Trening til motbakkeløp

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
Gert Gidlev
Innlegg: 10
Registrert: 12 jan 2018 12:45

Re: Trening til motbakkeløp

Legg innav Gert Gidlev » 07 mar 2018 22:21

boas skrev:Jeg tror du må kombinere litt. Alle terrengtyper krever at du trener en del i konkurransefart det aktuelle terrenget, og Skåla er såpass langt at jeg tror det er mer hensiktsmessig å ha et fokus på terskeløkter og lengre turer i slikt terreng og trenere mer intensivt i snillere terreng, i alle fall i starten. Mye av terrenget i Skåla opp er såpass bratt at du vil dra på deg så mye syre at du ikke klarer å gjennomføre korte intervaller, beina stopper uten at du får lang nok tid i høy pulssone eller restitusjonstida blir uforholdsmessig lang.

Hvor viktig starten er avhenger selvfølgelig av ambisjonene. Jeg brukte 1.41 i 2013 med halvveis maratontrente Østlandsbein (dvs. ikke tilvent bratta). Jeg kunne nok løpt/gått fortere med en raskere start, men ville fortsatt brukt over 1.30. Løp flat 10K på rett under 38 og mitt andre maraton på 3.15, med sprekk, det året.


Kor fort trur du du kunne du løpt med samme form, dersom du var tilvent bratta og slapp køgåing? Er muskeltilvenning like viktig i motbakkeløp som f.eks eit maraton? Eller går det meir på kven som har best kondisjon?

boas
Innlegg: 84
Registrert: 29 apr 2012 17:56

Re: Trening til motbakkeløp

Legg innav boas » 07 mar 2018 22:59

Det blir selvfølgelig bare spekulasjoner, men jeg tror det utgjør en del. Har bodd noen år på Vestlandet og hadde et helt annet steg da enn jeg har i de periodene jeg har hatt fokus på flatt maraton.
Regnet litt på prosentvis tilegg til de beste nå og innser at jeg kanskje har dratt på litt når jeg har anslått hvor mye køen kostet av tid. Tipper rundt 1.30 på et løp hvor beina er forberedt på motbakke og form og vekt er likt.

Gert Gidlev
Innlegg: 10
Registrert: 12 jan 2018 12:45

Re: Trening til motbakkeløp

Legg innav Gert Gidlev » 08 mar 2018 19:08

boas skrev:Det blir selvfølgelig bare spekulasjoner, men jeg tror det utgjør en del. Har bodd noen år på Vestlandet og hadde et helt annet steg da enn jeg har i de periodene jeg har hatt fokus på flatt maraton.
Regnet litt på prosentvis tilegg til de beste nå og innser at jeg kanskje har dratt på litt når jeg har anslått hvor mye køen kostet av tid. Tipper rundt 1.30 på et løp hvor beina er forberedt på motbakke og form og vekt er likt.


Interessant. Altså ganske stor forskjell, sjølv om maratontreninga gav ei bra tid likevel. (Som til og med kunne vore betre) Forstår at det blir kun spekulasjonar, men ser på resultatlister rundt om at det er eindel forskjell på å vera rask bortover og oppover, sjølv om nokon beherskar begge deler.

Hugsar det var eindel diskusjon om Henrik Ingebrigtsen ville klara å slå Ludvigsen opp Stoltzen eit år. Ein treningsekspert frå Universitetet i Stavanger hadde stor tru på Ingebrigtsen, men tok feil. Mogleg at det ikkje er forska så mykje på motbakketrening.

Ein ting eg har lurt på er kvifor skiløparar er så gode i motbakkeløp. På tross av at mange er ein god del tyngre enn motbakkeløparar, og deltar i ein periode av året der dei er langt frå i toppform. Er det mogleg at langrennstrening er betre for oksygenopptaket, eller trenar langrennsløparar så mykje i motbakkar at dei er tilnerma spesialistar?

Arthur
Innlegg: 101
Registrert: 08 sep 2016 19:44

Re: Trening til motbakkeløp

Legg innav Arthur » 08 mar 2018 23:14

Tider under 1,30 opp Skåla blir sett på som meget bra.
På Skåla må man merke seg at den begynner bratt, så blir det litt slakkere fra ca. 3km til litt over 4km. Etter det blir det en del brattere igjen før det flater ut litt ved Skålavatnet ca. 1150 moh. Fra Skålavatnet å opp til ca. 1700 moh. får du den virkelige bakken. Har du vært for hard lenger nede får du pes her. Det blir slutt på trappetrinna også å bare svaberg å grå steinur å stigning på rundt 36%. Her plukker du mye tid å folk hvis du har vært fornuftig lenger nede med farten. Jeg har opplevd å sett verdenseliten omtrent krype i mål på toppen.

Kan tillegge at jeg har trent en del i trappene i Granåsen hoppbakke i Trondheim. Kjørte min intervalløkter der mtp. Skåla da mye av løpet går i nettopp trappetrinn. Det har gitt god betaling for min del. Perset med over 20 min. fra 2015-2016.
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.
Da blir det strafferunde neste år.

