Sprintutholdenhet

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
fotballspiller
Innlegg: 1
Registrert: 28 jan 2010 01:27

Sprintutholdenhet

Legg innav fotballspiller » 28 jan 2010 01:36

Se på denne videoen av vif-gutta i fotball: http://webtv.tv2.no/webtv/?progId=375469
Tenkte dette kunne være noe prøve for mitt lag også..., men det store spørsmålet er.
Sprint-trening skal jo køyres i starten av en økt, men siden dette er en kombinasjon av sprint og utholdenhet kan en køyre dette etter den vanlige fotballøkta i stedenfor intervaller a'la 15/15 ?
Slå to fluer i en smekk....
Japp vi køyrer litt kondisjonstrening nå i oppkøyringsperioden, vet at det beste er å la kondistrening skje med ball, men pga lite areal tilgjenglig på vinteren må vi køyre litt kondis utenom. Prinsippa for denne treninga er:
Fosfattrening eller sprintutholdenhet eller gjentatt sprint evne: Tradisjonelt lengre
sprintløp eller fotballspesifikke bevegelsesøvelser på 4-8 sekunders innsats med 90
sekunder pause x 3-5, så 5-10 minutter pause og 2-5 serier. Nyere metodikk anbefaler
3 serier med 6-8 løp på 5 sekunder, helst med retningsforandring, 25 sekunder pause
mellom løpene, og 4 minutter mellom hver serie.

yifter the shifter
Innlegg: 1
Registrert: 28 jan 2010 08:52

Re: Sprintutholdenhet

Legg innav yifter the shifter » 28 jan 2010 09:03

Normalt bør all sprinttrening gjøres med friske bein. Det har med både kvaliteten på det som skal trenes og ikke minst at det er en viss skaderisiko forbundet med slik type trening. Selv om dette er sprint-utholdenhetstrening er det ikke mye "kondis" å hente i en slik økt, det meste av effekten kommer jo på at en fotballspiller kan orke flere harde drag etter hverandre med kort pause. Derfor er det nok helt nødvendig å fylle på med god aerob kvalitetstrening ved siden av for å styrke grunnlaget. Derfor er kanskje det beste om det er mulig å trene både sprint og "kondis" hver for seg i løpet av ei uke.

oj*
Innlegg: 13
Registrert: 18 jan 2010 18:08
Sted: Våland

Re: Sprintutholdenhet

Legg innav oj* » 02 feb 2010 22:47

Det er i hvertfall ingen tvil at å trene 3-5 km kontinuerlig løpetrening er forholdsvis dårlig investering for fotballspillere. Når det kommer til sprinttrening er det mange ulike oppfatninger ute og går, og ord som "fosfat-trening" er vel ikke særlig presist (begrepet henviser til fosfatet i ATP - men alle former for msukelbruk involverer ATP, så begrepet har ingen spesiell fysiologisk betydning).

Det som er tilfellet er at ulike kombinasjoner av fart og pauser gir ulike belastning/trening av de ulike energisystemene. Her må man ha tungen rett i munnen, og kunne sin fysiologi for å sette sammen de rette elementene i forhold til formålet.

Den skisserte fotballøkten trener antagelig godt opp de fotballspesifikke løpsutholdenheten, med mange korte løp og korte pauser i mellom, tilsvarende belastningen i en fotballkamp. Men sprinttrening kan det knapt kalles. På 70-tallet hadde de noe som kaltes 15/15 ja. Den har vel alle oppdaterte løpere gått bort i fra - men når det gjelder lagspill med ball har økta fortsatt sin misjon.

Når vi trener sprint er det snakk om høy grad av friskhet i muskulaturen og nær maks fart. En økt er kanskje totalt 250 - 500 m lang, og varer i 2 timer - altså rimelig lange pauser. Nå i forsesong er det ofte ikke snakk om mer enn 20-30 meters løp, med 2-3 minutters pause. Selv om total-distansen er latterlig, merker du fort når det er tid for å pakke bagen...


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester