Veien videre?

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
gimegfem
Innlegg: 2
Registrert: 30 apr 2010 11:19

Veien videre?

Legg innav gimegfem » 03 jun 2010 16:39

Hei.
Har i løpet av våren trent ganske mye løping, og har etterhvert nå kommet opp i ganske mange treningstimer (for meg) i uken. Ligger på 10 til 12 timer nå, men kunne tenke meg enda noen timer til i uken. Hvordan trener dere andre som ligger på ca samme mengde? Jeg har ikke brukt noe treningsprogram, istede lar jeg kroppen og lysten bestemme hva det er som skal trenes fra dag til dag.

En uke ser ca sånn ut for min del:
Søndag: 3 timer langtur. 30% asfalt, resten i marka.
Mandag: 30 min oppvarming. 4x4 intervall. 30 min nedjogging. Trener også 1 time styrke på morgene
Tirsdag: 2 timer langtur. 30% asfalt, resten i marka
Onsdag: 20 min oppvarming. 6x2 min motbakkeintervall. 20 min nedjogging. 1 t
Torsdag: 1 time styrke
Fredag: 30 min oppvarming. 4x4 intervall. 30 min nedjogging.
Lørdag: 1-2-3 timer rolig langtur.

Ser dette ganske greit ut?

Pulsklokken min forteller meg at jeg forbrenner 8-9000 kalorier i uken... Hvor mye ekstra mat burde man spise i uken for å kompensere for dette? har ikke lyst til å bli no tynnere en jeg er nå...

Setter veldig pris på om noen har no bra tips å komme med:)

Brukeravatar
Pluto
Innlegg: 155
Registrert: 18 jan 2010 18:38

Re: Veien videre?

Legg innav Pluto » 03 jun 2010 19:33

Det som kan være litt vesentlig å vite i denne sammenheng er alder og om du har noen tider på ulike distanser å vise til. Og livssituasjon, om du har mye tid til trening, noe det ser ut til.

Det er jo ingen tvil om at du trener mye. Det er vertfall bra. Sånn som jeg ser det trener du gjerne litt for likt. Da tenker jeg først og fremst på intervallene dine. Disse ville jeg endret på. Kommer til det senere. Selv teller jeg ikke timer i løpet av en uke, men antall kilomter som blir løpt(Ligger på 120-150km pr uke fordelt på 10-12 løpeøkter)

Du har veldig stor mengde på alle de rolige turene dine, det er bra å ha ulik varighet, og det er også fult lovlig å ha noen korte turer på under 1time. Dette for å få nok restitusjon. Og så er det veldig lurt å la de rolige turene gå rolig, slik at ikke alt bare blir "lapskaus."

Angående intervallene dine så ville jeg kuttet ut 4x4. Dette syntes jeg gir for lite volum og ikke er noe bra. Så klart kan du kjøre 4x4 av og til, men ikke så ofte(selv om du har lest at forskere sier ditt og datt). Hva med å prøve ut 6-8 x 1000m med 1min eller 1.30 min pause. Eller 2min x 10-15, 1min x 20-25. Pyramide intervall: 1-2-3-4-5-4-3-2-1. 3min x 10. Kortintervaller: 400m x 10. 300m x 15. Det er kun fantasien som stopper deg. Jeg ville beholdt den bakkeintervallen du har. Men gjerne varier der også. 1min x 12. 200m x 15. Osv. Vær kreativ.

Her er mitt forslag for en ukeplan til deg:
Mandag: Langintervall, varier mellom ulike typer. 6-8 x 1000m, 1-2-3-4-5-4-3-2-1, 3min x 10 osv.
Tirsdag: 1.5timer - 2timer rolig + stigningsløp på slutten
Onsdag: Bakkeintervall. Varier mellom ulike typer. 2min x 6, 1min x 12 osv.
Torsdag: Styrke
Fredag: Kortintervall: Varier mellom ulike typer. 400 x 10, 1min x 20 osv.
Lørdag: 45min - 1.5timer rolig + stigningsløp
Søndag: Ukens langtur. La lysten og kroppen bestemme hvor langt og kos deg!