Gert Gidlev
Innlegg: 10
Registrert: 12 jan 2018 12:45

Re: Trening til motbakkeløp

Legg innav Gert Gidlev » 09 mar 2018 16:27

Takk for tipsa og infoen Arthur! Eg får kanskje ta ei treningshelg eller to til Fjørlitrappene i løpet av våren/sommaren.

Snurresprett
Innlegg: 2
Registrert: 14 mar 2018 07:53

Re: Trening til motbakkeløp

Legg innav Snurresprett » 14 mar 2018 08:30

Gert Gidlev skrev:Hugsar det var eindel diskusjon om Henrik Ingebrigtsen ville klara å slå Ludvigsen opp Stoltzen eit år. Ein treningsekspert frå Universitetet i Stavanger hadde stor tru på Ingebrigtsen, men tok feil. Mogleg at det ikkje er forska så mykje på motbakketrening.

Ein ting eg har lurt på er kvifor skiløparar er så gode i motbakkeløp. På tross av at mange er ein god del tyngre enn motbakkeløparar, og deltar i ein periode av året der dei er langt frå i toppform. Er det mogleg at langrennstrening er betre for oksygenopptaket, eller trenar langrennsløparar så mykje i motbakkar at dei er tilnerma spesialistar?


1. Ja, Henrik Ingebrigtsen har ekstremt god kondisjon. Samtidig er hovedmålet hans å løpe 1500 m i over 25 km/t. Stoltzen blir sneglefart i forhold fordi det er så bratt. De beste i Stoltzen er alle langdistansetyper, selv om løpet er ganske kort. Det gjelder å holde melkesyra unna. Jeg tror spesifikk trening for riktig hastighet er litt undervurdert av mange. Henrik er den desidert beste mellomdistanseløperen i Stoltzen med 37. plass gjennom tidene.

2. At skiløpere er gode i motbakkeløp er en sannhet med store modifikasjoner. Mange av dem er for tunge og trege (Jens Arne Svartedal har f.eks. 9.29 i Stoltzen, over 1,5 min bak rekorden). Men at mange er gode synes jeg ikke er overraskende i det hele tatt. De er ekstremt godt trent og trener ganske mye løping i motbakke. Da er det naturlig at de som er lettest og har anlegg for løping (f.eks. Steira) gjør det bra i motbakkeløp. De beste langrennsløperne/skiskytterne er Bjørndalen (16. plass gjennom tidene), Poiree, Skjeldal og Hjelmeset. Alle av typen kondisjonssterk og ikke tunge sprintere (Stian Angemund-Vik har vel bakgrunn fra skiskyting).

Ellers har Håvard Bøkko 10.09 og Sverre Lunde Pedersen 10.20. Til å være topptrente kondisjonsutøvere er dette ganske dårlig, og tyder på at deres fysikk ikke passer Stoltzen. Til sammenligning har Remi Hereide 8.29. Men han var vel mer langdistanseløper og mindre allround.

Torcs
Innlegg: 24
Registrert: 20 feb 2013 07:51

Re: Trening til motbakkeløp

Legg innav Torcs » 14 mar 2018 08:53

Spesifikt VO2 og tid opp Stoltzen hadde kanskje vært interessant i så måte? Jeg tipper det er en god relasjon mellom MaxVO2/vekt og tid opp? Eller?

Gert Gidlev
Innlegg: 10
Registrert: 12 jan 2018 12:45

Re: Trening til motbakkeløp

Legg innav Gert Gidlev » 15 mar 2018 20:02

Snurresprett skrev:
1. Ja, Henrik Ingebrigtsen har ekstremt god kondisjon. Samtidig er hovedmålet hans å løpe 1500 m i over 25 km/t. Stoltzen blir sneglefart i forhold fordi det er så bratt. De beste i Stoltzen er alle langdistansetyper, selv om løpet er ganske kort. Det gjelder å holde melkesyra unna. Jeg tror spesifikk trening for riktig hastighet er litt undervurdert av mange. Henrik er den desidert beste mellomdistanseløperen i Stoltzen med 37. plass gjennom tidene.

2. At skiløpere er gode i motbakkeløp er en sannhet med store modifikasjoner. Mange av dem er for tunge og trege (Jens Arne Svartedal har f.eks. 9.29 i Stoltzen, over 1,5 min bak rekorden). Men at mange er gode synes jeg ikke er overraskende i det hele tatt. De er ekstremt godt trent og trener ganske mye løping i motbakke. Da er det naturlig at de som er lettest og har anlegg for løping (f.eks. Steira) gjør det bra i motbakkeløp. De beste langrennsløperne/skiskytterne er Bjørndalen (16. plass gjennom tidene), Poiree, Skjeldal og Hjelmeset. Alle av typen kondisjonssterk og ikke tunge sprintere (Stian Angemund-Vik har vel bakgrunn fra skiskyting).

