Hvor mye progresjon på 4-6 måneder?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
granbip

Hvor mye progresjon på 4-6 måneder?

Legg innav granbip » 10 des 2017 09:19

Hei. Jeg bestemte meg i sommer for å satse på løping fremover. Har sett meg som mål å delta i en konkurranse til våren/sommeren. (10 km eller halvmaraton). Jeg er 29 år og var ikke uttrent når jeg begynte, men har aldri hatt noe spesielt god kondis. (pulsklokke: forerunner 235)

Jeg har løpt 400 km siden juli(3 ganger per uke, noen 4), og merker løpingen flyter mye bedre, men på langøktene mine 10-18 km ligger jeg på snittpuls på 180. Da løper jeg gjerne i 5-5:30 tempo. Syns det er ganske behagelig å ligge på denne pulsen, kan holde en samtale uten å pese så altfor mye. Spørsmålet mitt er om jeg burde roe ned og kjøre langøkter på lavere puls? Føler pulsen ikke går ned på samme type økter. Lå ca på 180 for 3 måneder siden også på ca samme hastighet.... Bare at nå føles det mye mye lettere å ligge på denne pulsen. Problemet mitt er at jeg syns løping blir veldig kjedelig når det går for sakte... Målte makspulsen min for en del år siden med pulsbelte. Da viste den 215...

Har ikke testet noe tider enda, men løp 10 km på snaue 47 minutter for 1 måned siden.

hva er realistisk mål for meg på 10km og halvmaraton om 4-6 måneder? Skal løpe 3-4 ganger i uken.

Har ikke merket noe nedgang i hvilepulsen min siden jeg startet å trene heller. Den varierer fra 63-80 om natten...

Brukeravatar
kollis

Re: Hvor mye progresjon på 4-6 måneder?

Legg innav kollis » 11 des 2017 16:06

det blir enklere om du tar med vekt ,,,,for meg

granbip

Legg innav granbip » 11 des 2017 19:58

Veier 81 kg og er 181 høy

Arthur

Legg innav Arthur » 11 des 2017 20:44

Det kan ta en stund å få hvilepulsen lavere.
Ja det er kjedelig å ligge på lav fart, men når du trener bare 3-4 økter i uka så vil ikke de fleste øktene være rolig tempo.
Ang. progresjon er jo det veldig individuelt hvor lett kroppen din tar imot treningen du gir den. Noen responderer dønn å formen eksploderer mens andre må slite mange uker å mnd for å i det heletatt få bittelitt fremgang. Vi alle trener vel for vi synes det er gøy å hadde alle øktene vært like gøy hadde det ikke vært noe å trene mot.
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.
Da blir det strafferunde neste år.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 12 des 2017 16:49

for å tilpasse alle ønskene dine kan du kjøre 2 dager med den farten du ønsker ,som for meg høres ut som 4-5 -6 sone... en ca 5 og en 10km...den siste økta må du ta avgjørelsen like før turen ,,,da du må prøve å føle hvordan du har det og legge turen etter dette...
For å få resultater må du bruke fritiden din på den kjedelige treniga,,,,gå til butikken ta å gå trappene osv osv...mao bruk en app på mobilen din som indikerer antall steg du bruker pr dag,,,utendom de 3 dagene du trener....
Ut i fra din vekt å høyde bør du ligge rundt 20000 steg min 15000 pr dag....Den økta du ønsker å springe raskest kan du ligge 10000steg dagen før du løper ....og husk å spise før bevegelse ikke etterpå...drikker du mye brus eller snus bør du få i deg magnesium slik at du ikke blir for stiv....
ønsker du bedre resultater øker du bare lengden på km og steg.....mhv mr. :geek:

du må ikke bli overrasket om vekta di går litt ned ,ut i fra dette blir du smidigere mener jeg ... du mister som regel mave fettet....ønsker du høyere vekt gå ned på steg men da må du bruke lengre tid på oppvarmingen...mao lettere å få skader
ps jeg regner med at du forstår at 2 dager mellom 5 og 10 og valgfri...er det beste...

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 13 des 2017 11:02

skal du simulere Sondre moen mener jeg du må løpe opp i mot max og gradvis løfte antall km til dit du har ok teknikk....men du må gå ca35000steg pr vile dag
skal du simulere Klæbo sin trenings stil løper du opp i mot max de dagene kroppen er i modus,,,mao ifølge trenings kamerat er dagsformen avgjørende for hva han trener på....problemet som da er som Bjørn Dæli antydet du må ikke legge på deg mer vekt da får du Northug problemet ....han lytter på kroppen men det funker ikke lengre....pga stor muskkelmasse\vekt er det vanskelig å finne ut situasjonen du er enten på men 80-90% av...(mangler det exstra) går du 35000 steg pr dag slipper du å se ann kroppen....mener jeg

Brukeravatar
knut42

Legg innav knut42 » 13 des 2017 12:28

Med to 4x4-intervaller i uka og en til to rolige turer, pleier utholdenheten min å øke med en halv til en prosent i uka. Lavt hvis jeg er "livssnyter" og høyt hvis jeg passer på kosthold, avhold og alt det der :-D.

Arthur

Legg innav Arthur » 13 des 2017 18:03

kollis skrev:skal du simulere Sondre moen mener jeg du må løpe opp i mot max og gradvis løfte antall km til dit du har ok teknikk....men du må gå ca35000steg pr vile dag
skal du simulere Klæbo sin trenings stil løper du opp i mot max de dagene kroppen er i modus,,,mao ifølge trenings kamerat er dagsformen avgjørende for hva han trener på....problemet som da er som Bjørn Dæli antydet du må ikke legge på deg mer vekt da får du Northug problemet ....han lytter på kroppen men det funker ikke lengre....pga stor muskkelmasse\vekt er det vanskelig å finne ut situasjonen du er enten på men 80-90% av...(mangler det exstra) går du 35000 steg pr dag slipper du å se ann kroppen....mener jeg

35000 steg pr. hviledag? Dette er ingen liten rusletur akkurat.
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.
Da blir det strafferunde neste år.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 13 des 2017 18:39

Ja Arthur ,,,Hvilket nivå tror du vi ligger på her```? Når vi tar utgangspunkt i personens ønsker ....en vanlig frisk person ligger opp i mot 10000 steg pr dag men det er på vei nedover....ca 100km i året i Storbrit ...er de siste 20årene borte...men en enkel og mest effektive løsningen mener jeg om du ønsker å løpe raskt på trening...og innen max 6månder Arthur....

Gå tilbake til «Trening»