Langturene - basert på km eller tid?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
nano

Langturene - basert på km eller tid?

Legg innav nano » 02 jun 2010 08:46

Hei!

Jeg trener for kunne klare et maraton en gang i framtiden. Jeg tenker ikke å løpe på tre timer, men egentlig bare å komme meg i mål.. Hehe. Har lagt opp til fire økter i uken, hvorav en langtur, en 1-times tur i litt raskere i tempo, og to intervalløkter.. Etter en tur i lysløpya sist uka, fant jeg ut at det var mye artigere enn å løpe 2 timer langs veien. Kan fint holde høy puls i lysløypa ettersom det er ganske steinete og gjørmete, og dersom jeg går i oppoverbakkene (som det er mange av) klarer jeg å unngå altfor høy puls.

Dermed lurer jeg på om slike økter på 2 timer i lysløypa kan erstatte noen av langturene? Jeg løper jo en god del kortere i løypa enn langs veien. Så er det tiden som spiller en rolle, eller er det antall km jeg får i beina?

Johnny Puma

Re: Langturene - basert på km eller tid?

Legg innav Johnny Puma » 02 jun 2010 09:27

nano skrev:Hei!

Jeg trener for kunne klare et maraton en gang i framtiden. Jeg tenker ikke å løpe på tre timer, men egentlig bare å komme meg i mål.. Hehe. Har lagt opp til fire økter i uken, hvorav en langtur, en 1-times tur i litt raskere i tempo, og to intervalløkter.. Etter en tur i lysløpya sist uka, fant jeg ut at det var mye artigere enn å løpe 2 timer langs veien. Kan fint holde høy puls i lysløypa ettersom det er ganske steinete og gjørmete, og dersom jeg går i oppoverbakkene (som det er mange av) klarer jeg å unngå altfor høy puls.

Dermed lurer jeg på om slike økter på 2 timer i lysløypa kan erstatte noen av langturene? Jeg løper jo en god del kortere i løypa enn langs veien. Så er det tiden som spiller en rolle, eller er det antall km jeg får i beina?

For ren maratontrening er det klart at antall kilometer er viktig. Spesielt må du prioritere å bygge deg gradvis opp til å holde 4-5 timer uten å gå tom vha noen laaange langturer.

Men det som er enda viktigere er å finne en treningsform som utfordrer pulsen og som du synes er gøy. Synes du det er gøy å løpe i kupert terreng i en lysløype og kjedelig å løpe langs en vei vil du sannsynligvis på lang sikt få mye bedre utbytte av førstnevnte.

Personlig ville jeg byttet ut det du beskriver som "1-timesøkt i litt raskere tempo" med løping i lysløype. (Altså en slags fartslek) og beholdt den ene langturen + 2 intervaller i uka. (Siden maraton er målet.)

Tarzan
Sted: Marker

Legg innav Tarzan » 02 jun 2010 11:20

Jeg ville gjort som JP sa, bortsett fra at jeg hadde kuttet ned til èn intervalløkt i uka, og heller lagt inn en ekstra langtur i stedet.

Brukeravatar
trygvan

Legg innav trygvan » 02 jun 2010 12:36

Næ, jeg mener at hvis det er en stund igjen til maraton så er det først og fremst tiden + det totale arbeidet som er viktig. Du må gradvis venne deg til å løpe langt på asfalt, men du kan gjøre det gradvis, og det å ha litt avveksling/alternative turer nå i oppbyggingsfasen tror jeg bare er bra. Du kan jo veksle litt på da.
Har løpt i 12-15 år ettersom hvordan man regner. Perser: 800m-2:04.8 (1998), 1500-4:23.8 (2013), 3000-9:23 ('13), 5km-16:10 ('15), 10km-34:09 ('13), 1/2m-1:15:24 ('14), 1/1m- 2:41:18 ('13)

