Drilløvelser

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Arthur
Innlegg: 101
Registrert: 08 sep 2016 19:44

Drilløvelser

Legg innav Arthur » 04 nov 2017 21:15

Jeg ser på mange løp å spesielt mosjonsløp at det trenes lite på drill å teknikk. En mosjonist hadde nok forbedret mye på tid hvis teknikken hadde vært bedre. Litt synd at såpass mange ikke tenker på det når de legger såpass mye arbeid å energi i lideskapen sin.

https://www.dagbladet.no/tema/forbedre-lopingen-din-med-sprinternes-drillovelser/61480091
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.
Da blir det strafferunde neste år.

Brukeravatar
sodalo
Innlegg: 392
Registrert: 18 jan 2010 18:19
Sted: Kyrksæterøra

Re: Drilløvelser

Legg innav sodalo » 06 nov 2017 12:43

Enig i det.
Det handler vel om at det oppleves litt merkelig :)

Men skal det være noe poeng med teknikkdrill så må man jobbe målbevisst med det;
- lære god gjennomføring av øvelsene
- vite hva øvelsen faktisk betyr
- bruke øvelsen inn i løpinga, gjerne avslutt enkelte av øvelsene med et kort drag med fokus på akkurat den øvelsen. Noen øvelser handler om effektivt nedtråkk / stegavvikling. Noen om holdning / stabilitet. Noen trener "løpehjulet". Noen handler om å redusere pendelen, dvs løfte hælen opp mot rumpa når foten skal fram. Noen øver frekvens. Noen steglengde.
- avslutt med drag som øver helheten

Teknikkdrill er topp for innøving av løpesteg, men etter hvert handler det vel om å bruke mest mulig tid til løping :) Sprint/mellomdistanseløpere kjører teknikkdrill fast, mens i langdistansemiljø brukes det mindre.

Når det er sagt så er det ikke sikkert ALLE har utbytte av korrigering av teknikk. Vi er alle skrudd sammen forskjellig. For en del så vil det være veldig unaturlig å løpe som en gasell, og kanskje vil det være helt feil.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester