Begynne å løpe igjen etter fødsel

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening
lailabt
Innlegg: 37
Registrert: 19 jan 2010 08:34
Kontakt:

Begynne å løpe igjen etter fødsel

Legg innav lailabt » 30 jun 2010 11:23

Jeg regner med at det finnes noen damer her inne som har trent seg opp til å løpe igjen etter fødsel. Jeg vil veldig gjerne høre litt om hvordan dere gjorde det og hvordan det gikk.
Jeg fikk barn nummer tre for seks uker siden og begynner å bli rimelig klar for å komme litt i form igjen. Det var ikke aktuelt å begynne å løpe før ganske lenge etter mine to tidligere svangerskap, så jeg har ingen erfaring. Jeg var i rimelig god form da jeg ble gravid (20 km på ca 1.45) og løp til jeg var 22 uker på vei. Gikk på ski så lenge det var snø. Etter fødselen har jeg stort sett vært ute og trillet hver dag og går nå opp til 10 km. Vet at jeg bør ta det rolig med løping en stund til, men vil veldig gjerne høre om andres erfaringer. :)

womanontherun
Innlegg: 9
Registrert: 30 jun 2010 21:03

Re: Begynne å løpe igjen etter fødsel

Legg innav womanontherun » 30 jun 2010 21:16

Jeg har litt erfaring å dele.
Har to barn på 5 og 1 år. Har i hele mitt voksne liv trent mye, men begynte først å løpe når eldste var 1 år. Ved siste graviditet løp jeg til ca. uke 16, etter det føltes det bare ikke riktig. Men trente div. annet og hadde siste sykkel-økt to dager før fødsel.
Etter en lett fødsel, startet jeg raskt med trening etter 14 dager og var på min første joggetur etter ca 5-6 uker. Hadde vel og merke altså en lett fødsel og full kontroll på bekkenbunn ;)
Trente mye løping i barsel-tida, litt skranglete bekken, men det gikk. Fullførte halvmaraton så og si akkurat et halvt år etter fødsel.
Følte jeg kom raskt i god form, men jeg trente hardt og hadde snill baby :D Hadde vel mye røde blodlegemer i omløp, samt at jeg gikk mye ned i vekt grunnet treninga og amming, og det hjalp jo på løpingen. I travle studer putta jeg babyen i vogna og løp av gårde, tungt i oppoverbakkene gitt :lol:

God trening.

Brukeravatar
tøfflus
Innlegg: 54
Registrert: 20 jan 2010 21:58
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Begynne å løpe igjen etter fødsel

Legg innav tøfflus » 01 jul 2010 07:36

Har bare en fødselsperiode bak meg. Trente til samme dag som jeg ble lagt inn på riksen, men løpingen måtte jeg oppgi ganske tidlig (3-4 mnd ut i svangerskapet).
Begynte å løpe igjen etter følgende metode: Kun jogging i oppoverbakke i 1-2 uker, gange ellers. Når dette etterhvert fungerte løp jeg også på flatene. Siste steg var også å løpe nedoverbakkene.
Dette gjorde at jeg kunne teste løpingen gradvis, og jeg gikk ikke videre til ny fase før jeg var symptomfri dagen etter joggetur. Jeg husker dessverre ikke når jeg begynte og hvor lang tid jeg brukte på fasene, det vil uansett være veldig individuelt. Kjenn etter er mitt beste råd - og ikke press deg (les bekkenet)! Jeg begynte forresten med studiotrening 2 uker etter fødsel, elipsemaskin er genialt ;)

Jeg løp min første 10 km konkurranse 5 mnd etter fødsel, var ikke tilbake på samme nivå da, det tok ca 1 år. Jeg hadde ikke en "snill" baby, desperat søvnunderskudd er ikke videre optimalt for god trening.
Bli med på intervalltrening (og langturer) i parken, helt gratis!
http://www.treningscamp.com
Parksprint andre søndag i måneden i vinter:
http://parksprint.blogspot.com

lailabt
Innlegg: 37
Registrert: 19 jan 2010 08:34
Kontakt:

Re: Begynne å løpe igjen etter fødsel

Legg innav lailabt » 25 jul 2010 19:19

Hei og takk for svar. Prøvde meg på et par rolige turer i forrige uke (8uker etter fødsel). Løp rolig og gikk litt innimellom. Var på fjellet, så det var fint underlag. Det gikk faktisk overraskende greit :lol: . Det betyr utrolig mye. Kommer til å ta det rolig framover, men jeg er definitivt i gang. Jeg hører gjerne fra andre i samme situasjon.

Agnes
Innlegg: 186
Registrert: 22 mar 2010 20:55

Re: Begynne å løpe igjen etter fødsel

Legg innav Agnes » 04 aug 2010 11:28

Prioriter for guds skyld bekkenbunnstrening, sier bare jeg.


Ellers er det mest fonuftige å kjenne på kroppen, ja. Og du får en del "gratis" nå som du har masse ekstra blod i kroppen. Den effekten varer dog ikke alltid evig, og du kan oppleve stagnasjon om noen måneder når blodmengdene stabiliserer seg. Det er litt kjipt, men forhåpentligvis er du godt i gang igjen da.


Gå tilbake til «Trening»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Bing [Bot] og 5 gjester