Hellerud

Legg innav Hellerud » 02 jun 2010 13:28

antall km er egentlig helt uviktig.....det er noe friidrettsfolket driver å styrer med det.Men det er viktig å bygge opp musklaturen til å tåle påkjenning ved å løpe på asfalt.....så noen turer på asfalt er et must....ellers kan man løpe i terreng og på stier,det gir bedre trening totalt sett ,samtidig som det gjør musklaturen sterkere ved at en løper i et kupertterreng hvor det stilles krav til bevegelse,balanse og styrke....gjør alle de små musklene i hofter,knær og ankler sterkere og mindre utsatt for skader.
Det mange gjør feil når de løper i terrenget er at de er så veldig opptatt av pulsklokka og begynner å gå i alle slags motbakker for å holde pulsen nede.Men løper de fortere i unnaakker for å holde pulsen oppe?Neppe.....
I min tid trena jeg så å si kun på stier og i terrenget....langturer opp til 6t var null problem,Men det ble et problem da jeg skulle løpe maraton på asfalt.En er sjanseløs på maraton hvis man ikke har endel turer på asfalt.
En tur i uka,er sikkert nok men man må ikke dundre ut på en 3-timerstur første asfaltøkta...ta det gradvis.....Tror neppe det er nødvendig heller med 3-timersturer på asfalt......2t holder nok.selv om man på en maraton skulle bruke både 3 og 4 timer.
Men drit i antall KM,det blir bare et stressmoment.

Brukeravatar
Odin

Legg innav Odin » 02 jun 2010 14:11

Sier med enig med Trygvan og Hellerud her. To timer i sone 1 i kupert terreng i skogen er like bra som to timer på asfalt, selv om man kanskje greier å løpe litt lengre på asfalten. Vi trener jo det kardiovaskulære systemet her og det skiller ikke på sti eller vei :) Variasjon i underlag er både skadeforebyggende og bra for motivasjonen...

Når det skal være sagt så må man jo trene for det man skal bli god i. Skal man løpe et maraton på asfalt må man legge inn lange turer på asfalt. Start rolig og bygg opp gradvis på lengden - ikke mer enn 10 % økning for hver tur. Når det nærmer seg løpet bør du øke antall turer og km på asfalt for å venne kroppen til den ekstra belastningen...
Mål: 5 km: 16.30 10 km: 34.00 Halv: 1.15 Hel: 2.40

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 02 jun 2010 14:20

Jeg hadde i min halvmaratontrening løpt alle langturer på grusvei og bare kort treninger på asfalt. Jeg må si at jeg kjente det godt på beina og det var ikke gøy fra km 14 til 21. Nå med maratontreningen prøver jeg å avveksle og tar noen asfaltturer innimellom. Fordelen med asfalt er at det er veldig jevnt, du snubler ikke over trerøtter og stein og du kan løpe stort sett jevnt tempo, noe som jeg synes er vanskelig på sti. Men det er ikke alltid lysbetont. Jeg lar det avhenge av humøret hvilket underlag jeg velger.

arnekri

Legg innav arnekri » 02 jun 2010 20:29

Tror nok det er viktig å få noen langtur på asfalt, for å venne muskulaturen til "belastningen". Grete Waitz med flere, har skrevet litt om dette. Skal du løpe langt på asfalt må du også ha noen langturer på asfalt. Sammenlign det gjerne med valg av sko. Om du ikke har prøvd lette sko med mindre demping, vil du antakelig få mer påslag på tiden siste halvpart, pga stive lår som følge av uvant lite demping, enn du vil få i fratrekk på første halvdel pga lettere sko..

workingclasshero

Legg innav workingclasshero » 02 jun 2010 22:57

glem heller ikke at det er lurt å få inn noen kilometerorienterte turer av den grunn at du da får trening i å flytte beina mange ganger på rad. f.eks. 40 000 ganger. I stedet for like lang tid, samme hjertefrekvens, men bare 30 000 stegavviklinger i terrenget.

hvis antall kilometer var så betydningsløst som enkelte postere ser ut til å mene, mens antall timer var alfa og omega, kunne du jo like gjerne svømt eller syklet.

Tarzan
Sted: Marker

Legg innav Tarzan » 03 jun 2010 06:26

Personlig synes jeg workinclasshero satte fingeren på noe vesentlig her.

Gå tilbake til «Trening»