Trening til halvmaraton

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
bigp

Trening til halvmaraton

Legg innav bigp » 17 apr 2018 12:55

Hei,

Vintersesongen er over og jeg har satt meg et nytt treningsmål. Løpe halvmaraton for første gang.
Litt usikker på hvilken tid jeg skal ha som mål men under 2 timer må vel være realistisk?

Tidligere løp:
2018: Birken på ski
2017: Holmenkollmarasjen 25 km på ski og 10 for Grete

Ut i fra tidligere erfaring så er pust og puls grei mens det er utholdenheten i muskulaturen som er svakheten per dags dato.

I fjor løp jeg 10km rett under timen uten noen form for opptrening skikkelig ( hadde to sykdomsperioder og lang ferie de 2-3 månedene før).

I virrvarret av ulike treningsprinsipper, intervaller osv. har jeg noen spørsmål rundt h-lvmaratontrening. Ser dette programmet greit ut? https://spurt.no/halvmaraton-treningspr ... r-2-timer/

Hvor mange timer per uke bør man ha? Jeg har fått inntrykk av at skimosjonister (5-10 timer trening per uke) bør trene mer harde økter og mindre av alle langturene. For eks 1 roligtur 2t, hard langtur 1t og lengre intervalldrag. Trener man mer enn dette sper man på med roligøkter.
Er det noe hold i dette ?

Går det an å kjøre det slik:
3 uker med 1 langtur 1-2t +tempoøkt 30-60 min+styrke
1 uke med terskelintervall+motbakkeintervaller 30-15 sek, 2 min drag e.l.
Slik at man topper formen gradvis istedet for å legge det i de siste ukene før løpet.

Eller, er det bedre å trene mye rolig/medium frem til de siste ukene før løpet og da korter ned mengden og kjører mer typ 8x2 min, 30-15sek, 4x4 ?

lettsvett

Re: Trening til halvmaraton

Legg innav lettsvett » 18 apr 2018 07:16

Ser vel greit ut, men anbefaler deg å lytte til kroppen underveis. Ikke kjør på bare fordi programmet sier det i perioder hvor du føler deg lite pigg.

Lanagrandez015

Re: Trening til halvmaraton

Legg innav Lanagrandez015 » 14 nov 2018 15:19

Godt innlegg. Jeg finner ut noe nytt og utfordrende på artikler og stumbleupon dag-til-dag. Det vil alltid være spennende å studere materiale fra alle andre redaktører og øve litt fra andre nettsider.
People who succeed have momentum. The more they succeed, the more they want to succeed, and the more they find a way to succeed torrent sites.

Gå tilbake til «Trening»