Langturene - basert på km eller tid?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
rudshagen

Re: Langturene - basert på km eller tid?

Legg innav rudshagen » 09 jun 2010 14:02

Jeg kjører langturene mine i ett tempo jeg greit klarer å kjøre minst 1 time. Pulsen er ganske høy, men jeg løper turer på litt over timen, og hadde nok klart å løpt ihvertfall 15 minutter til uten større problemer :)

Kjører uten pulsklokke, kjører bare på tid :)

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 09 jun 2010 14:39

@Nano
De personene med veldig lav puls i sone 1 har kanskje ikke like høy makspuls som du har. Jeg har makspuls på 190 og har øverste grensen for sone 1 på 150. Jeg klarer å løpe i sone 1 på helt flate turer, men i en kupert løype kommer jeg alltid i sone 2. Jeg må derfor velge bevist hvor jeg tar mine rolige langturer, ellers blir det fort en ikke-fullt-så-rolig langtur.
Men du skal i sone 1 løpe så sakte at du kan ha en god samtale, uten å være antrengt i pusten. Jeg tror ikke du er der ennå med 180 i puls.

Johnny Puma

Legg innav Johnny Puma » 10 jun 2010 10:37

nano skrev:Et lite tilleggspm. Slik jeg har skjønt det, bør en ikke ha for høy puls på langturene. Jeg har en makspuls på 205, og klarer ikke å ligge under 180 i puls uten å måtte gå, men da synker pulsen raskt ned til 140-150. Jeg ser jo at flere av dere på forumet ligger på en sinnsykt lav puls på langturene, men dersom jeg skal ha så lav puls, må jeg jo rett og slett gå. Føler da at jeg ikke får så mye ut av økta...

I går hadde jeg en tur på 15 km, og snittpulsen var i følge klokka 180. Men da hadde jeg en del gåpauser inni mellom. Hvordan skal jeg legge opp langturene for å gjennomføre de med lav nok puls? Skal jeg bare fortsette slik som nå, og vente på at pulsen etterhvert synker når jeg blir i bedre form? Eller skal jeg gå hele turen..? Spørsmålet er rett og slett hvordan jeg skal trene for å klare å løpe langt med lav puls.

Dette må jeg si var høye tall, øker pulsen din virkelig til 180 når du jogger, og 140-150 når du går? Hva er forresten hvilepulsen din?

Forøvrig er det lurt å følge rådet om at Sone 1 skal kjennes behagelig, og at du kan snakke mens du løper. 180 i snittpuls på en langtur høres sinnsykt hardt ut, og selv om du har høy makspuls tilsvarer 180 (av 205) en snittpuls på 88%. Det er omtrent intensiteten jeg kjører 4x4 intervall på.

Uansett bør du ha et markant skille mellom hard og lett trening, hvis lett jogg kjennes hardt ut, og økta skal ligge i Sone 1, ja da må du gå.

nano

Legg innav nano » 10 jun 2010 12:03

Ja, pulsen min blir faktisk så høy. Muligens jeg har enda høyere makspuls enn hva jeg tror. Skal prøve å teste ut om ikke så alt for lenge.

I dag kjørte jeg 6 x 1000 intervaller hvor jeg hadde i følge klokka en snittpuls på 192 på dragene. I pausene kom jeg ned på en puls på 160, og når jeg var ferdig og gikk hjem, lå jeg på en puls på ca 140. Jeg målte pulsen manuelt etter det siste draget og kom fram til ca 190, så tror ikke klokka er helt ute å kjøre.

Dragene var tunge i dag, men kunne lett ha kjørt flere drag. Var ikke helt utkjørt. Derfor jeg syns det er noe mystefystisk med pulsen min. Sikkert hjertefeil :p

Brukeravatar
Sensei69
Sted: Nesoddtangen

Legg innav Sensei69 » 10 jun 2010 12:57

nano skrev:Ja, pulsen min blir faktisk så høy. Muligens jeg har enda høyere makspuls enn hva jeg tror. Skal prøve å teste ut om ikke så alt for lenge.
Derfor jeg syns det er noe mystefystisk med pulsen min. Sikkert hjertefeil :p

Jeg har 209 i makspuls, som er bare litt over din maks, så da kan vi sammeligne litt.
Er 40 år og har selv lurt på om pulsen er unormal, men det er den ikke i følge hjertespesialist.
Jeg har hvilepuls på 38-39-40 et sted.

Rolige økter (Sone 1) for meg er når pulsen ligger mellom 140-155 (65-75%). Vanlig snittpuls er ca 145, og snittfarta ca +/- 5:50.
Slik var det riktignok ikke for to år siden, da denne pulsen tilsvarte 6:30-6:50 fart.

På hurtige langturer rundt terskel (Sone 3) ligger pulsen rundt +/-180 (86-88%) Da går det ca i 4:30-40 fart
På skikkelig harde intervaller (sone 3 og 4) ligger pulsen mellom 180-195 (86-93%) Tempo ned mot 4:00, evt raskere.

Oppsummert:
Rolig langtur: puls 140-155, (snitt: rundt 145)
Hurtig langtur: puls rundt 180, (snitt: rundt 175)
Konkurranse: ca 185-190, (snitt: 188-190)

Håper det var til nytte. :)

PS. Jeg kan kommunisere på 180 i puls, men må hive litt ekstra etter pusten i blant.

Freia
Sted: Hadeland

Legg innav Freia » 10 jun 2010 16:52

Personavhengig her ang langturene og slik jeg har erfaring så spørs det hva du har som mål med den spesifikke treningen da.
1. om vintern er det helt greit med f.eks 2-3 timer turer uten fokus på km
2. om sommern kan det være nyttig å feks legge inn drag på ca 10 km midt i langturen
3. innimellom må man bare nyte langturen på mange timer

Noen av de beste løper kun 33km turer hver helg siste 2 mnd før ett viktig løp, mens andre løper 25-35km hver helg gjennom hele året
Mål 2010 = 2t og 35 min....

Gå tilbake til «Trening»