Ellers har Håvard Bøkko 10.09 og Sverre Lunde Pedersen 10.20. Til å være topptrente kondisjonsutøvere er dette ganske dårlig, og tyder på at deres fysikk ikke passer Stoltzen. Til sammenligning har Remi Hereide 8.29. Men han var vel mer langdistanseløper og mindre allround.


1. Tenker du at det større fordel å vera "langdistansetype" i eit motbakkeløp enn i eit flatt løp på 8-9 minutt?

2. Tenkte mest generelt og ikkje kun Stoltzen. F.eks. Heidi Weng har ei svært god merittliste. Martin Johansson(svensk langrennsløpar) slo alle i NM i motbakkeløp eit år. Etter ein lang skisesong, og mitt i grunntreningsperioden er dette imponerande. Hadde vore spennande å sett kva Johaug kunne klart dersom ho hadde satsa på motbakkeløp.

Arthur
Innlegg: 101
Registrert: 08 sep 2016 19:44

Re: Trening til motbakkeløp

Legg innav Arthur » 15 mar 2018 21:39

Gert Gidlev skrev:
Snurresprett skrev:
1. Ja, Henrik Ingebrigtsen har ekstremt god kondisjon. Samtidig er hovedmålet hans å løpe 1500 m i over 25 km/t. Stoltzen blir sneglefart i forhold fordi det er så bratt. De beste i Stoltzen er alle langdistansetyper, selv om løpet er ganske kort. Det gjelder å holde melkesyra unna. Jeg tror spesifikk trening for riktig hastighet er litt undervurdert av mange. Henrik er den desidert beste mellomdistanseløperen i Stoltzen med 37. plass gjennom tidene.

2. At skiløpere er gode i motbakkeløp er en sannhet med store modifikasjoner. Mange av dem er for tunge og trege (Jens Arne Svartedal har f.eks. 9.29 i Stoltzen, over 1,5 min bak rekorden). Men at mange er gode synes jeg ikke er overraskende i det hele tatt. De er ekstremt godt trent og trener ganske mye løping i motbakke. Da er det naturlig at de som er lettest og har anlegg for løping (f.eks. Steira) gjør det bra i motbakkeløp. De beste langrennsløperne/skiskytterne er Bjørndalen (16. plass gjennom tidene), Poiree, Skjeldal og Hjelmeset. Alle av typen kondisjonssterk og ikke tunge sprintere (Stian Angemund-Vik har vel bakgrunn fra skiskyting).

Ellers har Håvard Bøkko 10.09 og Sverre Lunde Pedersen 10.20. Til å være topptrente kondisjonsutøvere er dette ganske dårlig, og tyder på at deres fysikk ikke passer Stoltzen. Til sammenligning har Remi Hereide 8.29. Men han var vel mer langdistanseløper og mindre allround.


1. Tenker du at det større fordel å vera "langdistansetype" i eit motbakkeløp enn i eit flatt løp på 8-9 minutt?

2. Tenkte mest generelt og ikkje kun Stoltzen. F.eks. Heidi Weng har ei svært god merittliste. Martin Johansson(svensk langrennsløpar) slo alle i NM i motbakkeløp eit år. Etter ein lang skisesong, og mitt i grunntreningsperioden er dette imponerande. Hadde vore spennande å sett kva Johaug kunne klart dersom ho hadde satsa på motbakkeløp.


Johaug har løpt Storsylen opp med hell å vant dameklassen som forventet. Men hun er nok et stykke bak de i verden som er best på motbakkløp for kvinner.
Uansett trener skiløpere masse i motbakker så de har god arbeidskapasitet der i forhold til på flat mark. Der blir de langt etter de beste. Det finnes unntak (Tønset å Johaug f.eks.), men som oftest er det slik at du er best på det du satser på.
Løping i trapper som Stoltzen er noe de fleste ikke trener som mye på, men du må trene mye på for å bli god.
Ingen løper med annen bakgrunn kommer til å slå rekorden til Ludvigsen i Stoltzen. Det samme kan vi si om Ludvigsen at han aldri vil slå de beste på friidrettsbanen. For det er nivået å spesialtreningen som kreves for å bli best i hver repektive idrett alt for høyt.
Neste mål: Fanaråken opp på 1t og 45min. Unnagjort på 1t og 50min.
Skåla opp på 2t. Unnagjort på 2t og 20min. Tragisk dagsform.
Da blir det strafferunde neste år.

lettsvett
Innlegg: 12
Registrert: 23 feb 2018 13:49

Re: Trening til motbakkeløp

Legg innav lettsvett » 16 mar 2018 10:16

I langrennskonkurranser, så er det jo stort sett i motbakker det virkelig kjøres for å avgjøre løpene. Vanskelig å dra fra i flatt terreng. Så jeg er ikke overrasket over at langrennsløpere også er gode i motbakkeløp.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester