denne var da intresang

INGEN vi gjentar INGEN har det rette svar på hva som er den riktige trening

Hellerud

Re: denne var da intresang

Legg innav Hellerud » 28 jan 2010 20:43

det er vel ikke noe nytt at man løper fortere jo bedre løpsøkonomi man har.........Løpsøkonomi er det forresten mulig å måle ved en enkel test.
Så spørs det da,om man klarer å legge om stilen for å få en bedre løpsøkonomi,det er der bøygen ligger og de fleste må nok ha kvalifisert veiledning.

Brukeravatar
kollis

Legg innav kollis » 28 jan 2010 23:14

dette svaret er ikke til å kjenne igjen :D hellerud ,er mer vant til dette :cry: lite post fortiden....

Brukeravatar
Tombody
Sted: Sandnes

Legg innav Tombody » 29 jan 2010 01:19

Fin liten Dagbladet-artikkel for en gangs skyld. :)

Men jeg sitter igjen med det ene spørsmålet som jeg har lurt på i flere år. Hofta frem? Hva vil egentlig dette si?
Eldre, sterkere, raskere …

Linda
Sted: Røyken kommune

Legg innav Linda » 29 jan 2010 09:12

Kanskje betyr hofta frem det samme som med langrenn. Jeg tror mange Afrikanske løpere behersker dette med å vri hoftene under løping veldig godt og får dermed en økonomisk løpestil.

Jeg lurer på hva de mener med "hoppe alfabetet".

Brukeravatar
Åsa
Sted: Lofoten

Legg innav Åsa » 29 jan 2010 11:52

Linda skrev:.."Jeg lurer på hva de mener med "hoppe alfabetet".
Jeg tror det er nesten det samme som å "hoppe en sang" :)
Dagens 2. økt kan f.eks. være å hoppe 1* alfabetet og 2* "Da klokka klang..."
Syns forresten artikkelen var bra, og har også lurt på det med å få hoftene frem. Tror at dersom en har fokus på å holde seg "oppreist" når en begynner å slite, så kommer hofta naturlig frem og en puster lettere.

Brukeravatar
Korak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Korak » 29 jan 2010 14:10

Hellerud skrev:Løpsøkonomi er det forresten mulig å måle ved en enkel test.

Deler du din kunskap?
Gunnar Müdtzy-Knutsen

EspeN
Sted: Oslo

Legg innav EspeN » 29 jan 2010 15:00

Nå løper ikke jeg akkurat "fort" men som noen hukser hadde jeg mange av de samme "a-ha" opplevelsene i fjor her på kondis forumet da jeg fant ut et par enkle grep for å løpe mer korrekt.

Bare ved å endre littegrann på teknikk økte jeg farten min ganske drastisk - kanskje fordi nivået var så lavt i utgangspunktet.

Med hoften frem så betyr kanskje det at man ikke skal ha den sittestillingen som mange har feil når de løper? Jeg også tenker ofte på teknikk når jeg løper. Høy kadens, hofta fram. Dette fører til mindre steg, men bedre løpsøkonomi. Ivertfall for meg :)

Dette fungerte bra for meg, derfor har jeg holdt meg til det. Men er nok mye feil på teknikken min også. Men jeg tror mange kan økte hastigheten sin vesentlig bare på få teknikk triks.

sub40

Legg innav sub40 » 29 jan 2010 16:04

Synes det var en god artikkel, som fikk meg til å tenke på min egen løpsfrekvens. Testet litt i dag, og kom til mellom 160 og 170 steg i minuttet. Er det noen som vet hva som er "optimalt", eller kan henvise meg til litteratur på tema?

Morten

Stegfrekvens

Legg innav Morten » 29 jan 2010 21:39

Jeg har lest at optimal stegfrekvens er 180-190, og at det er dette proffene har. Når jeg tester meg selv finner jeg at det er veldig avhengig av hastighet. På dagens intervalløkt i ca. 3.35/km-tempo ligger jeg på dette nivået, mens når jeg løper rundt 4.50/km har jeg ca. 165 steg/min.

Gå tilbake til «Trening»