktigste er mengden du har. Siden du var ganske nærme sist, mener jeg det er en god mulighet.

hailegeraldo
InnleggCOLON 111
RegistrertCOLON 06 Sep 2012 14:36

Innlegg hailegeraldo » 07 Sep 2017 08:07

snberge skrevColonHva betyr mest for deg? Vil du satse alt på under 3:30 og enten klare det eller gå på en kjempesmell eller vil du safe inn på for eks. 3:45 og øke på slutten om det krefter igjen? (litt tilfeldige tall)

Selv er jeg ikke i tvil om hva jeg ville gjort. Jeg ville gått all in for pers, men det spørs jo hva som er viktigst for deg. Personlig er jeg ikke interessert i å løpe en grei tid som er dårligere enn det jeg kunne fått om jeg hadde risikert mer. Noen ganger smeller det skikkelig, andre ganger holder det inn.

Lykke til uansett plan!

Akkurat der tror jeg du har nøkkelen. Jeg ville ha gjort som snberge dersom 3:35 ikke er aktuelt. Enten holder det, eller så holder det ikke. Du kan jo åpne litt forsiktig, for eksempel med passering halvmaraton på 1:46. Har du formen inne, vil du kunne løpe med negativ splitt og komme under 3:30.

RegineL
InnleggCOLON 3

Innlegg RegineL » 07 Sep 2017 08:45

Tusen takk for alle svar. Ja jeg har tenkt og grublet litt nå på den der 10 km løpet og googlet litt også. Fant at 10-14 dager før skal være bra tid for å gi kroppen et "sjokk" for å få formtoppen så jeg tror muligens jeg prøver meg på en rask 10 km eller noe12-14 dager før (litt redd for at 10 dager skal være for nærme ). Regner da med at som Snberge skriver at tiden blir dårligere enn om det hadde vært konkurranse (rart hva som skjer når man får et nummer på) så det må jo også tas med i beregningene så da er jeg muligens ikke så mye lenger alikevel :? . Det frister litt å "gamble" og prøve på sub 3:30, men mulig jeg starter litt rolig første kilometrene for å se hvordan farten kjennes og heller øker på litt. Negativ split gir absolutt beste løpsopplevelse (kun klart det 2 ganger av 7 forsøk). Kan gå på en smell og det har jeg også gjort før. Skikkelig vondt, men man kommer seg som regel til mål. Uansett så blir det nok gøy! Kjenner jeg ble Ganske motivert til å prøve på pers her nå hehe :D .

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 2 og 0 gjester