Trening til motbakkeløp

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Gert Gidlev
Innlegg: 10
Registrert: 12 jan 2018 12:45

Trening til motbakkeløp

Legg innav Gert Gidlev » 06 mar 2018 18:16

Hei!

Eg har meldt meg på Skåla opp til sommaren, og er på jakt etter nokre gode treningstips.

Først lurte eg på om det kan vera fornuftig å trene med tung ryggsekk eller vektvest på motbakkeøktene. Har lest at Thorbjørn Ludvigsen har trent eindel med dette i Stoltzen, og han har tydelegvis gjort noko rett i treninga. Er dette noko som høver for ein middels trent mosjonist?

I tillegg lurer eg på kva trening eg bør prioritere utanom motbakkeøktene. Akkurat nå varierer eg mellom skigåing og terrengløp/snøløp, men kan nok bli eindel sykling utover våren og noko asfaltløping.

Håpar på mange gode tips!

boas
Innlegg: 93
Registrert: 29 apr 2012 17:56

Re: Trening til motbakkeløp

Legg innav boas » 06 mar 2018 23:19

Har kun løpt dette én gang og er ikke primært noen motbakkeløper, men kan dele mine erfaringer og tanker. Jeg tror du gjør mye rett hvis du oppsøker motbakker og får trent mye på dette, uavhengig av hvordan du velger å trene her. Jeg ville ikke satset stort på vektvest, heller trent noe med sekk som du kommer til å bruke i konkurransen. Hvis du ser på noen videoer (Nrk-sendinger?) så vil du se at veldig mange må gå relativt mye, men dette avhenger av hva du legger i "middels trent mosjonist". Delta gjerne i noen mindre motbakkeløp eller kjør noen tester i lignende terreng, gjerne sammen med noen. Jeg erfarte at det etterhvert ble sti med ett spor og at det var vanskelig å komme forbi. Har du ambisjoner må du derfor være forberedt på å starte hardere enn du egentlig er komfortabel med for å komme deg langt nok fram i køen. Når det blir trangt koster det mye å passere, og jeg ble gående i litt for lavt tempo, men tålte samtidig ikke mange passeringer. (Dette er nok noe av grunnen til at det bare har blitt en deltakelse på meg.)
Det er en stor fordel å være lett, så om du har noe å gå på kan det være lurt å ha fokus på dette gjennom våren og sommeren.

Arthur
Innlegg: 110
Registrert: 08 sep 2016 19:44

Re: Trening til motbakkeløp

Legg innav Arthur » 07 mar 2018 07:19

Skåla er lang å bratt å du vil aldri få "hvile" i den bakken så her må du starte nesten litt for rolig istedet for hardt.
Nå vet ikke hvor nivået ditt ligger, men forvent ikke å klare å løpe hele veien. Topp 3 løper hele veien (har sett de også gå) ellers er det rask gange som duger her.
Jeg trener mye i bakker tilsvarende stigning med samme oppakning som det jeg skal ha på løpet. Ikke mere.
For meg som bruker 2t+ opp så bruker jeg å tren en del lengre økter der treningstiden er over 2t for å klare å holde ut. Ellers er det O2 opptak som er viktig å det vet de fleste hvordan de trener opp akkurat det.
Men som sagt, de fleste kommer seg opp den bakken før eller senere bare åpningsfarten er fornuftig.
Jeg har filmet turen min i fjor opp så du kan titte litt på den hvis du orker.
Må tillegge at filmen lyver litt. Det er brattere enn det som det ser ut som på filmen.

https://www.youtube.com/watch?v=Wzuv1ie9ZMI

martinskors
Innlegg: 1
Registrert: 01 mar 2018 12:10

Re: Trening til motbakkeløp

Legg innav martinskors » 07 mar 2018 10:15

Hvor mange intervalløkter bør jeg trene i løpet av ei uke?

Gert Gidlev
Innlegg: 10
Registrert: 12 jan 2018 12:45

Re: Trening til motbakkeløp

Legg innav Gert Gidlev » 07 mar 2018 17:12

Takk for gode svar! Har høyrt frå andre også at det er problemer med kødannelse. Usikker på om eg kjem til å starta så hardt, når eg ikkje kjenner løypa. Å gå på ein smell i starten av et så langt og hardt løp, fristar ikkje. Får vel heller sei meg fornøgd med ei litt dårlegare sluttid enn eg kunne klart med eit optimalt løp.

Arthur: Kva er den beste O2-treninga? Ser at 4x4 har fått mykje fokus, men er det fordi det er tidseffektiv trening, eller er det det optimale for å utvikla oksygenopptaket? Har sett at mange av dei som har høgast oksygenopptak trenar mykje terskeltrening. Altså mykje meir tid på høg intensitet, men litt lågare intensitet på øktene.

