Drilløvelser

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Arthur
InnleggCOLON 84
RegistrertCOLON 08 Sep 2016 19:44

Drilløvelser

Innlegg Arthur » 04 Nov 2017 21:15

Jeg ser på mange løp å spesielt mosjonsløp at det trenes lite på drill å teknikk. En mosjonist hadde nok forbedret mye på tid hvis teknikken hadde vært bedre. Litt synd at såpass mange ikke tenker på det når de legger såpass mye arbeid å energi i lideskapen sin.

https://www.dagbladet.no/tema/forbedre-lopingen-din-med-sprinternes-drillovelser/61480091
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.
Da blir det strafferunde neste år.

Brukerens avatar
sodalo
InnleggCOLON 394
RegistrertCOLON 18 Jan 2010 18:19
BostedCOLON Kyrksæterøra

Re: Drilløvelser

Innlegg sodalo » 06 Nov 2017 12:43

Enig i det.
Det handler vel om at det oppleves litt merkelig :)

Men skal det være noe poeng med teknikkdrill så må man jobbe målbevisst med det;
- lære god gjennomføring av øvelsene
- vite hva øvelsen faktisk betyr
- bruke øvelsen inn i løpinga, gjerne avslutt enkelte av øvelsene med et kort drag med fokus på akkurat den øvelsen. Noen øvelser handler om effektivt nedtråkk / stegavvikling. Noen om holdning / stabilitet. Noen trener "løpehjulet". Noen handler om å redusere pendelen, dvs løfte hælen opp mot rumpa når foten skal fram. Noen øver frekvens. Noen steglengde.
- avslutt med drag som øver helheten

Teknikkdrill er topp for innøving av løpesteg, men etter hvert handler det vel om å bruke mest mulig tid til løping :) Sprint/mellomdistanseløpere kjører teknikkdrill fast, mens i langdistansemiljø brukes det mindre.

Når det er sagt så er det ikke sikkert ALLE har utbytte av korrigering av teknikk. Vi er alle skrudd sammen forskjellig. For en del så vil det være veldig unaturlig å løpe som en gasell, og kanskje vil det være helt feil.

Gå til

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: 5 og 0 gjester