DU MÅ FOR ALL DEL IKKE SE PÅ DETTE SOM NOE FASIT. JEG ER BARE EN GUTT PÅ 17ÅR SOM OGSÅ TRENER GANSKE MYE OG HAR HATT ENORM FREMGANG PÅ UNDER 1ÅR. SÅ JEG TROR JEG VERTFALL HAR LITT PEILING PÅ HVA SOM ER LURT. MEN SOM DU SELV SA: DU TRENER ETTER LYSTEN, OG DET ER DET VIKTIG Å HOLDE PÅ. SÅ LØP UT I MARKEN OG KOS DEG!!

gimegfem
Innlegg: 2
Registrert: 30 apr 2010 11:19

Re: Veien videre?

Legg innav gimegfem » 05 jun 2010 11:14

Takk for et veldig godt svar :)

Er forresten 22 år. Har trent siden jul, så rundt 6 mnd nå da. Har lite tider å vise til, løper en runde rundt sognsvann på 11.30.. Så er ikke veldig rask, men er nok først og fremst langdistanse jeg har best forutsetning for..

Skal teste de intervallene du nevner her i tiden fremover.. :)

padde
Innlegg: 186
Registrert: 09 feb 2010 20:10

Re: Veien videre?

Legg innav padde » 05 jun 2010 13:01

Tren teknikk og fart. Feks fartslek, der pausene er såpass lange at du får denne effekten (altså ingen intervalløkt).
Jeg tror du blir litt for opptatt av å løpe langt og lenge, noe som kan ta litt for mye av energien du skal ha på de kjappe øktene. Du blir mao aldri helt restituert- og mister litt av den trøkken du skal ha på raske turer. Og du å ha litt oevreskudd på disse.
Feks er den økta med oppv 30 min, 4x4 og nedjogg 30 min særs lang. Her løper du en time i tillegg til intervallene, og jeg tror denne timen ikke har den effekten du ønsker den skal ha, men sliter deg heller litt ut. Til sammenlikning varmer jeg sjelden opp lenger enn 15 min, og synes det holder lenge med 10 min nedjogg.


Ellers har du jo begynt rimelig brått. Jeg vet jo ikke, men ser for meg at du godt kan redusere antall timer noe, og også variere med feks en lang sykkeltur i stedet for langturen en gang i blandt. Dette reduserer risikoen for skader, som ofte er det som stopper det hele litt.

CoolRunning
Innlegg: 8
Registrert: 06 mai 2010 14:01
Sted: Oslo

Re: Veien videre?

Legg innav CoolRunning » 07 jun 2010 13:07

Jeg tror Padde er inne på noe. Det virker som et tøfft program med såpass mye langkjøring, og bare 1 dag imellom intervalløktene. En idé kan være å løpe flere, men kortere økter. Fordelen med flere økter er at du kan opprettholde den samme treningsmengden i forhold til den treningsbelastningen du allerede har, men du vil i tillegg kunne ha flere dager imellom de harde øktene, og det vil sannsynligvis føre til at restitusjonen bedres. I såfall vil det bety mer overskudd og bedre kvalitet i treningen. Etter min mening bør det iallefall være 2 dager mellom intervalløktene. En tredje fartsøkt kan evt. være av det lette slaget - fartslek, stigningsløp, strides og spenst.

Jeg er ingen stor treningsekspert , men har dristet meg til et lite forslag alikevel. Mitt ydmyke forslag lyder som følgende:

ma 1. økt 45 min i sone 1-2.
ma 2. økt 20 min oppvarming + intervall i sone 4( 2-4-6-6-4-2) + 20 min nedjogg
ti 1.økt 45 min i sone 2.
ti 2.økt 45 min i sone 1-2.
on 1 time (sone 2)
to 20 min oppmvarming + intervall i sone 3(10 x 1000 m) + 20min nedjogg
fr Hvile
lø 2 timers langtur + stigningsløp (Sone 2)
sø Oppvarming + styrke
Sesongens mål: Maraton sub 3.00,00 1/2 maraton sub 1.18.00 10 km sub 36.00 og Sognsvann Rundt sub 11.00


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 23 gjester