Arthur
Innlegg: 110
Registrert: 08 sep 2016 19:44

Re: Trening til motbakkeløp

Legg innav Arthur » 07 mar 2018 17:28

Gert Gidlev skrev:Takk for gode svar! Har høyrt frå andre også at det er problemer med kødannelse. Usikker på om eg kjem til å starta så hardt, når eg ikkje kjenner løypa. Å gå på ein smell i starten av et så langt og hardt løp, fristar ikkje. Får vel heller sei meg fornøgd med ei litt dårlegare sluttid enn eg kunne klart med eit optimalt løp.

Arthur: Kva er den beste O2-treninga? Ser at 4x4 har fått mykje fokus, men er det fordi det er tidseffektiv trening, eller er det det optimale for å utvikla oksygenopptaket? Har sett at mange av dei som har høgast oksygenopptak trenar mykje terskeltrening. Altså mykje meir tid på høg intensitet, men litt lågare intensitet på øktene.


Spør du Hoff så er det 4x4.
Spør du toppen innen ski å friidrett så er det intervaller med forskjellig intensiteter å lengder.
Etter som de med 4x4 baserer seg på mere utrente folk så er dette det som alle kan takle å restitusjonstiden ikke blir for lang i forhold til effekten.
Ser at spesielt ski bruker mange flere drag å ofte mye lengre drag av og til som da passer bedre til en mye bedre trent kropp som restituerer raskere.
Jeg bruker ikke så mye intervalltrening, men bruker det mest som å bryte litt i den vanlige tralten da kroppen min responderer bedre på terskelpuls. Ihvertfall virker det slik. Intervall booster toppfarten min, mens terskeltreningen gjør snittfarten min større. Å til meg er snittfarten det som er mest viktig.
Det finnes folk på forumet her som har veldig bra peiling på utholdenhetstrening å jeg baserer min viten på egne erfaringer ut fra egen kropp.
Et godt tips er å notere flittig hva du gjør å hvorfor. Da er det lett å se hva som går bra å ikke.

bonetopick
Innlegg: 1
Registrert: 07 mar 2018 17:28

Re: Trening til motbakkeløp

Legg innav bonetopick » 07 mar 2018 17:32

Jeg vet at Thorbjørn Ludvigsen trener en del på sykkel. Han har registrert flere svært gode tider på Bergen - Voss for eksempel.
Fra egen erfaring merket jeg at jeg ble bedre i motbakker det året jeg prøvde meg på triatlon, noe jeg tilordnet syklingen.
Så det kan være et tips til alternativ trening for motbakkeløping.

håvard b.
Innlegg: 165
Registrert: 24 jan 2010 22:51

Re: Trening til motbakkeløp

Legg innav håvard b. » 07 mar 2018 18:42

Var med i Skåla opp for 10-13 år siden. Husker ikke eksakt tid, men litt over 1.30. Opplevde den gang at "feltet" jeg til enhver tid lå i bare var en fordel, for feltet hadde samme marsjfart som min eller litt raskere. Problemstilling: Henge eller slippe?). Men det kan hende det er annerledes i dag, med enda flere deltakere.

Treninga til noe slikt er ikke noe hokus pokus. Tren en del hardøkter i motbakke. Også såpass bratt at du må gå, for Skåla opp er, som flere skriver, stort sett gange for de aller fleste. Jeg løp de første hundre meterne, deretter var det bare skigang og gange, bortsett fra omtrent midtveis, hvor det var et "lettparti". Her løp jeg over ei bru og fikk syra da jeg begynte å gå igjen. :-)

Har du anledning til noen lengre økter i bratt motbakke (type toppturer på fjellet), så er det en fordel for å tilvenne deg fysisk og det å kunne disponere. Ellers overfører du treningsprinsippene fra andre øvelser og tilpasser det konkurransevarighet osv. Viktigst for prestasjon er kapasitet ("kondis") og kroppsvekt.

Til et såpass bratt løp er sykling helt kurant supplerende eller alternativ trening.

Gert Gidlev
Innlegg: 10
Registrert: 12 jan 2018 12:45

Re: Trening til motbakkeløp

Legg innav Gert Gidlev » 07 mar 2018 19:02

Spør du Hoff så er det 4x4.
Spør du toppen innen ski å friidrett så er det intervaller med forskjellig intensiteter å lengder.
Etter som de med 4x4 baserer seg på mere utrente folk så er dette det som alle kan takle å restitusjonstiden ikke blir for lang i forhold til effekten.
Ser at spesielt ski bruker mange flere drag å ofte mye lengre drag av og til som da passer bedre til en mye bedre trent kropp som restituerer raskere.
Jeg bruker ikke så mye intervalltrening, men bruker det mest som å bryte litt i den vanlige tralten da kroppen min responderer bedre på terskelpuls. Ihvertfall virker det slik. Intervall booster toppfarten min, mens terskeltreningen gjør snittfarten min større. Å til meg er snittfarten det som er mest viktig.
Det finnes folk på forumet her som har veldig bra peiling på utholdenhetstrening å jeg baserer min viten på egne erfaringer ut fra egen kropp.
Et godt tips er å notere flittig hva du gjør å hvorfor. Da er det lett å se hva som går bra å ikke.


Interessant at dei ulike fagmiljøa har forskjellige synspunkt. Eg får bli litt betre på å føre treningsdagbok framover, og sjå kva som fungerer best. Trener stortsett berre terskeløkter (2 pr veke) og langturar for tida. Kunne sjølvsagt tenkt meg litt betre oksygenopptak, så eg kunne kanskje prøvd litt hardare økter igjen og sjå korleis det fungerer.

Jeg vet at Thorbjørn Ludvigsen trener en del på sykkel. Han har registrert flere svært gode tider på Bergen - Voss for eksempel.
Fra egen erfaring merket jeg at jeg ble bedre i motbakker det året jeg prøvde meg på triatlon, noe jeg tilordnet syklingen.
Så det kan være et tips til alternativ trening for motbakkeløping.


Takk for tipset. Har sykla eindel tidlegare, men kutta litt ned på det etter eg begynte å springa. Men det virkar som sykkelmusklane kjem meir til sin rett i motbakkane, sidan eg held følge med folk som er kjappe på flatmark og som er lettara enn meg, når eg spring i motbakkeløp.

Var med i Skåla opp for 10-13 år siden. Husker ikke eksakt tid, men litt over 1.30. Opplevde den gang at "feltet" jeg til enhver tid lå i bare var en fordel, for feltet hadde samme marsjfart som min eller litt raskere. Problemstilling: Henge eller slippe?). Men det kan hende det er annerledes i dag, med enda flere deltakere.

Treninga til noe slikt er ikke noe hokus pokus. Tren en del hardøkter i motbakke. Også såpass bratt at du må gå, for Skåla opp er, som flere skriver, stort sett gange for de aller fleste. Jeg løp de første hundre meterne, deretter var det bare skigang og gange, bortsett fra omtrent midtveis, hvor det var et "lettparti". Her løp jeg over ei bru og fikk syra da jeg begynte å gå igjen. :-)

Har du anledning til noen lengre økter i bratt motbakke (type toppturer på fjellet), så er det en fordel for å tilvenne deg fysisk og det å kunne disponere. Ellers overfører du treningsprinsippene fra andre øvelser og tilpasser det konkurransevarighet osv. Viktigst for prestasjon er kapasitet ("kondis") og kroppsvekt.

Til et såpass bratt løp er sykling helt kurant supplerende eller alternativ trening.


Har ei treningsløype på ca 800 høgdemeter, som er litt brattare enn Skåla Opp. Blir eindel gåing på meg i den løypa. Virkar som det går like fort å gå når det er bratt, for ein på mitt nivå. Har brukt 37 minutt opp denne. Det blir ei svært kort økt i forhold til Skåla Opp, men har erfart at disponering av krefter er svært viktig også her. Får kanskje reisa litt lengre for å få trent i lengre bakkar. Blir ikkje heilt det same å springe bakken to-tre gonger.

boas
Innlegg: 93
Registrert: 29 apr 2012 17:56

Re: Trening til motbakkeløp

Legg innav boas » 07 mar 2018 20:35

Jeg tror du må kombinere litt. Alle terrengtyper krever at du trener en del i konkurransefart det aktuelle terrenget, og Skåla er såpass langt at jeg tror det er mer hensiktsmessig å ha et fokus på terskeløkter og lengre turer i slikt terreng og trenere mer intensivt i snillere terreng, i alle fall i starten. Mye av terrenget i Skåla opp er såpass bratt at du vil dra på deg så mye syre at du ikke klarer å gjennomføre korte intervaller, beina stopper uten at du får lang nok tid i høy pulssone eller restitusjonstida blir uforholdsmessig lang.

Hvor viktig starten er avhenger selvfølgelig av ambisjonene. Jeg brukte 1.41 i 2013 med halvveis maratontrente Østlandsbein (dvs. ikke tilvent bratta). Jeg kunne nok løpt/gått fortere med en raskere start, men ville fortsatt brukt over 1.30. Løp flat 10K på rett under 38 og mitt andre maraton på 3.15, med sprekk, det året.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester